Γιατί η 102χρονη Γερμανίδα που επέζησε από το Ολοκαύτωμα θεωρείται το καλύτερο εξώφυλλο της Vogue
Το ανατρεπτικό εξώφυλλο της Vogue φιλοξενεί την επιζήσασα του Ολοκαυτώματος Margot Friedländer.
Οι εποχές που τα περιοδικά μόδας κυκλοφορούσαν μόνο με τίτλους που αφορούσαν σε δίαιτες, ενδύματα και μακιγιάζ στο εξώφυλλό τους, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.
Την τελευταία δεκαετία, η μόδα, καλώς και κακώς, βρίσκεται ολοένα και περισσότερο στη δίνη της συζήτησης γύρω από φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, όπως οι φυλετικές διακρίσεις, ο σεξισμός και φυσικά ο πόλεμος του Ισραήλ στην Παλαιστίνη.
Μάλιστα, μεγάλοι οίκοι όπως ο Gucci και ο Balenciaga με τις καμπάνιες του 2022 έδωσαν το στίγμα τους και στην πορεία ακολούθησαν τα σούπερ μόντελ Μπέλα και Τζίτζι Χαντίντ, οι οποίες τοποθετήθηκαν μέσω αναρτήσεών τους στα social media εκφράζοντας την έντονη αντίθεσή τους στις φρικαλεότητες του Ισραήλ προς την Γάζα.
Μάλιστα θέση πήρε και ο πατέρας τους, Μοχάμεντ Χαντίντ, λέγοντας ότι οι Σιωνιστές Εβραίοι είναι αντισημιτικοί προς τον αληθινό σημιτικό λαό, τους Παλαιστίνιους. Ωστόσο, πολλές είναι οι επωνυμίες που κρατούν ίσες αποστάσεις.
Ακόμη και οι φαινομενικά αδιαμφισβήτητες θέσεις - που αντιτίθενται στον αντισημιτισμό στη βιομηχανία, για παράδειγμα - θεωρούνται από ορισμένους ως ότι «έχουν διαλέξει πλευρά», γεγονός που έχει ανησυχήσει πολλούς Εβραίους που εργάζονται στη βιομηχανία της μόδας.
Επομένως, η γερμανική Vogue ως ένα από τα πιο εμβληματικά περιοδικά μόδας στον κόσμο, δεν θα μπορούσε να μην τοποθετηθεί, έτσι, για το εξώφυλλο του τεύχους Ιουλίου/Αυγούστου αποφάσισε να φιλοξενήσει 102 χρόνων επιζήσασα του Ολοκαυτώματος Margot Friedländer.
«Η αντίληψη ότι η στάση ενάντια στον αντισημιτισμό είναι μια δύσκολη θέση για οποιονδήποτε μπορεί να πάρει ανησυχητικές διαστάσεις», λέει η Deborah Lyons στην Telegraph, η οποία ίδρυσε πρόσφατα την εκστρατεία Fashion & Beauty Against Anti-Semitism για να βοηθήσει στην ενίσχυση της κατανόησης μεταξύ θρησκειών και φυλών.
«Η βιομηχανία της μόδας βασιζόταν πάντα στην κοινή δεξιοτεχνία και τη συνεργασία», προσθέτει.
Η ιστορία της Γερμανίας καθιστά πιο δύσκολο για αυτήν να αγνοήσει τη συνεχιζόμενη άνοδο του αντισημιτισμού σε όλο τον κόσμο. «Επιλέξαμε την αγάπη ως θέμα για αυτό το τεύχος», λέει η Kerstin Weng, επικεφαλής εκδοτικού περιεχομένου στη Vogue Γερμανίας. «Είναι μια υπενθύμιση να εστιάσουμε σε αυτά που μας ενώνουν… Η Margot είναι το πιο θετικό άτομο που ξέρω».
Το εξώφυλλο της γερμανικής Vogue έχει επικροτηθεί ευρέως στα social media για αυτήν την κίνησή του.
Η Friedländer, γόνος Bendheim, Γερμανοεβραία, γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1921. Η οικογένειά της δολοφονήθηκε στο Άουσβιτς. Απελάθηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Theresienstadt, όπου συνάντησε τελικά τον σύζυγό της, Adolf Friedländer. Το ζευγάρι μετανάστευσε στις ΗΠΑ και η Friedländer επέστρεψε στο Βερολίνο μόνο μετά τον θάνατο του συζύγου της, σε ηλικία 88 ετών.
Έκτοτε, αγωνίζεται για να μην ξεχαστεί ποτέ το Ολοκαύτωμα, εγκαινιάζοντας το βραβείο Margot Friedländer με το Ίδρυμα Schwarzkopf: ένα ετήσιο βραβείο για νέους που πολεμούν το εβραϊκό μίσος.
Το κόκκινο παλτό Miu Miu που φοράει στο εξώφυλλο του περιοδικού είναι διακοσμημένο με τον Ομοσπονδιακό Σταυρό Αξίας, Πρώτης Τάξεως και το Τάγμα Αξίας της Πολιτείας του Βερολίνου, τα οποία της απονεμήθηκαν και τα δύο για το εκπαιδευτικό της έργο για το Ολοκαύτωμα.
Η αποφασιστικότητά της πρέπει να έχει δοκιμαστεί σκληρά από τις 7 Οκτωβρίου, η οποία έδωσε το πράσινο φως σε πολλούς αρνητές του Ολοκαυτώματος να εκτονώσουν την κατανόηση της ιστορίας στο Instagram και το TikTok.
Στη συνέντευξή της στη Vogue πάντως εστιάζει στις νίκες στη ζωή της. «Είμαι ευγνώμων», λέει. «Ευχαριστώ που τα κατάφερα. Για να μπορέσω να εκπληρώσω την επιθυμία της μητέρας μου. Ότι έφτιαξα τη ζωή μου». Το τεύχος, το οποίο είναι επίσης διαθέσιμο για αγορά μέσω Διαδικτύου, κυκλοφορεί σε δύο εκδόσεις, μια κανονική και μια συλλεκτική, με τη λέξη «αγάπη» χειρόγραφη στο εξώφυλλο από την Friedländer.
Η συγκυρία αυτού του εξωφύλλου, τη στιγμή που η Γερμανία βιώνει αστική αναταραχή, οικονομικά προβλήματα και άνοδο του εθνικιστικού κόμματος AfD, είναι οδυνηρή.
Λειτουργεί επίσης ως μια υπενθύμιση του πώς τα περιοδικά μόδας πρέπει να επανεφεύρουν τον εαυτό τους σε μια προσπάθεια να παραμείνουν επίκαιρα, καθώς κάποτε στα εξώφυλλα της Vogue φιλοξενούνταν μόνο 20χρονα μοντέλα. Ωστόσο, σύμφωνα με τις επιταγές των καιρών η μόδα μπορεί να ανακαλύψει ότι διαθέτει τις ικανότητες να βοηθήσει στην αλλαγή μιας σειράς αντιλήψεων που αφορούν διάφορα κοινωνικά ζητήματα όπως την ηλικία, την ομορφιά και τη φυλή.