Τι συμβαίνει με τον γαλλικό οίκο Hermès και τις τσάντες Birkin; -Γιατί οι υπερπλούσιοι προχωρούν σε αγωγή
Η τιμή μιας τσάντας Bikrin του γαλλικού οίκου Hermes ξεκινάει από τα 10.000 δολάρια αλλά μπορεί να ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο.
Διασημότητές όπως η Κιμ Καρντάσιαν, η Κάιλι Τζένερ, η Βικτόρια Μπέκαμ, η Μαντόνα, η Αριάνα Γκράντε και η Τζένιφερ Λόπεζ εμφανίζονται πολλές φορές έχοντας στην κατοχή τους την πολυπόθητη τσάντα Birkin, ωστόσο αυτό είναι προνόμιο εκλεκτών κυριών, κάτι που ο οίκος μόδας Hermes φροντίζει να κάνει αρκετά ξεκάθαρο στους κοινούς θνητούς.
Το παιχνίδι της Hermes είναι απλό, αλλά δυσβάσταχτο οικονομικά: Όσο μεγαλύτερο είναι το ιστορικό αγορών σου στη συγκεκριμένη εταιρεία τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να αποκτήσεις -αφού πληρώσεις αδρά- μια τσάντα Birkin. Η αλήθεια είναι ότι θυμίζει τα παιχνίδια της τηλεόρασης που όσα περισσότερα τηλέφωνα πάρεις τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες αρχικά να πιάσεις γραμμή και έπειτα να κερδίσεις το αυτοκίνητο.
Αρχικά, θα πρέπει να αγοράσετε προϊόντα που είναι πιο εύκολα διαθέσιμα τα οποία δεν θεωρούνται τόσο ακριβά -σε σύγκριση με την τσάντα- όπως: παπούτσια, είδη σπιτιού, μεταξωτά μαντίλια και κοσμήματα.
Σίγουρα τίποτα από όσα πουλάει η Hermes δεν είναι προσιτό, οπότε η δημιουργία ενός τέτοιου ιστορικού αγορών θα κόστιζε χιλιάδες ευρώ. Επομένως προτεραιότητα στα σπάνια προϊόντα έχουν οι πιστοί ακόλουθοι-πελάτες, ωστόσο η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων βιώνει την απόρριψη όταν ζητάει μια τσάντα Birkin, ακόμη και αν προηγουμένως έχει αγοράσει ένα ζευγάρι σανδάλια ή άλλα αξεσουάρ.
Ο οίκος λειτουργεί με βάση την αφοσίωση των πελατών στα προϊόντα τους και οι κορυφαίοι αγοραστές ανταμείβονται τακτικά με πρόσβαση σε αποκλειστικές συγκεντρώσεις και συλλογές, κάτι που ο υπόλοιπος κόσμος μόνο... ονειρεύεται.
Η αγωγή
Τέλος Μαρτίου δύο πελάτες του γαλλικού οίκου, η Τίνα Καβαλέρι και ο Μαρκ Γκλινόγκα από την Καλιφόρνια έκαναν αγωγή στον Hermes υποστηρίζοντας πως η εταιρεία δεν τους επιτρέπει να αγοράσουν την τσάντα Birkin αν προηγουμένως δεν έχουν αγοράσει άλλα προϊόντα της. Στην αγωγή αναφέρεται ότι οι πελάτες του οίκου υποχρεούνται ουσιαστικά να δαπανήσουν δεκάδες χιλιάδες δολάρια σε μαντίλια, παπούτσια και ζώνες μόνο και μόνο για να αποκτήσουν την ευκαιρία να αγοράσουν μια από τις πιο πολυπόθητες τσάντες στον κόσμο.
Η Καβαλέρι υποστηρίζει ότι το 2022 διερεύνησε αν μπορεί να αγοράσει μια τέτοια τσάντα από την γαλλική εταιρεία και η απάντηση που έλαβε ήταν ότι «οι ιδιαίτερες τσάντες πηγαίνουν σε πελάτισσες που στηρίζουν σταθερά την επιχείρησή μας». Ο Μαρκ Γκλινόγκα, επιχείρησε να αγοράσει μια τσάντα Birkin πέρυσι «αλλά οι υπεύθυνοι του τμήματος πωλήσεων της εναγόμενης τον συμβούλευσαν να αγοράσει άλλα προϊόντα, προκειμένου να μπορέσει τελικά να αποκτήσει μια τσάντα Birkin».
«Οι περισσότερες πελάτισσες δεν πρόκειται να δουν μια τσάντα Birkin σε ένα κατάστημα λιανικής του Hermes. Συνήθως, μόνο εκείνες που κρίνονται άξιες να αγοράσουν μια τσάντα Birkin θα την δουν -σε ένα ιδιωτικό χώρο. Ο εκλεκτός πελάτης θα έχει την ευκαιρία να αγοράσει τη συγκεκριμένη Birkin που θα του δείξουν. Δεν υπάρχει τρόπος να παραγγείλεις μια τσάντα στο στυλ, το μέγεθος, το χρώμα, το είδος δέρματος και στο υλικό που επιθυμείς», σημειώνεται μεταξύ άλλων στην αγωγή.
Η αγωγή, η οποία ζητεί άγνωστου ύψους αποζημίωση, αναφέρει ότι οι πωλητές δεν παίρνουν προμήθεια για την πώληση μιας Birkin, αλλά παίρνουν 3% επί της πώλησης άλλων αντικειμένων της Hermes.
«Τους κατευθύνει η εναγόμενη (εταιρεία) να χρησιμοποιούν τις τσάντες Birkin ως τρόπο για να πείσουν τους πελάτες να αγοράσουν άλλα προϊόντα», σημειώνει η αγωγή, καλώντας και άλλους να συμμετάσχουν ομαδικά. Επιπλέον, όπως υποστηρίζεται σε αυτήν, η συγκεκριμένη πρακτική της εταιρείας αντιτίθεται στην αντιμονοπωλιακή νομοθεσία, γιατί αυξάνει με τεχνητό τρόπο το κόστος ενός προϊόντος.
Σιγή ιχθύος από την εταιρεία
Σύμφωνα με το CNN, η Microsoft είχε κάνει κάτι ανάλογο στο παρελθόν. Κατηγορήθηκε για τον ίδιο τύπο αντιμονοπωλιακής παραβίασης για εξαναγκασμό των χρηστών του λειτουργικού της συστήματος ώστε να χρησιμοποιούν το πρόγραμμα περιήγησής της στη δεκαετία του 1990.
Παρά το σκάνδαλο, η Hermes δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημα δημοσιογράφων να σχολιάσει το γεγονός και μέχρι στιγμής οι νομικοί εμπειρογνώμονες εμφανίζονται αμφίβολοι ως προς την τύχη που μπορεί να έχει μια τέτοια αγωγή.
Η αλήθεια είναι ότι οι τσάντες Hermes είναι πράγματι αρκετά σπάνιες, σε σύγκριση με αντίστοιχα προϊόντα που κατασκευάζονται από τους ανταγωνιστές της. H εταιρεία έχει ως επί το πλείστον αντισταθεί στις σύγχρονες μεθόδους μαζικής παρασκευής και διαθέτει παραδοσιακούς δερματοποιούς και άλλους τεχνίτες για να κάνουν τα πράγματα με τον παλιό τρόπο σε μεγάλη κλίμακα. Οι τσάντες Birkins και Kellys δεν πωλούνται στο διαδίκτυο και μερικές φορές δεν υπάρχουν καν στα καταστήματα. Συναρμολογούνται με το χέρι, από την αρχή μέχρι το τέλος, από έναν και μόνο τεχνίτη, κάτι που σημαίνει ότι αυτή η διαδικασία είναι χρονοβόρα και φυσικά κοστοβόρα.
Το CNN καταλήγει ότι ο οίκος θα πρέπει να απαντήσει στην καταγγελία, είτε με μια ήσυχη διευθέτηση είτε με μια δημόσια δήλωση σε μια δική της δικαστική κατάθεση. Το αν η υπόθεση θα εκδικαστεί θα εξαρτηθεί εν μέρει από το πόσο χρόνο και χρήματα θέλουν να ξοδέψουν οι ενάγοντες για την ανακάλυψη — τη συλλογή αποδεικτικών στοιχείων και μαρτυριών. Επειδή οι ενάγοντες υπέβαλαν ομαδική αγωγή, θα πρέπει επίσης να λάβουν πιστοποίηση από το δικαστήριο ότι μπορούν να εκπροσωπήσουν μια κατηγορία ατόμων που έχουν τύχει της ίδιας μεταχείρισης.
Αφοσιωμένοι αλλά και... ενοχλημένοι πελάτες
Επίσης η Hermes θα πρέπει να βρει μια ισορροπία μεταξύ του να καθησυχάζει τους συνεργάτες πωλήσεων και τους πελάτες ότι οι πρακτικές της είναι νόμιμες, αποφεύγοντας παράλληλα μια παρατεταμένη δικαστική διαδικασία που θα μπορούσε να αποκαλύψει λεπτομέρειες σχετικά με τις επιχειρηματικές πρακτικές τους.
«Αγοράζεις πολυτέλεια για να είσαι μέλος του συλλόγου», δήλωσε στο CNN ο Ράμμπουργκ παγκόσμιος επικεφαλής έρευνας καταναλωτών και λιανικής στην HSBC. «Για αυτό πρόκειται. Καταργείται ο σκοπός αν ο σύλλογος είναι προσιτός σε όλους».
Ωστόσο η συντήρηση του συγκεκριμένου μοντέλου που έχει υιοθετήσει ο οίκος δημιουργεί αντιδράσεις από την πλευρά των πελατών. «Η αναμονή σίγουρα ενισχύει την εμπειρία καθώς σηματοδοτεί ξεκάθαρα τη σπανιότητα. Αλλά φέρνει μαζί της και ενοχλημένους, πλούσιους πελάτες που δεν έχουν συνηθίσει να ακούν όχι».