«The Rise and Fall of Victoria's Secret»: Tο ντοκιμαντέρ που ρίχνει φως σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα στον χώρο της μόδας
Στις αρχές του 2022 θα κάνει πρεμιέρα στο Hulu η σειρά τριών ντοκιμαντέρ «The Rise and Fall of Victoria's Secret» σε σκηνοθεσία του Matt Tyrnauer, που σύμφωνα με δημοσίευμα του «The Holywood Reporter», «θα πάει στο παρασκήνιο του οίκου εσωρούχων, για να αποκαλύψει την εσωτερική λειτουργία της φίρμας Victoria's Secret»,
Τα σχέδια για το πρότζεκτ είχαν έρθει για πρώτη φορά στη δημοσιότητα τον Μάρτιο του 2020 από το Deadline.
Η σειρά θα ιχνηλατεί τη διαδρομή της Victoria's Secret από μια εταιρεία εσωρούχων η οποία δεχόταν παραγγελίες μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε έναν κολοσσό μόδας που αργότερα ήρθε στο επίκεντρο μεγάλης δημόσιας αντιπαράθεσης. Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία μπήκε στο στόχαστρο μετά από την έρευνα των Τimes της Νέας Υόρκης, η οποία αποκάλυψε μια σειρά από σεξιστικές συμπεριφορές και περιστατικά εργασιακής βίας που συνέβαιναν στον γνωστό οίκο, ενώ έφερε στο φως και τις σχέσεις της φίρμας με τον κατηγορούμενο για παιδοφιλία χρηματιστή Τζέφρι Επστάιν.
Η Victoria’s Secret ιδρύθηκε το 1977 από τον Roy Raymond, ο οποίος ήθελε ένα μέρος που θα μπορεί να αγοράζει εσώρουχα για την γυναίκα του χωρίς να αισθάνεται διεστραμμένος, δεδομένου ότι «οι πωλήτριες τον έκαναν πάντα να νιώθει ανεπιθύμητος».
Ο Raymond λοιπόν αντιλαμβάνεται ότι υπάρχει στην αγορά η ανάγκη για ένα κατάστημα εσωρούχων όπου θα ένιωθαν άνετα, τόσο οι γυναίκες όσο και οι άνδρες. Ανοίγει το πρώτο κατάστημα το 1977 στην Καλιφόρνια. Το 1982 η Victoria’s Secret είχε ήδη 6 καταστήματα, έναν κατάλογο 40 σελίδων και κέρδη 5 εκατομμύρια τον χρόνο.
Μέσα σε μόλις έναν χρόνο ο Raymond πρόσθεσε στην επιχείρηση την ταχυδρομική παραγγελία μέσω καταλόγων. Τότε όμως, αποφασίζει να πουλήσει την εταιρεία στην Leslie Wexner, διότι η φιλοσοφία του να αγοράζουν οι άντρες εσώρουχα στις γυναίκες, δεν είχε πολύ μεγάλη επιτυχία. Δεν είναι σαφές για ποιο λόγο πήρε αυτήν την απόφαση, ωστόσο φαίνεται πως, παρά τον υψηλό της τζίρο, η Victoria’s Secret δεν ήταν κερδοφόρα και ήταν στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.
Η απόφαση αυτή αποδείχθηκε πάντως καθοριστική, τόσο για τον ίδιο τον Raymond, όσο και για την ίδια τη Victoria’s Secret.
Έπειτα από μία δεύτερη αποτυχημένη απόπειρα να ανοίξει τη δική του εταιρία, ο Raymond χωρίζει με τη γυναίκα του το 1993 και βάζει τραγικό τέλος στη ζωή του, πηδώντας από την κρεμαστή γέφυρα Golden Gate, στον κόλπο του Σαν Φρανσίσκο.
Η επανάσταση ξεκίνησε το 1995, όταν η εταιρεία έκανε την πρώτη επίδειξη μόδας. Αρχικά ήταν κάτι συνηθισμένο, με μοντέλα να φορούν τα εσώρουχα της εταιρείας. Όμως τρία χρόνια αργότερα, εμφανίστηκαν μοντέλα που φορούσαν φτερά αγγέλων, μια ιδέα της που ανήκε στην Τάιρα Μπανκς κι έκαναν τα shows της εταιρείας δημοφιλή ανά τον κόσμο.
Οι επιδείξεις μόδας της Victoria’s Secret κοστίζουν περίπου 15 εκατομμύρια δολάρια η καθεμία, και εκτός από τα μοντέλα, στη σκηνή ανεβαίνουν κορυφαίοι καλλιτέχνες μεταξύ των οποίων η Τέιλορ Σουίφτ, η Κέιτι Πέρι, ο Τζάστιν Μπίμπερ, η Ριάνα ο Τζάστιν Τίμπερλει.
Κορυφαία μοντέλα έχουν περπατήσει στην πασαρέλα της Victoria Secret ανάμεσά τους Χαίντι Κλουμ, Λετίσια Κάστα, Ζιζέλ, Ναόμι Κάμπελ, Μιράντα Κερ, Αλεσάντρα Αμπρόσιο, Ιρίνα Σαικ, Σάρα Σαμπάιο, Τείλορ Χιλ, Κάντις Σουάνπουλ.
Αρκετά όμως μοντέλα μεταξύ των οποίων οι Κρίστι Τέρλινγκτον, Άμπερ Βαλέτα και Ίσκρα Λόρενς, μαζί με άλλα 100 διάσημα ονόματα της πασαρέλας, έστειλαν ανοιχτή επιστολή καταγγελίας που απευθύνεται στον διευθύνοντα σύμβουλο John Mehas και η οποία φιλοξενήθηκε πρόσφατα από τους New York Times σε μία έρευνα με γενικό τίτλο «Angels in Hell: The Culture of Misogyny Inside Victoria's Secret».
«Οι αναφορές των Times επανέλαβαν καταγγελίες για ανάρμοστη συμπεριφορά απέναντι στα μοντέλα και τους υπαλλήλους», αναφέρει η επιστολή προς τον Mehas. «Διαπόμπευση των σωμάτων, άσεμνες παρατηρήσεις, τιμωρίες με τη μη καταβολή προκαταβολών, μη εξουσιοδοτημένη χρήση των φωτογραφιών των μοντέλων και πιέσεις για γυμνές φωτογραφήσεις, χωρίς αμοιβή για τις προσωπικές συλλογές των φωτογράφων», είναι μερικά από αυτά που καταγγέλλονται.
Η έρευνα καταδεικνύει ως βασικό δράστη τον Ed Razek, υποστηρίζοντας ότι ενθάρρυνε την «εδραιωμένη κουλτούρα του μισογυνισμού, του εκφοβισμού και της παρενόχλησης».
Η εταιρεία L Brands, στην οποία πλέον ανήκει το εμπορικό σήμα της Victoria's Secret απάντησε στην επιστολή με δήλωσή της στο People: «Έχουμε τους ίδιους στόχους με το Model Alliance για να διασφαλίσουμε την ασφάλεια και την ευημερία των μοντέλων. Οι σκληρές διαδικασίες λήψης φωτογραφιών, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης και της επίβλεψης, τέθηκαν σε εφαρμογή τον Μάιο του 2019 και ανταποκρίνονται στα όσα περιλαμβάνει το πρόγραμμα RESPECT και πέραν αυτού. Είμαστε περήφανοι για την πρόοδο που έχουμε σημειώσει και παραμένουμε προσηλωμένοι στη συνεχή βελτίωση. Είμαστε πάντα ανοιχτοί για να συνεργαστούμε με όσους θέλουν να κάνουν βελτιώσεις στον κλάδο». Επίσης, ο Razek αρνήθηκε τους ισχυρισμούς των Times, επιμένοντας ότι είναι «κατηγορηματικά αναληθείς, παρερμηνευμένοι ή έξω από την πραγματικότητα».
Στο ντοκιμαντέρ πάντως μέσα από προσωπικές αφηγήσεις αλλά και μια ενδελεχή έρευνα, πρόκειται να έρθουν στο φως και νέα στοιχεία για την υπόθεση.