Κώστα Λεϊμονή, πώς είναι να βλέπεις το έργο σου να ανεβαίνει στη Βουλή; Ο συγγραφέας του «Εκτός Ύλης» αποκαλύπτεται
Ο Κώστας Λεϊμονής είναι δικηγόρος και συγγραφέας. 33 ετών και 9,5 μηνών -αφού κάθε λεπτό έχει αξία -όπως αναφέρει ο ίδιος, με καταγωγή από τον Πτελεό Αλμυρού από την μεριά του πατέρα του και από Παιανία και Αμφιλοχία από την πλευρά της μητέρας του. Έχει τελειώσει τη Νομική Αθηνών, με μεταπτυχιακό στο πανεπιστήμιο Humboldt του Βερολίνου.
Το πρώτο του βιβλίο «Εκτός ύλης ή Ο μονόλογος ενός καθ’ ομολογία παράλογου» έγινε θεατρική παράσταση με πρωταγωνιστή τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση στον ρόλο ενός πολιτικού που παραιτείται. Κατάφερε να ανέβει η παράσταση μέσα στη Βουλή αλλά και να γίνει viral κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Το δεύτερο βιβλίο του «Ο ιατροδικαστής ή Στη μνήμη της Έλλης Λαδά» έχει ανέβει επίσης στο θέατρο με πρωταγωνιστή τον Χάρη Σώζο.
Ο ίδιος μίλησε στη BOVARY για τα έργα του, το θέατρο στην Ελλάδα αλλά και πώς συνδυάζει τη δικηγορία με τη μεγάλη του αγάπη, τη συγγραφή…
«Δεν αποφάσισα να ασχοληθώ με τη συγγραφή έργων. Ήρθε και εκδηλώθηκε ως μια φυσική ανάγκη έκφρασης. Είναι δύσκολο να συνδυαστεί η νομική με συγγραφή αλλά δεν είναι ακατόρθωτο. Η δικηγορία αποτελεί πηγή έμπνευσης, αν μη τι άλλο. Έρχεσαι σε επαφή με πολλές περιπτώσεις της κοινωνίας και αυτό για έναν συγγραφέα αποτελεί την ίδια του την τροφή».
Η συγγραφή ήρθε και εκδηλώθηκε ως μια φυσική ανάγκη έκφρασης
«Εκτός Ύλης»
«Είχα γράψει ένα διήγημα, το «Εκτός Ύλης», που τότε το είχα ονομάσει «Ο μονόλογος ενός καθ’ ομολογία παράλογου», και το είχα ανεβάσει στο ιστολόγιό μου. Το εντόπισε τυχαία η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη, η παραγωγός και σκηνοθέτρια της παράστασης και μου πρότεινε να το μετατρέψω σε θεατρικό έργο. Έτσι άρχισε το μαγικό ταξίδι στο θέατρο».
«Το «Εκτός Ύλης» βγήκε αβίαστα, με την έννοια ότι το 2013 που έγραψα το διήγημα αλλά και στη συνέχεια, το 2016 που έγραψα το θεατρικό -και ακόμα και σήμερα- ένιωθα ότι οφείλεται στον ελληνικό λαό μία συγγνώμη από τα χείλη των πολιτικών που μας έφεραν σε αυτό το αισχρό σημείο της αναίσχυντης διαφθοράς και της επίπλαστης οικονομικής ευμάρειας. Επειδή, λοιπόν, αυτό δεν επρόκειτο ποτέ να το ακούγαμε από κάποιον πολιτικό και ούτε πρόκειται να το ακούσουμε, διότι η τσίπα δεν υπάρχει πια στα λεξικά των περισσοτέρων, αποφάσισα να το περάσω στον κόσμο της συγγραφής. Φάτε μάτια ψάρια, με άλλα λόγια…»
Οφείλεται στον ελληνικό λαό μία συγγνώμη από τα χείλη των πολιτικών
«Όταν μίλησα τότε με την Κωνσταντίνα, της είχα προτείνει, για να μην γίνεται αλισβερίσι ονομάτων, να καταλήξει η ίδια σε κάποια, να μου τα πει και να βλέπαμε αν θα συγκλίναμε. Με το που μου πρότεινε τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση, ήταν σαν να τον φανταζόμουν ήδη να ερμηνεύει τον ρόλο. Ιδανική επιλογή. Το «ναι» από τη μεριά μου ειπώθηκε μόνο του. Η Κωνσταντίνα τον συνάντησε, του έδωσε το κείμενο και αφού το διάβασε εκείνος, δέχτηκε με χαρά να το κάνει. Μεγάλη μου τιμή».
Ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης ήταν η ιδανική επιλογή
Ο μονόλογος στη Βουλή
«Το να ανέβει ο μονόλογος μέσα στη Βουλή ήταν στόχος όλων των συντελεστών. Είχαμε απευθυνθεί ήδη δύο φορές στη Βουλή για να παιζόταν εκεί το έργο αλλά δεν είχε έρθει απάντηση. Μέχρι που ο Γεράσιμος ανέλαβε την πρωτοβουλία να τους ζητήσει επίσημη απάντηση, ακόμη κι αν ήταν αρνητική, αλλά τουλάχιστον να είχαμε μία απάντηση. Η τρίτη, λοιπόν, φορά δεν αποδείχτηκε φαρμακερή και το έργο ανέβηκε την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου 2018 στην Αίθουσα της Γερουσίας της Βουλής, ένα γεγονός πολύ σημαντικό για τον καλλιτεχνικό κόσμο αλλά και για τον δημιουργό του. Η συγκίνηση και γενικά τα συναισθήματα που ακουγόταν αυτός ο λόγος στον φυσικό του χώρο ήταν πρωτόγνωρα».
Τα συναισθήματα που ακουγόταν ο λόγος στον φυσικό του χώρο ήταν πρωτόγνωρα
Viral στην καραντίνα
«Η παράσταση γίνεται κατά καιρούς viral. Επισήμως έχουμε στο Youtube περίπου 600.000 προβολές από δύο βίντεο, αλλά ανεπίσημα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πολλά εκατομμύρια. Μέσα στην καραντίνα, ως μία ένδειξη εκτόνωσης λόγω της πολιτιστικής νηνεμίας, πήραμε την απόφαση και δόθηκε η ευκαιρία στον κόσμο να παρακολουθήσει την παράσταση, όπως παρουσιάστηκε στη Βουλή, διαδικτυακά, σε συνεννόηση με το κανάλι της Βουλής. Οι αναδημοσιεύσεις εξηγούνται από το ότι ο κόσμος διψά για αλήθειες, διψά για τέχνη».
«Παρ’ όλα αυτά, είναι δύσκολο να αφήσει τον άνετο καναπέ του και να έρθει στο θέατρο. Οι εργάτες της τέχνης, όμως, επιτελούν λειτούργημα. Δεν μπορούμε να τα θέλουμε όλα στο πιάτο. Αν κάτι είναι υψηλής ποιότητας ή και σου αρέσει, πρέπει να το τιμήσεις. Βέβαια, το έργο δεν παίζεται πλέον στο θέατρο. Μιλώ γενικά για την τάση διαδικτυακής προβολής των παραστάσεων μέσα στον κορωνοϊό. Πολύ ωραία πρωτοβουλία αλλά δεν πρέπει να μας μείνει και συνήθεια. Η μαγεία της θεατρικής μεταδοτικότητας δεν μπορεί να αντικατασταθεί από μια οθόνη και οι συντελεστές ως εργαζόμενοι πρέπει να πληρώνονται για να ζήσουν».
Ο κόσμος διψά για αλήθειες, διψά για τέχνη
«Η συντριπτική πλειονότητα των σχολίων είναι διθυραμβική. Για αυτό τον λόγο, σεβόμενοι την απαίτηση του κοινού, ανεβάσαμε το έργο ξανά για λίγες μόνο παραστάσεις στο θέατρο Ιλίσια τον Νοέμβριο του 2018. Παιζόταν στο θέατρο Αλκμήνη τη σεζόν 2016-17, μετά έκανε περιοδεία στην Ελλάδα και τέλος έπαιξε σε Βρυξέλλες και Στουτγκάρδη για τον απόδημο ελληνισμό».
Η συντριπτική πλειονότητα των σχολίων είναι διθυραμβική
«Ο Ιατροδικαστής»
«Ο Ιατροδικαστής, το αδερφάκι του «Εκτός Ύλης», με τους Χάρη Σώζο και Χρήστο Ευθυμίου, πραγματεύεται επίσης τον άξονα δικαίου - αδίκου και το πώς ο κάθε άνθρωπος αμύνεται συναισθηματικά απέναντι στο κακό ή υπεραμύνεται του καλού. Εξαρτάται από την οπτική. Και αυτό κυκλοφορεί, όπως και το «Εκτός Ύλης», από τον εκδοτικό οίκο «Κριτική» και ομολογώ ότι είχε πολύ μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία. Μάλιστα, επρόκειτο να ανέβει και στο θέατρο Βράχων στο Φεστιβάλ του Βύρωνα τώρα το καλοκαίρι αλλά υπερίσχυσαν τελικά άλλες κατευθύνσεις και προτιμήσεις. Εύχομαι στο μέλλον να ανέβει ξανά υπό πιο ομαλές συνθήκες».
Μελλοντικά σχέδια
«Αρχικά να είμαστε καλά, γιατί όταν κάνουμε σχέδια, ο Θεός γελάει. Έπειτα, να ολοκληρώσω το «Εκτός Ύλης 2», τη συνέχεια και το τέλος της διλογίας του «Εκτός Ύλης», ένας επίσης μονόλογος που θα εκτυλίσσεται σε δικαστική αίθουσα. Θα έχουμε να κάνουμε με μια πλέον πραγματική, δικαστική απολογία. Μόλις τελειώσω αυτό (εύχομαι τέλος Αυγούστου), έχω ήδη στα συγγραφικά σκαριά μια κωμωδία με προσωρινό τίτλο «Ομερτά». Δεν γνωρίζω αν θα ανέβει το ένα ή το άλλο, αν και ομολογώ πως θα το ήθελα. Αυτό, όμως, που με απασχολεί είναι να εκτονώσω τις συγγραφικές μου ανάγκες έχοντας κάτι να πω μέσω της τέχνης. Αν το θέατρο και οι εκδοτικοί οίκοι ανταποκριθούν σε αυτό, θα είναι ευχής έργον. Πάντως, πιστέψτε με, ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα».
Το θέατρο στην Ελλάδα
«Το θέατρο πάντα θα έχει μέλλον στη χώρα που το γέννησε, γι’ αυτό και πρέπει να δίνεται προσοχή από την Πολιτεία στον τομέα του πολιτισμού. Η αλήθεια είναι πως υπάρχει μία τεράστια επιφύλαξη απέναντι στα νεοελληνικά έργα και στους νέους δημιουργούς. Επίσης, υπάρχει ο σκόπελος των συγγραφικών δικαιωμάτων. Ένας παραγωγός προτιμά να ανεβάσει ένα κλασικό έργο δωρεάν, δηλαδή χωρίς συγγραφικά δικαιώματα. Έτσι, όμως, θα παγώσει η νεοελληνική παραγωγή και ως συνέπεια και ένα σημαντικό κομμάτι του πολιτισμού μας».
Το θέατρο πάντα θα έχει μέλλον στη χώρα που το γέννησε
Συμβουλές στους νέους συγγραφείς
«Να ακολουθήσουν την καρδιά τους και να γράφουν. Να γράφουν για να προσφέρουν και τα αποτελέσματα αργά ή γρήγορα θα έρθουν. Ποτέ μου δεν μπορούσα να φανταστώ στα 18 μου, ότι στα 30 μου θα ανέβαζα θεατρικό έργο και μετά και δεύτερο και μετά το πρώτο θα ανέβαινε στη Βουλή. Η ζωή είναι γεμάτη εναλλαγές και είναι ωραίο να μετουσιώνεται σε πολιτισμό. Είναι ένα είδος ανακύκλωσης, αν το καλοσκεφτείς, γιατί και ο πολιτισμός δίνει ζωή».
Τα βιβλία του Κώστα Λεϊμονή κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Κριτική.