Μανούσος Μανουσάκης: Αντίο στον σκηνοθέτη των μεγάλων τηλεοπτικών επιτυχιών
Σε ηλικία 74 ετών έφυγε από τη ζωή ο σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης, ένας από τους πιο εμβληματικούς δημιουργούς της ελληνικής τηλεόρασης και κινηματογράφου.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες ο Μανούσος Μανουσάκης νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Υγεία με λοίμωξη του αναπνευστικού.
Η ζωή και η μεγάλη καριέρα του Μανούσου Μανουσάκη
Ο Μανούσος Μανουσάκης γεννήθηκε το 1950 στην Αθήνα. Το μικρόβιο της σκηνοθεσίας του μπήκε όταν σε ηλικία επτά – οκτώ χρονών, η γιαγιά του τον πήγε στο στούντιο, που γυριζόταν η «Λίμνη των στεναγμών», με τον Τζαβαλά Καρούσο στον ρόλο του Αλή Πασά και τη θεία του Ειρήνη Παππά στον ρόλο της Κυρά Φροσύνης. «Βρέθηκα σ’ ένα μαγικό κόσμο...», είχε ανέφερε μεταξύ άλλων ο σε συνέντευξη, που είχε παραχωρήσει στη Ράνια Παπαδοπούλου. Την ίδια χρονιά ο πατέρας του του αγόρασε ως δώρο τα Χριστούγεννα μια μηχανή προβολής Super 8.
Αφού τελείωσε το σχολείο, σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Film School). Με την επιστροφή του στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ξεκίνησε την επαγγελματική του πορεία στον κινηματογράφο.
Η πρώτη του ταινία, «Βαρθολομαίος» (1973), τον καθιέρωσε ως έναν τολμηρό δημιουργό. Στην ταινία αυτή, που είχε τριπλό ρόλο ως σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός, η κριτική αναγνώριση δεν άργησε να έρθει. Απέσπασε ακόμα και ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Ρέμο το 1973, όμως στην Ελλάδα απαγορεύτηκε από τη Χούντα. Η ταινία αυτή προβλήθηκε και σε κινηματογράφο της Θεσσαλονίκης το 1973 (οδός Βασ. Όλγας και οδός Μαρτίου), οι ηθοποιοί στο σύνολό τους σχεδόν ήταν κάτοικοι του Χιλιομοδίου Κορίνθιας, από καταγόταν ο Μανούσος Μανουσάκης. Επίσης στην είσοδο του κινηματογράφου υπήρχε αστυνομικό του καθεστώτος.
Ακολούθησαν ταινίες όπως οι «Άρχοντες» (1978) και «Η σκιάχτρα» (1985), ενώ συμμετείχε ως ηθοποιός σε ταινίες όπως το«Σουβλίστε τους!». Παρότι το όνομά του συνδέθηκε κυρίως με την τηλεόραση, ο Μανουσάκης διατήρησε δυναμική παρουσία στον κινηματογράφο, σκηνοθετώντας και παραγωγές όπως το «Παραλάβατε διορισμόν» (1996), τον» Κόκκινο δράκο» (1998) και το ιστορικό δράμα» Ουζερί Τσιτσάνης» (2015). Ο ίδιος άλλωστε πάντα αποκαλούσε τον εαυτό του κινηματογραφιστή, ενώ σε συνέντευξή του στη Σεμίνα Διγενή, είχε δηλώσειπως μπορεί η χώρα του να μην το αγαπάει, αλλά την αγαπάει αυτός και για τους δύο.
Στην προσωπική του ζωή, ο Μανούσος Μανουσάκης ήταν παντρεμένος από το 1975 με τη παραγωγό Μαρία Μανουσάκη με την οποία απέκτησαν δύο παιδιά, τον Μανόλη και την Κλεώνη-Δέσποινα. «Μετανιώνω που δεν είχα πολύ χρόνο να ασχοληθώ με το μεγάλωμα των παιδιών. Τώρα, βέβαια, ο γιος μου είναι 49 και η κόρη μου 45 χρονών και δεν τους έχουν μείνει παιδικά τραύματα εξ αυτού. Με τον γιο μου κιόλας συνεργαζόμαστε, γράφει τη μουσική και κάνει σχεδιασμού ήχου στη νέα μας σειρά. Είμαστε πολλά χρόνια συνεργάτες, έχει γράψει τη μουσική και για τα "Κρυφά μονοπάτια" και για το "Για μια γυναίκα και ένα αυτοκίνητο". Οπότε αναπληρώνουμε ό,τι χάσαμε στα νιάτα μας», είχε πει χαρακτηριστικά σε μια από τις σπάνιες περιπτώσεις που μιλούσε για την οικογένειά του δημόσια.
Η επανάσταση στην ελληνική τηλεόραση
Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, ο Μανούσος Μανουσάκης, καθώς αισθανόταν πως οι κινηματογραφικοί κύκλο τον σνόμπαραν,ξεκίνησε τη δραστηριότητά του στην τηλεόραση. Οι πρώτες του σκηνοθετικές προσπάθειες περιλαμβάνουν τις σειρές» Καλλικαντζαροδουλειές» (1985-1986), «Μικρογραφίες» (1986-1987) και «Τα καλύτερά τους χρόνια» (1989).
Ωστόσο, η μεγάλη αναγνώριση ήρθε από τη δεκαετία του 1990 και έπειτα, όταν ανέλαβε τη σκηνοθεσία και την παραγωγή δραματικών σειρών για την ιδιωτική τηλεόραση. Ο Μανουσάκης κατόρθωσε να παντρέψει την καλλιτεχνική ευαισθησία με την εμπορική επιτυχία. Οι σειρές που σκηνοθέτησε, όπως οι «Ψίθυροι καρδιάς», “Άγγιγμα ψυχής», «Μη μου λες αντίο» και «Η αγάπη ήρθε από μακριά», «Τμήμα Ηθών», «Κόκκινο Ποτάμι», κ.α. θεωρούνται από τις κορυφαίες στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης.
Με θεματολογία που περιστρεφόταν γύρω από απαγορευμένους έρωτες και κοινωνικά ζητήματα, οι σειρές αυτές κατάφεραν να συγκινήσουν το κοινό και να καταγράψουν υψηλά νούμερα τηλεθέασης.
«Μετά από κάποια χρόνια θητείας στην ιδιωτική τηλεόραση, έχοντας κάνει τις σειρές ”Φάκελος Αμαζών”, ”Τμήμα Ηθών”, ”Δρόμοι της πόλης” κ.ά., ξεκίνησε η ιστορία των απαγορευμένων ερώτων με τους «Ψίθυρους καρδιάς». Ο απαγορευμένος έρωτας είναι «το τυράκι στη φάκα». Αυτό που μας ώθησε σε αυτήν την επιλογή σεναρίου και η ιδέα ήταν να καταδείξουμε τον παραλογισμό των φυλετικών διακρίσεων και να μοιραστούμε με τον κόσμο το τι είναι αυτή η κοινωνία, να μιλήσουμε κατά της μισαλλοδοξίας και του ρατσισμού», είχε εξομολογηθεί στην Ράνια Παπαδοπούλου.
Για ένα διάστημα οχτώ χρόνων περίπου απείχε από την τηλεόραση και όπως είχε αποκαλύψει, τα κανάλια δεν του είχαν κάνει καμία πρόταση. «Έκαναν άλλου είδους πράγματα, διαφορετική λογική, διαφορετική φιλοσοφία τηλεόρασης. Κάτι που δεν τους ταίριαζε και δεν μου ταίριαζε. Ήταν μια διάσταση κοινή συναινέσει», είχε αποκαλύψει ο Μανούσος Μανουσάκης, τονίζοντας πως η αγαπημένη του δουλειά πάντα ήταν η επόμενη.
Την περασμένη Παρασκευή έκανε πρεμιέρα η νέα σειρά που σκηνοθετούσε για την ΕΡΤ, «Το Δίχτυ». Όλοι οι συνεργάτες του είναι σοκαρισμένοι από τον χαμό του.
Λίγες μέρες πριν, ο Μανούσος Μανουσάκης είχε βρεθεί στο στούντιο της εκπομπής που παρουσιάζουν η Ζωή Κρονάκη και ο Τάσος Ιορδανίδης και είχε μιλήσει για τις δουλειές του, την καθημερινότητά του, αλλά καιτη μεγάλη του επιθυμία, που ήταν το τέλος του να τον βρει στο σετ γυρισμάτων κάποιας νέας σειράς.
«Ελπίζω να μην σταματήσω ποτέ. Δεν είναι λογικό για τον καθένα μας να είναι πάνω στη δράς,η όταν αποχαιρετά αυτόν τον κόσμο, από το να είναι σε απόσυρση, με τα σάλια του και τις μύξες του; Κανείς δεν έχει ηλικία, ούτε ο σουβλατζής ούτε ο καλλιτέχνης. Μην το διαφοροποιούμε. Και ο σουβλατζής θα πεθάνει πάνω στην τσίκνα του, άμα είναι ερωτευμένος με αυτό. Εμένα ο παππούς μου δούλευε στο μαγαζί μέχρι 96 χρονών, δεν έφευγε», ήταν τα προφητικά του λόγια.