Σε ποια νησιά γυρίστηκαν οι πιο εμβληματικές ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου
Η Ελλάδα έχει γίνει τον τελευταίο καιρό σκηνικό πολλών κινηματογραφικών ταινιών και σειρών, από την υποψήφια για Όσκαρ «Χαμένη κόρη» της Μάγκι Τζίλενχαλ, που γυρίστηκε στις Σπέτσες μέχρι τις κατασκοπικές περιπέτειες με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο, που έχουν κατακλύσει τη Βόρειο Ελλάδα.
Όμως, τα ελληνικά τοπία –και δη τα θερινά- ανέκαθεν αποτελούσε δέλεαρ για τους σκηνοθέτες και φυσικά οι πρώτοι που αξιοποίησαν την ομορφιά της χώρας μας ήταν όταν οι δημιουργοί του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, που κατά κανόνα κάθε καλοκαίρι εξέδραμαν σε νησιά και παραθαλάσσια θέρετρα για τις παραγωγές τους.
Η Ύδρα, για παράδειγμα, εξαιτίας και της κοντινής απόστασης από την Αθηνά, έχει πολλάκις φιλοξενήσει κινηματογραφικές ταινίες, με κορυφαία στιγμή το «Κορίτσι με τα μαύρα» του Μιχάλη Κακογιάννη με πρωταγωνίστρια την υπέροχη Έλλη Λαμπέτη.
Η διεύθυνση φωτογραφίας του Γουόλτερ Λάσαλι απαθανάτισε τη γοητεία του νησιού με μοναδικό τρόπο τη γοητεία του νησιού και έκανε την Ύδρα διάσημη σε όλο τον πλανήτη. Ποιος όμως θα ξεχάσει και τη σκηνή από το «Γοργόνες και Μάγκες», όπου η Μαίρη Χρονοπούλου με τον Λάκη Κομνηνό χόρεψαν το «Τόσα καλοκαίρια», το οποίο ερμηνεύει ο Δάκης, στα λευκοασβεστωμένα σοκάκια του νησιού; Αγαπημένο spot των σκηνοθετών στο νησί ήταν ο οικισμός Καμίνι, όπου γυρίστηκαν πολλές ταινίες του Γιάννη Δαλιανίδη και του Βασίλη Γεωργιάδη.
Ακριβώς απέναντι τώρα, στην Ερμιόνη, στο ξενοδοχείο Porto Hydra, που τη δεκαετία του ’60 θεωρούταν από τα πλέον πολυτελή θέρετρα, συχνά βρέθηκε για γύρισμα ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, για ταινίες όπως ο «Φαφλατάς», ή ο «Τρελοπενηντάρης».
Οι περιβόητοι όμως βατήρες, από τους οποίους ο άτακτος Λαμπρούκος έκανε τις βουτιές του για να εντυπωσιάσει τις νεαρές λουόμενες στο «Κάτι κουρασμένα παλικάρια» βρισκόταν στη Ρόδο.
Επίσης, στο νησί των Ιππότων έχει γυριστεί και μια από τις πιο ρομαντικές σκηνές της Αλίκης Βουγιουκλάκη στο «Δόλωμα», στα λουτρά της Καλλιθέας συγκεκριμένα, όπου αποχαιρετάει τον αγαπημένο της Βαγγέλη Βουλγαρίδη, ενώ κανταδόροι τους τραγουδούν το « Άσ’ το το χεράκι σου».
Η ταινία «Κορίτσια στον ήλιο», που έφτασε να είναι υποψήφια μέχρι τις Χρυσές σφαίρες και μας κληροδότησε μία από τις πιο θρυλικές ατάκες του ελληνικού κινηματογράφου, το «Στάσου, μύγδαλα!», γυρίστηκε στην Άνδρο και συγκεκριμένα στην τοποθεσία Μπατσί.
Ο Γιάννης Βόγλης είχε την ιδέα, καθώς η μητέρα του καταγόταν από το νησί, που εξαιτίας της ταινίας άρχισε από τότε να γνωρίζει μεγάλη τουριστική ανάπτυξη. Όμως, κι ένας σημαντικός σκηνοθέτης του νέου ελληνικού κινηματογράφου, ο Παντελής Βούλγαρης, ο οποίος συνδέεται με το μέρος συναισθηματικά, κάνει συχνά εκεί γυρίσματα, με πιο χαρακτηριστική περίπτωση αυτή της «Μικράς Αγγλίας», την οποία η Ιωάννα Καρυστιάνη έχει εμπνευστεί από ιστορίες του νησιού.
Τις Σπέτσες διάλεξε ο Ντίνος Δημόπουλος για να γυρίσει μια από τις πιο φινετσάτες ρομαντικές κομεντί, που ταυτόχρονα σατίριζε τα πολιτικά ήθη της εποχής, το «Τζένη Τζένη» με την Τζένη Καρέζη, τον Ανδρέα Μπάρκουλη και φυσικά τον Διονύση Παπαγιανόπουλο στον ρόλο ενός κομματάρχη, που υποστήριζε τον θρυλικό Γκόρτσο. Το αρχοντικό της κινηματογραφικής οικογένειας Κασσανδρή, στο οποίο είχαν γυριστεί αρκετές σκηνές της ταινίας, πρόσφατα πουλήθηκε για 3.500.000 ευρώ στον εφοπλιστή Νίκο Ευθυμίου. Η σκηνή όμως στη σπηλιά του Μπεκίρη με το πρωταγωνιστικό ζευγάρι είναι αυτή που άφησε Ιστορία.
Πρωτοπόρος ο Δημόπουλος στην εποχή του έκανε διάσημη την Αντίπαρο, που τότε ακόμα δεν έχει καν ηλεκτρικό ρεύμα, γυρίζοντας εκεί τη «Μανταλένα» με την Αλίκη Βουγιουκλάκη.
Πολλά χρόνια αργότερα, όταν πια το νησί έγινε τουριστικός προορισμός και απέκτησε δεκάδες μπαράκια, ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος έκανε στα δρομάκια του το «Suntan», μια ταινία που σημείωσε τεράστια καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’70, η Αλίκη ως «Μαρία της σιωπής» καταφτάνει στο Βουρκάρι της πανέμορφης Τζιάς, μαζί με τον Αλέκο Αλεξανδράκη και κυριολεκτικά σείεται ο τόπος από την παρουσία τους.
Ο καλός μας άνθρωπος Θανάση Βέγγος από την άλλη στην ταινία «Τύφλα να' χει ο Μάρλον Μπράντο», καταλύει στο ξενοδοχείο «Χρυσή Αυγή» στον Πόρο, όπου υποδυόμενος τον ποιητή Αυγερινό ξετρελαίνει το γυναικείο πληθυσμό. Βέβαια, τότε ακόμα το όνομα «Χρυσή Αυγή» δεν ήταν ταυτισμένο την εγκληματική οργάνωση, αργότερα όμως η συγκεκριμένη μονάδα μετονομάστηκε σε «Golden View».
Η Ρένα Βλαχοπούλου, ως γνήσια Κερκυραία και περήφανη για την καταγωγή της, δεν θα μπορούσε να μην επιλέξει το νησί της για τις ταινίες της. Εκεί άλλωστε τραγούδησε και το αξέχαστο τραγούδι της, που υμνούσε τις ομορφιές της Μπενίτσας και της Παλαιοκαστρίτσας και φυσικά των ντόπιων κοριτσιών για τις ανάγκες της ταινία «Η κόμισσα της Κέρκυρας».
Στην Κέρκυρα όμως γυρίστηκε και η κομεντί «Η αρχόντισσα και ο αλήτης» με το ζεύγος Βουγιουκλάκη-Παπαμιχαήλ.
Την πάντα κοσμοπολίτικη Μύκονο επέλεξε ο Δαλιανίδης για την «Παριζιάνα» του, με την Βλαχοπούλου και πάλι ως Μαντάμ Πελαζί, που με τις haute couture δημιουργίες αναστάτωνε το νησί, ενώ ο Κώστας Καρράς, ως κλασικό καμάκι της εποχής, έκανε σλόγκαν την ατάκα: «You’re beautiful, I love you».
Στην πανέμορφη Κρήτη, και συγκεκριμένα στην πόλη του Αγίου Νικολάου και την Κριτσά, γυρίστηκε η ελληνική βερσιόν του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, η «Νεράιδα και το παλικάρι» δηλαδή, με τη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, ζευγάρι τότε στις μεγάλες του δόξες του. Το σπίτι, όπου έγιναν τα γυρίσματα, ανήκε στον σκηνοθέτη Νίκο Κούνδουρο, ο οποίος το παραχώρησε στη Φίνος Φιλμς για τις ανάγκες της ταινίας.
Τέλος, την καταπράσινη Κω με την Ενετική αρχιτεκτονική της διάλεξε ο Δαλιανίδης για την ταινία «Ποια είναι η Μαργαρίτα» με την Τζένη Καρέζη και τον Γιάννη Φέρτη.
Στη σκηνή της υποδοχή μάλιστα, βλέπουμε πως ουσιαστικά δεν υπήρχε λιμάνι, καθώς μικρές βάρκες μετέφεραν τους ταξιδιώτες στη στεριά από το πλοίο.