Tar: H οσκαρική ερμηνεία της Κέιτ Μπλάνσετ και το αμφιλεγόμενο μήνυμα
Στις 9 Φεβρουαρίου έκανε πρεμιέρα στις ελληνικές αίθουσες μία από τις πιο πολυσυζητημένες και καταξιωμένες ταινίες της περσινής χρονιάς.
Το ψυχολογικό δράμα «TAR», που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας του 2022, ήταν η επιλογή πολλών κριτικών ως η καλύτερη ταινία της χρονιάς που μας πέρασε, κατατροπώνοντας πολλά φαβορί όπως τα «Φαντάσματα του Ινισέριν» και «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο». To φιλμ έδωσε επίσης ισχυρό παρών σε όλα τα κινηματογραφικά βραβεία υψηλού κύρους, συγκεντρώνοντας 20 βραβεία και 103 υποψηφιότητες συνολικά, μεταξύ των οποίων μία χρυσή σφαίρα για την ερμηνεία της Κέιτ Μπλάνσετ, καθώς και 6 υποψηφιότητες για Όσκαρ.
Λέγοντας την ιστορία μιας μαέστρου που φημίζεται για το ταλέντο αλλά και το δύσκολο χαρακτήρα της, το «TAR» εξερευνά μια φανταστική εκδοχή της αδυσώπητης βιομηχανίας της συμφωνικής μουσικής, και προστίθεται στην πλούσια φιλμογραφία των ταινιών που ασχολούνται με την σκληροπυρηνική κουλτούρα της υψηλής τέχνης («Whiplash», «Black Swan»). Ο σκηνοθέτης Τόντ Φίλντ είναι γνωστός για την ιδιαίτερα φειδωλή, μα απίστευτα πολυβραβευμένη καριέρα του, έχοντας σκηνοθετήσει μόνο δύο ταινίες μεγάλου μήκους πριν από το «TAR», οι οποίες όμως συγκέντρωσαν 14 υποψηφιότητες για Όσκαρ συνολικά. Η τελευταία του ταινία κυκλοφόρησε πριν από 16 ολόκληρα χρόνια.
Η συντριπτική πλειοψηφία των κριτικών ενθουσιάστηκε με το επίκαιρο σενάριο, την λεπτεπίλεπτη σκηνοθεσία και την καθηλωτική μουσική του φιλμ, όμως τα μεγαλύτερα εύσημα έλαβε η πρωταγωνίστρια Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία εκθειάστηκε για μια ανατριχιαστική ερμηνεία γεμάτη ένταση και τραγικότητα. Ενσαρκώνοντας την Lydia Tar, μια πανίσχυρη γυναίκα που έχει διαφθαρεί από την ίδια της την εξουσία και που έρχεται αντιμέτωπη με τις συνέπειές των πράξεών της, η Μπλάνσετ ελπίζει να κερδίσει το τρίτο της Όσκαρ στις 12 Μαρτίου.
Η ταινία, που ασχολείται με τα επίκαιρα θέματα του cancel culture, του σεξισμού στη βιομηχανία του θεάματος αλλά και της διαφθοράς, έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Συγκεκριμένα η Μάριν Άσλοπ, παγκοσμίου φήμης μαέστρος, δήλωσε ενοχλημένη από τη θεματική της ταινίας: «Προσβλήθηκα ως γυναίκα, ως μαέστρος και ως λεσβία» δήλωσε χαρακτηριστικά, αναφερόμενη στη σεξουαλικότητα της πρωταγωνίστριας. «Το να έχεις την ευκαιρία να πεις την ιστορία μιας ισχυρής γυναίκας και να την απεικονίσεις ως κακοποιητική μου ραγίζει την καρδιά». Στην απάντησή της, η Μπλάνσετ επιβεβαίωσε πως η ταινία δεν είναι βασισμένη στην ζωή της Άσλοπ.
Χάρη στην διχαστική θεματική του, το «TAR» είναι μία από τις πιο πολυσυζητημένες ταινίας της χρονιάς. Για κάποιους, η ταινία αποτελεί μια πολυεπίπεδη μελέτη της διαφθοράς, που αφήνει τους θεατές να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα. Άλλοι όμως βλέπουν την ταινία ως προπαγάνδα ενάντια στο cancel culture, αλλά και διαιώνιση των στερεοτύπων που θέλουν τις ισχυρές γυναίκες να είναι δυσάρεστες και κακοποιητικές.
Σε κάθε περίπτωση, θα μπορέσουμε να βγάλουμε τα δικά μας συμπεράσματα από τις 9 Φεβρουαρίου.