Nέες ταινίες: Οι «Αφανείς ηρωίδες» υποψήφιες για Οσκαρ - Τρεις γυναίκες που άλλαξαν την Αμερική  | 0 bovary.gr
LIVING CITY

Nέες ταινίες: Οι «Αφανείς ηρωίδες» υποψήφιες για Οσκαρ - Τρεις γυναίκες που άλλαξαν την Αμερική

Ενδιαφέρουσες οι κινηματογραφικές επιλογές και αυτής της εβδομάδας. Από τις «Αφανείς ηρωίδες» στον «Ιδρυτή μιας αυτοκρατορίας» και τον «Ανθρωπο με τα χίλια πρόσωπα».

  • Αφανείς Ηρωίδες
  • Hidden Figures
  • Σκηνοθεσία: Θιοντόρ Μέλφι
  • Παίζουν: Ταράτζι Π. Χένσον, Οκτάβια Σπένσερ, Τζανέλ Μονέ, Κέβιν Κόστνερ, Κίρστεν Ντάνστ, Μαχερσάλα Αλί

Περίληψη:

H άγνωστη στους περισσότερους ιστορία μιας ελίτ ομάδας Αφρο-Αμερικανών γυναικών μαθηματικών της NASA -της Κάθριν Τζόνσον, της Ντόροθι Βον και της Μέρι Τζάκσον- οι οποίες βοήθησαν την Αμερική να κερδίσει τη Σοβιετική Ένωση στον αγώνα των διαστημικών αποστολών, δίνοντας παράλληλα μάχη για τα ίσα δικαιώματα των γυναικών. Με τρεις υποψηφιότητες για Όσκαρ (Καλύτερης ταινίας, διασκευασμένου σεναρίου και Β΄ γυναικείου ρόλου)

Οι « Αφανείς ηρωίδες» φέρνουν στο φως την απίστευτη ιστορία τριών γυναικών που άλλαξαν την Αμερική. Μπορεί όλοι να έχουμε ακούσει για τον Τζον Γκλεν, ή τον Νιλ Άρμστρονγκ, όμως τα ονόματα της Κάθριν Τζόνσον, της Ντόροθι Βον και της Μέρι Τζάκσον, τριών Αφρο- Αμερικανίδων ιδιοφυών γυναικών που εργάζονταν στη NASA την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου μάλλον δεν θα σας θα σας θυμίσουν κάτι. Κι όμως αυτές οι μοναδικές γυναίκες έθεσαν τον Τζον Γκλεν σε τροχιά γύρω από τη Γη, με πάνω από 17.000 μίλια την ώρα. Ο Θίοντορ Μέλφι περιγράφει τις δυσκολίες και τις μάχες που έδωσαν οι τρεις κυρίες μέσα σε ένα ανδροκρατούμενο και ρατσιστικό περιβάλλον, που όμως είχε ανάγκη την ευφυΐα τους. Ακολουθώντας μια κλασική αφήγηση, χωρίς πολλές ανατροπές, εστιάζει στις προσωπικότητες των τριών γυναικών, ενώ με έξυπνο τρόπο σκιαγραφεί μια σημαντική ιστορική στιγμή, όπου οι φυλετικές διακρίσεις δεν είχαν ξεπεραστεί, και αποτυπώνει το κλίμα ρατσισμού που επικρατούσε κάτω από μια καθωσπρέπει επιφάνεια. Έτσι, αν και όλη η ταινία γέρνει προς την υπεράσπιση των αμερικανικών συμφερόντων, η παρουσία των αφανών ηρωίδων δίνει ένα μήνυμα για ανθρώπινα δικαιώματα, πέρα από τον χρόνο και το χώρο. Κι ίσως έρχεται σε μια νευραλγική στιγμή για την Αμερική να υπενθυμίσει ότι οι ικανότητες και η δύναμη του μυαλού δεν έχουν χρώμα και φύλο.

Ταυτόχρονα φροντίζει να ακολουθεί τις πρωταγωνίστριές του και στις ιδιωτικές τους στιγμές, δίνοντας μια ανθρώπινη διάσταση στην ιστορία του. Η Ταράτζι Π. Χένσον, η Οκτάβια Σπένσερ που διεκδικεί το Όσκαρ Β΄ γυναικείου ρόλου και η Τζανέλ Μονέ - η καθεμία με το δικό της ταμπεραμέντο- είναι μια ιδανική ομάδα, που σίγουρα θα αποτελέσει έμπνευση για πολλές γυναίκες. Στον ρόλο του διευθυντή της NASA, που ξεπερνάει τους ρατσιστικούς νόμους και υπερασπίζεται την επιστημονική ιδιότητα των τριών γυναικών, ένας ανανεωμένος Κέβιν Κόστνερ, ενώ τον σύντροφο της Κάθριν ερμηνεύει με τρυφερότητα ο Μαχερσάλα Αλί, ο πρωταγωνιστής του «Μoonlight». Η ιστορία αυτών των γυναικών αναμφίβολα θα σας εντυπωσιάσει και θα σας διασκεδάσει, καθώς και οι τρεις τους έχουν μια χαριτωμένη τρέλα, αλλά ο Μέλφι ακολουθεί την πεπατημένη και δεν αντιστέκεται στις «συνταγές».

  • Ο Ιδρυτής Μιας Αυτοκρατορίας
  • (The Founder)
  • Σκηνοθεσία: Τζον Λι Χάνκοκ
  • Παίζουν: Μάικλ Κίτον, Νικ Όφερμαν, Τζον Κάρολ Λιντς, Λίντα Καρντελίνι, Πάτρικ Γουίλσον, Λόρα Ντερν

Περίληψη:

Η πραγματική ιστορία του Ρέι Κροκ, ενός πωλητή από το Ιλινόι της Αμερικής, που έκανε τα McDonald’ s επιχειρηματικό κολοσσό. Ο Τζον Λι Χάνκοκ μέσα από τη βιογραφία του Ρέι Κροκ, του ανθρώπου που έκανε διάσημα τα McDonald’ s, καθιερώνοντάς τα στην αμερικανική κουλτούρα, περιγράφει τη δύση μιας εποχής και δείχνει τα « δόντια» του καπιταλισμού.

Ο Κροκ ξεκίνησε την καριέρα του ως αποτυχημένος πωλητής. Σε ένα από τα ταξίδια του γνώρισε τους Μακ και Ντικ ΜακΝτόναλντ, που είχαν ένα εστιατόριο με εξειδίκευση στα burgers στην Νότια Καλιφόρνια τη δεκαετία του 1950. Εντυπωσιάστηκε από το ταχύτατο σύστημα παρασκευής φαγητού που είχαν αναπτύξει τα δύο αδέρφια και τους έπεισε να ξεκινήσουν μια επιχείρηση franchise. Eκείνος, ενσαρκώνοντας την απόλυτη ιδέα του αμερικανικού ονείρου, μανιασμένα αναζητάει το κέρδος, ενώ τα δυο αδέρφια υπερασπίζονται την οικογενειακή τους παράδοση και αντιστέκονται στην απληστία του. Όμως ο Κροκ καταφέρνει να εξαγοράσει την επιχείρηση και να δημιουργήσει μια αυτοκρατορία δισεκατομμυρίων.

Ξεκινώντας ως μια τυπική βιογραφία, η ταινία γρήγορα αποκαλύπτει τα χαρτιά της και ξεδιπλώνει το μηχανισμό του καπιταλιστικού συστήματος, που έχει ως σημαία του το «όταν θέλω κάτι να πάρω, το παίρνω». Τα αδέρφια Μακ Ντόναλντ, εκπρόσωποι μιας μικρομεσαίας τάξης που κάνει ευσυνείδητα τη δουλειά της και υποστηρίζει την παράδοσή της, αρνείται την εξέλιξη, αν αυτή σημαίνει εκπτώσεις στην ποιότητα, ενώ από την άλλη ο Κροκ προτάσσει το κέρδος και την επέκταση. Ο Τζον Λι Χάνκοκ καταφέρνει, κρατώντας τις ισορροπίες να περιγράψει, με αδρές γραμμές τα δυο μέτωπα, χωρίς να υποστηρίζει καμία πλευρά, αλλά ταυτόχρονα αποκαθηλώνει την ιδέα του αμερικανικού ονείρου. Η σκηνή που τα δυο αδέρφια βλέπουν το όνομά τους να κατεβαίνει από την ταμπέλα της οικογενειακής τους επιχείρησης συμπυκνώνει σε μια εικόνα ένα ολόκληρο σύστημα, όπου επιβιώνει ο πιο δυνατός.

Ο Μάικλ Κίτον, σε μια αξιομνημόνευτη ερμηνεία, υποδύεται τον Κρoκ με χαμόγελο, άνεση, και χιούμορ, ενώ παράλληλα αφήνει να διαφανεί η επικινδυνότητά του. Ακόμα και η προσωπική ζωή του ήρωα, που ανενδοίαστα κλέβει τη γυναίκα του συνεργάτη του κι εγκαταλείπει την πρώτη του σύζυγό όταν πια δεν του είναι απαραίτητη, υπογραμμίζει πώς ένα σύστημα επηρεάζει γενικότερα τη συμπεριφορά του ατόμου.

Ο Χάνκοκ κλείνει την ταινία του με ένα θολό πλάνο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η νέα εποχή που ανατέλλει δεν είναι αθώα, αλλά μπορεί να οδηγήσει στον όλεθρο μια ολόκληρη χώρα, δίνοντας ένα σαφές πολιτικό στίγμα.

  • Γιατρός στο Χωριό
  • (Médecin de campagne)
  • Σκηνοθεσία: Τομά Λιλτί
  • Πρωταγωνιστούν: Φρανσουά Κλουζέ, Μαριάν Ντενικούρ

Περίληψη:

Ο Ζαν Πιερ είναι ο γιατρός ενός μικρού χωριού, που βρίσκεται επί ποδός 24 ώρες το 24ώρο για τους ασθενείς του. Όμως, μία επίσκεψή του στο νοσοκομείο αποκαλύπτει ότι τώρα είναι εκείνος που χρειάζεται περίθαλψη. Η Ναταλί αναλαμβάνει την δύσκολη αποστολή να τον αντικαταστήσει. Ο σκηνοθέτης Τομά Λιτλί, που εγκατέλειψε την ιατρική για χάρη του κινηματογράφου, εμπνέεται από την προσωπική του εμπειρία και υπογράφει μια στιλάτη, αλλά αρκετά αναμενόμενη δραματική κομεντί, που προτάσσει την έννοια της ομάδας. Σε μια απομακρυσμένη επαρχιακή πόλη της Γαλλίας υπάρχει μόνο ένας γιατρός, ο Ζαν Πιερ. Με αυταπάρνηση και αυτοθυσία δουλεύει ασταμάτητα για να εξυπηρετήσει τους ασθενείς του, να ακούσει τα προβλήματά τους, να φροντίσει τις υποθέσεις τους. Όταν μαθαίνει πως έχει καρκίνο, αναγκάζεται να προσλάβει μια βοηθό. Η γοητευτική Ναταλί γίνεται στην αρχή θύμα της ιδιοτροπίας του και των καυστικών του σχολίων, καθώς ο πολύτιμος γιατρός δεν μπορεί να δεχτεί άλλη μέθοδο εκτός από τη δική του. Σταδιακά όμως η Ναταλί θα μάθει δίπλα του τη δουλειά, θα προσαρμοστεί στις δύσκολες συνθήκες εργασίας και θα γίνει αγαπητή στους κατοίκους. Ο αναντικατάστατος γιατρός θα συνειδητοποιήσει ότι η ισχύς εν τη ενώσει μπορεί πραγματικά να κάνει θαύματα. Ο Λιτλί φαίνεται πως ξέρει πολύ καλά το θέμα του και περιγράφει με ακρίβεια τη δουλειά ενός αγροτικού γιατρού, φωτίζοντας παράλληλα τη ζωή στην επαρχία σήμερα, ενώ δίνει μια απάντηση στο πώς μπορεί να γεφυρωθεί το χάσμα των γενεών. Ο έμπειρος Ζαν Πιερ αναγκάζεται να μάθει στην Ναταλί τη δουλειά , γιατί κάποιος πρέπει να τον διαδεχθεί. Μέσα από μια απλή ιστορία, ο Γάλλος σκηνοθέτης δίνει ένα καλό παράδειγμα για το πώς μπορεί να λειτουργήσει εύρυθμα μια μικρή, ή και μια μεγαλύτερη κοινωνία. Όταν οι διαφορές γεφυρώνονται , συμβαίνει το θαύμα. Το πρωταγωνιστικό του δίδυμο -Φρανσουά Κλουζέ και Μαριάν Ντενικούρ- με την προσωπική του γοητεία, αναπτύσσει μια ενδιαφέρουσα σχέση, όπου σταδιακά εξελίσσεται σε σεβασμό, με έναν υφέρποντα ερωτισμό. Οι δυο τους αντιμετωπίζουν τους ρόλους τους με απλότητα και χιούμορ, φτιάχνοντας δυο πολύ συμπαθητικούς ήρωες , που κερδίζουν το βλέμμα του θεατή. Με γαλλική φινέτσα, αλλά χωρίς πολλές εκπλήξεις, ο Λιτλί τελικά αφηγείται μια ανθρώπινη ιστορία με λιτό τρόπο, εμβαθύνοντας χωρίς διδακτισμούς σ’ ένα θέμα που θα έπρεπε να απασχολεί τις σημερινές κοινωνίες.

  • O άνθρωπος με τα χίλια πρόσωπα
  • (El hombre de las mil caras)
  • Σκηνοθεσία: Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ
  • Παίζουν: ΕδουάρδoΦερνάντεζ, Χοσέ Κορονάδο, ΜάρταΕτούρα, Κάρλος Σάντος, ΆλμπαΓκαλότσα

Περίληψη:

Η αληθινή ιστορία ενός ανθρώπου που κατάφερε να ξεγελάσει μια ολόκληρη χώρα, του Φρανσίσκο Παέζα, ο οποίος οργάνωσε μια από τις μεγαλύτερες απάτες των τελευταίων δεκαετιών. Ο Αλμπέρτο Ροντρίγκεζ και η βραβευμένη ομάδα της ταινίας «Το Μικρό Νησί» καταπιάνεται με μια αληθινή υπόθεση που είχε συνταράξει την Ισπανία, στήνοντας ένα επίπεδο πολιτικό θρίλερ. Ο Φρανσίσκο Παέζα, ο πρώην πράκτορας της ισπανικής κυβέρνησης , ήταν υπεύθυνος για την σημαντικότερη επιχείρηση εναντίον της τρομοκρατικής οργάνωσης των Βάσκων, της ETA. Όμως παγιδεύεται από την ίδια του την κυβέρνηση κι αναγκάζεται να εγκαταλείψει τη χώρα. Όταν τελικά θα μπορέσει να επιστρέψει στην Ισπανία, είναι πια απένταρος και η προσωπική του ζωή έχει καταρρεύσει. Τότε τον επισκέπτεται ο Λουίς Ρολντάν, ο πανίσχυρος πρώην Διοικητής της Αστυνομίας, και του προσφέρει ένα εκατομμύριο δολάρια, για να τον βοηθήσει να διαφυλάξει τα δώδεκα εκατομμύρια δολάρια που κλάπηκαν από τον προϋπολογισμό που είχε υπό τον έλεγχο του. Το κοφτερό μυαλό του Παέζα θα οργανώσει την εκδίκηση του, με στόχο να αρπάξει τα λεφτά του Ρολντάν και να ξεγελάσει μια ολόκληρη χώρα, στήνοντας μια ευφυή και περίπλοκη επιχείρηση. Ο Ροντρίγκεζ, που όπως έχει δηλώσει, παρακολούθησε την όλη υπόθεση όταν σπούδαζε, βασίστηκε στο βιβλίο «Paesa: The Spy of a ThousandFaces», του Θερντάν, αλλά χρησιμοποίησε κι αρκετά fiction στοιχεία, προκειμένου να φτάσει την αλήθεια. Άλλωστε όπως λέει και ο Χεσούς Καμόες, ο αφηγητής της ιστορίας, (ένας φαντασιακός χαρακτήρας) συνεργάτης του Παεζα, «αυτή είναι η αληθινή ιστορία ενός ψεύτη κι όπως όλες οι αληθινές ιστορίες έχει πολλά ψέματα». Ο Ισπανός δημιουργός επιχειρεί μέσα σε περίπου δυο ώρες να ανασυνθέσει μια ολόκληρη ζωή. Έτσι αφηγείται πάρα πολλά γεγονότα, πολλές φορές βιαστικά, δημιουργώντας μεν το πλαίσιο μιας κατασκοπικής ταινίας, αλλά μη εμβαθύνοντας τελικά στα κίνητρα του Παέζα. Στο τέλος ο θεατής έχει πολλές πληροφορίες γύρω από ένα σημαντικό πολιτικό σκάνδαλο, αλλά δύσκολα θα μπορέσει να αποσαφηνίσει, γιατί αυτός ο δαιμόνιος τύπος τα έκανε όλα αυτά. Μια ιστορία εκδίκησης, αλαζονείας πάθους για εξουσία κι εύκολο χρήμα; Τι οδηγεί τα βήματα και τις πράξεις του Παέζα;

Προσπαθώντας να περιγράψει έναν μηχανισμό εξουσίας και διακίνησης χρήματος, ο Ροντρίγκεζ δημιουργεί χαρακτήρες βαθιά διαβρωμένους και οι λιγοστές προσπάθειές του να τους προσδώσει ανθρώπινη διάσταση πέφτουν στο κενό, καθώς μηχανικά εκείνοι εμμένουν μόνο στην εκπλήρωση του σχεδίου τους. Αν και ο Έντουαρντ Φερνάντεζ διατηρεί το μυστήριο του ρόλου του κεντρικού ήρωα, ο Παέζα περιγράφεται ως ένας τυχοδιώκτης, αφήνοντάς μας την απορία αν τελικά ήταν μια δαιμονική ευφυΐα, ή ένας άνθρωπος που απλώς βρέθηκε σε μια περίεργη συγκυρία την οποία μπόρεσε να εκμεταλλευτεί. Το γεγονός ότι η ταινία εμπεριέχει πολλά πλαστά στοιχεία δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τα πράγματα. Ίσως ο Ροντρίγκεζ έπλασε με το μυαλό του ένα σενάριο, εντυπωσιασμένος από την προσωπικότητα του Παέζα, όμως επειδή εδώ μιλάμε για ένα τεράστιο σκάνδαλο, που επηρέασε ένα ολόκληρο λαό, χρειάζεται και κάτι περισσότερο από μια περιπέτεια με πράκτορες και παρανόμους.

  • Κωδικός 999 (Triple 9)
  • Σκηνοθεσία: Τζον Χίλκοουτ
  • Παίζουν: Κέισι Άφλεκ, Τσιούετελ Έτζιοφορ, Γούντι Χάρελσον, Κέιτ Γουίνσλετ, Νόρμαν Ρίντους, Τερέζα Πάλμερ, Άντονι Μακί, Άαρον Πολ, Γκαλ Γκαντότ, Κλίφτον Κόλινς Τζούνιορ

Περίληψη:

Μία ομάδα αποτελούμενη από πρώην στρατιωτικούς και διεφθαρμένους αστυνομικούς εκβιάζεται από την Ρωσική μαφία και φέρνει εις πέρας δύσκολες αποστολές για λογαριασμό της. Προκειμένου να ξεφορτωθούν τους Ρώσους, αποφασίζουν να επικαλεστούν τον αστυνομικό κωδικό 999 (τραυματισμός/θάνατος αστυνομικού) και να την «στήσουν» σε ένα νέο αστυνομικό. Αυτός όμως καταφέρνει να ξεφύγει και μαζί με τον ντέντεκτιβ πατέρα του θα κάνει τα πάντα να ανακαλύψει ποιοι κρύβονται πίσω από αυτή την παγίδα. Ο Τζον Χίλκοουτ επιστρέφει με μια αστυνομική περιπέτεια, όπου συναντιούνται διεφθαρμένοι αστυνομικοί, Ρωσοεβραίοι μαφιόζοι, εθισμένοι στα ναρκωτικά επιθεωρητές, ακόμα και σατανιστές, αλλά δεν καταφέρνει να οδηγήσει την ταινία σε μια ενδιαφέρουσα κορύφωση. Ο Μάικλ, αρχηγός μια σπείρας διεφθαρμένων αστυνομικών, έχει έναν γιο με την αδερφή της αρχηγού της Ρωσικής μαφίας. Εκείνη τον απειλεί, χρησιμοποιώντας το παιδί, και τον υποχρεώνει να κάνει για λογαριασμό της μια ληστεία. Η ομάδα φέρνει εις πέρας την αποστολή, όμως η αρχιμαφιόζα απαιτεί και δεύτερη επιχείρηση, που για να την πετύχει η ομάδα πρέπει να ενεργοποιήσει τον κωδικό 999, δηλαδή τον κωδικό που καλεί όλες τις μονάδες όταν τραυματιστεί αστυνομικός.

Ένα από τα μέλη της συμμορίας βρίσκει το υποψήφιο θύμα, που τυγχάνει και γιος του επιθεωρητή, ο οποίος ερευνά την υπόθεση της πρώτης ληστείας. Με παράλληλες υποθέσεις να εξελίσσονται στο αστυνομικό τμήμα, που αφορούν περιθωριακούς τύπους, η ιστορία αποκτάει συνεχώς νέους χαρακτήρες που δεν αναπτύσσονται επαρκώς και έτσι δημιουργείται χάος. Με τη μισή ταινία υποφωτισμένη, ο Xίλκοουτ αν κι έχει ένα πρωτοκλασάτο καστ, δεν καταφέρνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον μας. Η σκηνή της πρώτης ληστείας ξεκινάει με καλές προοπτικές, σφιχτά πλάνα και ένταση, στη συνέχεια όμως πολλά μέτωπα ανοίγουν, το σενάριο εκτροχιάζεται και ο άξονας- αν υπάρχει- χάνεται τελείως, όποτε δεν μπορεί να καταλάβει κανείς για ποιο πράγμα ακριβώς μιλάμε. Οι πολλοί και καλοί ηθοποιοί επιτυγχάνουν να φτιάξουν τύπους εύκολα αναγνωρίσιμους, αλλά όχι να εμβαθύνουν στους χαρακτήρες, οπότε τελικά δεν μπορείς να ταυτιστείς με κανέναν. Ως αποτέλεσμα, το σασπένς γρήγορα ξεφουσκώνει και από ένα σημείο και μετά δεν περιμένεις πια τίποτα άλλο πέρα από τους τίτλους του τέλους.