Το φαινόμενο της «τουρτρόμπας» -Πώς οι συναυλίες της Beyoncé έχουν εξελιχθεί σε μια διεθνή πασαρέλα σχεδιαστών
Κάτω από μια γιγαντιαία οθόνη, η Beyoncé ανεβαίνει αργά στη σκηνή της Renaissance και το show ξεκινά.
Ένα μήνα μετά την παγκόσμια περιοδεία της -την πρώτη μετά από επτά χρόνια - δυο πράγματα ξεχωρίζουν- τα τραγούδια, αλλά κυρίως τα αμέτρητα outfits που αλλάζει επί σκηνής. Μάλιστα, το πρώτο ρούχο της είναι κάθε φορά διαφορετικό σε κάθε συναυλία.
Μέχρι στιγμής έχουμε δει ένα κορμάκι Alexander McQueen κεντημένο με κρύσταλλο στη Στοκχόλμη, ένα αστραφτερό ασημένιο μίνι φόρεμα Paco Rabanne στο Παρίσι, ένα ιβουάρ φόρεμα Valentino στο Κάρντιφ και την περασμένη εβδομάδα στο Λονδίνο, μια φωτεινή μπλε φούστα της σχεδιάστριας Ροκσάντα Ίλιντσιτς, με έδρα το Λονδίνο. Ιδιαίτερη θέση, βέβαια, στην καρδιά μας έχει η πρόσφατη εμφάνισή της στο Λονδίνο όπου η Beyonce αποθεώθηκε, μέσα στην ιδιαίτερη δημιουργία της Μαίρης Κατράντζου.
Οι εκθαμβωτικές εμφανίσεις συνεχίζονται καθ' όλη τη διάρκεια της περιοδείας – με αστραφτερά κρόσσια, μπότες με παγιέτες, διαφάνειες και πολλά άλλα highlights.
Ωστόσο, τα ρούχα της διάσημης τραγουδίστριας δεν είναι απλώς ένας άλλος τρόπος να εντυπωσιάσει τους θαυμαστές της σε μια συναυλία τριών ωρών. Αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης τάσης στη μόδα. Η «τουρτρόμπα» – ό,τι φοράει δηλαδή μια σταρ στην περιοδεία τους – γίνεται κομμάτι του σόου, ένα είδος πασαρέλας.
Και άλλοι σύγχρονοι μεγαλοαστέρες της διεθνούς μουσικής σκηνής υποστηρίζουν αυτήν την τάση. Η Taylor Swift, στην περιοδεία της στις ΗΠΑ, έχει επίσης πολλές αλλαγές στα κοστούμια, συνεργαζόμενη με επώνυμους οίκους όπως Versace, Roberto Cavalli και Etro και μπλουζάκια του Ashish με στίχους από τα τραγούδια της.
Μάλιστα, είναι τέτοια η δημοτικότητα της που άνοιξε μια έκθεση με θέμα τα ρούχα της. Η έκθεση με τίτλο «Through Taylor Swift’s Eras» είναι μία ξενάγηση μέσω της μόδας στις τελευταίες δύο δεκαετίες της καριέρας της country τραγουδίστριας που έγινε η απόλυτη pop star.
Οπως αναφέρει ο Guardian, oι θαυμαστές δεν πηγαίνουν μόνο στην περιοδεία για να ακούσουν μουσική, πηγαίνουν και για τα ρούχα. Και δεν μένουν μόνο σε αυτό. Όσοι παρακολουθούν τις συναυλίες προσαρμόζουν ανάλογα τα δικά τους ρούχα. Τα βίντεο στο TikTok δείχνουν τους θαυμαστές να φτιάχνουν τη δική τους εκδοχή της φόρμας Loewe της Beyoncé με αποτυπώματα χεριών. Οι Swifties, εν τω μεταξύ, μοιράζονται τα ρούχα τους στο διαδίκτυο: Το #erastouroutfits έχει 733.5 εκατομμύρια προβολές στο TikTok και 4,135 posts στο Ιnstagram.
Και μπορεί οι θαυμαστές εδώ και χρόνια να αντιγράφουν αυτό που φορούν τα είδωλά τους – από τα κουρέματα των Beatles τη δεκαετία του 1960 έως τις σαλοπέτες των TLC στη δεκαετία του 1990 – και το κωνικό σουτιέν Jean-Paul Gaultier που φορούσε η Madonna για την περιοδεία της στο Blonde Ambition το 1990, αλλά το έντονο ενδιαφέρον στο τι φορούν τα αστέρια της μουσικής στη σκηνή είναι ένα πρόσφατο φαινόμενο.
«Επειδή οι άνθρωποι έχουν στερηθεί τις εμπειρίες ζωντανής ψυχαγωγίας για μεγάλο χρονικό διάστημα, το απολαμβάνουν πολύ περισσότερο», λέει η Tiffany Ap, δημοσιογράφος στο Business of Fashion, η οποία έχει γράψει για το φαινόμενο της τουρτρόμπας (από την αγγλική λέξη tour που σημαίνει περιοδεία και τη γκαρνταρόμπα).
Για τους οίκους μόδας, το όφελος είναι, επίσης, σημαντικό. «Ένας τεράστιος αριθμός ανθρώπων εκτίθεται αμέσως σε αυτό το φόρεμα», λέει η Ilinčić στον Guardian, της οποίας τη φούστα φόρεσε η Beyoncé την περασμένη εβδομάδα. «Και στη συνέχεια μέσω των social media, λαμβάνεις μηνύματα από όλο τον κόσμο. Είχα συγχαρητήρια από φίλους και συγγενείς και ανθρώπους με τους οποίους δεν μίλησα ποτέ».
Η Beyoncé συνεργάζεται με μια μεγάλη ομάδα και πολλούς στυλίστες και έχει απαιτήσεις πολύ πέρα από το ενδυματολογικό κομμάτι. «[Το ντύσιμο] πρέπει να είναι οπτικά λεπτό αλλά και απίστευτα ανθεκτικό… Πρέπει να είναι εύκολο να το φορέσει και να το βγάλει όταν ο χρόνος είναι ουσιαστικός», εξηγεί ο David Koma, ο οποίος δημιούργησε δύο outfits για την παγκόσμια περιοδεία της τραγουδίστριας με τον τίτλο «Renaissance».
Αλλά οι κολοσσοί της γρήγορης μόδας, όπως η Shein ή η Cider είναι οι μεγαλύτεροι νικητές. «[Μπορούν], για μια απίστευτα προσιτή τιμή, πιθανώς όχι περισσότερο από 20$, να κάνουν τρελές πωλήσεις. Μπορούν να ανταποκριθούν στη ζήτηση όσο είναι ακόμα ζεστό το show και συζητιέται. Aκόμα και μετά από μια ή δύο εβδομάδες, οι θαυμαστές θα εξακολουθούν να το θέλουν.”
Από την άλλη, για τους σχεδιαστές, η στιγμή που ένας σταρ βγαίνει στη σκηνή με το ντύσιμό τους δεν είναι τόσο απλή. «Οι προσεγγίσεις [από τους καλλιτέχνες] προέρχονται συχνά από μια άμορφη ομάδα που περιφέρεται γύρω από τον καλλιτέχνη», εξηγεί η Τiffany Ap. «Πολλές φορές οι σχεδιαστές δεν έχουν ιδέα τι θα επακολουθήσει, ακόμη κι αν έχουν δημιουργήσει πολλές εκδοχές ενός ρούχου. Το ανακαλύπτουν μόνο όταν ξεκινά η παράσταση αν παρακολουθούν ζωντανά ή από την ανταπόκριση στο Διαδίκτυο».
Ακόμη και με αυτήν την αβεβαιότητα, ωστόσο, οι σχεδιαστές θέλουν να συνεργαστούν με τα μεγάλα αστέρια της μουσικής σκηνής, εν μέρει επειδή είναι και αυτοί θαυμαστές. «Με κάνει απίστευτα περήφανο», λέει ο Koma. «Ταξιδεύω πολύ τις τελευταίες εβδομάδες και σε κάθε συνάντηση και αλληλεπίδραση αναφέρεται η Beyoncé».
Η στιγμή της τουρντόμπας, ωστόσο, δεν πάει πουθενά. Aυτές οι περιοδείας είναι η τέλεια τομή μεταξύ μόδας και μουσικής και όπως όλα δείχνουν έχουν μέλλον.