Η ιστορία της Σουζάν Λενγκλέν

Η ιστορία της Σουζάν Λενγκλέν -Της Γαλλίδας «θεάς» του τέννις που έφερε επανάσταση στη γυναικεία μόδα

Τη δεκαετία του 1920, η Γαλλίδα παίκτρια του τέννις Σουζάν Λενγκλέν δεν ήταν μόνο το μεγαλύτερο αστέρι του αθλητισμού στον κόσμο, αλλά έφερε και επανάσταση στη γυναικεία μόδα.

Προτού η Γαλλίδα σταρ του τένις Suzanne Lenglen επιβιβαστεί σε ένα υπερωκεάνιο το 1926 για να μεταφερθεί στη Νέα Υόρκη (όπου θα ξεκινούσε την περιοδεία της στις ΗΠΑ που αναμφισβήτητα καθιέρωσε το τένις ως επάγγελμα), ρωτήθηκε για το επίπεδο της φυσικής της κατάστασης.

«Δεν ξέρω», απάντησε μονολεκτικά. «Έχω να παίξω μήνες». Αντ' αυτού, είπε, έκανε ψώνια. «Πρέπει να δείτε το ασπρόμαυρο βραδινό φόρεμά μου. Είναι ένα αριστούργημα». Ήταν μια απάντηση χαρακτηριστική της γοητευτικής Λενγκλέν, από την οποία πήρε το όνομά του το δεύτερο μεγαλύτερο γήπεδο στο στάδιο Ρολάν Γκαρός του Γαλλικού Όπεν.

Η Λενγκλέν, γνωστή ως La Divine που στα γαλλικά σημαίνει «Η Θεά», ήταν η πρώτη παγκόσμια διασημότητα στον κόσμο του αθλητισμού, με τη φήμη της να επισκιάζει ακόμη και του Babe Ruth του μπέιζμπολ ή του Jack Dempsey της πυγμαχίας. Κατά τη διάρκεια της καριέρας της κατέκτησε συνολικά 241 τίτλους, είχε σερί με 181 νίκες και ποσοστό 98% νικών (341 νίκες – 7 ήττες). Κέρδισε έξι φορές στο Γαλλικό Όπεν στο Γουίμπλεντον, και το χρυσό Ολυμπιακό μετάλλιο στο γυναικείο σινγκλ στους Αγώνες της Αμβέρσας το 1920 και έχασε μόλις έναν αγώνα σε όλη τη διάρκεια της σύντομης καριέρα της μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο όταν αποσύρθηκε λόγω ασθένειας.

Αλλά η Λενγκλέν, η οποία γεννήθηκε στο Παρίσι το 1899 και περνούσε τα καλοκαίρια της στη γαλλική Ριβιέρα, όπου τελειοποίησε τις ικανότητές της στο τέννις υπό την καθοδήγηση του αυστηρού πατέρα της, δεν κατέκτησε τον κόσμο μόνο με τις αθλητικές της επιδόσεις. Η γοητεία, αλλά ήταν η γενικότερη αίσθηση του στιλ της είχε τόσο μεγάλη επίδραση όσο το ταλέντο της στα γήπεδα του τέννις και η κοσμοϊστορική της πορεία.

Σε μια εποχή κατά την οποία οι γυναικείες αθλητικές ενδυμασίες ήταν συντηρητικές, η Λενγκλέν εμφανιζόταν με φούστες που αποκάλυπταν τις γάμπες της, χωρίς μεσοφόρι και κορσέ, όταν οι αντίπαλές της φορούσαν μακριές φούστες. Το πρώτο «σκάνδαλο μόδας» του Γουίμπλεντον ήταν όταν η Lenglen έκανε το ντεμπούτο της το 1919 με ένα φόρεμα με βαθύ ντεκολτέ και κατεβασμένες κάλτσες- μια αμφίεση που ο Τύπος του Λονδίνου θεώρησε «άσεμνη».

Παρόλο που έπρεπε να φοράει καπέλο, η Λενγκλέν ήταν η πρώτη που επινόησε το μαντήλι στο γήπεδο, τη λεγόμενη μπαντάνα.

AP Images
Δεξιά η  Σουζάν Λενγκλέν/Φωτογραφία AP Images

Μάλιστα στην αρχή, όπως αναφέρει ο Guardian, η Λένγκλεν τύλιγε ύφασμα από μεταξωτό σιφόν γύρω από το κομψό μπούστο της. Μερικές φορές το ύφασμα ήταν πουά ή διακοσμημένο με διαμάντια- άλλες φορές, το χρωμάτιζε ανάλογα με τον γύρο που έπαιζε: πορτοκαλί για τον πρώτο γύρο, βυσσινί για τον δεύτερο.

Φορούσε γούνινα παλτό και σόλες ερμίνας στους αγώνες και έπινε κονιάκ με βαμμένα κατακόκκινα χείλη κατά τη διάρκεια των αλλαγών. Τα κοντομάνικα φορέματά έδωσαν τη θέση τους στα αμάνικα.

AP Images

Το αποτέλεσμα ήταν ένα βαθύ μαύρισμα που το έκανε δημοφιλές ακόμη και πριν από το ταξίδι με γιοτ της Coco Chanel το 1923. Σε συνεργασία με τον Παριζιάνο αυλικό Jean Patou, του οποίου υπήρξε μούσα και ο οποίος την έντυνε εντός και εκτός γηπέδου, η Lenglen ήταν το poster girl ενός avant garde αθλητικού casual στυλ. Το λουκ έγινε de rigueur τον 20ό αιώνα για τις ανώτερες τάξεις, πριν εκδημοκρατιστεί, και γίνει συνηθισμένο σήμερα.

Ο Patou, που ονομάστηκε «ο πιο κομψός άνθρωπος στην Ευρώπη», έντυσε αργότερα τη Λένγκλεν με μια απελευθερωτική, πλισέ φούστα μέχρι τη γάμπα, με την οποία έπαιζε, ένα ρούχο που πέρασε στην καθημερινότητα και φοριέται μέχρι σήμερα

Και δεν είναι μόνο αυτά. Η επιρροή της Λενγκλέν στο μαυρισμένο δέρμα είχε ως αποτέλεσμα την αναγέννηση στο σχεδιασμό των μαγιό, τα οποία αποκάλυπταν όλο και περισσότερο δέρμα. Το σήμα κατατεθέν της, τα λευκά plimsolls, ενέπνευσαν στην δημιουργία unisex «παπουτσιών τύπου Lenglen», όπως τα Adidas Stan Smith, τα οποία χαρακτηρίζονται «ελαφριά, κομψά και πρακτικά». Ετσι οι γυναίκες αθλήτριες - και όχι μόνο - άρχισαν σιγά σιγά να απελευθερώνονται.

AP Images

Ίσως χάρη στην αριστοκρατική καταγωγή της ρίζες της Λενγκλέν, το τένις ήταν πάντα το άθλημα που ήταν πιο κοντά στη μόδα, είτε αυτή ήταν υψηλή είτε pret-a-porter. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, πως σήμερα αθλητές του τέννις όπως η Emma Raducanu έχει υπογράψει συμφωνίες με κορυφαίους οίκους όπως η Dior και η Rolex έχει μια συλλογή με τον Roger Federer, αλλά ο βετεράνος Bjorn Borg έχει μια σειρά από εσώρουχα και ο εξοπλισμός Nike του Rafa Nadal διατίθεται στο Sports Direct.

Το τένις εξακολουθεί να είναι μακράν το πιο κομψό άθλημα και οι διαιτητές με τα κομμένα σακάκια και τα σινιέ στο Roland Garros είναι σαφής απόδειξη αυτού. Τώρα, όμως, ξέρετε πως πρέπει να ευχαριστούμε τη Λενγκλέν και τον Jean Patou γι' αυτό.