Όταν η μόδα συναντά το design: Μοναδικές συλλογές εμπνευσμένες από έπιπλα, κλινοσκεπάσματα, είδη διακόσμησης
Τελευταία η προσοχή της βιομηχανίας της μόδας στρέφεται όλο και περισσότερο στον σχεδιασμό και την εσωτερική διακόσμηση.
Στην Εβδομάδα Design του Μιλάνου, για παράδειγμα, είδαμε απίστευτα έργα, δημιουργικές συνδέσεις και σούπερ κομψές συλλογές για το σπίτι ακόμα και από κορυφαίους οίκους Μόδας, ωστόσο, η σύνδεση μεταξύ μόδας και design έχει μακρινές ρίζες.
Η μόδα θέτει το design στο επίκεντρο
Η βιομηχανία της μόδας είχε ανέκαθεν μια προτίμηση στην τέχνη και το ντιζάιν, και μάλιστα η προέλευση ανάγεται στον περασμένο αιώνα.
Η Elsa Schiaparelli ήταν η απόλυτη πρωτοπόρος αυτής της σύνδεσης μεταξύ σχεδιασμού και μόδας. Το 1936 δημιούργησε το Drawer Dress, εμπνευσμένο από το έργο «Venus de Milo with drawers» του σουρεαλιστή Salvador Dalì.
Ένα είδος ταγέρ που παρουσίασε η Schiaparelli στη συλλογή Haute Couture τον χειμώνα 1936-1937. Το κοστούμι ήταν κατασκευασμένο από σκούρο μπλε βελούδο και ήταν διακοσμημένο με πέντε τσέπες με μαύρα κουμπιά.
Μετά από αυτό η Elsa Schiaparelli άνοιξε το δρόμο για πολλούς άλλους σχεδιαστές και δημιουργικούς διευθυντές να ερμηνεύσουν αυτή τη σύνδεση με δημιουργικούς και πειραματικούς τρόπους. Ένας από αυτούς ήταν ο Tom Ford, όταν ήταν δημιουργικός διευθυντής του οίκου Gucci και παρουσίασε τη συλλογή φθινόπωρο-χειμώνας 1996. Ορισμένες από τις εμφανίσεις τις εμπνεύστηκε από τις λεπτομέρειες της πολυθρόνας «La Chaise» της Vitra (εμπνευσμένη από το γλυπτό "Floating Figure" του Gaston Lachaise και σχεδιασμένη από τους σχεδιαστές Charles και Ray Eames), ένα από τα αγαπημένα έπιπλα του Αμερικανού σχεδιαστή και σκηνοθέτη. Το αποτέλεσμα είναι ένα φόρεμα με κοψίματα που αποκαλύπτει αισθησιακά το σώμα της γυναίκας.
Χωρίς να απομακρυνθούμε πολύ από τη δεκαετία του '90, δεν γίνεται να μην αναφέρουμε τη βασίλισσα του ugly-chic Miuccia Prada και το πάθος της για τα prints. Για τη συλλογή φθινόπωρο-χειμώνας 1996 της Prada, εμπνεύστηκε από τα μοτίβα των ταπετσαριών της δεκαετίας του '70, με σπονδυλωτά all-over prints εμπνευσμένα από τον κόσμο του design.
Είκοσι χρόνια αργότερα, με τη μάρκα Miu Miu, η Prada παρουσίασε τη γυναικεία συλλογή φθινόπωρο-χειμώνας 2016, επιλέγοντας υφάσματα ταπετσαρίας σε συνδυασμό με τα πιο κλασικά υφάσματα επίπλωσης.
Αντίθετα, ο Hussein Chalayan έφερε μια από τις πιο αξιομνημόνευτες στιγμές της βιομηχανίας της μόδας με τη συλλογή του για το φθινόπωρο-χειμώνα 2000 με τίτλο «Afterwords». Μια επίδειξη μόδας εμπνευσμένη από τις παιδικές αναμνήσεις του Τουρκοκύπριου σχεδιαστή και από τους πρόσφυγες του πολέμου στο Κοσσυφοπέδιο (1998-99), οι οποίοι αναγκάστηκαν να φύγουν ξαφνικά, παίρνοντας μαζί τους τα υπάρχοντά τους. Η επίδειξη μόδας έκλεισε με μια performative στιγμή κατά την οποία τα μοντέλα αποσυναρμολόγησαν και μεταμόρφωσαν έπιπλα και αντικείμενα που ανήκουν στο οικιακό σύμπαν σε εννοιολογικές και εκπληκτικές εμφανίσεις. Για τις οποίες τα καλύμματα των πολυθρόνων έγιναν ασύμμετρα φορέματα, οι ξύλινες καρέκλες μετατράπηκαν σε μια νύχτα σε βαλίτσες, ενώ το τραπεζάκι του σαλονιού έγινε μια εκπληκτική φούστα με μεταλλικούς τροχούς. Απλά μοναδικό.
Για την πρώτη συλλογή Haute Couture του Bill Gaytten στον Christian Dior, για την επίδειξη του φθινοπώρου-χειμώνα 2011, ο καλλιτεχνικός διευθυντής εμπνεύστηκε από τον πολύχρωμο κόσμο της ποπ σε στυλ Μέμφις. Τα εμβληματικά σχεδιαστικά στοιχεία που ιδρύθηκαν τη δεκαετία του 1970 από τον Ettore Sottsass, μεταμορφώνονται με παιχνιδιάρικα prints, χρωματικές συγκρούσεις, μια κορεσμένη παλέτα και αυτή τη μεταμοντέρνα γλώσσα που έχει μαγέψει το σχεδιαστικό σύστημα.
Και το δημιουργικό δίδυμο Viktor Horsting και Rolf Snoeren, για το φθινοπωρινό χειμερινό σόου του 2006, παρουσίασε ένα καστ μοντέλων με σιλουέτες που θύμιζαν τον κόσμο του homewear. Οι εμφανίσεις Viktor & Rolf ήταν δομημένες με πολλά κλινοσκεπάσματα, παπλώματα, κουβέρτες και μαξιλάρια.
Στα ίδια μήκη κύματος και ο Maison Martin Margiela που πάντα έδινε μεγάλη προσοχή στον κόσμο του design. Με τη γυναικεία συλλογή φθινόπωρο-χειμώνας 2006, ο Βέλγος σχεδιαστής παρουσίασε εμφανίσεις με καλύμματα καναπέδων από κρετόν, δερμάτινες πολυθρόνες της δεκαετίας του '70, στοιχεία από χαλιά, κουρτίνες και καθίσματα αυτοκινήτων (με ζώνες ασφαλείας) προσαρμοσμένα σε σακάκια, παντελόνια, φούστες, σανδάλια και ζώνες. Αλλά η ναυαρχίδα του Martin Margiela είναι το πανωφόρι Duvet Coat, που παρουσιάστηκε με τη συλλογή φθινόπωρο-χειμώνας 1999.
Με την επίδειξη Louis Vuitton φθινόπωρο-χειμώνας 2021, ο Nicolas Ghesquière γιορτάζει τη δημιουργική κληρονομιά του ιταλικού σχεδιαστικού brand Fornasetti με μια συλλογή που εκθέτει τις παραστατικές εικόνες του ατελιέ που ιδρύθηκε το 1940.
Ειδικότερα, η συνεργασία LV x Fornasetti δομείται ως ένας εγκάρσιος διάλογος που αποτελείται από περισσότερες από 13.000 δημιουργίες που αφηγούνται την ιστορία των δύο δημιουργικών οίκων. «Ο πατέρας μου ήταν ένας καινοτόμος που πίστευε στο χειροποίητο, όπως ακριβώς και η Louis Vuitton", λέει ο Barnaba Fornasetti, γιος του Piero και σημερινός καλλιτεχνικός διευθυντής της ιταλικής μάρκας. «Η φιλοδοξία μας ήταν πάντα να διαδώσουμε τη μοναδική εικόνα της Fornasetti στους ανθρώπους μέσω των λεπτών χειροποίητων αντικειμένων και αυτή η συνεργασία αντιπροσωπεύει μια νέα ευκαιρία να διευρύνουμε και να εξερευνήσουμε την οπτική μας δημιουργικότητα».
Και η Max Mara συνεργάστηκε με την αρχιτέκτονα και σχεδιάστρια Patricia Urquiola για τη συλλογή Weekend Signature Collection που βαφτίστηκε με το όνομα «Habito» για τη σεζόν φθινόπωρο-χειμώνας 2022-23. Μια συλλογή στην οποία επικρατούν αντιθετικοί γραφικοί και χρωματικοί συνδυασμοί, χρώματα και υφές και σχήματα που επαναπροσδιορίζουν μια αντισυμβατική σιλουέτα.
«Habito», στα ισπανικά, σημαίνει «συνήθειες» και «κατοικώ» σε πρώτο πρόσωπο. Η δουλειά μου είναι μια καθημερινή έρευνα για το πώς μπορούμε να κατοικήσουμε έναν χώρο ή μια εμπειρία ζωής με διαφορετικές διαστάσεις. Γιατί όχι και τα ρούχα; Είναι κομμάτια του σπιτιού μας που τα παίρνουμε μαζί μας στο ταξίδι μας. Η αφήγηση της συλλογής αφορά υβριδικά κομμάτια που σε υποδέχονται σαν σπίτι. Ένας συναισθηματικός βιότοπος», περιγράφει η Patricia Urquiola.