Pinar Gültekin: Ποια είναι η 27χρονη Τουρκάλα που δολοφονήθηκε βάναυσα από τον πρώην σύντροφό της
Στις 16 Ιουλίου, η 27χρονη Pinar Gültekin βγήκε από το διαμέρισμά της που βρίσκεται στην επαρχία Mugla της Τουρκίας. Η θερμοκρασία εκείνη την Πέμπτη ξεπερνούσε τους 30 βαθμούς κελσίου.
Στις 3 το μεσημέρι η φοιτήτρια μίλησε με την αδερφή της Sibel και της είπε ότι σχεδίαζε να πάει για ψώνια. Λίγο αργότερα, η Sibel προσπάθησε να την καλέσει ξανά, αλλά το τηλέφωνό της ήταν απενεργοποιημένο. Ήταν κάτι που δεν συνήθιζε να κάνει η Pinar, να κλείνει δηλαδή το τηλέφωνό της. Οι ώρες περνούσαν, έφτασε βράδυ κι όμως, η Pinar ήταν άφαντη.
Μαζί με τη μητέρα της Şefika Gültekin, η Sibel ταξίδεψε στη Mugla και ανέφερε στις Αρχές ότι η αδερφή της αγνοείται. Οι ώρες πέρασαν και μετά πέρασαν και οι ημέρες. Δεν υπήρχε ακόμη κανένα σημάδι της. Η αστυνομία αποφάσισε να ελέγξει τα βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας μέσα στο εμπορικό κέντρο. Πολύ σύντομα, θα αναγνώριζαν την Pinar. Ήταν με έναν άντρα.
Αρχικά, ο Cemal Metin Avci αρνήθηκε ότι γνώριζε οτιδήποτε σχετικά με το πού βρισκόταν η Pinar εκείνη την ημέρα. Αλλά όταν η αστυνομία του έδειξε τα βίντεο, όχι μόνο παραδέχτηκε ότι την είδε, αλλά ομολόγησε και τη δολοφονία της.
Ο άνδρας οδήγησε την αστυνομία σε ένα βαρέλι κρυμμένο σε ένα δάσος στην περιοχή Mentese. Μέσα σε αυτό, ήταν καμένη η σορός της Pinar.
Όπως συμβαίνει συχνά σε τέτοια εγκλήματα, ο 32χρονος Cemal δεν ήταν άγνωστος στην Pinar. Ήταν ο πρώην σύντροφός της. Τώρα παντρεμένος και πατέρας ενός παιδιού, ο Cemal είχε αποφασίσει ότι ήθελε να ξαναρχίσει τη σχέση του με την Pinar. Εκείνη την ημέρα, φέρεται να συναντήθηκαν εκεί όπου εργαζόταν ο άνδρας και στη συνέχεια επισκέφτηκαν το πατρικό του. Όταν όμως η Pinar απέρριψε τις προτάσεις του, ο 32χρονος Τούρκος την στραγγάλισε. Ο Cemal συνελήφθη με την κατηγορία της «δολοφονίας εν βρασμώ».
Τις κινήσεις του 32χρονου, κατέγραψαν και άλλες κάμερες. Όταν για παράδειγμα πήγε να αγοράσει καύσιμα από το πρατήριο, για να κάψει το άψυχο σώμα της Pinar. Ο ίδιος αποκάλυψε ότι μετέφερε το βαρέλι στο δάσος και έριξε από πάνω τσιμέντο.
Μιλώντας στην κηδεία της την περασμένη εβδομάδα, ο Sidik Gültekin, πατέρας της Pinar είπε: «Καλώ από εδώ ολόκληρη την Τουρκία: Αρκετά πια».
«Πρέπει να ορίσουμε σωματοφύλακα να συνοδεύει κάθε φοιτήτρια στην Τουρκία;» συνέχισε. «Δεν μπορεί μια φοιτήτρια να πάει να σπουδάσει στο μέρος που επιθυμεί; Αυτό που συνέβη είναι φρικαλέο. Έχω χάσει τα λόγια μου».
Το 2019, δολοφονήθηκαν 474 γυναίκες στην Τουρκία. Οι περισσότερες από αυτές βρήκαν τραγικό θάνατο από τα χέρια συντρόφων ή συγγενών τους. Ήταν ο υψηλότερος αριθμός σε μια δεκαετία, ενδεικτικός της αύξησης κάθε χρόνο. Αναμένεται ότι τα νούμερα για το 2020, μετά και το lockdown λόγω κορωνοϊού με τις κοινωνικές και οικονομικές πιέσεις, θα είναι ακόμη υψηλότερα.
Διαδηλώσεις ξεκίνησαν σε όλη τη χώρα, κυρίως κατά της απόφασης της τουρκικής κυβέρνησης να αποσυρθεί από τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης του Συμβουλίου της Ευρώπης του 2011, η οποία δεσμεύεται να καταπολεμήσει τη βία κατά των γυναικών.
Στη χώρα το καθεστώς ευνοεί τους θύτες. Οι άνδρες που έχουν καταδικαστεί για δολοφονία, και λένε ότι ενήργησαν εν βρασμώ, καθώς και οι πιο θρήσκοι, τιμωρούνται συχνά με μειωμένες ποινές. Η επιείκεια αυτή με την οποία αντιμετωπίζονται οι δράστες αποτελεί κεντρικό μέλημα για ομάδες όπως το We Will Stop Femicide.
Κάπως έτσι λοιπόν ξεκίνησε και μια καμπάνια στο Twitter, με τους χρήστες να μοιράζονται μια εικόνα της Pinar συνοδευόμενη από τη λέξη «Αρκετά».
Και λίγο μετά τις 21 Ιουλίου, ήρθαν οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες.
Σύμφωνα με τον δημοσιογράφο των New York Times, Taylor Lorenz, οι ασπρόμαυρες selfie ξεκίνησαν από τη Βραζιλία στις 17 Ιουλίου. Άλλοι ωστόσο έχουν συσχετίσει το κίνημα #ChallengeAccepted με την Alexandria Ocasio και την ομιλία της στο Κογκρέσο. Επίσης γνωρίζουμε ότι πριν από λίγες μέρες, η ίδια τάση υιοθετήθηκε από μια τουρκική εκστρατεία για την βία κατά των γυναικών.
Όσον αφορά πάντως την Pinar, το σχέδιο ήταν οι Τούρκοι να βλέπουν κάθε μέρα την ασπρόμαυρη φωτογραφία μιας γυναίκας που δολοφονήθηκε στη ροή τους στο Instagram, στις εφημερίδες τους, στις οθόνες της τηλεόρασής τους.