Ναόμι Κάμπελ: Η γυναίκα που άλλαξε τους κανόνες της μόδας και έθεσε τους δικούς της κλείνει μισό αιώνα ζωής
Στις 22 Μαΐου η Ναόμι Κάμπελ γίνεται 50 ετών και δεν μπορεί να το πιστέψει κανείς. Πώς θα μπορούσε άραγε; Αρκεί μια ματιά στο αψεγάδιαστο σώμα και την breathtaking ομορφιά της, για να συνειδητοποιήσει κανείς ότι, όταν κοιτάζει την εμβληματική «γαζέλα» της πασαρέλας, αντικρίζει περισσότερο μια ιδέα και όχι μόνο μια πανέμορφη γυναίκα.
Supermodel, entrepreneur, ακτιβίστρια και provocateur. Από τότε που ξεκίνησε την καριέρα της στο μόντελινγκ, δεκαετίες πριν, η Ναόμι Κάμπελ έδειξε από πολύ νωρίς ότι δε μοιάζει με καμία άλλη. Άλλωστε αυτός ήταν ο σκοπός της. Να ξεχωρίζει και να πρωταγωνιστεί σε κάθε catwalk και καμπάνια μόδας που εμφανιζόταν, «κλέβοντας» (αναπόφευκτα) όλη τη δόξα και τη λάμψη των ρούχων που κάλυπταν το σώμα της. Συγκλονίζοντας κάθε φορά που τα φλας πέφτουν πάνω της ή στέκεται αγέρωχη μπροστά από τον φακό, η διάσημη μούσα κορυφαίων σχεδιαστών ανήκει στην ελίτ των stars, που είναι γνωστές με το μικρό τους όνομα. Αν και όταν λες ολόκληρο το όνομά της, είναι ακόμα πιο απολαυστικό.
Εντυπωσιάζοντας από πολύ νωρίς, πρώτα με τη μοναδική της εμφάνιση και ύστερα με τον δυναμισμό και την ξεχωριστή προσωπικότητά της, η Ναόμι κατέκτησε τον κόσμο, κερδίζοντας επάξια μια θέση ανάμεσα στα ένδοξα supermodels που μεσουράνησαν τη δεκαετία του ‘90 -στο πλάι των Σίντι Κρόφορντ, Κλόντια Σίφερ, Κρίστι Τέρλινγκτον, Λίντα Εβαντζελίστα και Ελένα Κρίστενσεν. Οι original supermodels, όπως τις αποκαλούσαν, θεωρούνταν περισσότερο superstars, όχι απλά μοντέλα.
Γράφοντας ιστορία
Η Ναόμι Κάμπελ ήταν το πρώτο μαύρο μοντέλο που κόσμησε ποτέ το εξώφυλλο της γαλλικής Vogue το 1988 (όταν ο Yves Saint Laurent απείλησε την έκδοση ότι θα αποσύρει τις διαφημίσεις του, αν συνεχίσει να μη βάζει μαύρα μοντέλα στο εξώφυλλό του), και του περιοδικού TIME, τον Σεπτέμβριο του 1991. Έγραψε έτσι ιστορία στη μόδα και σηματοδότησε μια νέα εποχή για τις Αφροαμερικανίδες της εποχής, που ονειρεύονταν μια καριέρα στη λαμπερή fashion σκηνή και ήθελαν να αντιμετωπίζονται ισότιμα με τα υπόλοιπα κορίτσια -ανεξαρτήτου με το χρώμα του δέρματος τους.
Γεννημένη το 1970 στο Λονδίνο, η Κάμπελ δε γνώρισε ποτέ τον πατέρα της, ο οποίος εγκατέλειψε τη μητέρα της όταν ήταν έγκυος. Στο πιστοποιητικό γεννήσεων αναγραφόταν ως «αγνώστου πατρός» και πήρε το επίθετό της από τον δεύτερο σύζυγο της μητέρα της. Η ίδια έχει κι έναν ετεροθαλή αδερφό, τον Πιέρ. Η σχεδόν εξωπραγματική ομορφιά της ίσως να είναι αποτέλεσμα του DNA της, καθώς έχει ρίζες από Αφρική και Τζαμάικα, από τη μεριά της μητέρα της, αλλά και Κινέζικες καταβολές από τη γιαγιά της (τη μητέρα του πατέρα της).
Η Ναόμι Κάμπελ έκλεισε την πρώτη της δουλειά σε ηλικία των εφτά ετών, όταν εμφανίστηκε στο βίντεο κλιπ του Μπομπ Μάρλει, για το εμβληματικό «Is this love». Μιλώντας στην «Guardian», η Ναόμι Κάμπελ είχε αναφερθεί στη γνωριμία της με τον Μάρλεϊ. «Η οικογένειά μας λάτρευε τη ρέγκε. Ήμουν μόλις εφτά ετών και δεν ήξερα τι θα έκανα στο βίντεο. Δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι ο Μπομπ Μάρλεϊ θα στεκόταν ακριβώς δίπλα μου και θα με σκέπαζε με μια κουβέρτα. Ήταν ο πιο όμορφος άνδρας, με υπέροχο πρόσωπο, τρυφερός και γλυκομίλητος. Με έντονη τζαμαϊκανή προφορά». Στα 10, γράφτηκε στη σχολή μπαλέτου Italia Conti Academy of Theatre Arts στο Λονδίνο.
Το 1986, ενώ χάζευε βιτρίνες στο Covent Garden, τράβηξε την προσοχή της Beth Boldt, υπεύθυνη του πρακτορείου μοντέλων Synchro Model Agency. Από τότε, ήταν θέμα χρόνου να εκτοξευθεί η καριέρα της. Λίγο πριν κλείσει τα 16 της, εμφανίστηκε στο εξώφυλλο της βρετανικής Elle, κάνοντας τους πάντες να μιλούν για το εκθαμβωτικό και πολλά υποσχόμενο κορίτσι με την απίθανη ομορφιά, το νέο αστέρι του μόντελινγκ. Ο δρόμος προς την κορυφή είχε μόλις ξεκινήσει.
Ακόμα όμως και μια σούπερ σταρ, όπως η Ναόμι Κάμπελ ήρθε αντιμέτωπη με φυλετικές διακρίσεις. Όπως αναφέρει το Bof, η ίδια πολλές φορές θυμάται τις καλές της φίλες, Εβαντζελίστα και Τέρλινγκτον, να ξεκαθαρίζουν στο σχεδιαστικό δίδυμο Dolce & Gabbana «Αν δεν πάρεις τη Ναόμι, δε θα έχεις ούτε εμάς».
Το 1997, μιλώντας ξανά στην Guardian, είπε «Υπάρχει προκατάληψη. Είναι πρόβλημα και δεν μπορώ να συνεχίσω να το κρύβω κάτω από το χαλάκι. Αυτή η βιομηχανία έχει να κάνει με τις πωλήσεις και οι ξανθές γαλανομάτες είναι αυτές που πουλούν». Διαβάζοντας τα λόγια του supermodel πάνω από 20 χρόνια μετά, δεν μπορούμε παρά να συνειδητοποιήσουμε πόσο έχει αλλάξει (ευτυχώς) η έννοια της ομορφιάς από τότε και πόσο πιο σκληρά έπρεπε να δουλέψει μια γυναίκα για να πετύχει, μόνο και μόνο επειδή δεν ήταν λευκή.
Η Ναόμι Κάμπελ βέβαια αναρριχήθηκε εύκολα στη σκάλα της δόξας και έφτασε στην κορυφή -κυριολεκτικά δεν μπορεί να φτάσει πιο ψηλά, απλώς απολαμβάνει τους καρπούς της πολύχρονης πορείας της και δοξάζεται όποτε κάνει μια guest εμφάνιση σε μια πασαρέλα ή καμπάνια μόδας. Έχει συνεργαστεί με κάθε κορυφαίο οίκο, όπως Marc Jacobs, Yves Saint Laurent, Chloé, Diane Von Furstenberg, Prada, Chanel, Givenchy, Dolce & Gabbana, Burberry, Gianfranco Ferré, Versace, Christian Dior, Ralph Lauren, Jean Paul Gaultier, Oscar de la Renta, Michael Kors, Louis Vuitton, Hermés, Marchesa, Valentino, Balmain και η λίστα είναι ατελείωτη…
Η φιλανθρωπική δράση
Πέρα από τα περιστατικά βιαιοπραγίας για τα οποία έχει κατηγορηθεί κατά καιρούς (πάνω από 10 σε λιγότερο από 10 χρόνια), για τα οποία αναγκάστηκε να παρακολουθήσει συνεδρίες διαχείρισης θυμού, η Ναόμι Κάμπελ είναι γνωστή και για την ακτιβιστική της δράση. Είναι ιδιαίτερα ενεργή σε θέματα που αφορούν τις φυλετικές διακρίσεις, καθώς σε πολλές περιπτώσεις έχει δηλώσει ότι θα έβγαζε ακόμα περισσότερα χρήματα αν ήταν λευκή, τονίζοντας στην Guardian «Μπορεί να θεωρούμαι ένα από τα top μοντέλα στον κόσμο, αλλά σε καμία περίπτωση δε βγάζω τα ίδια χρήματα με τα υπόλοιπα». Το 2013 ίδρυσε, με τις Ιμάν και Μπέθαν Χάρντινσον, το γκρουπ «Diversity Coalition», που σχετίζεται με τις διακρίσεις που παρατηρούνται στον χώρο της μόδας και σχετίζονται με το χρώμα τους δέρματος.
Μεταξύ άλλων, η Κάμπελ είναι ιδρύτρια της ΜΚΟ Fashion for Relief, η οποία έχει συγκεντρώσει εκατομμύριο δολάρια προς οικονομική υποστήριξη θυμάτων οικονομικών και άλλων καταστροφών, όπως ο τυφώνας Κατρίνα, το τσουνάμι στην Αϊτή και την Ιαπωνία, ενώ με τη δράση του βοηθά όσους έχουν ανάγκη και αφυπνίζει το κοινό. Η ίδια ξεκίνησε την ακτιβιστική δράση της με τον Νέλσον Μαντέλα το 1993, τον οποίο θεωρεί είδωλο και μέντορά της. Ο Μαντέλα μάλιστα τη χαρακτήρισε «επίτιμη εγγονή» του.
Στα 50 της λοιπόν, η Ναόμι Κάμπελ μπορεί να πει ότι τα έζησε όλα. Ακόμα και μια άτυχη στιγμή στην πασαρέλα, όταν έπεσε την ώρα που περπατούσε για τη Vivienne Westwood το 1993. Από την άλλη, μπορεί κανείς να πει με σιγουριά ότι τα έχει δει όλα από μια γυναίκα που, πριν καν ακόμα κλείσει μισό αιώνα ζωής, κατάφερε να αναδειχθεί σε «ζωντανό θρύλο»;