γυναίκες με φορέματα στην εβδομάδα μόδας

Vintage θησαυροί, χαμηλές τιμές και influencers: Πώς μια online πλατφόρμα ανοίγει το δρόμο για το shopping του μέλλοντος

Καθρέφτες που θα κάνουν τα ρούχα να φαίνονται σαν φορεμένα πάνω στο σώμα, speakers με συμβουλές και προτάσεις για κάθε outfit και χώροι που μοιάζουν περισσότερο με δωμάτια εικονικής πραγματικότητας παρά με καταστήματα. Πολλά ακούγονται και γράφονται για το μέλλον του shopping, αλλά η μεγαλύτερη (και βέβαιη) αλλαγή ήρθε με την άφιξη του διαδικτύου.

Το online shopping μετρά ήδη πάνω από μια εικοσαετία (κι όμως, το Amazon και το EBay ιδρύθηκαν το 1995), αλλά είναι μόλις τα τελευταία χρόνια που η δύναμή του άρχισε να επεκτείνεται δραστικά με όλο και περισσότερα ηλικιακά γκρουπ να μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι.

Η κορυφαία εξέλιξη σε σχέση με τις διαδικτυακές αγορές ήταν η σύνδεση του shopping με τα social media και συγκεκριμένα το Instagram- η δυνατότητα του να αγοράσεις ένα item με το πάτημα ενός κουμπιού, βλέποντάς το πάνω στην αγαπημένη σου blogger έδωσε νέο boοst στην αγορά (και δημιούργησε προοπτικές καριέρας για τους inluencers).

Όμως οι γρήγοροι ρυθμοί απαιτούν ακόμη γρηγορότερα αντανακλαστικά και η δαιμόνια νέα γενιά καταναλωτών έχει στραφεί αποφασιστικά στη βιώσιμη μόδα που δεν επιβαρύνει το περιβάλλον. Και επειδή τα sustainable brands έχουν κόστη που δεν μπορεί να υποστηρίξει το εισόδημα των Generation Z-ers, η καλύτερη λύση ήταν αυτή του re-selling.

H λονδρέζικη online πλατφόρμα Depop είναι ο επίγειος παράδεισος της ανακύκλωσης ρούχων. Η λειτουργία της μοιάζει πολύ με το Ebay, αλλά το στήσιμό της είναι στα πρότυπα του Instagram- πιο φιλικό στο μάτι και πιο εθιστικό.

Στο Depop, μπορείς ανά πάσα στιγμή να δημιουργήσεις ένα προφίλ, να αναρτήσεις φωτογραφίες με ρούχα που δεν φοράς πλέον και να βρεις υποψήφιους αγοραστές από όλο τον κόσμο. Μάλιστα, παρ’ όλο που η αγοραπωλησία είναι η κυρίαρχη σχέση της εφαρμογής, η πλατφόρμα κατάφερε να αναδείξει δημοφιλείς sellers, που έγιναν διάσημοι για τα σπάνια vintage ή στιλάτα κομμάτια που ξετρύπωναν- οι ίδιοι πλέον μετρούν χιλιάδες followers στην πλατφόρμα ενώ οι πιο επιτυχημένοι κερδίζουν ως και 100.000 λίρες το χρόνο.

Vintage κομμάτια από designers ή brands που δεν υπάρχουν πια, items από limited edition συλλογές, ρούχα από προσωπικές συλλογές που δε φοριούνται πια αλλά και κομμάτια από ανερχόμενα μικρά brands, αθλητικά παπούτσια, ρολόγια, τσάντες, παλτό και φορέματα δεύτερο χέρι- οι διαθέσιμες επιλογές στο Depop είναι αμέτρητες αρκεί να έχεις χρόνο για ψάξιμο και να ακολουθείς τα κατάλληλα άτομα γι’ αυτό που ψάχνεις.

Ενδεικτικά, η εφαρμογή αριθμούσε περί τα 13 εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο το περασμένο καλοκαίρι, με το 90% από αυτούς να είναι κάτω των 25 ετών. Ποια είναι όμως εκείνα τα χαρακτηριστικά που κέρδισαν τόσο εύκολα τη νέα γενιά, τη στιγμή που αναγνωρισμένα, διάσημα brands αγωνίζονται να τραβήξουν την προσοχή της;

«Λύνουμε τα προβλήματα τα οποία μας εκθέτουν οι χρήστες μας και για τα οποία η βιομηχανία της μόδας μοιάζει να μην ενδιαφέρεται πραγματικά», δήλωνε η CEO του brand Maria Raga. Κάποια από αυτά είναι η ευκολία με την οποία μπορεί να εξελιχθεί κάποιος επιχειρηματικά, σε αντίθεση με την κλειστή και posh κλίκα της μόδας, η διαφορετικότητα, η peer to peer φιλοσοφία και η εμπιστοσύνη που δημιουργεί.

Αλλά οι δυνατότητες της πλατφόρμας δεν τελειώνουν εκεί. Ενδεικτικά, η διαρκής ανάπτυξή της σημαίνει αύξηση της ανακύκλωσης των ρούχων- γεγονός που θα μπορούσε να συμβάλλει στην καταπολέμηση του fast fashion και της παραγωγής απορριμάτων. Σε δημιουργικό επίπεδο, η πλατφόρμα βοηθά στην πρόβλεψη των νέων τάσεων πολύ νωρίτερα από το όταν αυτές εμφανιστούν στη Google, κρίνοντας από την αύξηση στις πωλήσεις ορισμένων cult items.

Παράλληλα, η πλατφόρμα πειραματίστηκε και με τη φυσική παρουσία, στήνοντας ορισμένα pop up μαγαζιά- ένα από αυτά στο πολυκατάστημα Selfridges του Λονδίνου. Όμως, τα pop ups δεν εστίαζαν στο shopping, αλλά περισσότερο στη δυνατότητα να συναντηθούν από κοντά οι πιο επιδραστικοί sellers της εφαρμογής και να εξερευνήσουν νέες δυνατότητες πάνω στη μόδα και την προσωπική έκφραση.