Δημήτρης Λάλος: Ο «Μαθιός» φεύγει για Αμερική
Μόλις ολοκληρωθούν τα γυρίσματα της πρώτης σεζόν του «Σασμού» και πριν αρχίσει η προετοιμασία της επόμενης, ο Δημήτρης Λάλος θα αφήσει για λίγο τον «Μαθιό» στην Αθήνα και θα πάει παρέα με τον «Εκτορα» στην Αμερική.
Ο γοητευτικός και ταλαντούχος ηθοποιός που κέντρισε, όσο λίγοι, το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού με την ερμηνεία του σκληρού πλην ευαίσθητου Κρητικού, θα ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη και τη Βοστώνη: Εκεί θα μεταφέρει στην ελληνική ομογένεια, και όχι μόνο, την παράσταση που εμπνεύστηκε και έστησε κατά τη διάρκεια της θεατρικής σεζόν που πέρασε, «Εκτορος Κάθαρσις».
Πώς ξεκίνησε όλο αυτό; «Με προσέγγισαν ο δημοσιογράφος του “Εθνικού Κήρυκα” Χριστόδουλος Αθανασάτος και ο σκηνοθέτης Ζαφείρης Χαϊτίδης, με τον οποίο είχα δουλέψει στην πρώτη μου ταινία και τώρα ζει στην Αμερική για να μου προτείνουν να παρουσιάσουμε τον «Εκτορα» στην ομογένεια. Είναι αλήθεια ότι έτρεξαν πολύ τη δουλειά, την οργάνωσαν καλά, βρήκαν τους χώρους, όπως το Queen’sTheatre στην Νέα Υόρκη, στις 26 Ιουνίου και μια μέρα πριν (25/6), στην Βοστώνη –μεγάλα θέατρα και τα δύο. Κι όλα αυτά μέσω internet. Συνολικά θα μείνουμε μια εβδομάδα στην Αμερική.
Μέχρι τώρα η υποδοχή φαίνεται μεγάλη καθώς έχουν ανταποκριθεί όχι μόνον Έλληνες αλλά και ξένοι από Πανεπιστήμια, καθώς η παράσταση θα έχει αγγλικούς υπέρτιτλους. «Δύσκολο όμως να μεταφράσεις τον λόγο του Ομήρου» λέει ο ίδιος, για το έργο, το κείμενο και την παράστασή του.
Η «Εκτορος Κάθαρσις» που παίχτηκε στο θέατρο Tempus Verum-Εν Αθήναις, φέρνει σε πρώτο πλάνο τον Εκτορα, τον κορυφαίο Τρώα ήρωα του Τρωϊκού Πολέμου. Μέσα από την «Ιλιάδα» ο Δημήτρης Λάλος συνέθεσε μια αυτόνομη «ραψωδία» με κυρίαρχο στοιχείο τον Λόγο του Ομήρου, πρόγονο του τραγικού Λόγου, απομονώνοντας όλους τους στίχους, αυτοαναφορικούς ή ετεροαναφορικούς, σχετικά με τον Έκτορα –στην μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη. Με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής, την οποία συνέθεσε και ερμηνεύει ο Αλέξης Κωτσόπουλος, η παράσταση χρησιμοποιεί τον αφηγηματικό λόγο με έξοχο θεατρικό αποτέλεσμα. Ο Δημήτρης Λάλος επιχειρεί να αναδείξει τον μύθο από τη σκοπιά του Εκτορα και μαζί να «αποκαταστήσει» τον υποτιμημένο ομηρικό ήρωα. Τα υψηλά ιδανικά αυτού του Τρώα, που, πιστός αρχές και τις αξίες του, έκανε την υπέρβαση, τον οδηγούν στο πιο ψηλό σκαλί της Κάθαρσης.
Ηταν πράγματι εντυπωσιακή η θεατρική επιλογή του Δημήτρη Λάλου σε μια χρονιά που η δημοτικότητά του έφτασε στα ύψη: «Τα τελευταία είκοσι χρόνια ο τρόπος με τον οποίον κινούμαι στο θέατρο δεν είναι η εμπορικότητα και το χρήμα. Είναι ένας τρόπος ύπαρξης το θέατρο. Δεν μπορώ τώρα απότομα να τον αλλάξω και να αρχίσω να κάνω ένα θέατρο που δεν έκανα τόσον καιρό. Μην σου πω ότι τώρα σχεδόν είναι η ώρα να κάνω το θέατρο που έκανα. Η δεξαμενή που έχει ανοίξει προς τον κόσμο που βλέπει “Σασμό” είναι τεράστια. Πάνω από το 50% των θεατών στο θέατρο είναι άνθρωποι που έχουν έρθει να με δουν γιατί με ξέρουν από την τηλεόραση. Στην εισαγωγή της παράστασης, άλλωστε, αυτά τα πράγματα διαπραγματεύομαι. Μάλιστα σε μια παράσταση Τετάρτης βράδυ τους έκανα πλάκα λέγοντάς τους “τι κάνετε εδώ; Η ώρα είναι εννέα, γιατί δεν βλέπετε Σασμό; Γιατί δεν ανοίγετε τα κινητά σας να βλέπετε παράλληλα και την σειρά”...».
Περίμενε άραγε αυτή την επιτυχία; «Ποιος θα μπορούσε να περιμένει κάτι τέτοιο; Βρέθηκα πριν λίγο καιρό στην Δράμα και πραγματικά τα έχασα. Πάνω από 1000 άτομα ήθελαν να φωτογραφηθούν μαζί μου».
Τι γίνεται λοιπόν από εδώ και πέρα στον «Σασμό», τι θα γίνει με τον Μαθιό; «Τα γυρίσματα της α΄σεζόν τελειώνουν ως τις 20 Ιουνίου και μετά την Αμερική ξεκινάμε για την β΄σεζόν. Νομίζω ότι σχεδόν όλοι οι ηθοποιοί συνεχίζουν. Εχω μια ιδέα προς τα που πάει ο Μαθιός ποια θα είναι η εξέλιξή του, και συγχρόνως έχω εμπιστοσύνη στους δημιουργούς. Το καθημερινό είναι ένας ζωντανός οργανισμός που εξελίσσεται. Μπορεί να έχεις μια ιδέα προς τα που θα πάει το πράγμα αλλά ανάλογα με το πως τρέχει μπορεί να το αλλάξεις προς μια άλλη κατεύθυνση. Κανείς δεν ξέρει. Προχωράμε έχοντας έναν σκελετό και αυτοσχεδιάζοντας πάνω σ΄αυτό».
Πώς ένας σκοτεινός ήρωας όπως ο Μαθιός είναι και τόσο αγαπητός στο κοινό; «Αυτά είναι επαγγελματικά μυστικά... Στην πραγματικότητα οι δημιουργοί θα ήθελαν όλοι οι χαρακτήρες να είναι αγαπητοί στο κοινό. Δεν υπήρχε ειδική μέριμνα στον Μαθιό. Το παίξιμο είναι πάρα πολύ σημαντικό, αυτή η φόρμα που χρησιμοποιώ και την οποία την μελετάω απ΄το 2003. Ο ρεαλισμός με τον νατουραλισμό δεν έχουν ευδιάκριτα όρια. Για να παίξεις σωστά πρέπει να βρεις ακριβώς την φόρμα που ζητάει η κινηματογραφική και τηλεοπτική κάμερα». Και καταλήγει: «Ο “Σασμός” παίζεται στην Αμερική και νομίζω ότι μας περιμένουν. Στα Καρναβάλια ντυνόντουσαν Μαθιός»...
Η παράσταση «Εκτορος Κάθαρσις» έχει προσκληθεί από το Φεστιβάλ Ναυπλίου –καλοκαίρι 2022. Στα σχέδια του Δημήτρη Λάλου είναι να ενταχθεί στο ρεπερτόριο του θεάτρου και τον προσεχή χειμώνα –κάθε Κυριακή.