Unorthodox

Οι σειρές που αγαπήσαμε το 2020

Το 2020 αναμφίβολα είναι η χρονιά του binge watching, αφού η καραντίνα μάς υποχρέωσε να περάσουμε ατελείωτες ώρες στο σπίτι παρακολουθώντας σειρές. Οι δημοφιλείς πλατφόρμες παρόλο που κι αυτές αντιμετώπισαν προβλήματα με τα γυρίσματα όπως τα μεγάλα, στούντιο, είχαν αρκετό υλικό κι έτσι κέρδισαν τη μερίδα του λέοντος, ανεβάζοντας τις μετοχές τους -κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Πολλοί μάλιστα θεωρούν ότι η μικρή οθόνη είναι ο εχθρός του κινηματογράφου -βέβαια όλα αυτά τα σενάρια έχουν ξαναειπωθεί και ξαναγραφτεί, χωρίς όμως τελικά οι σκοτεινές αίθουσες να χάσουν τη μαγεία τους. Αυτό που θα πρέπει να απασχολήσει τους δημιουργούς είναι ότι η τηλεόραση σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο έχει ανεβάσει τον πήχη των παραγωγών και ταυτόχρονα αποδεικνύεται κατά περιπτώσεις πρωτότυπη και καινοτόμα.

Το πρόβλημα των περισσότερων σειρών όμως είναι πως δύσκολα μπορεί κάποιος να τις ξαναδεί, πράγμα που δεν συμβαίνει με μια καλή ταινία. Έτσι λοιπόν αυτός ο καθιερωμένος απολογισμός περιλαμβάνει κυρίως τις σειρές που θα ξαναβλέπαμε, μιας και δεν στηρίζονται τόσο στο σασπένς του τι θα γίνει παρακάτω, αλλά στην απόλαυση της θέασης.

Queen's Gambit

Είναι αναμφίβολα ο μεγάλος νικητής της σεζόν, αφού οι σκακιστικές περιπέτειες της Μπεθ Χάρμον ξεσήκωσαν το κοινό, αύξησαν το ενδιαφέρον αλλά και τις πωλήσεις για το συγκεκριμένο παιχνίδι, καθιέρωσαν ακόμα και ενδυματολογικές τάσεις, αποδεικνύοντας τη δύναμη της τηλεόρασης. Ανήκει στο top 10 των πιο δημοφιλών προγραμμάτων του Netflix, ενώ κέρδισε ακόμα και την αποδοχή των πιο «δύσκολων» κινηματογραφικών κριτικών. Η ιστορία μιας ιδιοφυΐας που παλεύει με τις εξαρτήσεις και τους προσωπικούς της δαίμονες, η διαδρομή μιας δυναμικής γυναίκας σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο και η συγκλονιστική αισθητική της σειράς, μαζί με την εκπληκτική ερμηνεία της Άνια-Τέιλορ Τζόις και τη σκηνοθεσία του Σκοτ Φρανκ που ακολουθεί τη λογική μιας σκακιστικής παρτίδας συγκαταλέγονται στα πολύ δυνατά στοιχεία της.

Undorthodox

Βασισμένη στο best seller «Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots» της Ντέμπορα Φέλντμαν, η Άννα Γουίνγκερ, η Αμερικανίδα συγγραφέας με έδρα το Βερολίνο και συνδημιουργός των πολύ πετυχημένων κατασκοπευτικών σειρών «Deutschland 83» και «Deutschland 86», μας βάζει στους κόλπους της χασιδικής κοινότητας της Νέας Υόρκης μέσα από την ιστορία της νεαρής Έστι που διεκδικεί την ελευθερία της και αναζητάει την ταυτότητά της, προσπαθώντας να συνδυάσει τις ρίζες της με τις δικές της ανάγκες. Η μοναδική ερμηνεία της Σίρα Χάας, ο άγνωστος κόσμος των Χασιδιστών Εβραίων, καθώς και οι λεπτές ισορροπίες που κρατάει η Γουίνγκερ, απογειώνουν το αποτέλεσμα.

Mrs. America

Ακόμα μια σειρά για το θέμα της γυναικείας χειραφέτησης, που έχει επανέλθει στο προσκήνιο της διεθνούς ατζέντας, η οποία ρίχνει φως στην τροπολογία για την ισότητα των δύο φύλων στις ΗΠΑ, καθώς και τα απρόσμενα εμπόδια που δημιούργησε μια γυναίκα, η συντηρητική συνταγματολόγος και στη συνέχεια υποστηρίκτρια του Ντόναλαντ Τραμπ Φίλις Σλάφλι, που υποδύεται μοναδικά η σπουδαία Κέιτ Μπλάνσετ. Απέναντί της στάθηκαν διάσημες φεμινίστριες της εποχής, η δημοσιογράφος και επίσημη εκπρόσωπος του φεμινιστικού κινήματος Γκλόρια Στάινεμ, η Μπέλα Άμπζουγκ, η Μπέτι Φρίνταν και η Σέρλι Τσίσολμ, η πρώτη Αφροαμερικανίδα που μπήκε στο Κογκρέσο και η πρώτη γυναίκα που ήταν υποψήφια για την Προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών το 1972.

Small Axe

Το επίτευγμα του Στιβ Μακουίν -που είναι και ο πρώτος έγχρωμος σκηνοθέτης που κέρδισε ποτέ το Όσκαρ καλύτερης ταινίας με το «Δώδεκα Χρόνια Σκλάβος» το 2013- είναι στην πραγματικότητα μια σειρά πέντε ταινιών, που περιγράφουν τη ζωή των μαύρων Βρετανών από τη δεκαετία του '60 έως αυτή του '80. Ο Μακουίν επέμενε να προβληθούν οι εν λόγω ταινίες από το BBC, καθώς αυτό θα τις έκανε διαθέσιμες σε κάθε θεατή στη χώρα, αφού «είναι κομμάτι της εθνικής μας ιστορίας», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, ενώ η όλη ιδέα υπήρχε στο μυαλό του χρόνια πριν, έπρεπε όμως να βρεθούν οι κατάλληλες συνθήκες. Και ίσως τελικά η συγκεκριμένη χρονιά με την δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ να συνταράσσει την παγκόσμια γνώμη, ήταν η πλέον ιδανική για μια σειρά που χαρακτηρίζεται από την πολιτική της θέση. Η κάθε ταινία βλέπεται αυτόνομα, αλλά αν τελικά επιλέξετε μόνο μία εξ αυτών προτιμήστε το «Lovers Rock», που ακολουθεί την ιστορία ενός νεανικού έρωτα στη δεκαετία του ’80.

Caliphate

Μια σουηδική σειρά χαμηλών τόνων, αλλά με σασπένς και καλό ρυθμό, εμπνευσμένη από αληθινές ιστορίες γυναικών από τη Μεγάλη Βρετανία που στρατολογήθηκαν από τον ISIS και το έσκασαν από τις οικογένειές τους. Η Πέρβιν, μια νεαρή μουσουλμάνα, μεγαλωμένη στη Σουηδία, βρίσκεται στη Ράκα παντρεμένη με έναν τζιχαντιστή αντιμετωπίζοντας καθημερινά τη βία του θρησκευτικού φανατισμού, η Φατιμά, μια Σύρια αστυνομικός που μένει στη Σουηδία, προσπαθεί να αποτρέψει μια τρομοκρατική επίθεση και η Σούκε μια νεαρή μουσουλμάνα που γοητεύεται από έναν καθηγητή της, καταλήγει να ζει τον εφιάλτη στην πρωτεύουσα του ISIS. Μέσα από τις παράλληλες ιστορίες των τριών ηρωίδων, που τελικά όμως θα συναντηθούν, η σειρά αντιμετωπίζει το θέμα του φονταμενταλισμού και τη θέση της γυναίκας στο Ισλάμ αλλά και στη Δύση με ψυχραιμία και λογική.

Τhe Crown

Η τέταρτη σεζόν της δημοφιλούς σειράς, που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από το Παλάτι, είναι αναμφίβολα η πιο πολιτική και ιντριγκαδόρικη, αφού εισβάλλουν σε αυτή δύο μεγάλες προσωπικότητες: η Μάργκαρετ Θάτσερ και η Πριγκίπισσα Νταϊάνα, που τις ερμηνεύουν εξαιρετικά η Τζίλιαν Άντερσον και η Έμα Κόριν αντίστοιχα. Ο θεσμός της μοναρχίας που σε αυτόν τον κύκλο τρίζει, η κόντρα της Βασίλισσας με την Πρώτη Κυρία της Μεγάλης Βρετανίας και η ιστορία του πολύκροτου γάμου του Καρόλου με την Λαίδη Ντι περνούν μέσα από την κριτική ματιά του Πίτερ Μόργκαν, που αν και δεν μένει πάντα πιστός στα ιστορικά γεγονότα, καταφέρνει να καταγράψει μια άλλη διάσταση του θεσμού, από αυτή που συχνά θέλουν να δημιουργούν τα Μέσα.

Normal People

Το best-seller της Σάλι Ρόυνεϊ καταγράφει το θυελλώδες love story δυο νεαρών Ιρλανδών, της Μάριαν και του Κόνελ, που γνωρίζονται στο σχολείο και μέσα από διαδοχικούς χωρισμούς και επανενώσεις φτάνουν στην ενηλικίωση. Ο Λένι Άμπραμσον (που είχε κερδίσει και μια οσκαρική υποψηφιότητα για το «Δωμάτιο») και η Χέτι Μακ Ντόναλντ μοιράζονται τη σκηνοθεσία των δώδεκα επεισοδίων και καταγράφουν έξοχα την οδύνη, την ηδονή και την μαγεία του έρωτα που όλοι θέλουμε να ζήσουμε ή πάντα θα νοσταλγούμε. Αν και η σειρά έγινε γνωστή για τις ρεαλιστικές σκηνές σεξ, το δυνατό της στοιχείο βρίσκεται βασικά στη χημεία των δυο πρωταγωνιστών που με κάθε τους βλέμμα ανάβουν φωτιές στην οθόνη.

I May Destroy You

Η βραβευμένη Μικέλα Κόελ του «Chewing Gum» στο πνεύμα του #metoo, με ειλικρίνεια και αφοπλιστικό, συχνά απρόσμενο, χιούμορ δημιουργεί και πρωταγωνιστεί σε μία σειρά εμπνευσμένη από ένα προσωπικό της βίωμα. Η Αραμπέλα λοιπόν, μια συγγραφέας της γενιάς της, που έγινε γνωστή μέσα από τα social media, ξυπνά ύστερα από μια βραδινή της έξοδο και σταδιακά αρχίζει να διαπιστώνει πως έπεσε θύμα σεξουαλικής επίθεσης. Οπότε θα αρχίσει να παλεύει με το μετά μια οδυνηρής εμπειρίας, αλλά και με ένα περιβάλλον που δεν αναγνωρίζει πάντα το αυτονόητο.

The English Game

Μια μίνι σειρά εποχής με βρετανικό στυλ που μας μεταφέρει στην Αγγλία του 1870, οπότε και ένα αγαπημένο λαϊκό παιχνίδι σήμερα, το ποδόσφαιρο, περνάει από το μονοπώλιο της αριστοκρατίας στον λαό, αλλάζει κανόνες και μετατρέπεται σε ιδέα. Ταξικές συγκρούσεις στο πνεύμα του Κεν Λόουτς, μια εξαιρετική αναπαράσταση της εποχής που παραπέμπει σε πορτρέτα ιμπεριαλιστών ζωγράφων και ένα μωσαϊκό καλοδουλεμένων χαρακτήρων, που ζουν τα δικά τους πάθη, ενώ παράλληλα δίνονται με πάθος στο άθλημα που αγαπούν, θα σας κρατήσει το ενδιαφέρον, ακόμα κι αν δεν είστε φαν του αθλήματος.

High Fidelity

Η τηλεοπτική εκδοχή της αγαπημένης ταινίας έχει ως πρωταγωνίστρια μια γυναίκα, που την υποδύεται η ροκ Ζόι Κράβιτς -ναι η κόρη του Λένι- που ούσα αθεράπευτα ρομαντική και απολύτως δυσλειτουργική στις σχέσεις της, κυκλοφορεί με στυλ στην Νέα Υόρκη, ακούει φοβερές μουσικές -μέχρι και Λένα Πλάτωνος- και έχει αποφασίσει να αποδείξει ότι και οι γυναίκες μπορούν να έχουν ψαγμένα γούστα κόντρα σε όσους άντρες που πιστεύουν το αντίθετο.