Alhambra: Η ιστορία πίσω από το πιο δημοφιλές και πολύτιμο φυλαχτό του οίκου Van Cleef & Arpels
Τετράφυλλο τριφύλλι. Μία σπάνια μετάλλαξη που αντιμετωπίζεται ως προαιώνιο σύμβολο καλοτυχίας. Αυτό το ευοίωνο σχέδιο ντύθηκε με χρυσό, φίλντισι και πολύτιμους λίθους και καθιερώθηκε ως μία εστέτ σφραγίδα στιλ, ένα lucky charm, από τον οίκο Van Cleef & Arpels.
Ο οίκος, θεωρείται γνωστός για τα μοτίβα του παρμένα από τη φύση και το ζωἵκό βασίλειο. Όπως σημειώνει ο Alain Bernard, CEO της Van Cleef σήμερα: «τα ζώα αναπαρίστανται χωρίς νύχια, τα τριαντάφυλλα χωρίς αγκάθια, τα σχέδια μας ανήκουν σε έναν κόσμο χαρμόσυνο, καλοπροαίρετο».
Έτσι, το 1968, βρήκε και ένα νέο σύμβολο εύνοιας και αισιοδοξίας δημιουργώντας το δικό του τυχερό στολίδι με την ονομασία Alhambra. Η έμπνευση προέρχεται από το ομώνυμο παλάτι στη Γρανάδα της Ισπανίας, με την περίτεχνη αρχιτεκτονική γεμάτη με τους σταυρούς των Μαυριτανών με τα τέσσερα αλληλεπικαλυπτόμενα πέταλα, που προσομοιάζουν σε τετράφυλλο τριφύλλι…
Ο ανιψιός της ιδρύτριας Estelle Arpels, Jacques, είχε πάθος με την έννοια της τύχης και συνήθιζε να χαρίζει τετράφυλλα τριφύλλια από τον κήπο του, μαζί με μικρά ποιήματα στους συνεργάτες του. «Για να είσαι τυχερός, πρέπει πραγματικά να πιστεύεις στην τύχη», ήταν το προσωπικό του μόττο, επιλέγοντας έτσι, εμφατικά ένα αγαπημένο γούρι για να κοσμήσει μία νέα σειρά, περισσότερο προσιτή στο ευρύ κοινό. Και όπως φαίνεται, είχε δίκιο. H Alhambra είναι η πιο δημοφιλής συλλογή του Οίκου μέχρι σήμερα, σχεδόν η μοναδική υπογραφή του. Ένα αρχετυπικό σχέδιο, «παράσημο», που δεν αποχωρίζονται οι διάσημοι, οι σύγχρονοι λάτρεις των κοσμημάτων και οι απανταχού συλλέκτες… Το εύκολο, «χυτό» σχέδιό του κολιέ συνδυάζεται εύκολα τόσο με βραδινά ενδύματα, όσο και μ’ ένα all-time classic λευκό t-shirt με τζιν, συντείνοντας στην επιθυμία για ανεπιτήδευτη κομψότητα.
Οι αλυσίδες “sautoirs” του, έχουν το πρότυπο μήκος «όπερας» των 70 εκατοστών. Εκείνο που είθιστo κάποτε να φορούν στις επίσημες εμφανίσεις τους στην όπερα, οι κυρίες της υψηλής κοινωνίας. Είκοσι τετράφυλλα τριφύλλια από φίλντισι με χρυσό φινίρισμα ή μετέπειτα ημιπολύτιμοι λίθοι, όπως το τιρκουάζ, ο όνυχας, μαλαχίτης, το κοράλλι και το λάπις λάζουλι, προστέθηκαν στις εναλλαγές του, ειδικά κατά την πολύχρωμη, ψυχεδελική δεκαετία του ’70.
Κάθε σχέδιο παίρνει χρόνο για να τελειοποιηθεί. Το να βρεις πέτρες που δένουν άψογα μεταξύ τους για τον οίκο Van Cleef & Arpels μπορεί να πάρει από δύο έως και δέκα χρόνια… Σχεδιαστές, τεχνίτες, χαράκτες, κάθε ειδικότητα ενώνει τις δυνάμεις της για να παραδώσει το τελικό σχέδιο, που προϋποθέτει δεκαπέντε διαδοχικά βήματα αυστηρής τεχνικής και ακρίβειας.
Η αξία της συλλογής Alhambra δεν αποδίδεται, μόνο στην ιστορία του Οίκου, ενός από τους πρώτους, που εμφανίστηκαν στη φημισμένη πλατεία Βαντόμ, ήδη από το 1906 αλλά κυρίως στη λάμψη κάθε εξέχουσας μούσας του Χόλιγουντ και του ευρωπαἵκού jet-set, που το λάτρεψε, όπως η Γκρέις Κέλλυ, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, η Φρανσουάζ Αρντί και η Ρόμι Σνάιντερ…
Οι συλλεκτικές επανεκδόσεις της Alhambra είναι πολλές, ανανεώνοντας τον διαχρονικό της χαρακτήρα με σχεδιαστικούς πειραματισμούς και μικρά twists, με πιο γνωστά εκείνα της Magic Alhambra του 2006 με τον μπλε αχάτη, της Lucky Alhambra, που πλαισιώνει το κατεξοχήν μοτίβο της τύχης με νέα θέλγητρα, όπως αστέρια, καρδιές και πεταλούδες ή της «Βυζαντινής» διάτρητης έκδοσής του, από λιτό, συμπαγή χρυσό. Αυτή η χαμαιλεοντική υπόσταση της συλλογής φέρει και το κύριο χαρακτηριστικό, που τόσο αγαπούν οι σχεδιαστές εν γένει και της κοσμηματοποἵίας σε αυτή την περίπτωση. Της ελεύθερης δημιουργίας χωρίς όρια.
Σήμερα, τόσο οι tastemakers των πόλεων που δημιουργούν τάσεις, όσο και οι γαλαζοαίματες, όπως η πριγκίπισσα Κέιτ, συνεχίζουν να επιλέγουν αυτό το σύμβολο, που αποκαλείται χαρακτηριστικά ως «στιγμιαίο λούστρο», προσφέροντας λάμψη και τύχη και συνάμα πολλαπλασιάζοντας και διαχέοντας το εκτυφλωτικό φως των φωτογραφικών φλας…