H δυναμική γυναικεία μόδα της Maria Grazia Chiuri γράφει ιστορία στον οίκο Dior
Κατά τη διάρκεια των fittings για show του Dior το 2016, η Maria Grazia Chiuri σίγουρα γνώριζε ότι θα έκανε ένα δυνατό statement.
Πράγματι, το μοντέλο που περπάτησε στο catwalk φορώντας ένα λευκό T-shirt με τη φράση «We should all be feminists» (αναφορά στο ομώνυμο φεμινιστικό βιβλίο της Νιγηριανής Chimamanda Ngozi Adichie) στο πρώτο της δείγμα γραφής για τον ιστορικό οίκο, δεν άφησε καμία αμφιβολία για τις καλλιτεχνικές της προθέσεις.
Το T-shirt προκάλεσε τον αναμενόμενο θόρυβο, εξασφαλίζοντας στην Chiuri την εκρηκτική πρεμιέρα που ίσως επιθυμούσε, όμως σήμερα, 5 χρόνια μετά η μεγαλύτερη νίκη της φαίνεται να είναι η συνέπειά της σε εκείνη την πρώτη «υπόσχεση».
Μεγάλωσε στη Ρώμη από προοδευτικούς γονείς που την ώθησαν να σπουδάσει και να ανεξαρτητοποιηθεί. Την αισθητική της διαμόρφωσε το δυναμικό φεμινιστικό κίνημα των 70s, η ενασχόληση της μητέρας της με το ένδυμα (ως μοδίστρα) και οι ισχυρές γυναίκες της Puglia, από όπου κατάγεται ο πατέρας της.
Η Chiuri ταξίδεψε πολύ, μελέτησε πολύ, ανοίχτηκε σε διαφορετικές κουλτούρες και κατάφερε να διατηρήσει αναλλοίωτη μέχρι σήμερα την περιέργεια και τη φιλομάθειά της.
Επέστρεψε στη Ρώμη όπου δούλεψε στο τμήμα αξεσουάρ του Fendi -ενός οίκου που διοικείται από πέντε δυναμικές αδερφές. «Εκεί έμαθα τα πάντα», έχει δηλώσει μεταξύ άλλων ενώ συμμετείχε στο σχεδιασμό της viral τσάντας του οίκου Baguette.
Στον Fendi συνεργάστηκε με τον επίσης χαρισματικό Pier Paolo Piccioli -το δίδυμο ανέλαβε αργότερα τα αξεσουάρ του οίκου Valentino και από εκεί την καλλιτεχνική του διεύθυνση από κοινού.
Το 2016 οι δυο τους χώρισαν τις δυνάμεις τους, με τον Piccioli να διευθύνει με μαεστρία τον Valentino μέχρι σήμερα και την Chiuri να αναμετράται με το όραμα του μεγαλύτερου Γάλλου σχεδιαστή στην ιστορία της μόδας -του Christian Dior.
H ίδια βυθίστηκε στο αρχείο του οίκου, εξερευνώντας παράλληλα την προσωπική ζωή του Dior και μελετώντας τη σχέση του με τις γυναίκες και τη φιλοσοφία πίσω από τα ρούχα που σχεδίαζε για εκείνες.
Μία από τις πιο δυνατές στιγμές της ήταν η σύγχρονη εκδοχή του θρυλικού bar jacket που ο Dior σχεδίασε το 1947 ως κομμάτι του New Look. H Chiuri λάνσαρε το σακάκι με μαλακά υφάσματα που αγκαλιάζουν το σώμα, τονίζοντας πάντα τη μέση, ενώ ανέτρεψε την κλασική σιλουέτα με τη φούστα, αντικαθιστώντας την με παντελόνι.
Όμως ίσως το μεγαλύτερό της χάρισμα να είναι ότι δεν έχει πάψει να ακούει, δεν χάνει την επαφή της με την πραγματικότητα. Σε αυτό τη βοηθά η κόρη της, η 25χρονη Rachele Regini η οποία εργάζεται πλέον στον Dior και τη συμβουλεύει σε θέματα πολιτισμού και φύλου, έχοντας σπουδάσει ιστορία της τέχνης στο Λονδίνο.
Τα show του Dior, στην εποχή της Maria Grazia χαρακτηρίζονται σταθερά από διακειμενικότητα. Φεμινιστικά κείμενα και αποσπάσματα από ποιήματα, γλυπτά, installations καλλιτέχνιδων και συνεργασίες με χορογράφους και χορευτές.
Μεταξύ άλλων, έχει τιμήσει μέσα από τις συλλογές της την Ιταλίδα καλλιτέχνιδα των 60s Lucia Marcucci που έγινε διάσημη για τα κολάζ της με σημαντικά φεμινιστικά και πολιτικά μηνύματα, την 80χρονη Αμερικανίδα φεμινίστρια και καλλιτέχνη Judy Chicago, η οποία δημιούργησε ένα θολωτό χώρο στα πρότυπα ενός γυναικείου σώματος, στο εσωτερικό του οποίου διεξήχθη το σόου και τη σημαντική χορογράφο και χορεύτρια Sharon Eyal.
Στο Haute Couture show του 2020 τα μοντέλα περπάτησαν κάτω από το σλόγκαν What If Women Ruled the World?, που αποτυπώθηκε σε ένα χειροποίητο πανό της Chanakya School of Embroidery and Fine Crafts, μιας σχολής ραπτικής στο Μουμπάι στην οποία φοιτούν γυναίκες όλων των ηλικιών, ενώ στο show για τη συλλογή Dior Fall 2020 Ready to Wear φωτεινές επιγραφές που επιμελήθηκε η φεμινιστική καλλιτεχνική ομάδα Claire Fontaine έγραφαν μεταξύ άλλων τη λέξη «συναίνεση».
Οι δημιουργίες της κινούνται πάντα μεταξύ παραμυθιού και πρακτικότητας, μένοντας πιστές στο όραμα του Dior αλλά φέρνοντάς το επίμονα και σταθερά στο σήμερα, στις ντουλάπες των γυναικών που επαναπροσδιορίζουν τη μόδα και το στιλ τους.
Η A-line τούλινη φούστα, τα εφαρμοστά ντελικάτα σακάκια και η σιλουέτα με τονισμένη μέση αλλά στρογγυλές γραμμές είναι μερικά από τα στοιχεία που πάντα ανιχνεύει κανείς στις συλλογές της.
Όμως, αυτό που κάνει η Maria Grazia Chiuri στις Cruise συλλογές της -το οποίο θα επαναλάβει και στην «ελληνική» συλλογή που ετοιμάζεται να παρουσιάσει στο Καλλιμάρμαρο είναι κάτι ακόμα πιο βαθύ και μελετημένο.
Κάθε Resort συλλογή εμβαθύνει στην κουλτούρα ενός τόπου και τις τεχνικές υφαντουργίας και ενδυματοποιίας. Όπως έγινε τις προηγούμενες σεζόν στο Λέτσε ή στο Μαρόκο, η Dior Cruise 2022 θα είναι αφιερωμένη στην Ελλάδα, με αφορμή τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, με δημιουργίες που θα ετοιμαστούν στην Ελλάδα με ελληνικά υφάσματα και πρώτες ύλες, από Ελληνίδες και Έλληνες τεχνίτες και δημιουργούς.
Στην παραγωγή των ενδυμάτων φέρεται να συμμετέχουν γυναίκες που φτιάχνουν μετάξι στο Σουφλί, υφάντρες της Κρήτης αλλά και άλλοι ενδυματοποιοί που κρατούν στη ζωή παραδοσιακές τεχνικές που σταδιακά εκλείπουν.
Ο τίτλος της συλλογής θα είναι «Mother Goddesses» και οι δημιουργίες θα εξερευνούν την ιδέα της Μητέρας-Θεάς, που βρίσκεται στις ρίζες του ανθρώπινου πολιτισμού.
Σε μια συζήτηση με τον Filippo Cosmeli που η ίδια η Chiuri ανάρτησε στο Instagram της, λέει μεταξύ άλλων ότι αυτές οι ισχυρές γυναικείες μυθολογικές φιγούρεςαποπνέεουν μια δύναμη που αντανακλάται σε όλες τις γυναίκες όλων των πολιτισμών.
Εκτός από το show στο Καλλιμάρμαρο, το πρότζεκτ Dior Celebrates Greece περιλαμβάνει και την πολυσυζητημένη φωτογράφιση του Dior στην Ακρόπολη και ένα δρώμενο στον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, ενώ πριν το show, θα προβληθεί μέρος του ντοκιμαντέρ από το ταξίδι της Chiuri από την Κνωσό μέχρι τους Δελφούς, προκειμένου να αντλήσει στοιχεία και έμπνευση για τη συλλογή της.
Και καθώς η πορεία της επιβεβαιώνει με τον πιο θριαμβευτικό τρόπο τις προθέσεις της, η Maria Grazia Chiuri είναι σίγουρο ότι θα παρουσιάσει ένα show που θα τιμά την Ελλάδα, την ιστορία και την ιστορία της μόδας.