Δώρα Χρυσικού: Η ηθοποιός που αφορίστηκε στα 14 της -Συμμετείχε στην ταινία του Αγγελόπουλου «Το μετέωρο βήμα του πελαργού»
Το 1991 κάνει πρεμιέρα η δραματική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου «Το μετέωρο βήμα του πελαργού» και φτάνει μέχρι το Φεστιβάλ των Καννών.
Πρωταγωνιστές ήταν οι μεγάλοι Μαρτσέλλο Μαστρογιάννι και Zαν Mορό ενώ πρωταγωνιστούσαν και πολλοί σπουδαίοι Έλληνες ηθοποιοί.
Η υπόθεση
Η υπόθεση που πραγματευόταν ήταν η εξής: Ένας νεαρός ρεπόρτερ συναρπάζεται από την αινιγματική φυσιογνωμία ενός ηλικιωμένου πρόσφυγα που ζει ασκητικά σε μια μικρή επαρχιακή πόλη, κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Ένα περιστατικό όμως έμελλε να σημαδέψει την σπουδαία ταινία του μεγάλου Έλληνα σκηνοθέτη.
Η αντίδραση του μητροπολίτη Φλωρίνης
Ο μητροπολίτης Φλωρίνης, Αυγουστίνος Καντιώτης βρήκε το σενάριο της ταινίας με αδιευκρίνιστο τρόπο, έναν χρόνο πριν κυκλοφορήσει η ταινία στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Ο μητροπολίτης θεώρησε το περιεχόμενο ανθελληνικό και αντιχριστιανικό, καθώς ο ίδιος εχθρευόταν τους Σλαβομακεδόνες και ζήτησε από τον Αγγελόπουλο να αλλάξει το σενάριο ή να διακόψει τελείως την παραγωγή. Ο σκηνοθέτης εξοργίστηκε και αρνήθηκε οποιαδήποτε αλλαγή. Μάλιστα, το πρωτοφανές θέμα πήρε διεθνείς διαστάσεις με τον σκηνοθέτη να στηρίζεται από πολιτικούς της Αριστεράς αλλά και τον επίσης μεγάλο συνάδελφό του Ακίρα Κουροσάβα.
Ο αφορισμός
Ο μητροπολίτης μάλιστα έστρεψε εναντίον της παραγωγής μεγάλη μερίδα της Φλώρινας με τους κατοίκους να εμποδίζουν την ολοκλήρωση και την κυκλοφορίας της ταινίας. Μάλιστα, ο ίδιος αρνήθηκε να ρίξει τίμιο σταυρό στα «καταραμένα νερά» του ποταμού Σακουλέβα, όπου είχαν γυριστεί σκηνές της ταινίας.
Ο μητροπολίτης όμως θέλησε να προχωρήσει σε πιο «δραστικά» μέτρα. Έτσι, αποφάσισε να αφορίσει τον σκηνοθέτη και όλους τους συντελεστές και ηθοποιούς της ταινίας.
Ανάμεσα στους ηθοποιούς και μια 14χρονη τότε κοπέλα, η Δώρα Χρυσικού, που υποδυόταν την κόρη του Μαστρογιάννι. Ήταν η πρώτη της δουλειά σε ταινία. Η απόφαση για τον αφορισμό σόκαρε την ίδια και την οικογένειά της.
«Η μικρή Δώρα Χρυσικού διεκδικεί μια θέση στο βιβλίο των ρεκόρ «Γκίνες»: είναι ο μικρότερος άνθρωπος στον κόσμο που αφορίστηκε!», έγραφε η εφημερίδα «Τα Νέα» στις 22 Δεκεμβρίου 1990.
Η ταινία ωστόσο κατάφερε να ολοκληρωθεί και συμμετείχε στο Φεστιβάλ των Καννών, παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, όπως και στο Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης. Οι κριτικές που απέσπασε, για τη σκηνοθεσία, το σενάριο και τις ερμηνείες, ήταν διθυραμβικές.
Στην επόμενη ταινία του, «Το βλέμμα του Οδυσσέα», ο Αγγελόπουλος αφιέρωσε μία σκηνή σε αυτό το περιστατικό.