Oι Πόρτες της Κολάσεως του Ροντέν

«Οι Πύλες της Κολάσεως» -Το εμβληματικό γλυπτό του Ροντέν εκτίθεται σε νέα θέση στο Μουσείο Ορσέ

Στις αρχές της δεκαετίας του 1880, ο Ογκίστ Ροντέν από το γαλλικό κράτος την παραγγελία να δημιουργήσει μια πόρτα για το νέο Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών, το οποίο θα χτιζόταν στο Παρίσι.

Ο Ροντέν, που τότε άρχιζε να αποκτά μεγαλύτερη φήμη, ξεκίνησε να εργάζεται σε αυτό που θα έμελλε να είναι όχι μόνο ένα από τα πιο μνημειώδη έργα του, αλλά και πηγή έμπνευσης για μερικά ακόμα από τα αριστουργήματά του.

Ξεκίνησε να εργάζεται στο γλυπτό από τις αρχές του 1880 και όταν το σχέδιο για το μουσείο εγκαταλείφθηκε συνέχισε να το επεξεργάζεται, προσθέτοντας και αφαιρώντας πράγματα ως το τέλος της ζωής του το 1917.

Ο ίδιος είχε επηρεαστεί βαθύτατα από τη Θεία Κωμωδία του Δάντη (1265–1324) και εμπνεύστηκε το θέμα της διακόσμησης της πόρτας από το πρώτο μέρος της, την Κόλαση.

Φαντάστηκε την Κόλαση σαν έναν μεταιχμιακό χώρο χωρίς βαρύτητα, όπου τα κορμιά των καταραμένων μπλέκονται μεταξύ τους, λυγίζουν και εκφράζουν μια ευρεία γκάμα από έντονα συναισθήματα.

Αρκετές από τις φιγούρες που απεικονίζονται στις Πύλες της Κολάσεως, αποσπάστηκα στη διάρκεια της κατασκευής τους και επαναδημιουργήθηκαν από τον Δάντη ως μεμονωμένα γλυπτά.

Ενδεικτικά, τρία από τα διασημότερα γλυπτά του, ο Σκεπτόμενος, το Φιλί και οι Τρεις Σκιές ήταν αρχικά μέρος των Πυλών και η πρωτόλεια μορφή τους εντοπίζεται ακόμη στο έργο.

Η εκδοχή που βρίσκεται στο μουσείο Ροντέν είναι καλούπι από γύψο, ενώ η αυθεντική εκδοχή είναι μπρούτζινη.

Η μπρούτζινη εκδοχή στο Μουσείο Ροντέν της Φιλαδέλφειας

Εδώ και σχεδόν ένα χρόνο, οι συντηρητές του μουσείου μετακινούσαν το γλυπτό στη νέα του θέση, στον μεγάλο κεντρικό διάδρομο του μουσείου, έτσι ώστε οι επισκέπτες να το βλέπουν μόλις μπαίνουν σε αυτό.

Το γλυπτό πλαισιώνουν άλλα, μικρότερα γλυπτά που είτε ανήκουν στη συλλογή του Ορσέ είτε είναι δάνεια από το μουσείο Ροντέν και τα οποία συνθέτουν το εικαστικό σύμπαν του γλυπτού, βάζοντας τον επισκέπτη στη λογική της δημιουργίας του.