Ζωή Λάσκαρη: Το ντόμπρο κορίτσι που δεν ήθελε να την αποκαλούν sex symbol
Στη Ζωή Λάσκαρη δεν άρεσε να την αποκαλούν sex symbol, αν και δεν μπορούσε με τίποτα να περάσει απαρατήρητη. Ήταν ευθύς, ειλικρινής και ντόμπρα, ακόμα κι όταν ήξερε πως η αλήθεια θα της κοστίσει, ζούσε με πάθος, αγαπούσε στα όρια και ήταν πάντα πολύ ξεροκέφαλη για να μην κάνει αυτό που θέλει, όπως η ίδια είχε παραδεχτεί.
Η Ζωή Λάσκαρη, η ξανθιά καλλονή που με κάθε της βλέμμα αιχμαλώτιζε τους άνδρες,έφυγε στις 18 Αυγούστου του 2017, στο ησυχαστήριο της στο Πόρτο Ράφτη, όπως ακριβώς ήθελε: ήρεμη, μακριά από τα φλας και τα φώτα, μια καλοκαιρινή νύχτα. Με αφορμή τα τέσσερα χρόνια που έχουν περάσει από τον θάνατό της, θυμόμαστε προσωπικές και επαγγελματικές στιγμές της μοιραίας γυναίκας του ελληνικού κινηματογράφου, της Ζωίτσας, όπως την έλεγαν όσοι την ήξεραν καλά.
Η ορφάνια και τα δύσκολα παιδικά χρόνια
Μένοντας ορφανή και από τους δυο γονείς της σε νεαρή ηλικία, δεν γνώρισε ως παιδί τη θαλπωρή της οικογένειας. Ο πατέρας της σκοτώθηκε στο αντάρτικο σε ηλικία 24 ετών και αργότερα όταν εκείνη ήταν μόλις επτά ετών «έφυγε» και η μητέρα της. Γι' αυτό δεν αγαπούσε τα Χριστούγεννα, γιατί ποτέ δεν τα γιόρτασαν, πάντα είχαν πένθος στο σπίτι. Τη μεγάλωσαν ο παππούς και η γιαγιά της στην κοσμοπολίτικη Θεσσαλονίκη, με αυστηρότητα κι αγάπη, όμως η έλλειψη των γονιών της ήταν ένα κενό αβάσταχτο, όπως είχε εξομολογηθεί.
Τον πατέρα που της έλλειψε θα τον αναπλήρωνε ο Φιλοποίμην Φίνος, ο άνθρωπος που για εκείνη ήταν «η αρχή, η μέση και το τέλος». Εκείνος αναγνώρισε το ταλέντο της και εκείνος την έκανε σταρ. «Κόρη» μου την φώναζε και αυτή η προσφώνηση ήταν για τη Ζωή ο παράδεισος, όμως δεν δέχτηκε να την υιοθετήσει, όταν της το πρότεινε, γιατί ήξερε ποιοι ήταν οι γονείς της.
Ο Φίνος, επίσης, με τη συνδρομή του Δαλιανίδη ήταν αυτός που της άλλαξε το επώνυμο από Κουρούκλη σε Λάσκαρη, εμπνευσμένος από έναν δρόμο των Εξαρχείων, για να μην την μπερδεύουν με την ξαδέρφη της, την τραγουδίστρια Ζωή Κουρούκλη. Δεν της το είχε πει, είδε ξαφνικά το νέο της όνομα στην αφίσα του «Κατήφορου» και δεν έφερε αντίρρηση, γιατί «Ο Φίνος ήξερε πάντα τι έκανε».
Ο τίτλος της σταρ Ελλάς και τα χρόνια στην Αμερική
Σε ηλικία δεκαπέντε ετών με ψεύτικα στοιχεία πήρε μέρος τα καλλιστεία και κέρδισε τον τίτλο της Σταρ Ελλάς. Σχεδόν έναν μήνα μετά θα βρεθεί στο Λονγκ Μπιτς της Νέας Υόρκης για τις ανάγκες του διαγωνισμού Μις Υφήλιος. Δυστυχώς θα ανακαλύψουν τη μικρή της «άπατη» κι έτσι δεν θα κερδίσει κάποια διάκριση. Αλλά θα μείνει στην Αμερική, όπου εργάζεται ως μοντέλο σε κάποιες τηλεοπτικές διαφημίσεις. Κάνει μαθήματα κινηματογράφου και παράλληλα για να επιβιώσει εργάζεται ως πωλήτρια σε κατάστημα, σε συσκευασίες δεμάτων και ως σερβιτόρα. «Δεν αναπολώ ούτε θα ήθελα να γυρίσω τον χρόνο πίσω. Μόνο μπροστά. Το ποτάμι δεν γυρνάει πίσω. Έτσι είναι και ο χαρακτήρας μου», θα εξομολογηθεί αρκετά χρόνια αργότερα. Στην Αμερική αρραβωνιάστηκε έναν πλούσιο Αμερικανό, ονόματι Μόρις Στερν, τον οποίο γνώρισε στο σπίτι μιας οικογένειας Ελλήνων ομογενών, που όμως αποδείχτηκε αλκοολικός και συλλέκτης όπλων. Η Ζωή τρομοκρατήθηκε, όταν ανακάλυψε ποιος ήταν στην πραγματικότητα ο μνηστήρας της και έφυγε για την Ελλάδα υπό συνθήκες άκρας μυστικότητας.
Η άρνησή της για τη τηλεόραση
Δεν έπαιξε ποτέ σε κανένα σήριαλ, γιατί δεν άντεχε την προχειρότητα, όπως έλεγε. Συνηθισμένη στην τελειομανία του Φίνου, που επέβλεπε κάθε πλάνο δεν μπορούσε να διανοηθεί ότι θα αφήσει κάτι να περάσει, απλώς «γιατί ο κόσμος δεν καταλαβαίνει». Τη στενοχωρούσε όταν το άκουγε αυτό, γιατί εκείνη πίστευε πάντα πως ο κόσμος νιώθει και ξέρει να αναγνωρίζει τη δουλειά. Με αυτή τη λογική, απέκτησε τη δική της θεατρική στέγη την Αθηναΐδα στον Βοτανικό, ανεβάζοντας σημαντικούς συγγραφείς. Η συνεργασία της με τον Ανδρέα Βουτσινά ήταν από τις πιο σημαντικές στην καριέρα της, γιατί μαζί του εξελίχθηκε κι έμαθε τα μυστικά των μεγάλων ρόλων. Βέβαια, η φιλία τους διακόπηκε όταν εκείνος της ζήτησε να εμφανιστεί γυμνή σε ένα έργο κι εκείνη αρνήθηκε. Ο Βουτσινάς ποτέ δεν κατάλαβε γιατί του είπε «όχι», όταν με τη γυμνή της φωτογράφιση στο Ρlayboy, στα σαράντα της χρόνια, είχε ανάψει φωτιές, κάνοντας ακόμα και τη Μελίνα Μερκούρη να πάρει θέση για να την υπερασπιστεί, που δήλωσε δημόσια: «Αυτή θα έπρεπε να είναι για πάντα η διαφήμιση του ΕΟΤ!». Όμως, η Ζωή αισθανόταν πια πως αυτή η έκθεση δεν ήταν για την ηλικία της και του αρνήθηκε.
Οι μεγάλοι της έρωτες
«Έχω ερωτευτεί πάρα πολλές φορές, έχω κλάψει, έχω συρθεί αν θέλεις κι είμαι γεμάτη και πανευτυχής. Διότι αν δεν ερωτευτείς πολύ έχεις χάσει τη ζωή. Ξέρεις γιατί; Γιατί φοβάσαι να "μπεις μέσα με τα μπούνια". Κι όταν φοβάσαι, τότε άσ’ τα να πάνε. Η ζωή είναι δική σου, σου ανήκει και μια φορά ζεις», είχε πει σε συνέντευξή της η γυναίκα που αποτελούσε φαντασίωση των ανδρών για δεκαετίες. Ο πρώτος της γάμος με τον κατά πολλά χρόνια μεγαλύτερό της Πέτρο Κουτομάνο, στο πρόσωπό του οποίου έβλεπε ένα πατρικό πρότυπο, της χάρισε την κόρη της, την Μάρθα. Εκείνος δεν άντεχε την καθημερινότητα μιας σταρ κι η Ζωή δεν μπορούσε με τίποτα να εγκλωβιστεί στην εικόνα της παραδοσιακής συζύγου. Έτσι οδηγήθηκαν στο διαζύγιο. Ακολούθησαν τρία εκρηκτικά χρόνια με τον Τόλη Βοσκόπουλο. Γνωρίστηκαν στα γυρίσματα της «Μαριχουάνα Στοπ», της τραγούδησε το «Φεγγάρι Πάνωθε μου» κι ένας έρωτας γεννήθηκε. Ο Βοσκόπουλος για χάρη της έπαιρνε και το αεροπλάνο που τόσο φοβόταν για να τη συναντήσει και οι εφημερίδες της εποχής γέμιζαν με τις λεπτομέρειες της σχέσης τους. Όταν χώρισαν, καταρρακώθηκαν και οι δυο, αλλά στα χρόνια που ακολούθησαν παρέμειναν καλοί φίλοι, με τη Λάσκαρη να δηλώνει «ότι ο Τόλης ήταν ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο της ζωής της».
Τελικά, βρήκε την ηρεμία και τη συντροφικότητα που αναζητούσε στο πλευρό του Αλέξανδρου Λυκουρέζου. Γνωρίστηκαν, όταν ως πελάτισσα τον επισκέφτηκε για να ζητήσει τις επαγγελματικές του συμβουλές και λίγο αργότερα παντρεύτηκαν στο Μετόχι του Παναγίου Τάφου, με κουμπάρο τον Λευτέρη Παπαδόπουλο. Αυτό όμως που δεν ξέρουν πολλοί ήταν πως ο γάμος παραλίγο να μην γίνει. Όπως είχε δηλώσει η ίδια στο περιοδικό «Life and Style»: «Την ημέρα του γάμου μας, αποφάσισα τελικά να μην πάω στην εκκλησία. Είχα άσχημες εμπειρίες από τον πρώτο μου γάμο και δίστασα. Εάν δεν με έπαιρνε με το ζόρι ο αδελφικός μου φίλος, ο Χρήστος Νομικός, δεν θα παντρευόμουν εκείνη την μέρα...».
Η σχέση της με την Αλίκη Βιουγιουκλάκη
Αν και ο Τύπος τις ήθελε να έχουν κόντρες και αντιζηλίες, οι δυο τους ήταν καλές φίλες και γειτόνισσες. Η Ζωή έλεγε πως στην Αλίκη βρήκε την αδερφή που δεν είχε και μετά από τον θάνατό της εξομολογούταν στις παρέες της πόσο της λείπει η φίλη της. Άλλωστε από μικρή είχε εκδηλώσει το θαυμασμό της για την εθνική μας σταρ, όταν ως έφηβη έγραφε με το ψευδώνυμο «Αμαρυλλίς» στις εφημερίδες, μιλώντας για την αγάπη της για την εθνική μας σταρ. Μάλιστα, στενοί τους άνθρωποι υποστηρίζουν ότι η Βουγιουκλάκη ήθελε όταν γεράσουν να μείνουν όλοι μαζί- εκείνη, η Ζωή και ο Λυκουρέζος- στον Θεολόγο.
Η γυμνή εμφάνιση στη σκηνή που προκάλεσε αντιδράσεις.
Η Λάσκαρη ποτέ δεν φοβήθηκε τις τολμηρές εμφανίσεις, ακόμα και σε εποχές πολύ συντηρητικές. Το 1980 εμφανίστηκε ολόγυμνη για ελάχιστα δευτερόλεπτα- στο θεατρικό σανίδι, ερμηνεύοντας την εταίρα Φρύνη, το ομώνυμο ιστορικό έργο του Γιώργου Ρούσσου. Το κοινό όμως αυτή τη φορά δεν είδε με καλό μάτι την επιλογή της: ανώνυμα απειλητικά γράμματα έφταναν στο θέατρο καθημερινά, μέχρι που ένας θεατής λιποθύμησε. Έτσι με βαριά καρδιά αποφάσισε να κατεβάσει την παράσταση, γεγονός που της κόστισε και ψυχολογικά και οικονομικά. Χρόνια αργότερα θα μιλούσε για εκείνη τη δύσκολη στιγμή της καριέρα της: «Όταν μετά το κατέβασμά του, ανέβασα το «Παντρεύομαι τον άντρα μου», μια εύπεπτη κωμωδιούλα, όσο χειροκροτούσε η πλατεία και έβλεπα την επιτυχία του έργου, τόσο έκλαιγα για τη «Φρύνη».
Οι μικρές της απολαύσεις
Λάτρης των ταξιδιών και της λογοτεχνίας, όταν δεν εξερευνούσε άγνωστα μέρη, περνούσε άπειρες ώρες μόνη της στο σπίτι της, στο Πόρτο Ράφτη, ανακαλύπτοντας συγγραφείς και έργα. Παράλληλα της άρεσε να φτιάχνει αντικείμενα και κοσμήματα χειροποίητα, τα περιβόητα «κοσμήματά της Ζωής», που πάντα έκλεβαν τις εντυπώσεις. Τα βράδια προτιμούσε να τα περνάει σε μικρά ταβερνάκια με φίλους της. Ήταν εκπληκτική αφηγήτρια κι όσοι την είχαν συναναστραφεί έχουν να το λένε για τις ιστορίες που τους διηγούταν. Τα πνεύματα φούντωναν, όταν μιλούσε για την πολιτική- μάλιστα η ίδια είχε πολιτευθεί και στο πλευρό του Δημήτρη Αβραμόπουλου. Όμως πάντα είχε φίλους από όλους τους πολιτικούς χώρους, που συχνά πήγαιναν να τη χειροκροτήσουν στο θέατρο κι εκείνη τους υποδεχόταν με θέρμη, αφήνοντας κατά μέρους τις αντιθέσεις, γιατί δεν είχε χειρότερο από το να μην τιμήσει τους θεατές της.