«Πόνος και Δόξα»: O Πέδρο Αλμοδόβαρ αυτοβιογραφείται και χαρίζει στον Αντόνιο Μπαντέρας έναν ρόλο ζωής
Aυτή την εβδομάδα o Πέδρο Αλμοδόβαρ αυτοβιογραφείται χαρίζοντας στον Αντόνιο Μπαντέρας το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών, ενώ ακόμα ένα κεφάλαιο του «Εξολοθρευτή» επιστρέφει, συγκεντρώνοντας τρεις συντελεστές της επιτυχίας του: τον Τζέιμς Κάμερον, τη Λίντα Χάμιλτον και τον Άρνολντ Σβαρτζενέγκερ.
Πόνος και Δόξα (Dolor y Gloria/ Pain and Glory)
Σκηνοθεσία: Πέδρο Αλμοδόβαρ
Παίζουν: Αντόνιο Μπαντέρας, Πενέλοπε Κρουζ, Λεονάρντο Σμπαράλια
Περίληψη: O Σαλβαδόρ Μάγιο, ένας σκηνοθέτης του κινηματογράφου που είναι πλέον στην παρακμή του, ξεκλειδώνει το κουτί των αναμνήσεων από την παιδική του ηλικία, ενώ προσπαθεί να κλείσει τους ανοιχτούς λογαριασμούς του.
Η πλέον αυτοβιογραφική ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ κλείνει μια άτυπη τριλογία του, που ξεκίνησε με τον «Νόμο του Πόθου» (1987) και συνεχίστηκε με την «Κακή Εκπαίδευση» (2004).
Ο Σαλβαδόρ Μάγιο είναι ένας διακεκριμένος κινηματογραφιστής, που στο κατώφλι των εξήντα χρόνων ζει αποκομμένος από τον κόσμο και τη τέχνη του, αντιμετωπίζοντας σοβαρά προβλήματα υγείας, αλλά και την εξάρτησή του από την ηρωίνη. Με αφορμή ένα θεατρικό έργο που έχει γράψει ξανασυνεργάζεται με έναν από τους πιο αγαπημένους του ηθοποιούς, ένας παλιός του έρωτας που τον καθόρισε τον επισκέπτεται από την Αργεντινή, ενώ συναντιέται με την ηλικιωμένη μητέρα του. Παράλληλα επιστρέφει στα φτωχικά του παιδικά χρόνια, τότε που ζώντας μέσα σε κατακόμβες ονειρευόταν να σπουδάσει, αλλά και στη νεανική του περίοδο στην Μαδρίτη του ’80.
Μελαγχολικός και στοχαστικός, χωρίς καμία αυταρέσκεια, ο Αλμοδόβαρ μιλάει με ειλικρίνεια για θέματα της προσωπικής του ζωής, τις σεξουαλικές του προτιμήσεις, την βαθιά σχέση με τη μητέρα του, τους εθισμούς του (κυριολεκτικά και μεταφορικά), με μια διάθεση αυτοανάλυσης και αντιμετώπισης των πληγών που τελικά όλοι κουβαλάμε.
Εγκαταλείποντας το γκροτέσκ στοιχείο που τον καθιέρωσε ως έναν από πιο σημαντικούς Ευρωπαίους σκηνοθέτες αλλά και τις μελοδραματικές εξάρσεις προηγούμενων ταινιών του, ο Αλμοδόβαρ, ώριμος και μελαγχολικός στοχάζεται πάνω στη ζωή και την τέχνη, αντλώντας υλικό από την προσωπική του ιστορία. Μάλιστα το σπίτι του Σαλβαδόρ είναι το δικό του διαμέρισμα, όπως και τα περισσότερα αντικείμενα ή ρούχα που χρησιμοποιεί ο Αντόνιο Μπαντέρας. Η εικαστική ματιά της ταινίας θυμίζει την πολυχρωμία που αγαπάει ο επιδραστικός auteur εδώ όμως συναντά μια φυσική σκοτεινιά αλλά παραδόξως και την αισθητική του Γιάννη Τσαρούχη -πολλά κάδρα θυμίζουν πίνακες του Έλληνα ζωγράφου.
Συνήθως οι αυτοβιογραφίες δεν αποφεύγουν την αυτοαναφορικότητα, όμως ο Αλμοδόβαρ είναι καλός αφηγητής και ξέρει να μπολιάζει το προσωπικό του με στοιχεία μυθοπλασίας, κάνοντας έτσι μια ιδιωτική ιστορία να αφορά το ευρύ κοινό, αναγάγοντας τον πόνο σε μια μορφή προσωπικής δόξας.
Ειλικρινής αλλά και πάντα αποκαλυπτικός, ο Ισπανός δημιουργός υπογράφει την πιο ιδιαίτερη ταινία του, χαρίζοντας στον έξοχο Αντόνιο Μπαντέρας έναν ρόλο ζωής, για τον οποίο μάλιστα κέρδισε και το Βραβείο Α΄ Ανδρικού ρόλου στο Φεστιβάλ Καννών.
Το Σενάριο που Άναψε Φωτιές (Tel Aviv on Fire)
Παίζουν: Καίς Νασίφ, Λούμπνα Αζαμπάλ, Γιανίβ Μπιτόν
Σκηνοθεσία: Σαμέχ Ζοάμπι
Περίληψη: Ένας τριαντάχρονος ασκούμενος σε τηλεοπτικό στούντιο, πηγαίνει καθημερινά στη Ραμάλα για τα γυρίσματα της δημοφιλούς σαπουνόπερας «Το Τελ Αβίβ Φλέγεται». Στο σημείο ελέγχου του Ισραηλινού στρατού, συναντά έναν αξιωματικό που του δίνει ιδέες για το σενάριο και -σύντομα η καριέρα του εκτοξεύεται.
Μαύρη κωμωδία γύρω από Παλαιστινιακό ζήτημα, που αποτελεί και επίσημη πρόταση του Λουξεμβούργου για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Ο Σαλάμ, ένας νέος Παλαιστίνιος που ζει στη Ιερουσαλήμ, εργάζεται ως βοηθός σε μια διάσημη σαπουνόπερα με τίτλο «Το Τελ Αβίβ φλέγεται» στην οποία παραγωγός είναι ο θείος του, και παράλληλα ονειρεύεται μια καριέρα σεναριογράφου. Καθημερινά όμως για να πάει στη δουλειά του, πρέπει να περνάει από το σημείο ελέγχου του Ισραηλινού στρατού, όπου και θα γνωρίσει τον Ασσί έναν αξιωματικό που παρακολουθεί φανατικά με τη γυναίκα του την εκπομπή. Εκείνος αρχίζει να του δίνει ιδέες για το σενάριο, απαιτώντας ουσιαστικά το φινάλε, που θα ικανοποιήσει τη σύζυγό του και τις φίλες της. Ο Σαλάμ αξιοποιώντας το υλικό του στρατιωτικού καταφέρνει να ανελιχθεί, όμως το φινάλε που ο μέντοράς του ζητάει δεν είναι καθόλου εύκολο, δεδομένης της πραγματικότητας, που χωρίζει Παλαιστίνιους και Ισραηλινούς.
Το ζήτημα της Παλαιστίνης και η συμφιλίωση έχει απασχολήσει πολλές φορές τον κινηματογράφο, εδώ όμως ο Ισραηλινός αραβικής καταγωγής Σαμέχ Ζοάμπι («Man Without a Cell Phone», «Under the Same Sun») επιλέγει τον δύσκολο δρόμο της κωμωδίας, για να τοποθετηθεί απέναντι σε ένα φλέγον ζήτημα.
Με αφορμή ένα τηλεοπτικό πρόγραμμα, μια καθημερινή δηλαδή συνήθεια, που παρακολουθούν φανατικά και οι δύο πλευρές, αποδεικνύει ότι ίσως αυτά που ενώνουν Παλαιστίνιους και Ισραηλίτες είναι πολύ περισσότερα από όσα τους χωρίσουν.Ταυτόχρονα μέσα από τις σκηνές της σαπουνόπερας που κινηματογραφεί με σατιρική διάθεση, μιλάει για το πολιτικό ζήτημα της περιοχής με χιούμορ και ελαφρότητα, χωρίς όμως να υποβαθμίζει τη σημασία του, πετυχαίνοντας έτσι να στείλει με έναν απλό τρόπο το μήνυμα της «ισορροπίας».
Η σεναριακή πλοκή ίσως εξαντλείται από ένα σημείο και μετά οπότε αναπόφευκτα πέφτει στην παγίδα της επανάληψης, όμως η πρόθεσή του που δεν είναι άλλη από το να πείσει αμφότερους ότι το πιο ουσιαστικό είναι να μάθεις να ακούς τον απέναντι σου επιτυγχάνεται χωρίς καμία καταγγελτική διάθεση ή διδακτισμό.
Εξολοθρευτής: Σκοτεινό Πεπρωμένο (Terminator: Dark Fate)
Σκηνοθεσία Τιμ Μίλερ
Παίζουν: Μακένζι Ντέιβις, Λίντα Χάμιλτον, Άρνολντ Σβαρτζενέγκερ, Νατάλια Ρέγιες
Περίληψη: Η Ντάνι Ράμος ζει μια απλή ζωή στην Πόλη του Μεξικού με τον αδερφό της και τον πατέρα της, όταν ένας υψηλά προηγμένος και θανάσιμος Εξολοθρευτής – ο Rev-9 – ταξιδεύει πίσω στον χρόνο για να την κυνηγήσει και να την σκοτώσει. Η επιβίωση της Ντάνι εξαρτάται από τη συνεργασία της με δύο γυναίκες: τη Γκρέις, μια παντοδύναμη πολεμίστρια από το μέλλον, και μια σκληραγωγημένη Σάρα Κόνορ. Καθώς ο Rev-9 καταστρέφει τα πάντα στο πέρασμά του χωρίς οίκτο κυνηγώντας τη Ντάνι, οι τρεις τους στρέφονται σε ένα T-800 από τον καιρό της Σάρα που μπορεί να είναι η τελευταία τους ελπίδα.
Ο Τζέιμς Κάμερον σε ρόλο παραγωγού, η Λίντα Χάμιλτον και ο Άρνολντ Σβαρτζενέγκερ επιστρέφουν για ένα ακόμα κεφάλαιο του δημοφιλούς franchise.
Τρεις περίπου δεκαετίες μετά από την πρώτη ταινία του « Εξολοθρευτή» που έμελλε να γίνει από τα δημοφιλέστερα saga του Χόλιγουντ, και αρκετά sequel, τρεις από τους βασικούς συντελεστές επιστρέφουν σε μια περιπέτεια που ακολουθώντας την τάση της εποχής, αποθεώνει το « girl power».
Αυτή τη φορά μια νεαρή Mεξικάνα εργάτρια καταδιώκεται από έναν επικίνδυνο εξολοθρευτή. Δύο γυναίκες, η Σάρα Κόνορ από το παρελθόν, που θέλει να πάρει εκδίκηση για τον γιο της, και η Γκρέις, μια πολεμίστρια από το μέλλον, ενώνουν τις δυνάμεις τους για να την σώσουν. Στην δυναμική γυναικοπαρέα μπαίνει και ο Τ-800 από τις παλιές ένδοξες μέρες της Σάρα και οι μάχες ξεκινούν.
Ο Τιμ Μίλερ («Deadpool») κάθεται στη σκηνοθετική καρέκλα, με τον Κάμερον να επιμελείται ένα μάλλον άνευρο σενάριο, και φροντίζει να ακολουθήσει τη γνωστή συνταγή: καταδιώξεις, μάχες, πυροβολισμοί και τρεχαλητό επαναλαμβάνονται χωρίς καμιά σκηνοθετική έκπληξη, η γυναικεία παρουσία προσθέτει το απαραίτητο αλατοπίπερο και η Χάμιλτον με τον Άρνυ βρίσκονται ξανά μαζί, ικανοποιώντας τους ορκισμένους φαν του « Εξολοθρευτή».
Tο κορίτσι και το λιοντάρι (Mia et le lion blanc/ Mia and the White Lion)
Σκηνοθεσία: Ζιλ ντε Μεστρ
Παίζουν: Ντανιά Ντε Βιλιέρ, Μελανί Λοράν, Λάνγκλεϊ Κερκγουντ
Περίληψη: H ζωή της δεκάχρονης Mία ανατράπηκε, όταν η οικογένειά της αποφάσισε να αφήσει το Λονδίνο για να αναλάβει μία φάρμα με λιοντάρια στην Αφρική. Όταν γεννιέται ένα πανέμορφο λευκό λιονταράκι με το όνομα Τσάρλι, η Mία βρίσκει ξανά τη χαρά και αναπτύσσει έναν ιδιαίτερο δεσμό μαζί του. Όταν ο Τσάρλι γίνεται τριών, ένα σκοτεινό οικογενειακό μυστικό θα αποκαλυφθεί.
Ο Ζιλ ντε Μεστρ πέρασε τρία χρόνια για να γυρίσει μια καθαρά φιλοζωική ταινία , με σαφές μήνυμα αλλά ελάχιστες κινηματογραφικές φιλοδοξίες.
Η Mία είναι ένα κορίτσι που μετακομίζει από το Λονδίνο στη Νότια Αφρική με την οικογένειά της, που αναλαμβάνει ένα εκτροφείο λιονταριών. Η μικρή, αν και απρόθυμη καταρχάς να έρθει σε επαφή με τα ζώα, σταδιακά αποκτάει μια ιδιαίτερη σχέση με ένα σπάνιο μικρό λευκό λιοντάρι, τον Τσάρλι. Mετά από τρία χρόνια όμως θα ανακαλύψει πως ο πατέρας της δεν είναι τόσο ανιδιοτελής όσο παρουσιάζεται και ότι τα λιοντάρια του προορίζονται για κυνηγετική λεία. Η μοίρα του Τσάρλι είναι προδεδικασμένη, οπότε η Μία πρέπει να ξεκινήσει έναν αγώνα που θα τη φέρει στα βάθη της Σαβάνας, προκειμένου να σώσει τον αγαπημένο της φίλο.
Χωρίς ειδικά εφέ, αλλά με τη βοήθεια του διάσημου γητευτή λιονταριών, Kέβιν Ρίτσαρντσον, με τον οποίο ο Μετς είχε συνεργαστεί σε ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή και το έργο του, ένα νεογέννητο λιοντάρι και ένα μικρό κορίτσι εκπαιδεύτηκαν και ανέπτυξαν μια πραγματική σχέση, η οποία καταγράφεται στην ταινία, πράγμα που αποτελεί και το πιο δυνατό της σημείο.
Απόλυτα προβλέψιμη ως προς την πλοκή της αλλά με συγκινητικά πλάνα που αποτυπώνουν τον δεσμό που μπορεί να αναπτύξει ένα θηρίο της ζούγκλας με ένα παιδί, ο Μεστρ, βασισμένος σε μια αληθινή ιστορία, στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα σχετικά με τη σωτηρία των λιονταριών της Νοτίου Αφρικής, που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν από επιπόλαιους κυνηγούς.
Έχοντας άλλωστε την υποστήριξη του Ιδρύματος Ρίτσαρντσον η ταινία μοιάζει περισσότερο με εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σκοπό έχει να ενημερώσει και να αφυπνίσει, γι’ αυτό άλλωστε τον λόγο δεν ενδιαφέρεται ιδιαιτέρως για την κινηματογραφική λογική, παρόλο που διαθέτει ένα καλό επιτελείο ηθοποιών.
Ορεινές συμφωνίες (Ντοκιμαντέρ)
Σενάριο Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Ευθυμίου
Περίληψη: Ένα ντοκιμαντέρ για τον «άγνωστο» Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, που εξερευνά τη σχέση του με την πολιτική, την οικογένεια, τη χώρα του, αλλά και τη φύση.
Λίγα χρόνια πριν από τον θάνατό του ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης ρωτήθηκε ποια από αυτά που κατάφερε να κάνει στα εβδομήντα χρόνια ενεργής παρουσίας του στον δημόσιο βίο, θεωρούσε ο ίδιος, με την απόσταση του χρόνου πλέον, πιο σημαντικά.
Οι απαντήσεις του εμπνέουν την ταινία «Ορεινές Συμφωνίες» που παρουσιάζει το Ίδρυμα Κωνσταντίνος Κ. Μητσοτάκης. Μια ταινία για τον άνθρωπο πίσω από τον πολιτικό, που με τις απόψεις, τις επιλογές και κυρίως τη στάση του αγαπήθηκε αλλά και αμφισβητήθηκε περισσότερο από κάθε άλλο σύγχρονο ηγέτη στη χώρα μας.
Μια ζωή (A life)
Σενάριο- Σκηνοθεσία: Ντίνος Γιώτης
Περίληψη: Η μοναδικότητα της ζωής μέσα από την εξέλιξη ενός παιδιού, και τη διαδρομή ενός μικρού ξύλινου καραβιού.
Στο ντοκιμαντέρ ξετυλίγεται η ζωή ενός παιδιού παράλληλα με τον πλου ενός μικρού ξύλινου καραβιού: από τις πηγές ενός ποταμού έως τις εκβολές του στη θάλασσα, σε αντιστοίχιση με την πορεία του ανθρώπου από τη γέννηση μέχρι το θάνατο. Το καραβάκι, στην κατάβασή του, συναντά στροβιλισμούς, μαιάνδρους, καταιγίδες, συμπληγάδες, καταρράκτες, απάνεμα νερά, μέχρι να εκβάλλει στην απέραντη θάλασσα.
Ταυτόχρονα, ο αφηγητής, σε πρώτο πρόσωπο, από τη θέση του ανθρώπου που κατοικεί πάνω στον πλανήτη Γη, διερωτάται: «Τι θα έκανα ή τι δεν θα έκανα ξανά, εάν μπορούσα να γυρίσω το χρόνο πίσω; Για ποιες πράξεις ή παραλείψεις μου έχω μετανιώσει; Έζησα, άραγε, σωστά ή μήπως σπατάλησα το μερίδιο του χρόνου που μού έτυχε; Ποιο είναι, αν υπάρχει, το νόημα της ζωής;»
Εμβόλιμα δεκαέξι σπουδαίες προσωπικότητες, (η ποιήτρια Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, ο πολιτικός Μανώλης Γλέζος, ο φιλόσοφος Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος, ο δημοσιογράφος Γιάννης Διακογιάννης, η συγγραφέας Άλκη Ζέη, ο νομικός Γεώργιος Κασιμάτης, ο σκηνοθέτης Νίκος Κούνδουρος, ο αστρονόμος Σταμάτιος Κριμιζής, ο γεωλόγος Ηλίας Μαριολάκος, ο εξερευνητής Μπάμπης Μπίζας, ο φυσικός Ευτύχης Μπιτσάκης, ο συγγραφέας Ηλίας Παπαδημητρακόπουλος, ο οικονομολόγος Αδαμάντιος Πεπελάσης, η ηθοποιός Λήδα Πρωτοψάλτη, ο διπλωμάτης Thomas Scotes, ο ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης), στο μεταίχμιο της ζωής τους, μιλούν για την εμπειρία και τη γνώση που αποκόμισαν και αφήνουν ως αποφθεγματική παρακαταθήκη στις μέλλουσες γενιές.
Καρό Νίντζα (Checkered Ninja)
Σκηνοθεσία: Αντερς Μάθεσεν, Θορμπιόρν Κριστόφερσεν
Με τις φωνές των (στα ελληνικά): Παναγιώτη Αποστολόπουλου, Ρένου Χαραλαμπίδη, Θανάση Κουρλαμπά, Αλκη Ζερβόυ, Ντίνου Σούτη, Χρήστου Θάνου, Ρίας Απέργη, Μελίνας Κατσακούλη, Παναγιώτη Κλάδη.
Περίληψη: Παιδικό animation, που έγινε τεράστια επιτυχία στη Δανία και προβάλλεται μεταγλωττισμένη στα ελληνικά.
Ο Δανός κωμικός Άντερς Μάθεσεν βασίζεται στο best-seller βιβλίο του και παρουσιάζει μία επίκαιρη και τολμηρή μαύρη κωμωδία με ήρωα ένα παιδί που προσπαθεί να επιβιώσει σε έναν σκληρό κόσμο με τη βοήθεια ενός συμμάχου που έχει τη μορφή μιας κούκλας Καρό Νίντζα. Μία στοιχειωμένη κούκλα Νίντζα συνεργάζεται με τον Άλεξ για να πάρει εκδίκηση για τον φόνο ενός φτωχού παιδιού. Ο νέος του φίλος βοηθάει τον Άλεξ να αντιμετωπίσει τον τραμπούκο του σχολείου και να κατακτήσει το κορίτσι των ονείρων του, ενώ ο Άλεξ του μαθαίνει ότι μία αιματηρή εκδίκηση δεν είναι καλύτερη από ένα αιματηρό έγκλημα.
Η Επιστροφή του Μαξίμ (Vozvrashchenie Maksima)
Σκηνοθεσία: Γκριγκόρι Κόζιντσεφ, Λεονίντ Τράουμπεργκ
Παίζουν: Μπόρις Τσιρκόφ, Βαλεντίνα Κιμπάρντινα
Περίληψη: Το 1914 ο Μαξίμ είναι πλέον ένας συνειδητοποιημένος κομμουνιστής. Οργανώνει απεργία σε ένα εργοστάσιο, εμποδίζοντας μια κρατική στρατιωτική παραγγελία, και ξεσηκώνει τους εργάτες ενάντια στην τσαρική εξουσία.
Το δεύτερο μέρος της τριλογίας των Κόζιντσεφ και Τράουμπεργκ, όπου ο απολιτίκ Μαξίμ αποκτάει πολιτική συνείδηση.
Έτσι προσχωρεί στον κομμουνισμό, ασπάζεται τις αρχές του και οργανώνει μια απεργία, ξεσηκώνοντας τους εργάτες ενάντια στην τσαρική εξουσία.
Όπως και το πρώτο μέρος, η δεύτερη ταινία είναι και αυτή προεπαναστατική και πιστή στην αισθητική του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Μόνο που εδώ ο Μαξίμ, έχει αποκτήσει την κομματική του ταυτότητα και έχει πάρει το ψευδώνυμο, που χαρακτηρίζει την αναγέννησή του στον καινούργιο κόσμο. Είναι ήδη πιονέρος της Ιστορίας, και ως τέτοιος θα εμφανιστεί στο τρίτο και τελευταίο μέρος.