Louvre Couture: Το Λούβρο εγκαινιάζει την πρώτη έκθεση μόδας στην ιστορία του
Στις 24 Ιανουαρίου το πιο δημοφιλές μουσείο στον κόσμο, το Λούβρο, υποδέχτηκε μια νέα μερίδα επισκεπτών στους χώρους του, αποτελώντας, πλέον, σημείο αναφοράς και για τη μόδα, μέσα από την έκθεση Louvre Couture-Art and fashion: statement pieces.
Το μεγαλύτερο moodboad πραγματικών διαστάσεων για καλλιτέχνες και σχεδιαστές, ή όπως το αποκάλεσε ο Paul Cézanne “το βιβλίο μέσα από το οποίο μαθαίνουμε την ανάγνωση”, με την εγκυκλοπαιδική του απεραντοσύνη γίνεται τώρα το ενδιαίτημα για μια σειρά από δημιουργίες που εκπροσωπούν το απόγειο της υψηλής ραπτικής και χρονολογούνται από τη δεκαετία του ’60 μέχρι και σήμερα.
Η τελευταία φορά που το Λούβρο είχε προκαλέσει τόση έξαψη σχετικά με τη μόδα, ήταν το 1957 μέσα από τις σκηνές της ταινίας Funny Face με την πρωταγωνίστρια Audrey Hepburn με μια δημιουργία Givenchy να κατεβαίνει τα σκαλοπάτια του, ανεμίζοντας ένα κόκκινο πέπλο με φόντο τη Νίκη της Σαμοθράκης.
Επιστρέφοντας στο σήμερα, καθώς το Παρίσι υπήρξε ανέκαθεν η πρωτεύουσα της μόδας, υπάρχει μια πολύ ισχυρή σχέση ανάμεσα στους οίκους μόδας και αυτό. Και το Λούβρο με τη σειρά του αποτελεί την «καρδιά του Παρισιού», όπως δήλωσε ο υπεύθυνος του Τμήματος Διακοσμητικών Τεχνών και επιμελητής της έκθεσης, Olivier Gabet. Το Λούβρο ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων θεσμών εγνωσμένου κύρους, όπως το Metropolitan Museum στη Νέα Υόρκη και το Victoria & Albert στο Λονδίνο δεν θα μπορούσε να υπολείπεται για πολύ των διεθνών τάσεων, λαμβάνοντας υπόψη του τη δυναμική της μόδας στον χώρο του Μουσείου.
Βέβαια για την εξηκοστή επέτειο του Yves Saint Laurent στον χώρο της μόδας, το Λούβρο είχε τιμήσει τον χαρισματικό δημιουργό απαντώντας στο κάλεσμα του Ιδρύματος Pierre Bergé-Yves Saint Laurent, από κοινού με άλλα μουσεία και φιλοξενώντας δημιουργίες του στους χώρους του. Όμως, τώρα, είναι η επίσημη πρώτη που το ίδιο το Μουσείο συντονισμένα διοργανώνει μια έκθεση με επίκεντρό της τη μόδα.
Σε μια έκταση συνολικά 9.000 τετραγωνικών μέτρων, 45 φημισμένοι οίκοι μόδας, όπως οι Balenciaga Chanel, Dior, Saint Laurent, Dolce & Gabbana, Iris Van Herpen και Erdem συμμετέχουν σε μια πρωτοφανή έκθεση, που φιλοδοξεί να ανανεώσει την εικόνα του μεγαλύτερου πολιτιστικού θεσμού της Γαλλίας καθιστώντας τον περισσότερο επίκαιρο από ποτέ.
65 κορυφαίες δημιουργίες και συνοδευτικά αξεσουάρ στέκουν πλάι σε περίτεχνα αντικείμενα και τεχνουργήματα υποδειγματικής μαεστρίας από τον Μεσαίωνα και τη χρυσή εποχή του Βυζαντίου μέχρι και τη Δεύτερη Αυτοκρατορία στη Γαλλία, εκκινώντας έναν δημιουργικό διάλογο στις αίθουσες του τμήματος διακοσμητικών τεχνών του μυθικού ιδρύματος. «Η μεθοδολογική προσέγγιση τείνει προς τη διερεύνηση της ιστορίας των διακοσμητικών τεχνών, των επαγγελματιών τους αλλά και των στιλ της εφαρμοσμένης τέχνης», όπως αναλύουν ο επιμελητής της έκθεσης Oliver Gabet και η βοηθός του Marie Brimicombe στην επίσημη σελίδα του Μουσείου. Πλάι στις ταπισερί και τα διακοσμητικά αριστουργήματα βρίσκουν ένα νέο «βήμα» και τα εκλεκτά ενδύματα των σχεδιαστών μόδας.
Δημιουργίες προσεκτικά επιλεγμένες που αιχμαλωτίζουν όχι μόνο την πρωτοπορία και τη ρήξη με την παράδοση αλλά συγκινούν με τις ευθείες αντιστοιχίες και την ανάκληση της ιστορίας, λειτουργώντας ως μοναδικά ενθύμια, συναισθηματικά πειστήρια αέναης έμπνευσης, που τοποθετούνται κομβικά στην πηγή της. «Τα αόρατα νήματα που συνδέουν το έργο μεγάλων μορφών της μόδας και τον κόσμο της τέχνης είναι απροσμέτρητα και η ιστορία της τέχνης, όπως εκφράζεται από το Μουσείο του Λούβρου, στην εμβάθυνση των συλλογών του και στον τρόπο με τον οποίο αντανακλά το γούστο των περασμένων χρόνων είναι ένα εξίσου αχανές πεδίο επιρροών και δημιουργικών δανείων», κατά τους επιμελητές.
Η τοποθέτηση αυτή δεν είναι μια άσκοπη παράθεση ελκυστικών δημιουργιών αλλά μια συνειδητή επιμελητική πράξη. Ένα ταξίδι στον χρόνο διαμέσου των αιώνων και των σεζόν, της έμπνευσης και του savoir-faire, των μεγάλων χειροτεχνών και των καλλιτεχνικών διευθυντών. Μια ευκαιρία να αναδειχθούν οι παραλληλισμοί ανάμεσα στη μόδα και στην τέχνη. Η γνώση των πατρογονικών τεχνικών, ο οπτικός πολιτισμός και η λεπτή μεταξύ τους αλληλεπίδραση, που συνέχει αυτόν τον δεσμό. Έτσι και αλλιώς, η έκθεση είναι και ένας φόρος τιμής στους ίδιους του φιλότεχνους σχεδιαστές μόδας, που έχουν λειτουργήσει ως προστάτες του Λούβρου, όπως ο Jacques Doucet και η Madame Carven που εμπλούτισαν τη συλλογή του με τις δωρεές τους.
Τα οπτικά ερεθίσματα που κερδίζουν τις εντυπώσεις πολλά. Ένα μεταλλικό body του Thierry Mugler, που παραπέμπει σε πανοπλία δίνει έναν στιβαρό τόνο με τα χρυσοποίκιλτα επιτραπέζια ρολόγια γύρω του. Ένα μάλλινο φόρεμα Dolce & Gabbana με print από μωσαϊκό, κεντημένο με κρύσταλλα, πέτρες και παγιέτες γίνεται η προέκταση ενός μωσαϊκού του 11ου αιώνα από το Τορτσέλο της Βενετίας.
Ένα μεταξωτό φόρεμα του John Galliano του 2006 από τη μακρά και γόνιμη περίοδο στον οίκο Dior δεσπόζει στο κέντρο μιας αίθουσας γεμάτης σκαλιστά έπιπλα και κατακόρυφα πορτρέτα του Βασιλιά Ήλιου (Louis XIV). Σε άλλη περίπτωση, τα διαστημικά Armadillo shoes του Alexander McQueen από το 2011 τοποθετούνται κοντά σε ένα ανάγλυφο πορσελάνινο πιάτο του 17ου αιώνα, με λεπτομέρειες από τον υδάτινο μικρόκοσμο μιας λίμνης.
Η ιδέα είναι κάθε επισκέπτης να παρακολουθήσει την έκθεση με τις αναπάντεχες συνδέσεις με μια άλλη ματιά. Η έκθεση ενσαρκώνει την πυρηνική σκέψη του νέου μας προγραμματισμού και τη βασική φιλοδοξία μας: να δημιουργούμε συνεχώς νέες αναγνώσεις των συλλογών μας για τις νέες γενιές και για επισκέπτες με διαφορετικές πολιτιστικές προσλαμβάνουσες, όπως δήλωσε η Διευθύντρια του Μουσείου, Laurence des Cars.
Η έκθεση έρχεται σε μια στιγμή, όπου δημοσιοποιήθηκε ένα υπόμνημα προς το Υπουργείο Πολιτισμού για ανάγκη έκτακτων εργασιών αποκατάστασης στο Λούβρο αλλά και προσθήκης νέων χώρων ανάπαυσης για τους επισκέπτες. Τα επιπλέον 100 εκατομμύρια ευρώ που χρειάζονται, σίγουρα μπορούν να καλυφθούν και μέσα από εκθέσεις στρατηγικής σημασία, όπως μπορεί να είναι μια έκθεση μόδας με ιδιαίτερη λάμψη και προβολή.