Πώς το κωνικό σουτιέν της Μαντόνα έγινε ένα από τα πιο εμβληματικά κομμάτια στην ιστορία της σύγχρονης μόδας
Το ροζ κωνικό σουτιέν που σχεδίασε ο αείμνηστος Jean Paul Gaultier για τη Μαντόνα δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις.
Η βασίλισσα της ποπ πρωτοφόρεσε το εμβληματικό fashion item την πρώτη βραδιά της περιοδείας «Blond Ambition» στην Τσίμπα της Ιαπωνίας το 1990, σε ένα show που εδραίωσε τη θέση της Μαντόνα στο πάνθεον της παγκόσμιας μουσικής και την καθιέρωσε σε αιώνιο σύμβολό της ποπ κουλτούρας.
Με σκηνικά αξίας 2 εκατομμυρίων δολαρίων, εκρηκτικές χορογραφίες από θρύλους του voguing και της balroom σκηνής της Νέας Υόρκης, και ένα συνονθύλευμα αναφορών στην καθολική θρησκεία και τη BDSM κουλτούρα, το εντυπωσιακό tour ανέδειξε τη Μαντόνα ως το απόλυτο wild child της παγκόσμιας μουσικής σκηνής -μία τολμηρή καλλιτέχνη που δε διστάζει να σπάσει τα ταμπού. «Η τέχνη πρέπει να είναι αμφιλεγόμενη, και αυτό είναι όλο», είχε δηλώσει η Μαντόνα με στους New York Times και το αποδείκνυε πάντοτε με κάθε της εμφάνιση, διχάζοντας διαρκώς το παγκόσμιο κοινό.
Σχεδιασμένο από τον Jean Paul Gaultier -από τον οποίο η Madonna ζήτησε προσωπικά να δημιουργήσει τα κοστούμια για την περιοδεία- το look ήταν προϊόν μίας πολύμηνης συνεργασίας, με πρόβες που έγιναν τόσο στη Νέα Υόρκη όσο και στα ατελιέ του Gaultier στο Παρίσι. «Είναι η μόνη γυναίκα που της ζήτησα ποτέ να με παντρευτεί. Φυσικά μου είπε όχι, αλλά κάθε φορά που μου ζητάει να δουλέψω στα σόου της, δεν μπορώ να της αρνηθώ» είχε πει ο ίδιος ο Gaultier μιλώντας για τη μούσα του.
«Όταν η Μαντόνα μου τηλεφώνησε για πρώτη φορά το 1989, ήταν δύο ημέρες πριν από την επίδειξη ρούχων μου - νόμιζα ότι η βοηθός μου αστειευόταν», δήλωσε ο αείμνηστος σχεδιαστής σε συνέντευξή του στους New York Times το 2001. «Ήμουν μεγάλος θαυμαστής της. Ήξερε τι ήθελε - ένα ριγέ κοστούμι, τον θηλυκό κορσέ. Στη Μαντόνα αρέσουν τα ρούχα μου επειδή συνδυάζουν το αρσενικό και το θηλυκό».
Πράγματι, το ανδρόγυνο look και ο επαναστατικός σχεδιασμός των designs του Gaultier ταίριαζε απόλυτα με το gender-bending πνεύμα του show που κατέστησε την εν λόγω περιοδεία τόσο αξιομνημόνευτη. Μαχητική και κοινωνικά ευαισθητοποιημένη, η Μαντόνα υποστήριξε καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας της τα δικαιώματα της LGBTQ+ κοινότητας, στάθηκε σθεναρά κατά της φυλετικής ανισότητας και έφερε το ζήτημα της γυναικείας χειραφέτησης στο επίκεντρο του έργου της.
Το κωνικό σουτιέν, θεωρήθηκε ως ένας ακόμη σύμβολο της σεξουαλικής απελευθέρωσης που προπαγάνδιζε η Μαντόνα με τη στάση της ως καλλιτέχνης. Επρόκειτο για ένα κομμάτι που επαναστατούσε ενάντια στα περιοριστικά πρότυπα της γυναικείας ομορφιάς και της αντίληψης της θηλυκής σιλουέτας ως ένα αντικείμενου ανδρικού πόθου. Στη θέση των απαλών καμπυλών που υποτίθεται ότι διαμόρφωνε ο κορσές, μπήκαν μυτεροί κώνοι, και η γυναικεία φιγούρα έγινε ένα δυσπρόσιτο «φρούριο». Κόντρα στην ηδονοβλεπτική ματιά του male gaze, η Μαντόνα ήταν κυρίαρχη του εαυτού της και φερόταν να έχει η ίδια τον έλεγχο.
Αξίζει να σημειωθεί πως η αείμνηστη σχεδιάστρια Vivienne Westwood είχε επίσης εξερευνήσει μέσα από την καινοτόμο ματιά της μια πιο ελεύθερη, παιχνιδιάρικη εκδοχή του κορσέ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '80. Ωστόσο, ο περίφημος κορσές του Gaultier -που πρωτοπαρουσιάστηκε στην πασαρέλα το 1987 πριν προσαρμοστεί για την περιοδεία Blond Ambition- μεταμόρφωσε το κομμάτι με πρωτοφανώς προκλητικό τρόπο.
Το εμβληματικό show στην Τσίμπα έθεσε τα θεμέλια για μία μακροχρόνια συνεργασία μεταξύ του Gaultier και της βασίλισσας της ποπ. Μία από τις πιο αξιομνημόνευτες στιγμές της κοινής τους καριέρας ήταν η εμβληματική εμφάνιση της Μαντόνα στο γκαλά του Gaultier για τη συγκέντρωση χρημάτων για το AIDS το 1992, όπου η ίδια περπάτησε στην πασαρέλα στο Λος Άντζελες πριν αφήσει το σακάκι της για να αποκαλύψει ένα τοπ με λουριά που άφηνε το στήθος της πλήρως εκτεθειμένο.
Τριάντα χρόνια μετά το πρώτο του ντεμπούτο, το κωνικό σουτιέν έχει πλέον αναδειχθεί σε ένα από τα πιο εμβληματικά κομμάτια στην ιστορία της σύγχρονης μόδας. Ανατρεπτικό και προκλητικό, πρόκειται για ένα ρούχο που ενέπνευσε και παρότρυνε γενιές γυναικών performers να εκφράσουν τη σεξουαλικότητά τους μέσα από τα ρούχα που επέλεγαν για τις εμφανίσεις τους -πάντοτε με τους δικούς τους όρους.