Όσκαρ 2022: Όσα έγιναν στη μεγάλη βραδιά -Οι νικητές, το αντιπολεμικό κλίμα, τα ευτράπελα
Μπορεί ο κινηματογράφος τα χρόνια της πανδημίας να πέρασε δύσκολα, επηρεάζοντας και τα βραβεία Όσκαρ, όμως φέτος τα πράγματα πήγαν κάπως καλύτερα σε όλους τους τομείς.
Οι θεατές επέστρεψαν στις σκοτεινές αίθουσες και ένας από τους μεγαλύτερους κινηματογραφικούς θεσμούς του πλανήτη στο «σπίτι» του, δηλαδή στο Dolby Theater του Χόλιγουντ στην αίθουσα Walk of Fame.
Η φετινή, 94η τελετή απονομής που πραγματοποιήθηκε τα ξημερώματα της Δευτέρας, μεταδόθηκε ζωντανά από το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο ABC σε περισσότερες από 200 χώρες σε όλο τον κόσμο. Και όπως ήταν αναμενόμενο, είχε έντονο αντιπολεμικό κλίμα.
Για πρώτη φορά μάλιστα, μετά από το 2018, τρεις κυρίες –η Ρετζίνα Χολ, η Άμι Σούμερ και Γουάντα Σάικς- ανέλαβαν τον ρόλο των παρουσιαστριών της βραδιάς, επιβεβαιώνοντας τον παραγωγό της τελετής, που θεωρούσε ότι η παρουσία τους θα έφερνε έναν διαφορετικό αέρα.
Τις τελευταίες μέρες, οι φήμες ότι ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντιμίρ Ζελένσκι, θα έκανε τη δική του παρέμβαση είτε σε ζωντανή σύνδεση, είτε με βιντεοσκοπημένο μήνυμα, τελικά διαψεύστηκαν. Ο Σον Πεν, που από τις πρώτες μέρες βρέθηκε στην Ουκρανία γυρίζοντας ένα ντοκιμαντέρ για τον πόλεμο, είχε υπογραμμίσει τη σημασία της εμφάνισής του, δηλώνοντας πως σε περίπτωση που ο Ζελένσκι δεν βγει τελικά στον αέρα, εκείνος θα λιώσει δημοσίως τα βραβεία του δημόσια.
Η Ακαδημία και οι καλεσμένοι τήρησαν ενός λεπτού σιγή για την Ουκρανία. Κατά τη διάρκεια, στις γιγαντοοθόνες προβάλλονταν μηνύματα, που καλούσαν τους θεατές να στείλουν ανθρωπιστική βοήθεια στον λαό της, απαριθμώντας τις ανάγκες.
Μετά πάντως από τη χλιαρή απονομή του 2021, τα φετινά Όσκαρ είχαν όλη τη μεγαλοπρέπεια που έχουμε συνηθίσει, με τους σταρ να δίνουν το παρόν με εντυπωσιακές δημιουργίες. Δεν έλειψαν οι απώλειες λόγω κορωνοϊού, αφού αρκετοί καλλιτέχνες διαγνώστηκαν θετικοί και αναγκάστηκαν να απέχουν, αλλά και ένα επεισόδιο, που θεωρείται από τα χειρότερα στην Ιστορία του θεσμού.
Όλα ξεκίνησαν όταν ο Κρις Ροκ έκανε ένα αστείο για το ξυρισμένο κεφάλι της Τζέιντα Πίνκερ Σμιθ, που έχει αλωπεκίαση. «Jada I love you, "G.I. Jane 2", ανυπομονώ να το δω», είπε ο Ροκ, αφήνοντας αποσβολωμένη τη συνάδερφό του (παρομοιάζοντας την με την Ντέμι Μουρ στη «Νεοσύλλεκτη» που είχε ξυρισμένο κεφάλι).
Εκείνος προσπάθησε να δικαιολογήσει το ατυχές αστείο του, όμως ο σύζυγός της, Γουίλ Σμιθ, είχε πάρει ήδη φωτιά. Μπροστά στα έκπληκτα μάτια όλων, ανέβηκε στη σκηνή και του έδωσε μια γροθιά, ενώ επιστρέφοντας στη θέση του, του φώναξε: «Μην ξαναπιάσεις στο γ@μημ€νο στόμα σου τη γυναίκα μου». Ο Σμιθ, που κέρδισε τελικά το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για τη «Μέθοδο των Γουίλιαμς», αργότερα με δάκρυα στα μάτια απολογήθηκε για την πράξη του, δηλώνοντας: «Θέλω να ζητήσω συγγνώμη από την Ακαδημία του αμερικανικού κινηματογράφου. Η αγάπη σε εξωθεί να κάνεις τρελά πράγματα».
Αρνητική εντύπωση έκανε και το γεγονός πως τα οχτώ πρώτα βραβεία απονεμήθηκαν πριν από την έναρξη του ζωντανού σόου. Ο λόγος που η Ακαδημία προχώρησε σε αυτή την απόφαση ήταν πως λόγω της πανδημίας έπρεπε να μειωθεί ο χρόνος της τελετής, πράγμα όμως που προκάλεσε τη δυσαρέσκεια πολλών δημιουργών, αλλά και σωματείων.
Όσα αφορά στους νικητές, το «Dune» του Ντενίς Βιλνέβ επικράτησε με έξι βραβεία, σαρώνοντας στις τεχνικές κατηγορίες. Συγκεκριμένα, η ταινία κατέκτησε τα Όσκαρ: Φωτογραφίας, Καλύτερου Ήχου, Μουσικής, Μοντάζ και Σκηνογραφίας και Οπτικών Εφέ.
Το φιλμ χαμηλού προϋπολογισμού «CODA» της Σιάν Χέντερ, για την περίπλοκη ζωή μιας οικογένειας κωφών και της κόρης της, που έχει την ακοή της, απέσπασε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, ανατρέποντας τα προγνωστικά. Η ταινία ανήκει στην Apple TV+, που γίνεται έτσι η πρώτη πλατφόρμα streaming η οποία επικρατεί στα Όσκαρ, γεγονός που θεωρείται μια σημαντική αλλαγή στον θεσμό. Η Σιάν Χέντερ επίσης κέρδισε βραβείο καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου και ο Τρόι Κότσουρ βραβείο Β΄ ανδρικού ρόλου. Έτσι, έγινε ο δεύτερος στην Ιστορία κωφός ηθοποιός μετά από την Μάρλι Μάτλιν, που παίρνει στα χέρια του το Χρυσό Αγαλματίδιο. Ο ίδιος αφιέρωσε τη νίκη του στην «κοινότητα των κωφών και των ανθρώπων με αναπηρία» και επευφημήθηκε στη νοηματική από αρκετούς προσκεκλημένους.
Το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου κέρδισε η Τζέσικα Τσάστεϊν για το «The Eyes of Tammy Faye», που εκτός από την ερμηνεία της, κέρδισε τις εντυπώσεις και με την ευγένειά της. Ήδη από την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων, η δημοφιλής ηθοποιός τίμησε τις συνυποψήφιες της, στέλνοντας τους από μια ανθοδέσμη και παίρνοντας τες τηλέφωνο για να τις συγχαρεί, ενώ λίγες ώρες πριν από την Απονομή με ανάρτησή τηςστο Instagram, εξήρε την υποκριτική τους.
«Μπορούμε να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να εκτιμήσουμε αυτές τις γυναίκες, που έχω την τιμή να βρίσκομαι ανάμεσά τους; H Νικόλ Κίντμαν μου σύστησε με αγάπη, μία πλευρά της Λούσι (Μπολ), που δεν ήξερα ότι υπήρχε. Η ερμηνεία της Πενέλοπε Κρουζ σε αυτή την ταινία, ήταν απαράμιλλη. Oλίβια Κόλμαν, έχω εμμονή μαζί σου και το τεράστιο ταλέντο σου. Αυτή η ερμηνεία ήταν τα πάντα. H Κρίστεν Στιούαρτ με σόκαρε με την ξεχωριστή και εγκάρδια ερμηνεία της» έγραψε χαρακτηριστικά.
Η Nεοζηλανδή Τζέιν Κάμπιον απέσπασε βραβείο σκηνοθεσίας για την ταινία της «Η εξουσία του σκύλου» κι έγινε έτσι μόλις η τρίτη γυναίκα που παραλαμβάνει το χρυσό αγαλματίδιο, έναν χρόνο μόλις μετά από την Κλόι Τζάο. Η Κάμπιον είχε ήδη λάβει το 1994 Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου για τα «Μαθήματα Πιάνου».
Στους νικητές και ο Κένεθ Μπράνα: έφυγε με το πρώτο του Όσκαρ για το Πρωτότυπο Σενάριο του «Μπέλφαστ», ένα βραβείο που έλειπε από την πλούσια συλλογή του.
Η Αριάνα ΝτεΜπόουζ κέρδισε το Όσκαρ Β' γυναικείου ρόλου, ερμηνεύοντας την Ανίτα στο «Γουέστ Σάιντ Στόρι» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, παραλαμβάνοντας έτσι τη σκυτάλη από τη Ρίτα Μορένο, που κατάγεται όπως κι εκείνη από το Πουέρτο Ρίκο και είχε κερδίσει το 1962 το ίδιο βραβείο, στην πρώτη εκδοχή του φιλμ. «Σου είμαι τόσο ευγνώμων, η Ανίτα σου άνοιξε τον δρόμο σε χιλιάδες Ανίτες όπως εγώ», ανάφερε η ΝτεΜπόουζ στον λόγο της, προκαλώντας χειροκρότημα. Να πούμε ότι η ηθοποιός είχε πει τον Νοέμβριο του 2021: «Είμαι η Αμερική», «είμαι μέλος σχεδόν κάθε περιθωριοποιημένης κοινότητας». Επίσης είναι η πρώτη queer ηθοποιός, που κερδίζει μια τέτοια διάκριση.
Όπως κάθε χρόνο, παρουσιάστηκε το αφιέρωμα «In Memoriam» για τους καλλιτέχνες, που έφυγαν από τη ζωή τη χρονιά που μας πέρασε. Ανάμεσά τους, εμφανίστηκε και ο Μίκης Θεοδωράκης.
Τέλος, για πρώτη φορά το κοινό έχει δικαίωμα ψήφου μέσω Twitter. Τρεις τυχεροί από όσους ψήφισαν την αγαπημένη τους ταινία, θα παρακολουθήσουν live την επόμενη λαμπερή τελετή των Όσκαρ, το 2023, με την Ακαδημία να καλύπτει όλα τους τα έξοδα (μεταφορά και διαμονή).
Δείτε αναλυτικά τους νικητές:
Καλύτερη Σκηνοθεσία: Jane Campion, The Power of the Dog
Α΄ Ανδρικός: Will Smith, King Richard
Β΄ Γυναικείος: Ariana DeBose, West Side Story
Β’ Ανδρικός: Troy Kotsur, CODA
Καλύτερο Πρωτότυπο Σενάριο: Belfast
Καλύτερο Διασκευασμένο Σενάριο: CODA
Καλύτερη Διεύθυνση Φωτογραφίας: Dune
Καλύτερος Ήχος: Dune
Καλύτερο Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: The Queen of Basketball
Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους: The Windshield Wiper
Καλύτερη Ταινία Μικρού Μήκους Live-Action: The Long Goodbye
Καλύτερο Μουσικό Σκορ: Dune
Καλύτερο Μοντάζ: Dune
Καλύτερη Σκηνογραφία: Dune
Καλύτερο Makeup και Hairstyling: The Eyes of Tammy Faye
Καλύτερα Οπτικά Εφέ: Dune
Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων Μεγάλου Μήκους: Encanto
Καλύτερο Διεθνές Φιλμ: Drive My Car (Ιαπωνία)
Καλύτερα Κοστούμια: Cruella
Καλύτερο Ντοκιμαντέρ: Summer of Soul
Καλύτερο Τραγούδι: No Time to Die (No Time to Die), Billie Eilish, Finneas O’Connell