Η αιώνια λιακάδα του Naked Summers -Η Χριστίνα Μανδηλάρη δημιουργεί ρούχα και κεραμικά γεμάτα φως
Κοιτάζοντας τις δημιουργίες της Χριστίνας Μανδηλάρη, με τις λεπτές γραμμές, τα φύλλα ελιάς και τις μορφές, τους μικρούς ήλιους και τα χρώματα, νιώθεις σαν να βγήκες σε ένα μικρό ηλιόλουστο ξέφωτο.
Το brand της, όπως άλλωστε δηλώνει το όνομά του, Naked Summers, κλείνει μέσα του την ανάλαφρη, απαλή αίσθηση του ελληνικού καλοκαιριού και την απλώνει σε ρούχα, κεραμικά, prints και αξεσουάρ που ακτινοβολούν όλο τον χρόνο.
Η ίδια ασχολήθηκε από μικρή με τη ζωγραφική και έκανε τη βόλτα της και από το κολλάζ, τη φωτογραφία, την κεραμική και τη μεταξοτυπία. Έχοντας σπουδάσει Κλασική Αρχαιολογία στα Γιάννενα, βρήκε τη θέση της στη ζωηρή πολιτιστική ζωή του Βερολίνου, όμως της έλειπε η διαδικασία της δημιουργίας. Η ίδια το θέτει πολύ απλά: «Με το ξέσπασμα της πανδημίας αποφάσισα πως η ζωή είναι πολύ μικρή για να μην κάνεις αυτό που αγαπάς, επέστρεψα στην Ελλάδα και ξεκίνησα το naked summers».
Τι ήταν αυτό που σε έκανε να πάρεις την απόφαση (και το ρίσκο) μιας δικής σου επιχείρησης; Ένιωσες ότι είναι κάτι που αξίζει να δοκιμάσεις; Ότι ήταν μονόδρομος για τη δημιουργικότητά σου;
Πιστεύω πως η δημιουργικότητα έχει αξία όταν τη μοιράζεσαι. Όταν ένα τόσο δικό σου κομμάτι αγγίζει κάποιον που δε γνωρίζεις είναι μια πανίσχυρη μορφή επικοινωνίας. Η ιδέα πως κάτι που φτιάχνω συντροφεύει τον κόσμο στην καθημερινότητά του με συγκινεί. Η απόφαση να ξεκινήσω τη δική μου επιχείρηση και να εργάζομαι αποκλειστικά σαν επαγγελματίας καλλιτέχνης είναι μια πρόκληση, αλλά και ανάγκη, αρχικά για το δημιουργικό κομμάτι και για να μπορέσω να βιοπορίζομαι μέσα από τη δουλειά μου. Οι εποχές έχουν αλλάξει και ο ρόλος του καλλιτέχνη επαναπροσδιορίζεται στην κοινωνία.
Τι σε έμαθε η πολιτιστική ζωή του Βερολίνου; Τι κρατάς από τη νοοτροπία και την αντιμετώπιση προς τους νέους καλλιτέχνες;
Αυτό που συμβαίνει τα τελευταία χρόνια στο Βερολίνο ως προς τον πολιτισμό, την τέχνη, την μουσική, την καλλιτεχνική και προσωπική ελεύθερη έκφραση είναι μοναδικό και αισθάνομαι απίστευτα τυχερή που το βίωσα. Στο Βερολίνο δεν υπάρχουν ταμπέλες και ούτε πρέπει να είσαι αυτό που σου λένε ότι είσαι, υπάρχει σεβασμός, αποδοχή και χαρά για τη διαφορετικότητα. Η πολιτιστική ζωή είναι απίστευτα ενεργή μέσα από κρατικούς φορείς, μη κυβερνητικούς οργανισμούς και μικρότερα art-hubs. Ο προσανατολισμός των πολιτιστικών δρώμενων είναι κυρίως ανθρωπιστικός με σκοπό να δημιουργήσει νέες, βιώσιμες κοινωνίες, να φέρει τους πολίτες πιο κοντά και να ενημερώσει για φλέγοντα ζητήματα της επικαιρότητας. Η τέχνη προωθείται και γιορτάζεται και ο καλλιτέχνης είναι το μέσο που με την ευαισθησία του και το μοναδικό του πρίσμα μπορεί να φέρει αλλαγές στην κοινωνία, ο ρόλος του είναι αναγκαίος.
Καλλιτέχνης/δημιουργός στην Ελλάδα, το 2022. Πόσο καλά πάει αυτό, σε γενικές γραμμές;
Είναι σίγουρα μεγάλη πρόκληση που φέρει πολλά ρίσκα αλλά και πολλές χαρές. Ξεκινώντας από τις χαρές, η αγάπη και η στήριξη που μου έχει δείξει το κοινό του naked summers στην Ελλάδα είναι μοναδική. Ο κόσμος αγκάλιασε το project πολύ γρήγορα. Δέχομαι πολύ όμορφα μηνύματα από ανθρώπους που αγαπούν τη δουλειά μου και μου δίνουν δύναμη να συνεχίσω. Αυτή η ζεστασιά που μπορούμε έχουμε σα λαός, η αμεσότητα και η αλληλοϋποστήριξη είναι το μοναδικό μας όπλο και η ταυτότητα μας. Είμαι ευγνώμων για αυτό! Παρόλα αυτά, ζούμε σε μια πολιτεία που δεν προωθεί τη δημιουργική επιχειρηματικότητα και δεν στηρίζει τους νέους σε αυτή την πρωτοβουλία. Όταν παίρνεις μια τέτοια απόφαση γνωρίζεις πως είσαι μόνος σου σε αυτό ότι θα έρθεις αντιμέτωπος με δυσκολίες και εμπόδια. Χρειάζεται αρκετή υπομονή, αφοσίωση και αγάπη σε αυτό που κάνεις και πάντα να παίρνεις δύναμη από τις καλές στιγμές.
Κεραμικά, επιλεγμένα items και tote bags. Πώς κατέληξες στην ταυτότητα του naked summers; Σχεδιάζεις να επεκταθείς και σε άλλα προϊόντα;
Το naked summers να είναι ένα lifestyle brand που αναφέρεται σε όλους ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας, social status, στυλ κτλ. Μου αρέσει πάρα πολύ να μετατρέπω αντικείμενα σε καμβάδες με ιστορίες που μας συντροφεύουν και κάνουν την καθημερινότητά μας καλύτερη. Φέτος με τη δημιουργία των κεραμικών και των υφαντών ένιωσα πως βρήκα μια μορφή έκφρασης που αναζητούσα και θα υπάρχουν σίγουρα και στις επόμενες collection. Για την επόμενη σεζόν θέλω να δουλέψω περισσότερο το print σε μεγαλύτερες επιφάνειες υφασμάτων και από αυτό σίγουρα θα προκύψουν και άλλα προϊόντα.
Πόσο απαραίτητη ήταν για σένα μια sustainable προσέγγιση;
Αυτό που συμβαίνει στο περιβάλλον μας αφορά όλους και έχουμε χρέος απέναντι στη φύση και στις επόμενες γενιές να λάβουμε δράση. Είναι δύσκολο όλη σου η παραγωγή να είναι sustainable, παρ' όλα αυτά, όταν υπάρχει η επιλογή (ακόμη κι αν το κόστος είναι μεγαλύτερο) πρέπει να τη διαλέγεις. Πρέπει όλοι να κάνουμε την προσπάθεια μας.
Τι περιλαμβάνει το moodboard σου για την επόμενη σεζόν; Ποια δημιουργική διαδικασία ακολουθείς;
Είμαι πολύ ενθουσιασμένη και αισιόδοξη για την επόμενη σεζόν. Τα θέματα της ερχόμενης κολεξιόν αντλούνται από τα στοιχεία της φύσης και τα ανθρώπινα συναισθήματα. Όλα τα σχέδια όπως σε κάθε σειρά ανήκουν σε ένα θεματικό κύκλο και συνδέονται μεταξύ τους. Θα υπάρξουν περισσότερα κεραμικά, tote bags και pouches με έντονο print, το αγαπημένο παρεό φυσικά με νέο σχέδιο και ένα ακόμη κομμάτι -έκπληξη!
Πώς δείχνει το στούντιό σου αυτή τη στιγμή;
Κάπως έτσι.
Η αλήθεια είναι ότι βρίσκομαι στο στάδιο αναζήτησης κάποιου χώρου που θα λειτουργεί ως στούντιο και showroom στην Αθήνα κάτι για το οποίο ανυπομονώ. Αυτή τη στιγμή το στούντιο μου είναι home-based σε έναν ειδικά προσαρμοσμένο χώρο στο σπίτι μου. Εκεί έχω όλα τα χρώματα, τα σύνεργα της μεταξοτυπίας, τους καμβάδες, τα υφάσματα. Μέχρι στιγμής λειτουργεί πολύ καλά, ωστόσο νιώθω την ανάγκη να υπάρχει ένα “φυσικό” σημείο αναφοράς του naked summers στην πόλη. Τα κεραμικά τα φτιάχνω σε ένα μικρό κεραμείο στη γειτονιά μου.
-Τι διαβάζεις τώρα; Ποιοι καλλιτέχνες (εικαστικά/γλυπτική) επηρέασαν περισσότερο την αισθητική σου;
Αυτό τον καιρό διαβάζω για τη φιλοσοφία των ανατολικών λαών και το πως εκφράζεται μέσα από καθημερινές πρακτικές. Οι Θεωρίες του Βουδισμού, του διαλογισμού και της γιόγκα δεν διαφέρουν κατά τη γνώμη μου πολύ από την αρχαιοελληνική φιλοσοφία στην αναζήτηση της πνευματικότητας. Αναμφισβήτητα οι μεγαλύτερες αναφορές μου προέρχονται από την Ελλάδα. Μεγάλοι καλλιτέχνες των δυο τελευταίων αιώνων όπως ο Φασιανός, ο Σταθόπουλος, ο Τσαρούχης και ο Μόραλης δημιουργήσαν την έννοια της ελληνικότητας μέσα από τη ζωγραφική και τη γλυπτική και έχουν επηρεάσει την αισθητική μου. Από ξένους ζωγράφους μου αρέσει το καλοκαιρινό πνεύμα των έργων του Matisse και ο τρόπος απόδοσης των μορφών. Οι επιρροές είναι πολλές είναι όμως σημαντικό για κάθε δημιουργό να βρίσκει τη δική του έκφραση μέσα από τη δουλειά του.
-Πώς νιώθεις για τα μικρά ελληνικά brands που ξεπηδούν τα τελευταία χρόνια; Τι προσθέτουν στην ελληνική μόδα;
Είναι πραγματικά ελπιδοφόρο να βλέπουμε νέους δημιουργούς να πιστεύουν στον εαυτό τους και να ακολουθούν επαγγελματικά το όνειρο τους. Μέσω του Instagram έχω ανακαλύψει πολλούς ταλαντούχους Έλληνες σχεδιαστές & καλλιτέχνες. Σε μια εποχή που το fast fashion κυριαρχεί, τα μικρά ελληνικά brands είναι μια εναλλακτική πρόταση στη μόδα και είναι τόσο μοναδικά όσο και δημιουργοί τους. Νιώθω πως σιγά-σιγά αλλάζουν οι καταναλωτικές μας συνήθειες και ξαναχτίζουμε πιο βιώσιμες κοινωνίες
-Τι οραματίζεσαι για το naked summers; Πώς θέλεις να εξελιχθεί στο μέλλον;
Το επόμενο μου σχέδιο είναι να βρω τον κατάλληλο χώρο και να ανοίξω ένα στούντιο στην Αθήνα. Θα είναι ένας χώρος που θα λειτουργεί ως το προσωπικό μου εργαστήριο αλλά και σαν showroom κάποιες ώρες την εβδομάδα, όπου θα υποδέχομαι όσους θέλουν να δουν από κοντά τη δουλειά μου. Το naked summers είναι το προσωπικό μου project στο οποίο δίνω όλη μου τη δημιουργικότητα και αφοσίωση. Θέλω να εξελίξω αυτή την ιδέα όσο μπορώ και να συνεχίσω να κάνω αυτό που αγαπώ.