Κένζο Τακάντα: Ο αντικομφορμιστής της μόδας
Ο διάσημος Ιάπωνας σχεδιαστής Κένζο Τακάντα, «έφυγε» σε ηλικία 81 ετών χτυπημένος από τον κορωνοϊό, αφήνοντας πίσω του ένα τεράστιο έργο σχεδόν σε όλες τις εκφάνσεις της μόδας. Ο διάσημος σχεδιαστής σύμφωνα με ανακοίνωση άφησε την τελευταία του πνοή στο αμερικανικό νοσοκομείο Neuilly-sur-Seine.
Από τα πλέον επιδραστικά ονόματα στον χώρο της μόδας, ο Τακάντα γεννήθηκε το 1939 στην Ιαπωνία το νησί Χονσού και από πολύ μικρή ηλικία έδειξε την αγάπη του για τη μόδα. Μέσα από τα περιοδικά μόδας που διάβαζαν οι αδερφές του, μυήθηκε στον μαγικό κόσμο του σχεδίου. Σύμφωνα όμως με τις επιθυμίες των γονιών του, μετά από το σχολείο ξεκίνησε να σπουδάζει διεθνείς επιστήμες. Έπειτα όμως από έναν χρόνο στο πανεπιστήμιο, κατάλαβε ότι αυτός δεν ήταν ο δρόμος που έπρεπε να ακολουθήσει. Έτσι σε ηλικία δεκαεννέα ετών, εγκατάλειψε τις σπουδές του και γράφτηκε στο Bunka Fashion College, στο Τόκυο.
Εργάστηκε για λίγο στην πατρίδα του, όπου η ενασχόληση με τη μόδα για τους άνδρες θεωρούνταν ταμπού. Μάλιστα οι κυβερνητικοί του έσπασαν το διαμέρισμα, δηλώνοντας έτσι την δυσαρέσκειά τους για τις επιλογές του.
Εκείνος όμως κατάφερε το 1964 με τα χρήματα που κέρδισε ως αποζημίωση να φύγει για την αιώνια Πόλη του Φωτός. Ταξίδεψε περίπου έναν μήνα και αφού πέρασε από το Χονγκ Κονγκ, τη Σαϊγκόν, τη Βομβάη και τη Μασσαλία, έφτασε στο Παρίσι, την 1η Ιανουαρίου 1965. Η πρώτη του εντύπωση δεν ήταν θετική -το Παρίσι του φάνηκε μάλλον μια ψυχρή πόλη. Άλλαξε γνώμη όμως όταν είδε τον καθεδρικό ναό της Notre Dame.
Τα πράγματα δεν ήταν εύκολα στην αρχή, καθώς δεν μιλούσε τη γλώσσα ούτε μπορούσε να προσαρμοστεί αμέσως στην ευρωπαϊκή κουλτούρα. Για να επιβιώσει άρχισε να πουλάει σκίτσα σχεδίων σε οίκους μόδας, με 25 φράγκα το καθένα. Κι ενώ τα πράγματα δεν πήγαιναν καθόλου καλά, κι εκείνος πια είχε απελπιστεί σε σημείο που σκεφτόταν να επιστρέψει στην Ιαπωνία, έπιασε δουλειά ως στιλίστας σε έναν κατασκευαστή υφασμάτων ονόματι Pisanti.
Το 1970, ο Τακάντα συνάντησε μια γυναίκα που διέθετε έναν μικρό χώρο στην Galerie Vivienne. Της ζήτησε να τον νοικιάσει και το πέτυχε σε συμφέρουσα τιμή. Τότε ξεκίνησαν όλα. Δημιούργησε μια τολμηρή πρώτη συλλογή μόδας, αποκλειστικά από βαμβακερά υφάσματα, γιατί δεν είχε χρήματα για ακριβότερες πρώτες ύλες, συνδυάζοντας τις δυο κουλτούρες που τον καθιέρωσαν. Ο ίδιος συνήθιζε να λέει: «Μπορεί να γεννήθηκα στην Ιαπωνία, αλλά στο Παρίσι έχω ζήσει σχεδόν όλη την ενήλικη ζωή μου. Όσα χρόνια κι αν περάσουν, το Παρίσι θα είναι η πρωτεύουσας μόδα».
Εκείνη την εποχή δεν μπορούσε να πληρώσει μοντέλα για την εκδήλωση ούτε και σκηνικά. Μάλιστα, ο ίδιος μαζί με τους φίλους του ζωγράφισαν μια ζούγκλα στο εσωτερικό της σάλας ως ντεκόρ. Έτσι προέκυψε το όνομα του πρώτου καταστήματός του: «Jungle Jap». Όμως το 1971, το όνομα αυτό τον ενέπλεξε σε δικαστική διαμάχη. Η Ιαπωνική Αμερικανική Ένωση Πολιτών τού ζήτησε με δικαστική κλήση να αφαιρέσει τη λέξη Jap από τον τίτλο. Ωστόσο, το ανώτατο δικαστήριο του κράτους υποστήριξε τη δυνατότητα χρήσης του όρου ως μέρος ενός εμπορικού σήματος το επόμενο έτος.
Τον Ιούνιο του 1970, το Elle παρουσίασε ένα από τα σχέδιά του στο εξώφυλλό του και έγινε έτσι ο πρώτος Ιάπωνας σχεδιαστής, που κατέκτησε τη γαλλική πρωτεύουσα. Οι δουλειές μεγάλωσαν και ο Τακάντα μετακόμισε από το Galerie Vivienne στο Passage Choiseul. Η συλλογή του παρουσιάστηκε στη Νέα Υόρκη και το Τόκιο το 1971. Την επόμενη χρονιά, κέρδισε το βραβείο Fashion Editor Club of Japan και τον Οκτώβριο του 1976, άνοιξε το κατάστημα που αποτέλεσε τη ναυαρχίδα του οίκου στην Place des Victoires.
Ο Τακάντα δεν ήταν ένας συνηθισμένος άνθρωπος. Λάτρευε τη θεατρικότητα στις κολεξιόν του και έτσι το 1978 παρουσίασε τις νέες του συλλογές στο εσωτερικό μιας τέντας τσίρκου, συνοδεία έφιππων ακροβατών που φορούσαν διάφανες στολές. Σε εκείνες τις επιδείξεις (1978-79) ο ίδιος βγήκε στη σκηνή πάνω σε έναν ελέφαντα.
Mε επιρροές από τον Yves Saint Lauren, τα σχέδια του διακρίνονταν πάντα για τις ασύμμετρες φόρμες, τα πολύχρωμα γραφικά και τα λουλούδια του, ενώ απέφευγε (τις εμφανείς) ραφές και τα φερμουάρ, προκρίνοντας πιο ελεύθερα σχέδια. Οι δημιουργίες του ξεχώριζαν επίσης για τα φαρδιά μανίκια που έδιναν όγκο στα ρούχα, ενώ τα χρώματα ήταν πάντοτε μια έκπληξη.
Η πρώτη ανδρική συλλογή Takada κυκλοφόρησε το 1983, ενώ τον Αύγουστο του 1984, τα Limited Stores ανακοίνωσαν ότι είχαν υπογράψει για να σχεδιάσουν μια φθηνότερη σειρά ρούχων που ονομάζεται Album από τον Kenzo. Μια παιδική σειρά που ονομάζεται Kenzo Jungle, καθώς και ανδρικά και γυναικεία τζιν, κυκλοφόρησε το 1986.
Στη συνέχεια, αποφάσισε να επεκταθεί και στον χώρο των αρωμάτων. Πρώτα πειραματίστηκε με αρώματα δημιουργώντας το King Kong το 1980, το οποίο έφτιαξε «μόνο για διασκέδαση». Το 1988, η σειρά των αρωμάτων για γυναίκες ξεκίνησε με τους Kenzo de Kenzo (τώρα γνωστό ως Senta Sent Beau), Parfum d'été, Le monde est beau και L'eau par Kenzo. Το Kenzo pour Homme ήταν το πρώτο του ανδρικό άρωμα (1991). Το FlowerbyKenzo, που κυκλοφόρησε το 2000, καταχωρήθηκε από τον ιστότοπο της Vogue ως ένα από τα καλύτερα κλασικά γαλλικά αρώματα όλων των εποχών. Το 2001 κυκλοφόρησε επίσης μια γραμμή περιποίησης δέρματος, η KenzoKI.
Από το 1993, η μάρκα Kenzo πουλήθηκε στη γαλλική εταιρεία ειδών πολυτελείας LVMH. Το 2016, δημιούργησε ένα άρωμα για την Avon.
Το 1999, ο Τακάντα ανακοίνωσε ότι θα βγει στη σύνταξη για να ακολουθήσει μια καριέρα στην τέχνη, αφήνοντας τους Roy Krejberg και Gilles Rosier να χειριστούν τον σχεδιασμό των ανδρικών και γυναικείων ενδυμάτων του Kenzo. Ωστόσο, το 2005 επανεμφανίστηκε ως σχεδιαστής διακόσμησης παρουσιάζοντας το Gokan Kobo, μια μάρκα επιτραπέζιων σκευών, οικιακών αντικειμένων και επίπλων. Μετά από λίγα χρόνια, ήθελε να πάρει μια νέα κατεύθυνση, δηλώνοντας: «Όταν σταμάτησα να δουλεύω πριν από πέντε χρόνια, πήγα για διακοπές, ξεκουράστηκα, ταξίδεψα. Και όταν αποφάσισα να εργαστώ ξανά, είπα στον εαυτό μου ότι θα ήταν στη διακόσμηση, κάτι περισσότερο από τη μόδα». Επιπλέον, το 2013 ο Kenzo εντάχθηκε στην Ασιατική Ομοσπονδία Ραπτικής ως ο πρώτος Επίτιμος Πρόεδρος του οργανισμού.
Στις 2 Ιουνίου 2016 έγινε ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής και το 2017 τιμήθηκε με ένα βραβείο Lifetime Achievement στο 55ο Fashion Editors 'Club of Japan Awards. Την ίδια χρονιά, ο Τακάντα παρουσίασε μια νέα συλλογή με τη Roche Bobois, δίνοντας στον καναπέ Mah Jong νέα ταπετσαρία και δημιουργώντας μια σειρά από κεραμικά. Το 2019 σχεδίασε κοστούμια για την παραγωγή της «Madama Butterfly» από το Ίδρυμα Όπερας Nikikai του Τόκιο.
Τον Ιανουάριο του 2020, ανακοίνωσε ότι θα λανσάρει ένα νέο lifestyle brand με το όνομα K3. Η μάρκα έκανε την πρώτη της εμφάνιση στις 17 Ιανουαρίου 2020 στην εμπορική έκθεση Maison et Objet, καθώς και σε έναν παρισινό εκθεσιακό χώρο.