Παρή Βίβιαν Πανηγύρη: Η Ελληνίδα καλλιτέχνης στην Ολλανδία που «ζωντανεύει» τη θάλασσα με πηλό
Είναι καλλιτέχνης που εκφράζεται κυρίως μέσα από τον εξπρεσιονισμό, επικεντρώνοντας στην εσωτερική αλήθεια και τα συναισθηματικά ερεθίσματα που θέλει να μεταδώσει.
Από μικρή ηλικία, η Παρή Βίβιαν Πανηγύρη γοητευόταν από την πολυπλοκότητα της φύσης, τη βαθιά ένταση των συναισθημάτων και την αέναη, σχεδόν υπνωτιστική κίνηση της θάλασσας. Αυτά τα στοιχεία έγιναν πηγή έμπνευσης και θεμέλιο της καλλιτεχνικής της πορείας.
Μέσα από την τέχνη της, επιδιώκει να δημιουργήσει μια αρμονία ανάμεσα στο χάος και την τάξη, στην ένταση και την ηρεμία, αποκαλύπτοντας τον σύνθετο ιστό της ανθρώπινης ύπαρξης. Κάθε της έργο είναι ένας διάλογος ανάμεσα στο συναίσθημα και τη σκέψη, μια πρόσκληση στον θεατή να βυθιστεί στη δική του εσωτερική πραγματικότητα και να ανακαλύψει τη σύνδεση του με τον κόσμο γύρω του.
Για την Παρή Βίβιαν Πανηγύρη, η τέχνη αποτελεί καθρέφτη της ζωής, αποτυπώνοντας την αέναη ροή του χρόνου και την αδιάκοπη αναζήτηση για νόημα και ισορροπία. Η επαγγελματίας γλύπτρια μιλάει στο Bovary για την πορεία της, τις θεματικές που αναπτύσσει μέσα από τα έργα της, καθώς και για τη συμμετοχή της στη φιλανθρωπική δημοπρασία.

«Από μικρή ηλικία ήμουν πάντα ένα παιδί γεμάτο δημιουργικότητα, αφιερώνοντας ατελείωτες ώρες στη ζωγραφική, το χορό και το πιάνο. Όταν ήμουν οκτώ ετών, ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με τον πηλό, χωρίς να φαντάζομαι ότι, στα 26 μου, θα γινόμουν επαγγελματίας καλλιτέχνης γλυπτικής. Η αγάπη μου για τη δημιουργία υπήρχε πάντα, αλλά με τον πηλό κατάλαβα ότι μπορούσα να πλάσω και να εκφράσω ό,τι φανταζόμουν. Σπούδασα γραφιστική και ακολούθησα τον τομέα αυτό μέχρι την εμφάνιση της πανδημίας του COVID-19. Εκείνη τη στιγμή, επανασυνδέθηκα με τον πηλό και αποφάσισα να τον ανακαλύψω ξανά, αυτή τη φορά με πραγματική αφοσίωση.

»Ο εξπρεσιονισμός αποτέλεσε για μένα μια φυσική επιλογή ως εκφραστικό μέσο, καθώς προσφέρει τη δυνατότητα να αποτυπώσω και να εκφράσω τα συναισθήματα και τις εσωτερικές καταστάσεις με έναν έντονο και δυναμικό τρόπο. Μέσα από τη στρέβλωση των μορφών, τη χρήση των χρωμάτων και των δυνατών αντιφάσεων, ο εξπρεσιονισμός μου επιτρέπει να απομακρυνθώ από την ρεαλιστική αναπαράσταση και να επικεντρωθώ στην εσωτερική αλήθεια και τα συναισθηματικά ερεθίσματα που θέλω να μεταδώσω».

Οι θεματικές που προσεγγίζει μέσω των έργων της και πώς αυτές αντανακλούν στον θεατή
«Η θάλασσα αποτελεί την πιο ισχυρή πηγή έμπνευσής μου. Μέσα από την τέχνη μου, μεταφέρομαι σε έναν κόσμο όπου η ηρεμία και η ισχύς συνυπάρχουν αρμονικά. Κάθε κύμα και κάθε ρεύμα της θάλασσας είναι ένας καθρέφτης των εσωτερικών μου συναισθηματικών τοπίων, αποτυπώνοντας τις αντιφάσεις, τις εναλλαγές και τις έντονες στιγμές της ανθρώπινης ψυχής. Η τέχνη για μένα είναι ένα προσωπικό καταφύγιο, ένας χώρος όπου μπορώ να στοχαστώ και να αναλογιστώ τη μεγαλοπρέπεια του κόσμου γύρω μου. Μέσα σε αυτόν τον δημιουργικό χώρο, ανακαλύπτω τη γαλήνη που διαποτίζει κάθε έργο μου, καθώς τιμώ και γιορτάζω την ατέλειωτη ομορφιά της φύσης που με περιβάλλει. Συνολικά, τα έργα μου προκαλούν μια συναισθηματική αντίδραση που κυμαίνεται από γαλήνη και ανακούφιση έως ένταση και αίσθηση δύναμης, ενώ παράλληλα προσκαλούν τον θεατή να εμβαθύνει στον προσωπικό του ψυχικό κόσμο και να αναλογιστεί τη σχέση του με τη φύση και τη ζωή.

»Ποτέ δεν φαντάζομαι το τελικό αποτέλεσμα του έργου μου πριν αρχίσω να δημιουργώ, όσο παράξενο και αν ακούγεται αυτό. Για μένα, η διαδικασία είναι μια εξερεύνηση, μια συνεχής ανακάλυψη, και γι’ αυτό πάντα ξεκινάω με τη μουσική. Βάζω τις αγαπημένες μου μελωδίες και αφήνομαι στην αίσθηση του πηλού, στο άγγιγμα των χεριών μου πάνω του, χωρίς να σκέφτομαι τι θα προκύψει τελικά. Αυτός ο αυθορμητισμός είναι που δίνει ζωή στο έργο και που, πολλές φορές, με εκπλήσσει θετικά με το τελικό αποτέλεσμα.
»Φυσικά, η δημιουργική διαδικασία πάντα κρύβει και αποτυχίες. Ο πηλός, όπως και κάθε υλικό, έχει τα δικά του όρια και τις αδυναμίες του. Κάποιες φορές, κατά τη διάρκεια της δημιουργίας, το έργο μπορεί να ραγίσει ή να σπάσει, και αυτή η αποτυχία είναι πάντοτε μέρος της δημιουργίας. Όμως, πιστεύω ότι η αποτυχία δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβόμαστε. Για μένα, κάθε “λάθος” είναι μια ευκαιρία να επανεκτιμήσω και να επαναπροσδιορίσω την τεχνική μου», εξήγησε στο Bovary.

Το πρώτο έργο και ο αγαπημένος καλλιτέχνης της Παρή Βίβιαν Πανηγύρη
«Το πρώτο μου έργο ήταν τόσο διαφορετικό. Για εμένα τότε ήταν πανέμορφο αλλά μετά από λίγες μέρες το κοιτούσα και το ξανά κοιτούσα και λέω στον εαυτό μου όχι μπορείς καλύτερα. Παρά τις όποιες ατέλειες του, το έχω κρατήσει στη συλλογή μου, γιατί με θυμίζει από πού ξεκίνησα και πόσο έχω εξελιχθεί μέσα στα χρόνια. Νιώθω λίγη ντροπή που το λέω αλλά δεν θυμάμαι πόσα έργα έχω δημιουργήσει συνολικά μέχρι σήμερα αλλά ξέρω σίγουρα πόσα έχω πουλήσει.
»Ο αγαπημένος μου καλλιτέχνης δεν θα μπορούσε να είναι άλλος από τον Martin Lagares ένας καταπληκτικός γλύπτης».

Μεταξύ άλλων, η Παρή Βίβιαν Πανηγύρη σχολιάζει το γεγονός ότι τα εικαστικά σχεδόν απουσιάζουν από τα δημόσια σχολεία της Ελλάδα:
«Δυστυχώς το μάθημα των εικαστικών όντως σχεδόν απουσιάζει. Συνήθως τα εικαστικά ή και η μουσική υπάρχουν ως το Δημοτικό και έπειτα δεν βρίσκονται καν στον πρόγραμμα του σχολείου. Το γεγονός ότι το μάθημα των εικαστικών στα δημόσια σχολεία της Ελλάδας συχνά υποτιμάται οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, με κυριότερο ίσως την επικέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος σε ακαδημαϊκά και εξεταστικά αντικείμενα, όπως τα μαθηματικά, η γλώσσα και οι φυσικές επιστήμες. Σε πολλές περιπτώσεις, η τέχνη θεωρείται "δευτερεύουσα" και συχνά δεν εντάσσεται με τον ίδιο τρόπο στο πρόγραμμα σπουδών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι μαθητές να μην αναπτύσσουν τις δημιουργικές τους δυνατότητες, καθώς η τέχνη δεν αναγνωρίζεται ως ένας τομέας εξίσου σημαντικός για την ανάπτυξή τους. Επιπλέον, η έλλειψη πόρων και κατάλληλων υποδομών σε πολλά σχολεία της χώρας περιορίζει την αποτελεσματικότητα του μαθήματος.

»Στην Ολλανδία, όπου ζω τον τελευταίο χρόνο, η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική. Η τέχνη θεωρείται θεμελιώδης για την ανάπτυξη των παιδιών, καθώς ενισχύει τη δημιουργικότητα, την κριτική σκέψη και την ικανότητα έκφρασης. Το εκπαιδευτικό σύστημα δίνει μεγάλη έμφαση στις τέχνες και ενσωματώνει την εικαστική έκφραση σε πολλές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, ξεκινώντας από τις πρώτες τάξεις. Τα σχολεία προσφέρουν πλούσιο υλικό και εργαλεία στους μαθητές για να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους, ενώ διοργανώνονται συχνά εκθέσεις και δημιουργικές δράσεις, ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή όλων των μαθητών. Εδώ, η τέχνη δεν θεωρείται απλά μια δραστηριότητα για ελεύθερο χρόνο, αλλά μέρος της καθημερινής μαθησιακής διαδικασίας που βοηθά στην ψυχική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών.
Η διαφορετική αυτή προσέγγιση ενισχύει την αντίληψη ότι η τέχνη είναι εξίσου σημαντική με άλλους τομείς της εκπαίδευσης, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη μιας ισχυρής πολιτιστικής ταυτότητας και στην ενίσχυση της δημιουργικότητας, κάτι που λείπει σε πολλές χώρες, όπως η Ελλάδα, όπου η τέχνη συχνά δεν εκτιμάται στο βαθμό που της αξίζει».

Τέλος, η επαγγελματίας καλλιτέχνης γλυπτικής αναφέρθηκε στο φιλανθρωπικό auction «Masters of Interior» στο οποίο συμμετέχει και για τα την ομαδική έκθεση που θα πραγματοποιηθεί στο Ντουμπάι.
«To έργο του Creaid Foundation μου ήταν γνωστό και φέτος μόλις είδα τον φετινό σκοπό για τον οποίο θα διατεθούν τα έσοδα της φετινής δημοπρασίας ως προς την Ογκολογική Μονάδα Παίδων στο Νοσοκομείο Π & Α Κυριακού ήταν κάτι το οποίο με άγγιξε πολύ. Η οικογένειά μου είχε δώσει μάχη με την ασθένεια του καρκίνου και δυστυχώς, την έχασε. Για μένα, αυτή η πρωτοβουλία είναι ένας μικρός φόρος τιμής σε όλους εκείνους που μάχονται καθημερινά με αυτή τη δύσκολη ασθένεια, αλλά και σε όσους δεν τα κατάφεραν και πλέον είναι άγγελοι στον ουρανό. Βέβαια η απουσία είναι αβάσταχτη, πραγματικά καθημερινά εύχομαι να είχα τον αδελφό μου στο πλάι μου αλλά ξέρω πως είναι ο άγγελος μου στον ουρανό και κάθε μέρα του μιλάω νοητά στο μυαλό μου και ξέρω πως με ακούει».
»Για το 2025 ανυπομονώ για την συμμετοχή μου στο φιλανθρωπικό auction «Masters of Interior» του Ιδρύματος Creaid τον Απρίλιο αλλά και την Ομαδική έκθεση που θα πραγματοποιηθεί τον Νοέμβριο στο Ντουμπάι στην Andakulova Gallery».
*Φωτογραφίες από το Instagram @vp.artcreation