Luna Luna: Το αβαν-γκαρντ λούνα παρκ των μεγαλύτερων καλλιτεχνών των ‘80s αναβιώνει στη Νέα Υόρκη

Luna Luna: Το αβαν-γκαρντ λούνα παρκ των μεγαλύτερων καλλιτεχνών των ‘80s αναβιώνει στη Νέα Υόρκη

Ένα ξεχασμένο πάρκο αναψυχής γεμάτο με παιχνίδια από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες της ποπ αρτ και της σύγχρονης τέχνης ζωντανεύει ξανά ύστερα από 36 χρόνια, στον προαύλιο χώρο του πολιτιστικού κέντρου The Shed, στην τοποθεσία Hudson Yards της Νέας Υόρκης.

Το ιδιότυπο εγχείρημα του αυστριακού καλλιτέχνη André Heller υποδέχτηκε για πρώτη φορά το κοινό, το 1987 στο Αμβούργο, συγκεντρώνοντας 33 από τα πιο αξιοζήλευτα ονόματα της καλλιτεχνικής σκηνής για να υλοποιήσουν μια φανταστική εξτραβαγκάντζα. Οραματιστές δημιουργοί του 20ου αιώνα όπως ο ο Salvador Dalí, ο Jean-Michel Basquiat, ο Roy Lichtenstein, ο Keith Haring, ο Kenny Scharf, η Sonia Delaunay και ο David Hockney γέμισαν με χρώμα, συναρπαστικές επινοήσεις και σουρεαλισμό τα παραδοσιακά παιχνίδια, που συναντά κανείς σε ένα λούνα πάρκ, ζωγραφίζοντάς τα ή σχεδιάζοντας εξολοκλήρου νέα και προκαλώντας το ενδιαφέρον ενός εξίσου φανταστικού, ετερόκλητου πλήθους, συνολικά 250.000 επισκεπτών. Στο εκκεντρικό καρναβάλι της τέχνης υπήρχε και ένα παρεκκλήσι, όπου για πρώτη φορά αντάλλασσαν όρκους αιώνιας αφοσίωσης παρέες φίλων, «διαφορετικά» ζευγάρια ή ακόμα και οικογένειες με το αγαπημένο τους κατοικίδιο.

Ο Haring είχε δηλώσει ότι είχε την ευκαιρία να φτιάξει μια δική του εναλλακτική εκδοχή της Disneyland των παιδικών του χρόνων. Και μαζί με τους έτερους εκλεκτούς «συνοδοιπόρους» του, τα κατάφεραν.

Τώρα, το Luna Luna: Forgotten Fantasy γίνεται το πρώτο περιπλανώμενο art carnival κάνοντας μετά την καρδιά του θεάματος, το Λος Άντζελες τον Δεκέμβριο του 2023, τη δεύτερη στάση του σε μια από τις μεγαλύτερες μητροπόλεις της τέχνης στις 20 Νοεμβρίου του 2024. Το ταξίδι στη μαγεία των αναμνήσεων και των «μαγεμένων παιχνιδιών», είναι το πολιτιστικό γεγονός της χρονιάς. Ήδη η πρώτη του στάση είχε 125.000 επισκέπτες, ενώ η άφιξή του στη Νέα Υόρκη αναμένεται να υπερβεί κατά πολύ αυτό το ρεκόρ.

Αν και τώρα η παρουσίασή του είναι καθαρά εκθεσιακή, αφού δεν μπορεί κανείς να διασκεδάσει δοκιμάζοντας ατέρμονους γύρους με τα παιχνίδια, η παραμυθένια του αύρα συνεπαίρνει τους λάτρεις της τέχνης, με το περιοδικό Time-out να το χαρακτηρίζει ως «ένα πολύχρωμο Ιωβηλαίο γεμάτο με larger-than life εγκαταστάσεις».

Η είσοδος της Sonia Delaunay, που θυμίζει σκηνή τσίρκου με τις ανθρωπόμορφες ημισελήνους, το καρουσέλ του Keith Haring με τις χαρακτηριστικές ανθρώπινες φιγούρες να υποκλίνονται για να καθίσεις και τα ζωγραφισμένα τοιχώματα περιμετρικά του, οι περιστρεφόμενες κούνιες του Kenny Scharf, η street-art ρόδα του Jean-Michel Basquiat με τα γνώριμα γκραφίτι του, ο θόλος Dalídom με τους πολυεδρικούς μαγικούς καθρέφτες, ο κρυστάλλινος λαβύρινθος με τα 75 πάνελ του Lichtenstein και το κυλινδρικό περίπτερο με το μαγεμένο δέντρο του Hockney συγκαταλέγονται ανάμεσα στις συναρπαστικές ατραξιόν του. Το χρώμα, το φως και η κίνηση κάνουν καθετί να μοιάζει με ένα κινητικό γλυπτό, εκθαμβωτικό και παράδοξο, που σου προκαλεί πηγαία χαρά.

Κάθε παιχνίδι σου δημιουργεί την αίσθηση ότι εισέρχεσαι σε ένα όνειρο. Κι, όμως, το όνειρο, τότε είχε κρατήσει μόλις ένα καλοκαίρι… Λόγω της αδυναμίας χρηματοδότησης, οι θησαυροί των καλλιτεχνών αποσυνδέθηκαν και παρέμειναν ξεχασμένοι σε κούτες στο Τέξας για χρόνια, δημιουργώντας την αίσθηση σε όσους το επισκέφθηκαν ότι ίσως και να το είχαν απλά φανταστεί… Αφού η συμφωνία να τοποθετηθεί μόνιμα στη Βιέννη απέτυχε τα δικαιώματα αξιοποίησής τους πωλήθηκαν στο Ίδρυμα Stephen and Mary Birch με τις διαφωνίες για τον τρόπο χρήσης του και την ολιγωρία να το ρίχνουν στη λήθη μέχρι το 2022.
O διεθνούς φήμης ράπερ Drake, ιδρυτής της DreamCrew είναι, πλέον, ο πλειοψηφικός επενδυτής, που ανέλαβε να το αναμορφώσει ξοδεύοντας 100 εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει το σκονισμένο περιεχόμενο των παλιών κοντέινερ. Χωρίς κανένα εγχειρίδιο το team του εργάστηκε εντατικά για δύο χρόνια για να επαναφέρει κάθε έργο στην αρχική του μορφή.

Ο συνεργάτης του Anthony Gonzalez δήλωσε στους New York Times, ότι το Luna Luna είναι ο πιο φαντασμαγορικός «Δούρειος Ίππος» για τους αμύητους της τέχνης, ένας ευρηματικός τρόπος για να τη γνωρίσεις και να την αγαπήσεις, μέσα από οικεία ενθύμια της παιδικής ηλικίας. Μάλιστα, ο Michael Goldberg, υπεύθυνος για την αποκατάσταση όλου του project συμπλήρωσε ότι η επιστροφή στη Νέα Υόρκη είχε ιδιαίτερα συμβολικό χαρακτήρα, κάτι σαν επιστροφή στις ρίζες, αφού αυτός ήταν ο τόπος-ορόσημο, όπου άνθισαν καλλιτεχνικά οι περισσότεροι από τους, τότε, συμμετέχοντες καλλιτέχνες. Ο Michael Poots, καλλιτεχνικός διευθυντής του The Shed τόνισε ότι αυτή η «πολιτιστική αλχημεία του να φέρνεις έργα υψηλής τέχνης σε ένα τέτοιο εύρος κοινού, ήταν η πρωταρχική πρόθεση του Heller», καθιστώντας τον εκδημοκρατισμό της τέχνης, αληθινό παιχνίδι και βρίσκοντας κάθε δυνατή δίοδο για ανθρώπους από κάθε μονοπάτι της ζωής.

To Luna Luna ήταν η πιο ευφυής ανάθεση έργων σε μερικούς από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα, με τον Goldberg να το χαρακτηρίζει ως το «κρυμμένο διαμάντι του κόσμου της τέχνης» στον Architectural Digest. Οι επισκέπτες που μαθαίνουν για την ύπαρξή του για πρώτη φορά, δεν εντυπωσιάζονται μόνο από αυτό το γοητευτικό περιβάλλον, αλλά από την ιδιαίτερη ιστορία του. Το Λούνα Πάρκ της τέχνης προσφέρει μια εμβυθιστική εμπειρία, σε απόλυτο συγχρονισμό με την επιθυμία για διάδραση και απτικά ερεθίσματα, που αναμένει κανείς από τα έργα τέχνης σήμερα.

To Luna Luna ήταν η πιο ευφυής ανάθεση έργων σε μερικούς από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα, με τον Goldberg να το χαρακτηρίζει ως το «κρυμμένο διαμάντι του κόσμου της τέχνης» στον Architectural Digest. Οι επισκέπτες που μαθαίνουν για την ύπαρξή του για πρώτη φορά, δεν εντυπωσιάζονται μόνο από αυτό το γοητευτικό περιβάλλον, αλλά από την ιδιαίτερη ιστορία του. Το Λούνα Πάρκ της τέχνης προσφέρει μια εμβυθιστική εμπειρία, σε απόλυτο συγχρονισμό με την επιθυμία για διάδραση και απτικά ερεθίσματα, που αναμένει κανείς από τα έργα τέχνης σήμερα.

Φωτογραφία/Facebook @theshed

Το μοναδικό fusion τέχνης και τρικ δεν είναι απλά ένα διασωθέν ίχνος καλλιτεχνικής τρέλας με μνημειακό χαρακτήρα… Στα μεγαλόπνοα σχέδια των συνεχιστών του είναι να εμπλουτιστεί με ακόμα περισσότερα έργα σύγχρονων καλλιτεχνών, επεκτείνοντας το παιχνίδι με έναν φανταστικό διάλογο…

Το Luna Luna θα παραμείνει ανοιχτό στο κοινό, στο McCourt Hall και την παρακείμενη γκαλερί του στα Hudson Yards έως και τις 5 Ιανουαρίου 2025.