Oι εκθέσεις της Αθήνας που πρέπει να δείτε

Πέντε ενδιαφέρουσες εκθέσεις να δείτε στην Αθήνα -Σταθμοί πολιτισμού, αλλά και δροσιάς

Καθώς οι θερμοκρασίες αναβαίνουν και οι μεγάλοι καύσωνες είναι προ των πυλών, οι βόλτες στους ανοιχτούς χώρους δεν  είναι μάλλον καλή ιδέα, αν δεν θέτε να πάθετε θερμοπληξία ή ηλίαση. Ευκαιρία λοιπόν να εξερευνήσετε μερικά από τα πιο  σημαντικά  μουσεία και γκαλερί της πόλης και να θαυμάσετε στους δροσερούς χώρους τους ενδιαφέρουσες εκθέσεις, που ήδη έχουν γίνει talk of the town.

 Oι εκθέσεις που πρέπει να επισκεφτείτε αυτό το καλοκαίρι στην Αθήνα

«Δημοκρατία»: Η νέα μεγάλη έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης

Μια νέα, επίκαιρη έκθεση με τον τίτλο «Δημοκρατία», η οποία ανιχνεύει τη σχέση της τέχνης με την πολιτική ιστορία στη Νότια Ευρώπη, διοργανώνει και φιλοξενεί από τις 11 Ιουλίου 2024 μέχρι και τις 2 Φεβρουαρίου 2025 η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη, διεθνή έκθεση, που πραγματεύεται τη σχέση της τέχνης με τη δημοκρατία κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο καθοριστικές περιόδους για την ιστορία της Νότιας Ευρώπης, καθώς τρεις χώρες, η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Ισπανία μετέβησαν από ένα απολυταρχικό καθεστώς στο δημοκρατικό πολίτευμα.

Αλέξης Ακριθάκης, La Grece originale, 1967, τέμπερα και μελάνι σε χαρτί, Συλλογή Ακριθάκη

Η Εθνική Πινακοθήκη στρέφεται στην τρέχουσα κοινωνικοπολιτική κατάσταση με στόχο να αναδειχθεί το πώς αυτή μπορεί να συνδέεται με τις διαμάχες και την αναταραχή, που επικρατούσε στη Νότια Ευρώπη το 1960 και το 1970. Με φόντο μία χρονιά γεμάτη εκλογικές αναμετρήσεις σε πολλές χώρες και προκλήσεις για τις δημοκρατικές αξίες, η έκθεση εμβαθύνει στις ιστορικές ιδιαιτερότητες της κοινής εμπειρίας, στα συναισθήματα και στο συλλογικό τραύμα, όπως  διαμορφώθηκαν μέσα από τις πράξεις διαμαρτυρίας, αντίστασης, προσωπικής και κοινωνικής χειραφέτησης.

Η έκθεση αποτελεί ένα συνολικό εγχείρημα στο οποίο συμμετέχουν 55 καλλιτέχνες και ομάδες καλλιτεχνών. Περιλαμβάνει 140 εικαστικά έργα, από την Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία, αλλά και αφίσες, βιντεοπροβολές, performances. Στο πλαίσιο της, θα πραγματοποιηθεί ένα κινηματογραφικό αφιέρωμα, καθώς και ένα συνέδριο με θέμα τη δημοκρατία και τις εικαστικές τέχνες.

Όπως σημειώνει στο επιμελητικό της κείμενο η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης και επιμελήτρια της έκθεσης Συραγώ Τσιάρα: «Η έκθεση πραγματοποιείται σε μια διεθνή συγκυρία, που δεν μας επιτρέπει να εφησυχάζουμε, αλλά επιβάλλει τη συνεχή επαγρύπνηση για την υπεράσπιση της δημοκρατία,ς καθώς πληθαίνουν οι ακραίες φωνές που κεφαλαιοποιούν την κοινωνική δυσαρέσκεια από τις παρατεταμένες και αλλεπάλληλες κρίσεις, παρατηρείται μειωμένη συμμετοχή στις εκλογές, αμφισβητείται το κύρος και η αξιοπιστία των θεσμών, ενώ επικρατεί ο φόβος και η επισφάλεια. Οι επέτειοι είναι μια ευκαιρία αναστοχασμού πάνω στη δυναμική των ιστορικών βιωμάτων, μια αφορμή να ξανακοιτάξουμε μέσα μας και γύρω μας για να διαπιστώσουμε τι πετύχαμε, πόσο αλλάξαμε και σε ποιο βαθμό η εμπειρία του παρελθόντος συμβάλλει στη διαμόρφωση της συλλογικής μας ταυτότητας στο παρόν ή ενημερώνει το σχεδιασμό μας για το μέλλον».

 Βάσω Κυριάκη, Βιετνάμ, 1968, κολάζ και ακρυλικo

Για την υλοποίηση της έκθεσης και του Δημόσιου Προγράμματος της «Δημοκρατίας» η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου συνεργάζεται με δημόσιους και ιδιωτικούς οργανισμούς, συλλέκτες και καλλιτέχνες στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Πορτογαλία.

Εγκαίνια: 11 Ιουλίου 2024 , ώρα 20.00

Κεντρικό Κτήριο – Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων – «Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός», Βασ. Κωνσταντίνου 50, 116 34, Αθήνα

Περιοδική έκθεση «Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας» στο Μουσείο Ακρόπολης

Με την ευκαιρία των 200 χρόνων από τον θάνατο του λόρδου Βύρωνα, το Μουσείο Ακρόπολης τιμά τη μνήμη του με μια μικρή, συμβολική έκθεση, που σχετίζεται με την αρπαγή των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα από τον λόρδο Έλγιν.

Τα τελευταία λόγια του λόρδου Βύρωνα πριν πεθάνει λέγεται ότι ήταν για την Ελλάδα: «...της έδωσα τον καιρό (τον χρόνο) την υγεία μου, την παρουσία μου και τώρα της δίνω τη ζωή μου. Τι μπορούσα να κάνω περισσότερο;». Κι όμως, όπως φανερώνει η μικρή παρουσίαση στο φουαγιέ ισογείου του Μουσείου Ακρόπολης, ο Βύρωνας άφησε πίσω κάτι απρόσμενο, που συμβάλλει εύγλωττα και δυναμικά στην επιχειρηματολογία για την επιστροφή και την επανένωση των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα.

Πρόκειται για το διαβατήριο του Βύρωνα, ένα πραγματικό σουλτανικό φιρμάνι, που του επέτρεπε να ταξιδέψει στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Το φιρμάνι-διαβατήριο του Βύρωνα, προσφέρει μιαν ακόμα ευκαιρία συζήτησης και κατάρριψης του επιχειρήματος της δήθεν ύπαρξης «φιρμανιού» του Έλγιν, το οποίο υποτίθεται του επέτρεπε την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα.

Εκτός από το φιρμάνι, οι επισκέπτες του Μουσείου θα έχουν την ευκαιρία να δουν πίνακες εμπνευσμένους από την Έξοδο του Μεσολογγίου (1827), όπως αυτόν  τον Louis Joseph Toussaint Rossignon.

Η μικρή έκθεση και η έκδοση που τη συνοδεύει περιλαμβάνουν τρεις ενότητες:

α) επιλογή υπομνηματισμένων εικόνων περιηγητών από την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα (Carrey, Dodwell, Fauvel, Pars, κ.ά.), πριν από τον λόρδο Βύρωνα και τη λεηλασία του μνημείου από τον Έλγιν έως τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους και την ίδρυση του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης το 1834, όπως φαίνεται και στο βίντεο της έκθεσης,

β) σύντομο βιογραφικό σημείωμα και αποσπάσματα από τα ποιήματα του Βύρωνα «Η κατάρα της Αθηνάς» και «Το προσκύνημα του Τσάιλντ Χάρολντ», που αναφέρονται στη βάρβαρη απόσπαση και καταστροφή των αρχιτεκτονικών γλυπτών του Παρθενώνα από τον Έλγιν, καθώς και την ύπουλη αρπαγή και απομάκρυνσή τους στη συνέχεια και

γ) το πρωτότυπο διαβατήριο του Βύρωνα, ένα αναπάντεχο πραγματικό επίσημο σουλτανικό έγγραφο που εκτίθεται για πρώτη φορά στο Μουσείο, με αφορμή το οποίο συζητείται εκ νέου η επιχειρηματολογία για την επιστροφή και επανένωση των γλυπτών του Παρθενώνα.

Μουσείο Ακρόπολης (Διονυσίου Αρεοπαγίτου 15),έως 31 Αυγούστου, Δευτέρα 09:00 - 17:00, Τρίτη - Πέμπτη 09:00 - 20:00, Παρασκευή - Κυριακή 09:00 - 22:00.

Για την είσοδο στο φουαγιέ ισογείου του Μουσείου δεν απαιτείται εισιτήριο.

Η έκθεση συνοδεύεται από μια δίγλωσση έκδοση (ελληνικά-αγγλικά) που είναι διαθέσιμη στο Πωλητήριο του Μουσείου.

Αμμόχωστος 3.5%

Πενήντα χρόνια μετά από την τουρκική εισβολή και κατοχή στην Κύπρο, ο Σωτήρης Δανέζης απαθανατίζει το 3,5 του εδάφους της Αμμόχωστου και καταγράφει πολύτιμες μαρτυρίες για τα γεγονότα, που σημάδεψαν τη χώρα σε μία μοναδική έκθεση φωτογραφίας και πολυμέσων.

Πρόκειται για μία σειρά από μαγνητοσκοπημένες μαρτυρίες κατοίκων της Αμμοχώστου και περισσότερες από εκατό φωτογραφίες, που κατέγραψε ο δημιουργός της έκθεσης, τους τελευταίους έξι μήνες, από το 3,5% του εδάφους της περίκλειστης πόλης-φάντασμα, το οποίο «άνοιξαν» οι αρχές του ψευδοκράτους το 2021.

Αμμόχωστος

Το έργο του Σωτήρη Δανέζη στην Αμμόχωστο λειτουργεί ως ρωγμή στον χρόνο. Μας επιτρέπει να δούμε για πρώτη φορά τόσο καθαρά τα σημάδια μισού αιώνα λεηλασίας και αιχμαλωσίας της πόλης. Παράλληλα, αποτελεί αφορμή για να γνωρίσουμε την ιστορία της κοσμοπολίτικης Αμμοχώστου, που μετατράπηκε σε πόλη-φάντασμα μετά από την τουρκική εισβολή και σήμερα αποτελεί πόλο έλξης σκοτεινού τουρισμού.

Η Έκθεση με την επιμέλεια του Βαγγέλη Ιωακειμίδη, πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και διοργανώνεται από τον Δήμο Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, με την υποστήριξη της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, μέσω του Φιλανθρωπικού Οργανισμού «Αποστολή» και γίνεται από 10 Ιουλίου έως 28 Αυγούστου.

Εγκαίνια: 10/7 (5.45 μ.μ.)

Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 10/7-25/8 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη 

Κυριακή Χριστακοπούλου-Φορώντας μύθους... και φουστάνια αδειανά/ Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη»

Την ατομική έκθεση της εικαστικού Κυριακής Χριστακοπούλου με τίτλο "Φορώντας μύθους... και φουστάνια αδειανά", παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης "Αγγελική Χατζημιχάλη" Δήμου Αθηναίων έως τις 29 Σεπετμβρίου 2024.

Η έκθεση επιμερίζεται σε δύο ενότητες στον εκθεσιακό χώρο. Στην πρώτη φιλοξενούνται και αναπτύσσονται δώδεκα έργα, δουλεμένα με μικτή τεχνική, κάρβουνο, κιμωλία και χαρτί πάνω σε ξύλο, όπου απεικονίζονται γυναικείες μορφές με παραδοσιακές φορεσιές. Η ιδιαιτερότητα αυτών των μορφών έγκειται στα συμβολικά στοιχεία, που η Κυριακή Χριστακοπούλου επιλέγει ως μηνύματα εξωλεκτικής επικοινωνίας και ταυτότητας της γυναίκας στην κοινότητα που ζούσε. Επιλέγει μορφές μικρών ζώων, φίδια, έντομα, πουλιά, τα οποία ξεχωρίζει από τα κεντίδια της φορεσιάς και τα αφήνει να την διατρέχουν, να κάθονται πάνω της, να συνυπάρχουν αρμονικά με την γυναικεία φύση, θέλοντας να τονίσει ότι ο ζωικός κόσμος νοηματοδοτεί την λαϊκή ζωή και έμπνευση, αποτελώντας ιδιαίτερο θεματικό κύκλο της λαϊκής τέχνης.

Η Κ. Χριστακοπούλου εμπνέεται από παλιές φωτογραφίες, φθαρμένες από τον χρόνο. Διεισδύει σε αυτόν, τον γυναικείο κόσμο, για να συναντήσει τις γιαγιάδες, τις μητέρες, τις κόρες, όλες αυτές τις αμίλητες γυναικείες παρουσίες, και ως γυναίκα από το ίδιο υφάδι τις ζωντανεύει στο ατελιέ της, δίνοντας μια λιτή, σχεδόν, μονοχρωματική γραφή στα εικαστικά της έργα, γιατί θέλει να πλησιάσει το χρώμα της φθοράς του χρόνου.

Και απέναντι στον γυναικείο κόσμο, που "φοράει μύθους", η Κ. Χριστακοπούλου δημιουργεί σύγχρονα φορέματα, εικαστικά έργα, με χρώματα και σχέδια, τα οποία αποτελούν την δεύτερη ενότητα της έκθεσης, παραπέμποντας στην μαζική βιοτεχνική παραγωγή. Φορέματα αδειανά, δίχως πρόσωπο, ταυτότητα και ψυχή, δίχως στοιχεία που εσωτερικεύουν την υλικότητα, καθώς στον σχεδιασμό τους δεν υπάρχει αυτοτελής πνευματική βάση που πηγάζει από ομαδική θέληση έκφρασης της κοσμοθεωρίας μιας κοινότητας.

Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη»/ Αγγελικής Χατζημιχάλη 6, Αθήνα 105 58, 21 0324 3987

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή 11:00 - 16:00, Σάββατο - Κυριακή 10:00 -15:00

Είσοδος ελεύθερη

 «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα», Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Πρόκειται για την πρώτη μουσειακή έκθεση με φωτογραφικά έργα της Cindy Sherman στην Ελλάδα, στην οποία παρουσιάζονται έργα-ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών «Untitled Film Stills» (1977-1980), καθώς και από τις σειρές «Rear Screen Projections» (1980), «Centerfolds» (1981) και» Color Studies» (1981-1982).

 «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα», Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η καλλιτεχνική πρακτική της Cindy Sherman, που κινείται ανάμεσα στη φωτογραφία και την περφόρμανς, την καθιέρωσε ως πρωτοπόρο του μέσου, στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Η καλλιτέχνιδα δουλεύει μόνη της στο στούντιο, αναλαμβάνοντας η ίδια τον ρόλο της μακιγιέζ, της κομμώτριας, της στυλίστριας και της σκηνοθέτιδας, καθώς μεταμορφώνεται σε διάφορους επινοημένους χαρακτήρες, που απαθανατίζει στις φωτογραφίες της. Αντλώντας έμπνευση από την αναπαραγωγή γυναικείων εικόνων και στερεοτύπων από την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τις διαφημίσεις, όπως η μοιραία γυναίκα, τα κορίτσια καριέρας, η νοικοκυρά, τα έργα της Sherman ασκούν κριτική στους παραδοσιακούς ρόλους και την ταυτότητα των φύλων.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης, θα προβάλλεται εικοσάλεπτο απόσπασμα για τη Cindy Sherman από την ταινία με τίτλο «Transformation», μια παραγωγή  του Art21 του 2009. Πρόκειται για μια ανασκόπηση επιλεγμένων έργων της και της δημιουργικής διαδικασίας, που ακολουθεί για περισσότερα από σαράντα χρόνια.

Η Cindy Sherman γεννήθηκε το 1954 στο Glen Ridge του Νιου Τζέρσεϋ της Νέας Υόρκης. Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Οι ανατρεπτικές φωτογραφίες της διερευνούν θέματα σχετικά με την αναπαράσταση και την ταυτότητα στα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες. Χρησιμοποιώντας προσθετικά στοιχεία, θεατρικά εφέ, φωτογραφικές τεχνικές και ψηφιακές τεχνολογίες, έχει ανακατασκευάσει περσόνες οικείες και γνώριμες στη συλλογική συνείδηση με τρόπους, που συχνά προκαλούν αμηχανία και έχει εξερευνήσει τις πιο γκροτέσκες πτυχές της ανθρωπότητας μέσα από τοv φακό του τρομακτικού και του αποτρόπαιου. Οι μεταγενέστερες σειρές έργων της αγγίζουν θέματα που εκτείνονται, μεταξύ άλλων, από το κοινωνικό στάτους μέχρι τη γήρανση.

Eκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η έκθεση αποκαλύπτει και, επιπλέον, επιχειρεί να αποδομήσει τους ρόλους και τα στερεότυπα των γυναικών, θέτοντας ερωτήματα σχετικά με το πώς έχει εξελιχθεί η αναπαράσταση των γυναικών με την πάροδο του χρόνου, πώς έχουν αλλάξει οι κοινωνικές προσδοκίες καθώς και σχετικά με τον ρόλο της τέχνης στη διαμόρφωση ή την αμφισβήτηση των πολιτισμικών αντιλήψεων.

Ο δίγλωσσος συνοδευτικός κατάλογος της έκθεσης «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα» περιλαμβάνει μία επισκόπηση των 102 έργων της έκθεσης, καθώς και φωτογραφικό υλικό από την παρουσίασή τους στους χώρους του Μεγάρου Σταθάτου.

30 Μαϊου – 4 Νοεμβρίου 2024

Ανοιχτά καθημερινά εκτός Τρίτης και επίσημων αργιών

Χώρος: Μέγαρο Σταθάτου, Βασιλίσσης Σοφίας & Ηροδότου 1