Η διθυραμβική επιστροφή του Μπρένταν Φρέιζερ
Ο γόης της δεκαετίας του ’90, Μπρένταν Φρέιζερ, μετά από δεκαέξι χρόνια απουσίας από τα κινηματογραφικά δρώμενα, επέστρεψε -και όπως όλα δείχνουν θα κάνει το Χόλιγουντ να του ζητήσει συγγνώμη για τον τρόπο που του φέρθηκε, αφού ουσιαστικά τον εξόρισε στην αφάνεια.
Ο Ντάρεν Αρονόφσκι, σκηνοθέτης που αγαπάει να δίνει ευκαιρίες για δυναμικά comebacks -το είχε κάνει άλλωστε και για τον Μίκυ Ρουρκ με τον «Παλαιστή»- του εμπιστεύτηκε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην καινούρια του ταινία, με τίτλο «The Whale». Κι εκείνος μεταμορφώθηκε σε έναν άνδρα 272 κιλών, βυθισμένο στην αυτοκαταστροφή, που την τελευταία εβδομάδα της ζωής του το μόνο που προσπαθεί είναι να συνδεθεί με την δεκαεπτάχρονη αποξενωμένη του κόρη, κάνοντας το κοινό στο φετινό φεστιβάλ Βενετίας να τον χειροκροτεί όρθιο επί 6 λεπτά.
Ο ίδιος συγκινημένος παραδέχτηκε πως το να παίξει αυτό τον ρόλο ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση της καριέρας του και πλέον, έχοντας αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές, θεωρείται ένα από τα φαβορί για το Όσκαρ Α’ Ανδρικού, αλλά για τις Χρυσές Σφαίρες, στις όποιες όμως δεν θα δώσει το παρόν. Ο λόγος είναι πως η συγκεκριμένη διοργάνωση δεν του φέρθηκε καλά κάποτε και ο Φρέιζερ αρνείται να συγχωρήσει τη στάση της. Μιλώντας στο περιοδικό GQ, εξήγησε την απόφασή του: «Περισσότερο έχω κακές αναμνήσεις παρά σεβασμό για την Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ. Η μητέρα μου δεν με μεγάλωσε να είμαι υποκριτής. Μπορείτε να με αποκαλείτε πολλά πράγματα, αλλά όχι αυτό».
Τι είχε συμβεί όμως στον πάλαι ποτέ ανερχόμενο σταρ της κινηματογραφικής βιομηχανίας; Το 2003, εποχές που ακόμα το να δηλώσει κάποιος πως είχε υποστεί σεξουαλική κακοποίηση ήταν όχι μόνο επώδυνο, άλλα και επικίνδυνο για την καριέρα του, ο Φρέιζερ με θάρρος αποκάλυψε πως ο Φίλιπ Μπερκ, πρώην πρόεδρος της Ένωσης Ανταποκριτών του Χόλιγουντ (HFPA), τον είχε κάλεσει σε ένα ξενοδοχείο του Μπέβερλι Χιλς για γεύμα. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε αργότερα, δεν είχε στο μυαλό του ένα επαγγελματικό δείπνο, αντίθετα του επιτέθηκε σεξουαλικά.
«Πήγαμε να κάνουμε χειραψία και τότε, εκείνος άπλωσε το χέρι του στα οπίσθιά μου και στο μόριό μου. Ένιωσα άρρωστος, τραυματισμένος» θα περιέγραφε ο ηθοποιός σε συνέντευξή του το 2018. Τότε η Ένωση, προσπαθώντας να καλύψει το σκάνδαλο, του πρότεινε να υπογράψει την εξής κοινή δήλωση: «Αν και διαπιστώθηκε ότι ο κ. Μπερκ άγγιξε ανάρμοστα τον κ. Φρέιζερ, σύμφωνα με τα στοιχεία επρόκειτο για αστείο και όχι σεξουαλική προσέγγιση».
Ο 89χρονος σήμερα Μπερκ, που εξακολουθεί να αρνείται κάθε κατηγορία, παρέμεινε για χρόνια μέλος της Ένωσης, έχοντας δικαίωμα ψήφου, για να απολυθεί τελικά τον Απρίλιο του 2021, αφού κυκλοφόρησε ένα άρθρο, στο οποίο χαρακτήριζε το κίνημα «Black Lives Matter» ρατσιστικό, υποστηρίζοντας δε πως προωθεί το μίσος.
Παρ΄ όλα αυτά, ο Φρέιζερ δεν βρήκε ποτέ το δίκιο του. Μάλιστα, για χρόνια οι Χρυσές Σφαίρες έπαψαν να τον καλούν στην Τελετή Απονομής, λες και εκείνος είχε διαπράξει το αδίκημα της κακοποίησης, και ελάχιστοι ήταν αυτοί που στάθηκαν στο πλευρό του. Το περιστατικό αυτό του κόστισε ψυχολογικά και για μεγάλο διάστημα θέλησε να απομακρυνθεί από την υποκριτική. Σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση, το 2003 πρωταγωνίστησε στην ταινία «Looney Tunes: Back in Action», που τον έκανε να «βγάλει προς τα έξω τη χειρότερη εκδοχή του εαυτού του», όπως είχε πει και ο ίδιος. Νιώθοντας ταπεινωμένος, αποφάσισε έκτοτε να αποσυρθεί.
Η τότε σύζυγός του, Άφτον Σμιθ με την οποία είχαν γνωριστεί μέσω της Γουινόνα Ράιντερ και έχουν αποκτήσει μαζί τρία παιδιά, ήταν πάντα κοντά του στις δυσκολίες. Έτσι τουλάχιστον νόμιζαν όλοι, μέχρι που το 2007 έπεσε σαν βόμβα η είδηση του χωρισμού τους. Το διαζύγιο οριστικοποιήθηκε το 2009, με το δικαστήριο να ορίζει μια διατροφή ύψους 50.000 δολαρίων για τη Σμιθ. Ο Φρέιζερ όμως δήλωσε πως λόγω οικονομικών δυσχερειών δεν μπορούσε να πληρώσει τόσα χρήματα. Έτσι, άρχισε μα έντονη δικαστική διαμάχη ανάμεσα στους πρώην αγαπημένους, που μετά από χίλια κύματα κατέληξε σε έναν εξωδικαστικό συμβιβασμό, με τους δυο τους πλέον να μοιράζονται την επιμέλεια των παιδιών τους.
Ο Φρέιζερ εκείνη την περίοδο είχε πάρει πολλά κιλά, τα ταμπλόιντς έσπευσαν προσβλητικά να αποκαθηλώσουν την εικόνα του «ωραίου» κι εκείνος, που είχε υποστεί κι έναν σοβαρό τραυματισμό κατά τη διάρκεια κάποιων γυρισμάτων, δεν μπορούσε πια να αντιμετωπίσει την κατάσταση. Κλείστηκε στο σπίτι του και έδωσε μάχη με τη βουλιμία, μην μπορώντας όμως να την αντιμετωπίσει. «Επισκεπτόμουν το ένα νοσοκομείο μετά το άλλο εκείνη την περίοδο. Ήταν αδύνατον να καταφέρω να διατηρήσω ένα αθλητικό κορμί» ανέφερε. Γνωστός για τα ακροβατικά του, που λόγω της κατάστασής του δεν μπορούσε πια να εκτελεί, δυσκολευόταν να βρει κάποιον ρόλο, ενώ ταυτόχρονα ο Γουάινσταϊν είχε φροντίσει να τον βάλει στη μαύρη λίστα.
Αργότερα, ο θάνατος της μητέρας του με την οποία ήταν πολύ δεμένος, επιβάρυνε ακόμα περισσότερο την υγεία του. «Δεν είχα καταλάβει πώς ένιωθα όλα αυτά τα χρόνια. Ήμουν απογοητευμένος, καταθλιπτικός. Το κοινό μου το είχε καταλάβει. Είχα λάβει κάποια μηνύματα από κόσμο που μου έλεγε ότι ανησυχεί. Θρηνούσα για τον θάνατο της μητέρας μου, ήμουν σε σοκ, αλλά άργησα να καταλάβω ότι δεν ήταν μόνο αυτό. Ένιωθα σαν να γέρασα πριν την ώρα μου. Ήμουν κρυμμένος και ο κόσμος συνέχιζε να γυρίζει και χωρίς εμένα. Δεν είχα κανέναν σκοπό» παραδέχτηκε το 2016 στην πρώτη του συνέντευξη στο κανάλι BUILD, μετά από πολλά χρόνια που απέφευγε τη δημοσιότητα.
Τώρα, πιο δυνατός κα σίγουρος για τον εαυτό του, επιστρέφει δυναμικά, παραμένοντας πάντα ένα ανεξάρτητο πνεύμα, που δεν θέλει να κάνει τα χατίρια κανενός. Όπως όταν έκανε το μεγάλο του μπαμ μέσα από την ταινία «George of the Jungle», για την οποία δεν είχε την καλύτερη γνώμη, πράγμα που δεν έκρυψε. «Ήταν υποτιμητικό. Κοιτάω τον εαυτό μου και βλέπω απλώς ένα "κρέας" που περπατάει. Έτσι με έβλεπαν και κάποιοι άλλοι», είχε δηλώσει με τόλμη και γι' αυτό άλλωστε δεν είπε το «ναι» για ένα sequel, γεγονός που δεν άρεσε καθόλου στους παραγωγούς.
Όλα αυτά όμως ανήκουν στο παρελθόν, οι εποχές έχουν αλλάξει, ο Φρέιζερ με σύμμαχο τον σπουδαίο Αρονόφσκι έχει αποδείξει ότι είναι ικανός για μεγάλους ρόλους, οπότε δεν αποκλείεται το Χόλιγουντ φέτος να διορθώσει τα κακώς κείμενα, τιμώντας έναν άνθρωπο που πλήρωσε πραγματικά πολύ σκληρά την ειλικρίνειά του.