Στο πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων και οι ταινίες της εβδομάδας έχουν γαλλικό αέρα

Στο πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων και οι ταινίες της εβδομάδας έχουν γαλλικό αέρα

Αυτή την εβδομάδα, ο Υβάν Ατάλ και ο Γκιγιόμ Κανέ ρίχνουν τη δική τους «Ζαριά», ο Ξαβιέ Λεγκράν μάς συστήνει έναν διαφορετικό «Διάδοχο» , η σπουδαία Τρίνε Νττίρχολμ αναζητάει το «Κορίτσι των γενεθλίων» και ο Σεντρίκ Καν μας βάζει στα παρασκήνια ενός κινηματογραφικού «Γυρίσματος».

Ο Διάδοχος (Le Successeur)

Σκηνοθεσία: Ξαβιέ Λεγκράν

Παίζουν: Μαρκ-Αντρέ Γκροντέν, Ιβ Ζακ, Λετισιά Ισαμπέρτ-Ντενί, Αν-Ελίζαμπεθ Μποσέ

Περίληψη: Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής ενός διάσημου γαλλικού οίκου υψηλής ραπτικής μαθαίνει ότι ο πατέρας του, τον οποίο έχει να δει πολλά χρόνια, μόλις πέθανε από καρδιακή προσβολή. Έτσι, ταξιδεύει στο Κεμπέκ για να τακτοποιήσει τα κληρονομικά, όταν ανακαλύπτει ένα σκοτεινό μυστικό.

Ψυχολογικό δράμα από τον Ξαβιέ Λεγκράν με δυνατή ατμόσφαιρα, που δεν αξιοποιεί μέχρι τέλους τις καλές του ιδέες.

Ο Ελιάς Μπαρνές, ένας επιτυχημένος καλλιτεχνικός διευθυντής ενός γαλλικού οίκου μόδας, καθώς βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας του, πληροφορείται την απώλεια του πατέρα του από καρδιακή προσβολή. Ο ίδιος επίσης έχει ενοχλήσεις στην καρδιά του, και παρά το γεγονός πως  ήταν αποξενωμένος με τον πατέρα του για χρόνια, αποφασίζει να αναλάβει τη διαδικασία της ταφής, για αυτό και ταξιδεύει στο πατρικό του στο Κεμπέκ. Σύντομα, ενώ σκαλίζει τα οικογενειακά τους ιατρικά αρχεία, ανακαλύπτει κάτι τόσο σοκαριστικό, που ανατρέπει πλήρως τη ζωή του.

Το 2018 ο Ξαβιέ Λεγκράντ με το « Μετά τον χωρισμό» συστήθηκε ως ένας πολλά υποσχόμενος auteur για να επιστρέψει με ένα οικογενειακό δράμα, που εξελίσσεται σε ψυχολογικό θρίλερ με σαφείς επιρροές από τον Χίτσκοκ. Κεντρικός άξονας το θέμα της διαδοχής και κατά πόσο το παρελθόν- των γονιών μας, των ανθρώπων καλούμε να διαδεχτούμε σε μία δουλειά, ή ακόμα και σε μια σχέση- καθορίζει το παρόν ανεξαρτήτως των επιλογών μας.

Ακολουθώντας ταξίδι του Ελιάς πίσω στα πάτρια εδάφη, με εσωτερική ένταση ο Λεγκράν χτίζει δυναμικά το σασπένς και δημιουργεί μια πυκνή υποβλητική ατμόσφαιρα, μέχρι που λίγο μετά από τα μισά, έρχεται η μεγάλη αποκάλυψη. Από εκεί πέρα, οι ανακολουθίες και οι ανακρίβειες δίνουν και παίρνουν, απλά ερωτηματικά μένουν αναπάντητα, ενώ οι ψυχολογικές διακυμάνσεις που δοκιμάζει πάνω στον κεντρικό του ήρωα  μοιάζουν ανυπόστατες με τον Μαρκ- Αντρέ Γκροντέν να καταφεύγει σε μελοδραματισμούς για να υποστηρίξει ένα σενάριο, που παρά τη δυναμική του έναρξη, τελικά τον αφήνει ακάλυπτο και αβοήθητο.

Η Ζαριά (Un Coup de Des)

Σκηνοθεσία: Ιβάν Ατάλ

Παίζουν: Γκιγιόμ Κανέ, Μαρί-Ζοζέ Κροζ, Ιβάν Ατάλ, Μαϊγουέν, Βικτό Μπελμοντό



Περίληψη: Ο Ματιέ είναι ένας πιστός σύζυγος, που απολαμβάνει μια φιλήσυχη, ζωή δουλεύοντας για λογαριασμό του φίλου του Βενσάν. Μια μέρα, ωστόσο, ερωτεύεται κεραυνοβόλα την ερωμένη του κολλητού του, με αποτέλεσμα να τιναχθούν όλα στον αέρα.

Το ερωτικό θρίλερ του Ιβάν Ατάλ με ένα all-star cast Γάλλων ηθοποιών.

Ο Ματιέ χρωστάει τα πάντα στον φίλο του Βενσάν: το σπίτι του, τη δουλειά του, ακόμα και την ίδια του τη ζωή, αφού πριν δέκα χρόνια εκείνος τον είχε σώσει από βέβαιο θάνατο. Οι δυο τους είναι αχώριστοι και μαζί με τις γυναίκες τους απολαμβάνουν μια ανέμελη ζωή στη Γαλλική Ριβιέρα. Όμως, όταν ο Ματιέ ανακαλύπτει πως ο Βενσάν απατά τη γυναίκα του, η πίστη του κλονίζεται. Όταν δε η ερωμένη του Βενσάν βρίσκεται νεκρή, οι υποψίες κατακλύζουν τα δυο ζευγάρια, ανοίγοντας τους ασκούς του Αιόλου.

Ο βραβευμένος με Σεζάρ ηθοποιός και σκηνοθέτης Ιβάν Ατάλ («Και Έζησαν Αυτοί Καλά», «Η Γυναίκα μου Είναι Ηθοποιός») έχει στα χέρια του όλα τα εχέγγυα ενός δυνατού θρίλερ μυστηρίου, που αν το έγραφε η Πατρίτσια Χάισμιθ θα είχε απογειωθεί: ένα ερωτικό τρίγωνο, μία δυνατή φιλία, σχέσεις εξουσίας, μυστικά, ψέματα και προδοσίες και όλα αυτά με φόντο την κοσμοπολίτικη  Γαλλική Ριβιέρα. Ξεκινώντας όμως από την αρχή με την εικόνα ενός άντρα σε απόγνωση, το όποιο μυστήριο έχει περίπου απαντηθεί, οπότε ο Ατάλ πρέπει να βάλει τα δυνατά του να κρατήσει το ενδιαφέρον μέσα από τις ψυχολογικές συγκρούσεις των ηρώων του, πράγμα που δεν επιτυγχάνει.

Το αποτέλεσμα είναι πως αρκείται σε λεκτικές αψιμαχίες, όταν η ιστορία του έχει ως κεντρικό θέμα το παιχνίδι της μοίρας και τις ανατροπές της ζωής, ενώ τα πάθη,που θεωρητικά διαλύουν τη ζωές των ηρώων του, αντιμετωπίζονται με αμηχανία. Οι διακεκριμένοι του πρωταγωνιστές δεν λάμπουν μέσα στους σχηματικούς τους ρόλους και τελικά μόνο κάποιες ατάκες στις voice over αφηγήσεις του Ματιέ, που εύκολα θα μπορούσαν να γίνουν και στάτους στα social media, μένουν από αυτό το mind game, που αποτυχημένα δοκιμάζει ο Ατάλ.

Και οι 4 Είναι Υπέροχες (The Fabulous Four)

Σκηνοθεσία: Τζοσλίν Μουρχάουζ

Παίζουν: Σούζαν Σαράντον, Μπετ Μίντλερ, Μέγκαν Μαλάλι, Σέριλ Λι Ραλφ

Περίληψη: Τρεις φίλες από το κολλέγιο, ταξιδεύουν στον γάμο της κολλητής, όπου θα περάσουν  ένα τρελό σαββατοκύριακο.

Γαμήλια κομεντί με τις Μπέντι Μίντλερ και Σούζαν Σάραντον.

Τρεις φίλες ταξιδεύουν για να γίνουν παράνυφες στον γάμο της κολλητής τους από το κολέγιο. Η επανένωση τους θα ξυπνήσει πολλά απωθημένα κατά την διάρκεια ενός τρελού Σαββατοκύριακου που θα τις κάνει να καταλάβουν ότι αυτά που τις ενώνουν είναι περισσότερα από αυτά που τις χωρίζουν.

Το Κορίτσι των Γενεθλίων (Birthday Girl)

Σκηνοθεσία: Μάικλ Νόερ

Παίζουν: Τρίνε Ντίρχολμ, Φλόρα Οφέλια Χόφμαν Λιντάλ, Χέρμαν Τομεράας, Μάγια Ιντα Τίλε

Περίληψη: Με αφορμή τα 18α γενέθλια της κόρης της, η Νάνα καλεί εκείνη και την καλύτερη φίλη της σε μια κρουαζιέρα για να τα γιορτάζουν. Ύστερα από μια μεγάλη περίοδο πολλών προβλημάτων που αντιμετώπισε η σχέση τους, η μητέρα ελπίζει πως έτσι θα επουλωθούν οι μεταξύ τους πληγές. Ωστόσο, το πρώτο κιόλας βράδυ του ταξιδιού, η κόρη εξαφανίζεται για μερικές ώρες και όταν τελικά εντοπίζεται, δεν έχει καμιά ανάμνηση για το τι της συνέβη.

Σκανδιναβικό θρίλερ με τη μοναδική Τρίνε Ντίρχολμ.

H Νάνα καλεί την κόρη της, Σίλε, που γίνεται δεκαοχτώ χρόνων, και την καλύτερή της φίλη σε μια κρουαζιέρα αναψυχής για να γιορτάσουν τα γενέθλια της πρώτης. Η Νάνα ελπίζει το ταξίδι αυτό να είναι μια καινούργια αρχή, μιας και η σχέση τους αντιμετωπίζει προβλήματα εξαιτίας του διαζυγίου της με τον πατέρα της μικρής. Όμως το πρώτο κιόλας βράδυ οι ονειρεμένες διακοπές μετατρέπονται σε εφιάλτη, αφού ξυπνάει και διαπιστώνει πανικόβλητη ότι η Σίλε έχει εξαφανιστεί. Όταν τελικά τη βρίσκουν, δεν έχει καμία ανάμνηση από τα όσα πέρασε και κανείς δεν φαίνεται να την πιστεύει. Η Νάνα όμως, που καταλαβαίνει πως η κόρη της έχει πέσει θύμα βιασμού, θέλει να αποδοθεί δικαιοσύνη. Καθώς η αστυνομία δεν έχει δικαιοδοσία σε διεθνή ύδατα, τις έρευνες αναλαμβάνει το πλήρωμα του πλοίου, που προσπαθεί να συγκαλύψει την υπόθεση, μιας και η πλοιοκτήτρια εταιρεία θα προτιμούσε να συνεχιστεί η ψευδαίσθηση των τέλειων διακοπών. Έτσι, η Νάνα έχει διορία να βρει τον ένοχο μόνη της, μέχρι τη λήξη του ταξιδιού.

Ο Μίκαελ Νόερ εμπνεύστηκετην ιστορία του από τον μεγάλο αριθμό βιασμών, που καταγγέλλονται στις θαλάσσιες κρουαζιέρες. Σωστά λοιπόν εγκαθιδρύει την εικόνα των τέλειων διακοπών, ξεκινώντας την ταινία του ως  μια εφηβική rom.com, αφήνοντας κάποιες υπόνοιες για τη δύσκολη σχέση μητέρας και κόρης. Σταδιακά όμως, ο λαμπερός κόσμος του πολυτελούς κρουαζιερόπλοιου σκοτεινιάζει και τα πρόσωπατου δράματος βυθίζονται σε σκιές και σκοτάδια. Η σαρωτική Ντίρχολμ, μία απότις καλύτερες ηθοποιούς του ευρωπαϊκού σινεμά αναμφίβολα, άλλοτε ως ενοχική μητέρα κι άλλοτε σαν πληγωμένη λέαινα, που θέλει να προστατέψει το παιδί της, ξεκινάει μια προσωπική σταυροφορία απέναντι στο σύστημα. Η πατριαρχία από τη μία, άλλα πολύ περισσότερο τα συμφέροντα την εμποδίζουν, εκείνη όμως είναι αποφασισμένη να φτάσει ως το τέλος σε αυτό το θρίλερ γυναικείας χειραφέτησης, που παίρνει πρόσμενες διαστάσεις.

Με έξυπνους ελιγμούς, ο Νόερ διαχειρίζεται μια συνηθισμένη πλην όμως απολύτως τραγική υπόθεση για να καταλήξει δυστυχώς σε ένα συμβατικό φινάλε, που ικανοποιεί εύκολα την οργή των θεατών απέναντι στους θύτες ανάλογων εγκλημάτων, χωρίς να φωτίζει περισσότερες πλευρές πάνω στο θέμα των κακοποιήσεων, που απασχολεί-κι όχι άδικα- την κινηματογραφική παραγωγή όλο το πιο συχνά τελευταία.

Το Γύρισμα (Μaking of)

Σκηνοθεσία: Σεντρίκ Καν

Παίζουν: Ντενί Πονταλιντές, Τζόναθαν Κοέν, Σουχέιλα Γιακούμπ

Περίληψη: Ο Σιμόν, έμπειρος σκηνοθέτης, ξεκινάει γυρίσματα μιας ταινίας, που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα για τον αγώνα μιας ομάδας εργατών να σώσουν το εργοστάσιό τους από το κλείσιμο. Όμως,τα γεγονότα τον ξεπερνούν.

Κωμωδία με κοινωνική συνείδηση και με σινεφιλική αύρα από τον Σεντρίκ Καν.

Ο Σιμός, ένας έμπειρος σκηνοθέτης, ξεκινά γυρίσματα για ένα κοινωνικό-πολιτικό δράμα, βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα: τον αγώνα μιας ομάδας εργατών, που μάχεται για να μην κλείσει το εργοστάσιό τους. Σύντομα όμως διαπιστώνει πως ο παραγωγός του τού έχει πει ψέματα, οι ηθοποιοί του βιώνουν νευρική κρίση και το συνεργείο είναι σε αναβρασμό. Την ώρα που οι χρηματοδότες απειλούν με αποχώρηση από την παραγωγή, εμφανίζεται ένας νεαρός κομπάρσος, ο Ζοζέφ,  στον οποίο ο σκηνοθέτης εμπιστεύεται τη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ για όσα συμβαίνουν.

O Σεντρίκ Καν («Μάντεψε Ποιος Ήρθε για τα Γενέθλιά σου») έρχεται να προστεθεί στη λίστα των σκηνοθετών, που αφιερώνουν μία δημιουργία τους στη μαγεία του κινηματογράφου και στα όσα συμβαίνουν πίσω από τις κάμερες. Ο Γάλλος σκηνοθέτης διαρθρώνει τη δική του ταινία σε τρεις παράλληλες αφηγήσεις, που πλέκονται μεταξύ τους:  από τη μία είναι η μυθοπλασία που γυρίζει ο πρωταγωνιστής του -ένας καταπληκτικός Ντενί Πονταλιντές  στον ρόλο-, από την άλλη τα όσα συμβαίνουν στα παρασκήνια και τέλος το making of ενός νεαρού ιδεαλιστή, που ακόμα που δεν έχει προλάβει να κουραστεί, ή να αλλοιωθεί από το σύστημα.

Ακολουθώντας μια διαφορετική σκηνοθετική προσέγγιση, κυρίως από αισθητικής πλευράς, σε κάθε του ιστορία, ο Καν υπογράφει τη δική του επιστολή αγάπης στο σινεμά, σατιρίζει με χιούμορ τα κακώς κείμενα των παραγωγών και με μια γλυκόπικρη διάθεση αναρωτιέται τελικά για το κατά πόσο πολιτικό και ρηξικέλευθο  μπορεί να γίνει ένα έργο τέχνης, όταν το υπερασπίζονται άνθρωποι που παλεύουν για το μεροκάματο, ή με τους προσωπικούς τους δαίμονες.

Παίζονται ακόμα:

Και οι Τέσσερις Είναι Υπέροχες (The Fabulous Four)

Σκηνοθεσία: Τζοσλίν Μουρχάουζ

Παίζουν: Σούζαν Σαράντον, Μπετ Μίντλερ, Μέγκαν Μαλάλι, Σέριλ Λι Ραλφ

Περίληψη: Τρεις φίλες από το κολλέγιο πηγαίνουν έως τη Φλόριντα για τον γάμο της κολλητής, όπου θα περάσουν ένα τρελό σαββατοκύριακο.

Γαμήλια κομεντί με τις Μπέντι Μίντλερ και Σούζαν Σάραντον.

Τρεις φίλες ταξιδεύουν για να γίνουν παράνυφες στον γάμο της κολλητής τους από το κολέγιο, που παντρεύεται έναν μήνα μετά από τον θάνατο του άνδρα της.  Η επανένωσή τους θα ξυπνήσει πολλά απωθημένα κατά τη διάρκεια ενός τρελού Σαββατοκύριακου στη Φλόριντα, που θα τις κάνει να καταλάβουν ότι αυτά που τις ενώνουν είναι περισσότερα από αυτά που τις χωρίζουν.

Στα Ίχνη του Δον Κιχώτη (Giants of La Mancha)

Σκηνοθεσία: Γκονζάλο Γκουτιέρεζ

Με τις φωνές των (στα ελληνικά): Τάσου Νταπαντά, Δημήτρη Μπαμπανιώτη, Εβίνας Χριστογιαννοπούλου, Κώστα Τερζάκη, Βαγγέλη Χαλκιαδάκη, Μυρτώς Ναούμ, Κώστα Αποστολίδη, Άρτεμις Ματαφιά

Περίληψη: Μεταφορά του αριστουργήματος του Θερβάντες, σε μια εκδοχή για μιαρά και μεγάλα παιδιά.

Animation διασκευή της κλασικής ιστορίας του Μιγκέλ Θερβάντες.

Ο Αλφόνσο Κιχώτης είναι ένα εντεκάχρονο αγόρι με τεράστια φαντασία. Ως απόγονος και νόμιμος κληρονόμος του Δον Κιχώτη, όπως ακριβώς ο προ-προ-προ-προ-προ-προπάππους του, πολεμάει συνεχώς τέρατα -τα οποία κανείς άλλος δε μπορεί να δει- για να σώσει την πόλη του, τη Λα Μάντσα. Ο μοναδικός του φίλος, ο Πάντσο Πάντσα, μένει ακριβώς δίπλα στο σπίτι του, όμως η φιλία τους είναι κρυφή, μιας και οι οικογένειές τους βρίσκονται σε διαμάχη.

Καθώς μια δυσοίωνη καταιγίδα πλησιάζει τη Λα Μάντσα, ένας μυστήριος επιχειρηματίας ονόματι Καράσκο προσπαθεί να πείσειτους κατοίκους να πουλήσουν τις περιουσίες τους και να μετακομίσουν σε ένα πολυτελές συγκρότημα κατοικιών.

Ο μόνος που πιστεύει ότι κάτι περίεργο κρύβεται πίσω από την καταιγίδα είναι ο Αλφόνσο. Επιστρατεύει λοιπόν τη βοήθεια του Πάντσο και της κοινής τους φίλης, Βικτόρια, για να πάνε στο δάσος της Λα Μάντσα για να πιάσουν το τέρας, που ο Αλφόνσο πιστεύει ότι ευθύνεται για την καταιγίδα. Παρά το γεγονός ότι ο Πάντσο και η Βικτόρια δεν πολυπιστεύουν την ιστορία του, οιτρεις τους ξεκινούν αυτή την αποστολή, με τον Καράσκο να τους ακολουθεί, προσπαθώντας να τους σταματήσει πάση θυσία.

Επαναπροβολές:

Η Πύλη της Κολάσεως (Jigokumon /Gate of Hell)

Σκηνοθεσία: Τεϊνοσούκε Κινουγκάσα

Παίζουν: Καζούο Χασεγκάουα, Ματσίκο Κίο, Ισάο Γιαμαγκάτα



Περίληψη: Οι απελπισμένες προσπάθειες ενός σαμουράι να κάνει δική του μια παντρεμένη αριστοκράτισσα.

Μία από τις πρώτες επικές έγχρωμες ιαπωνικές ταινίες του 1953, που απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα και το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας.

Γύρω στα 1150, στη διάρκεια της περιόδου Μέιτζι, γίνεται πραξικόπημα εναντίον του αυτοκράτορα, το οποίο τελικά αποτυγχάνει. Για να παραπλανηθούν οι στασιαστές, στην αυτοκρατορική άμαξα μπαίνει η Κέσα, μια κυρία της αυλής, υπό την προστασία του σαμουράι Μορίτο Έντο. Μετά από την καταστολή της εξέγερσης, ο σαμουράι ξανασυναντά την Κέσα και καθώς είναι ερωτευμένος μαζί της, τη ζητά σε γάμο, ενώ εκείνη είναι παντρεμένη με τον άρχοντα Βατάρου. Τυφλωμένος από το ερωτικό του πάθος, ο σαμουράι επιμένει σ’ αυτήν την παράλογη απαίτηση και σταδιακά γίνεται ο περίγελος της κοινωνίας του Κιότο. Όταν σύζυγος και επίδοξος εραστής βρίσκονται αντιμέτωποι σ’ έναν αγώνα ιππασίας, ο Μορίτο νικά και το πάθος του για την Κέσα μεγαλώνει. Φτάνει μάλιστα στο σημείο να την απειλήσει πως θα  τη σκοτώσει μαζί μ’ όλη της την οικογένεια, αν δεν γίνει δική του. Η γυναίκα, πιστή στον σύζυγό της και κλεισμένη στον εαυτό της, θα επιλέξει να δώσει ένα τραγικό τέλος στο αδιέξοδο.

Η ταινία του Κινουγκάσα, ένας πρώιμος θρίαμβος της έγχρωμης κινηματογραφίας στην Ιαπωνία, είναι μια αξέχαστη, τραγική ιστορία εμμονής και ανεκπλήρωτου πάθους. Ο τίτλος της παραπέμπει στην εσωτερική κόλαση του κεντρικού ήρωας, ενώ το τραγικό της στοιχείο εφορμάται από τις αρχές του Θεάτρου Νο. Κάθε σκηνή είναι μια ανεκτίμητη εικόνα από μόνη της, συνθέτοντας ένα σπάνιο ζωγραφικό ποίημα, αφιερωμένο στη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης επιθυμίας.

Μαύρη Βροχή (Kuroi Ame /Black Rain)

Σκηνοθεσία: Σοέι Ιμαμούρα

Παίζουν: Γιοσίκο Τανάκα, Καζούο Κιταμούρα, Ετσούκο Ιτσιχάρα

Περίληψη: Πέντε χρόνια μετά την καταστροφή της Χιροσίμα, μια οικογένεια που επέζησε από την έκρηξη, αλλά μολύνθηκε από τη ραδιενέργεια, περιμένει με στωικότητα τη στιγμή του τέλους.

Το εμβληματικό φιλμ του Σοέι Ιμαμούρα για την τραγωδία στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, που βραβεύτηκε στις Κάννες το 1989.

Χιροσίμα, 6 Αυγούστου 1945. Λίγες ώρες μετά από την πτώση της ατομικής βόμβας, μια μαύρη βροχή θα πέσει στην πόλη. Σε πέντε χρόνια, εκατό χιλιάδες από τους επιζώντες θα πεθάνουν απ’ αυτή τη ραδιενεργό βροχή. Η οικογένεια Σιγκεμάτσου θα εγκατασταθεί στην εξοχή, αλλά οι μέρες της είναι μετρημένες, μια και ελάχιστοι θα γλιτώσουν από «τον θάνατο που ήρθε από τον ουρανό».