Η νέα μεγάλη τάση στα sneakers δεν είναι τάση- Τι είναι τα eco-runners και πώς προσπαθούν να σώσουν το περιβάλλον
Τα vegan sneakers δεν είναι ακριβώς κάτι καινούριο. Παρακολουθώντας τη δημοφιλία των αθλητικών παπουτσιών πόλης να αυξάνεται κατακόρυφα μετά το λανσάρισμα του (πλέον θρυλικού) Triple S του οίκου Balenciaga, οι εταιρείες άρχισαν να στρέφονται σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον μεθόδους και το πέτυχαν σε ένα μικρό βαθμό.
Δεν είναι τυχαίο ότι τα Veja αθλητικά έγιναν ξαφνικά το cult item που όλοι ήθελαν να έχουν- το γαλλο-βραζιλιάνικο brand έγινε διάσημο εν μία νυκτί χάρη στα vegan sneakers του (και η Meghan Markle ενέδωσε στο trend περνώντας θετικό μήνυμα μέσα από το ντύσιμό της).
Αλλά δεν είναι μόνο τα Veja- η Adidas συνεργάστηκε με την εταιρεία Parley for the Oceans για ένα ζευγάρι οικολογικά sneakers, το it brand Reformation με τα New Balance και τα Everlane και Allbirds χρησιμοποιούν πλέον ανακυκλωμένα υλικά για τα αθλητικά τους.
Ωστόσο, αυτές οι θετικές αλλαγές αφορούν τα sneakers “for walkng”- είχατε σκεφτεί ποτέ πόσο επιβλαβή μπορεί να είναι για το περιβάλλον τα παπούτσια για τρέξιμο; Σύμφωνα με έρευνα του MIT, ένα ζευγάρι αθλητικά για τρέξιμο απελευθερώνει περίπου 13,6 kg διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό συμβαίνει κατά τη διαδικασία κατασκευής του και δεν θα έπρεπε να μας εκπλήσσει αφού στο μεγαλύτερο βαθμό, ο υλικό που χρησιμοποιείται είναι το πλαστικό (το οποίο με τη σειρά του είναι 99% πετρέλαιο).
Και ενώ οι εταιρείες και πλέον μεγάλο μέρος του κοινού γνωρίζουν το ρόλο του πλαστικού στο περιβάλλον, η χρήση του προκρίνεται για οικονομικούς και πρακτικούς λόγους- έτσι τα αθλητικά αποκτούν όλα τα χαρακτηριστικά υποστήριξης του ποδιού- μαλακό πάτο, ενισχυμένες σόλες που απορροφούν τους κραδασμούς και ελαστικότητα και σταθερότητα.
Τι είναι λοιπόν τα eco-trainers και πώς ακριβώς προσπαθούν να σώσουν το περιβάλλον;
Μεγάλες εταιρείες όπως η Nike και η Adidas ξεκίνησαν από τα βασικά: χρησιμοποιούν μεν πλαστικό αλλά ανακυκλωμένο, από χρησιμοποιημένα πλαστικά μπουκάλια. Όπως ισχυρίζεται ο υπεύθυνος βιωσιμότητας της Nike, Noel Kinder, με τη νέα τεχνολογία Flyknit, η εταιρεία πλέον παράγει πλέον 60% λιγότερα απορρίμματα.
Αντίστοιχα, η Adidas λάνσαρε τη μέθοδο Futurecraft.Loop που στοχεύει στην κατασκευή αθλητικών από ένα (ανακυκλωμένο) ενιαίο υλικό χωρίς τη χρήση κόλλας, ενώ η Veja δημιούργησε το πρώτο παπούτσι «χωρίς πετρέλαιο» με 53% βιώσιμα υλικά. Η (λιγότερο γνωστή) εταιρεία Vivobarefoot χρησιμοποιεί φυσικά υλικά όπως το καλαμπόκι και ο αφρός από φύκια.
Το κλειδί λοιπόν για τη μόδα του μέλλοντος είναι η ανακύκλωση των υλικών. Η Nike λάνσαρε το Μάιο το πρότζεκτ Circularity: Guiding the Future of Design σαν ένα call to action για την ίδια αλλά και τον κόσμο της μόδας γενικότερα, αλλά όπως υποστηρίζουν οι περισσότεροι δημιουργοί, η αλλαγή δεν μπορεί να είναι άμεση.
Ο λόγος είναι ότι το είδος των υλικών που χρησιμοποιούνται είναι μόνο ένας από τους κρίκους στην αλυσίδα της βιωσιμότητας- αν, για παράδειγμα, τα υλικά μεταφέρονται με αεροπλάνα, τότε εξακολουθούν να επιβαρύνουν το περιβάλλον. Ωστόσο, το γεγονός ότι σημαντικές εταιρείες- trendsetters με παγκόσμια επιρροή επενδύουν πράγματι χρήματα σε καινοτόμες μεθόδους, ανοίγει το δρόμο και είναι το πρώτο βήμα για μια μελλοντική εξ ολοκλήρου οικολογική μόδα.