Τρεις σκηνοθέτιδες υποψήφιες για Χρυσή Σφαίρα -Για πρώτη φορά κάτι φαίνεται να αλλάζει
Για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού των Χρυσών σφαιρών τρεις γυναίκες δημιουργοί -η Έμεραλντ Φένελ, η Ρετζίνα Κινγκ και η Κλοέ Ζάο- διεκδικούν το βραβείο σκηνοθεσίας, γεγονός που για πολλούς σηματοδοτεί μια νέα σελίδα στο Χόλιγουντ και όχι μόνο.
Αν λάβουμε υπόψη ότι από το 1944 που υπάρχει ο συγκεκριμένος θεσμός μόνο πέντε γυναίκες συνολικά ήταν υποψήφιες και μια έφυγε νικήτρια καταλαβαίνουμε πόσο μεγάλη σημασία έχει η φετινή επιλογή της επιτροπής. Θυμίζουμε τις μετρημένες στα δάχτυλα περιπτώσεις: η Μπάρμπρα Στράισαντ, η οποία βρέθηκε δύο φορές υποψήφια στην κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας, κερδίζοντας την πολυπόθητη Χρυσή Σφαίρα για την ταινία «Γεντλ» το 1984, η Τζέιν Κάμπιον για τα «Μαθήματα Πιάνου», η Σοφία Κόπολα για την ταινία «Χαμένοι στη Μετάφραση», η Κάθριν Μπίγκελοου για τις ταινίες «The Hurt Locker» και «Zero Dark Thirty» και τέλος η Άβα Ντουβερνάι για την ταινία «Σέλμα», που υπήρξε και η μη λευκή γυναίκα υποψήφια σε αυτή την κατηγορία.
Η παραγκώνιση των γυναικών από τα σημαντικά βραβεία που ως άμεση συνέπεια είχε την δυσπιστία των μεγάλων στούντιο να τους εμπιστευτούν μεγάλα πρότζεκτ και συνέβαλλε στη μισθολογική ψαλίδα που πολλάκις έχουν καταγγέλλει οι κυρίες του Χόλιγουντ, μετά από το #metoo, άρχισε να απασχολεί την κοινή γνώμη. Το 2018 η Νάταλι Πόρτμαν, στην 75η απονομή των Χρυσών Σφαιρών, το 2018, παρουσιάζοντας τις υποψηφιότητες στην κατηγορία της σκηνοθεσίας, έφερε το θέμα ανοιχτά και μέσα στην λαμπερή αίθουσα της διοργάνωσης, αναφερόμενη στους υποψήφιους ως «the All-male nominees» (Αυτοί είναι όλοι άντρες υποψήφιοι).
Πέρασαν τρία χρόνια από τότε, οι γυναίκες δημιουργοί άρχισαν σιγά σιγά να επιβάλλουν την παρουσία τους. H Πάτι Τζένκινς, που σκηνοθέτησε την ταινία «Wonder Woman 1984» αποκάλυψε σε συνέντευξή της πως ο βασικός λόγος που της ανέθεσαν το πρότζεκτ ήταν το φύλο της. Το γεγονός δηλαδή ότι ήταν γυναίκα θεωρήθηκε μέσα στο πνεύμα της εποχής! Έστω κι έτσι όμως οι γυναίκες καλλιτέχνες κέρδισαν μια ευκαιρία που χρόνια στερούνταν δείξουν το έργο τους και να δοκιμαστούν κι όπως όλα δείχνουν τα καταφέρνουν παραπάνω από καλά.
Ας τις γνωρίσουμε
Κλόε Ζαο
Έχει υπογράψει το φετινό φαβορί που σαρώνει τα βραβεία σε όλο τον κόσμο. Το ποιητικά επαναστατικό «Nomadland» που βάζει φωτιά στο αμερικάνικο όνειρο, αποθεώνει την ελευθερία κι όσους την αναζητούν «κοιτώντας τον ορίζοντα», όπως και η πρωταγωνίστρια της ταινίας που υποδύεται η μοναδική Φράνσις ΜακΝτόρμαντ.
Η Ζάο γεννήθηκε στις 31 Μαρτίου 1982, στο Πεκίνο και σε ηλικία μόλις δεκατεσσάρων ετών, αποφασίζει να φύγει για την Αγγλία, προσπαθώντας να ξεφύγει από τους περιορισμούς που υφίσταται στην πατρίδα της. Αν και γνώριζε ελάχιστα αγγλικά η έφηβη Ζάο, πήγε σχολείο στο Λονδίνο και στη συνέχεια έφυγε για την Αμερική. Σπούδασε στο Κολέγιο του Μάουντ Χόλιοκ της Μασαχουσέτης και κατέληξε στη Νέα Υόρκη, όπου γράφτηκε στο NYU Tisch School of the Arts, για να σπουδάσει κινηματογράφο, έχοντας ως δάσκαλο τον Σπάικ Λι.
Η πρώτη της ταινία μεγάλου μήκους, με τίτλο «Songs My Brothers Taught Me» (2015), διηγείται τη σχέση ανάμεσα σε δύο αδέλφια της Φυλής Σιού. Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της «Καλπάζοντας με το όνειρο» (2017), εμπνευσμένη από την αληθινή ιστορία του καουμπόυ Brady Jandreau, ο οποίος υπήρξε και πρωταγωνιστής της, διακρίθηκε σε πολυάριθμα διεθνή φεστιβάλ, κέρδισε συνολικά 24 βραβεία κι έστρεψε το ενδιαφέρον του Χόλιγουντ στο πρόσωπό της.
Η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ την επιλέγει για το «NomandLand». Μαζί ταξίδεψαν επί τέσσερις μήνες σε πολιτείες της Αμερικής καταγράφοντας τη ζωή των Νομάδων, που ζουν μακριά από τους κανόνες του καταναλωτισμού.
Ζει στο Λος Άντζελες με τον σύντροφό της και διευθυντή φωτογραφίας Τζόσουα Τζέιμς Ρίτσαρντς, έχει δυο σκυλιά και τρεις κότες ως κατοικίδια. Επόμενο πρότζεκτ της θα είναι το φιλόδοξο «Eternals» για λογαριασμό της Marvel.
Έμεραλντ Φένελ
Η δημιουργός του «The Promisisng woman», που είναι και η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, βάζει φωτιά στο θέμα της σεξουαλικής κακοποίησης, και χαρίζει στην υπέροχη Κάρεϊ Μάλιγκαν έναν από τους πιο σύνθετους ρόλους της φετινής χρονιάς. Η Βρετάνη Φένελ είναι ηθοποιός και κυρίως είναι γνωστή από τις εμφανίσεις σε τηλεοπτικές σειρές, όπως το «Τhe Crown» ή το «Call the Midwife». Γεννημένη την 1 Οκτωβρίου 1985, μεγάλωσε σε μια οικογένεια που είχε σχέσεις με τον χώρο του θεάματος, καθώς ο πατέρας της είναι διάσημος σχεδιαστής κοσμημάτων. Ανάμεσα στους φίλους της οικογένειας συγκαταλέγονταν οι Έλτον Τζόν και Άντριου Λόυντ Γουέμπερ, με τους οποίους η Φένελ συναναστρεφόταν από μικρή. Σπούδασε αγγλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, όπου συμμετείχε σε παραστάσεις και έτσι ξεκίνησε την καριέρα της.
Έχει δημοσιεύσει δύο παιδικά βιβλία και ένα μυθιστόρημα για ενήλικες, με τίτλο «Monsters», ενώ έχει γράψει σενάρια για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Έκανε το σκηνοθετικό ντεμπούτο το 2018 με τη μικρού μήκους ταινία «Careful How You Go». Την ίδια χρονιά μπήκε στη συγγραφική ομάδα της δεύτερης σεζόν της δημοφιλούς σειράς «Killing Eve», για την οποία κέρδισε μια υποψηφιότητα για Έμμυ. Έχει αναλάβει τη συγγραφή του λιμπρέτου για το νέο μιούζικαλ του Άντριου Λόυντ Γουέμπερ, με τίτλο «Cinderella», το οποίο αναμένεται να κάνει πρεμιέρα μέσα στο 2021.
Δηλώνει θαυμάστρια της Μπρίτνεί Σπιρς και φροντίζει να κρατάει την προσωπική της ζωή μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Διατηρεί μακρόχρονη σχέση με τον σύντροφό της και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της τελευταίας της ταινίας ήταν έγκυος επτά μηνών.
Ρετζίνα Κινγκ
Θεωρείται μια από τις πιο σημαντικές εκπροσώπους του Αφροαμερικανικού σινεμά, που το υπηρετεί εδώ και 36 χρόνια -ξεκίνησε την καριέρα της στα 14 με την κωμική σειρά «227»- ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και παραγωγός. Έχοντας στο βιογραφικό της 73 βραβεία μεταξύ των οποίων ένα Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου, για τη συμμετοχή της στην ταινία «Αν η οδός Μπιλ μπορούσε να μιλήσει» (2018) του Μπάρι Τζένκινς και τέσσερα τηλεοπτικά βραβεία Έμμυ για την ερμηνεία της στις σειρές «Αμερικάνικο Έγκλημα» (2015-2016), «Επτά Δευτερόλεπτα» (2018) και «Watchmen» (2019), η Κινγκ που γεννήθηκε στις 15 Ιανουαρίου 1971, στο Λος Άντζελες, έχει καταγγείλει πολλές φορές τον αποκλεισμό των έγχρωμων από την κινηματογραφική βιομηχανία και έχει μιλήσει για το γυναικείο ζήτημα. Μάλιστα το 2019, κατά τη διάρκεια του ευχαριστήριου λόγου της στις Χρυσές Σφαίρες, δήλωσε ότι το 50% του προσωπικού των παραγωγών της θα αποτελείται, πλέον, από γυναίκες, ενώ το 2020 έλαβε το βραβείο Έμμυ φορώντας ένα μπλουζάκι εις μνήμη της Μπριόνα Τέιλορ.
Στο «One Night in Miami», που είναι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της μεγάλη οθόνη, καταγράφει τη μυθοπλαστική συνάντηση τεσσάρων εμβληματικών προσωπικοτήτων του Μοχάμεντ Άλι, του Τζιμ Μπράουν, του Σαμ Κουκ και του Μάλκολμ Χ, βασισμένη στο ομότιτλο θεατρικό έργο του Kemp Powers. Με τη συγκεκριμένη ταινία, η Κινγκ έγινε η πρώτη Αφροαμερικανή σκηνοθέτρια της οποίας το έργο προβλήθηκε στο Φεστιβάλ της Βενετίας.
Το επόμενο επαγγελματικό της βήμα είναι ότι θα ενσαρκώσει τη Σίρλεϊ Τσίσολμ, την πρώτη μαύρη γυναίκα που εκλέχθηκε στο Κογκρέσο και την πρώτη μαύρη υποψήφια για την προεδρία των ΗΠΑ, σε επερχόμενη βιογραφική ταινία με τίτλο «Shirley».