«Ο Ιρλανδός»: Κλείσε τώρα εισιτήρια για την γκανγκστερική ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε με Ρόμπερτ ντε Νίρο και Αλ Πατσίνο
Aυτή την εβδομάδα, το γκανστερικό έπος του Μάρτιν Σκορσέζε «Ο Iρλανδός» μονοπωλεί το ενδιαφέρον, ενώ ο Σύλλας Τζουμέρκας με το «Θαύμα της θάλασσας των Σαργασσών» δηλώνει το παρόν του ελληνικού σινεμά.
Ο Ιρλανδός (The Irishman)
Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε
Παίζουν: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Αλ Πατσίνο, Τζο Πέσι, Χάρβεϊ Καϊτέλ, Ρέι Ρομάνο, Μπόμπι Καναβάλε, Άννα Πάκουιν, Τζακ Χιούστον
Περίληψη: Η ιστορία του οργανωμένου εγκλήματος στη μεταπολεμική Αμερική μέσα από τα μάτια του βετεράνου του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, Φρανκ Σίραν, ενός απατεώνα και εκτελεστή που συνεργάστηκε με διαβόητες μορφές του 20ού αιώνα, όπως ο θρυλικός συνδικαλιστής Τζίμι Χόφφα.
Ο Μάρτιν Σκορσέζε με ένα γκανγκστερικό έπος κλείνει τον κύκλο των ταινιών για τη μαφία και αποτίει φόρο τιμής στο κινηματογράφο, αν και έχει χρηματοδοτηθεί με χρήματα της μικρής οθόνης.
Από τους «Κακόφημους Δρόμους» μέχρι τα «Καλά Παιδιά» και το «Καζίνο», ο Σκορσέζε έχει εντρυφήσει στον σκοτεινό και γοητευτικό κόσμο του οργανωμένου εγκλήματος. Αυτή τη φορά επιστρέφει στα χωράφια της μαφίας μέσα από την ιστορία του Φρανκ Σίραν, ενός βετεράνου του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και στη συνέχεια μέλους της οικογένειας Μπαφαλίνο, που σε μεγάλη ηλικία εξιστορεί τη ζωή του μέσα από έναν οίκο ευγηρίας. Δουλεύοντας για την ιταλική μαφία, ο Σίραν ή «Ιρλανδός» θα βρεθεί στο πλάι του γνωστού συνδικαλιστή Τζίμι Χόφφα, του οποίου η εξαφάνιση αποτελεί ένα από τα άλυτα μυστήρια της σύγχρονης Αμερικανικής Ιστορίας.
Εμπνευσμένος από το βιβλίο «I Heard you Paint Houses» (το παρατσούκλι των μαφιόζων επειδή σκοτώνοντας λέρωναν τους τοίχους με αίμα) του Τσαρλς Μπραντ, που έχει μελετήσει τη μαφία και είχε συνεντευξιάσει προσωπικά τον Σίραν πριν από τον θάνατό του, ο Σκορσέζε κινείται σε δυο χρόνους: στο παρόν ενός ετοιμοθάνατου άντρα που αναρωτιέται τελικά τι αφήνει πίσω του και στο παρελθόν ενός σαραντάρη που βγαίνοντας από έναν ανήθικο πόλεμο, προσπαθεί να επιβιώσει, χωρίς να ασχολείται με το τι είναι καλό ή κακό.
O Σκορσέζε ξεκινάει εισάγοντάς μας στον κόσμο της ταινίας, με ένα σχεδόν ντοκιμαντερίστικο πρώτο μέρος, γεμάτο βιτριολικές ατάκες και καυστικό χιούμορ, και μιλάει ανοιχτά για τις σχέσεις της μαφίας με την εξουσία, για να αποκαλύψει πως τελικά ολόκληρη η χώρα είναι δημιούργημα ενός ατελείωτου κύκλου αίματος. Στη συνέχεια, περνάει στην κεντρική ιστορία του Σίραν με τον Χόφφα, δίνοντας τη δική του εκδοχή σχετικά με το τι απέγινε ο θρυλικός συνδικαλιστής.
Βαθιά πολιτικός και ταυτόχρονα εξομολογητικός και προσωπικός ο μεγαλύτερος εν ζωή Αμερικανός σκηνοθέτης μιλάει για όλα όσα τον απασχολούν, χωρίς να κρατάει τα προσχήματα, ενώ επανέρχεται και στο θέμα της πίστης, αντιμετωπίζοντας παράλληλα με υπαρξιστική διάθεση το αναμφισβήτητο γεγονός του θανάτου.
Σημαντικό πλεονέκτημα της ταινίας οι ερμηνείες τριών μεγάλων θρύλων του Χόλιγουντ: του Ρόμπερτ Ντε Νίρο, που με ψυχρό βλέμμα εκτελεί φόνους και βιώνει την πτώση, του Τζο Πέσι, που εδώ εντελώς ήρεμος και σιωπηλός ακολουθεί έναν διαφορετικό δρόμο από ό,τι συνήθως, και του Αλ Πατσίνο, που με πάθος δίνει υπόσταση στον αμφιλεγόμενο Χόφφα. Μάλιστα οι ίδιοι ερμηνεύουν και τους νεότερους εαυτούς τους. Μπορεί μεν η εξωτερική τους εικόνα να οφείλεται στην εξέλιξη της τεχνολογίας, όμως οι σπουδαίοι αυτοί ηθοποιοί δεν αρκούνται μόνο σε εφέ, αλλά με τη βοήθεια ειδικών ξεπερνούν το ηλικιακό τους βάρος και με εξαιρετική σωματικότητα αποδίδουν μοναδικά την ενέργεια των σαραντάρηδων ηρώων τους.
Παράδοξο που μια αμιγώς κινηματογραφική ταινία δεν μπορεί σήμερα να βρει χρηματοδότες από το σινεμά- οι τρεισήμισι ώρες είναι απαγορευτικές για τις αίθουσες- και τελικά ένας δημιουργός που το όνομά του είναι συνώνυμο του σύγχρονου κινηματογράφου μπαίνει στην πλατφόρμα του Netflix, προκειμένου να κάνει το όραμά του πραγματικότητα, χωρίς εκπτώσεις. Κι όμως με αυτόν τον τρόπο, ο Σκορσέζε φαίνεται να κλείνει έναν κύκλο, αποχαιρετώντας με τρυφερό και συγκινητικό τρόπο μια ολόκληρη εποχή, υπογράφοντας μια ταινία –σταθμό στη φιλμογραφία του.
Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών
Σκηνοθεσία: Σύλλας Τζουμέρκας
Παίζουν: Αγγελική Παπούλια, Γιούλα Μπούνταλη, Χρήστος Πασσαλής, Αργύρης Ξάφης, Λαέρτης Μαλκότσης, Θανάσης Δόβρης, Μαρία Φιλίνη, Κατερίνα Χέλμη
Περίληψη: Μια αστυνομικός, πρώην στέλεχος της αντιτρομοκρατικής, και μια εργάτρια σε ένα εργοστάσιο παραγωγής χελιών, ζουν σε μια επαρχιακή πόλη στη Δυτική Ελλάδα. Όταν μια μυστηριώδης αυτοκτονία φέρει τα πάνω κάτω στη μικρή πόλη, οι ζωές των δύο γυναικών που μέχρι χθες αγνοούσαν η μία την ύπαρξη της άλλης, αρχίζουν να συγκλίνουν.
Η τρίτη ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα μετά από την «Έκρηξη» και τη «Χώρα Προέλευσης» είναι ένα δυνατό αστυνομικό θρίλερ με έντονες πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις.
Μια αστυνομικός της αντιτρομοκρατικής υπηρεσίας παίρνει δυσμενή μετάθεση στο Μεσολόγγι, όταν αρνείται να κάνει τα χατίριατου γενικού διευθυντή. Δέκα χρόνια αργότερα, αθυρόστομη, εθισμένη στην κόκα και με μια κατεστραμμένη προσωπική ζωή, προσπαθεί να τα βγάλει πέρα στην αποπνιχτική ζωή της περιφέρειας. Η παράξενη αυτοκτονία ενός τοπικού τραγουδιστή θα τη φέρει σε επαφή με ένοχα μυστικά και μια γυναίκα που εργάζεται στις ιχθυοκαλλιέργειες. Η απρόσμενη συνάντησή τους γίνεται τελικά η λύτρωσή τους.
Ο τίτλος της ταινίας αναφέρεται στο ταξίδι των χελιών από το Μεσολόγγι στη θάλασσα των Σαργασσών, που σηματοδοτεί ουσιαστικά τον κύκλο της ζωής. Ο Σύλλας Τζουμέρκας, μαζί με την Γιούλα Μπούνταλη που συνυπογράφει το σενάριο, περιγράφουν την πορεία προς την κάθαρση δυο γυναικών, που ζουν εγκλωβισμένες σε ένα άρρωστο περιβάλλον: η πολιτική εξουσία και οι μηχανισμοί της έχουν καταστρέψει τη ζωή της μίας, ενώ η δεύτερη υφίσταται τις συνέπειες μιας πατριαρχικής κοινωνίας, που μέσα στην πλήξη της επαρχίας προσπαθεί να διασκεδάσει, καταφεύγοντας στη βία.
Ο Τζουμέρκας ακολουθεί τις δυο ηρωίδες του αντιπαραβάλλοντας την κοινωνική πραγματικότητα με το φυσικό τοπίο του Μεσολογγίου, και δημιουργεί μια εφιαλτική ατμόσφαιρα μέχρι να τις οδηγήσει στο φως, άρα και στη σωτηρία. Ο σκληρός ρεαλισμός διακόπτεται από τα όνειρα των πρωταγωνιστών που μας φέρνουν σε επαφή όχι μόνο με το υποσυνείδητό τους αλλά με τη σαθρότητα που τους περιβάλλει, αποκαλύπτοντας τις επιρροές του σκηνοθέτη από τον Ντέιβιντ Λιντς.
Σφιχτό σενάριο, δεξιοτεχνική κινηματογράφηση και δύο εξαιρετικές γυναικείες ερμηνείες από την Αγγελική Παπούλια που υποδύεται την πιο σκληροτράχηλη γυναίκα αστυνομικό που έχουμε δει στο ελληνικό σινεμά και τη Γιούλα Μπούνταλη που με βαθιά εσωτερικότητα ερμηνεύει τη θέση της γυναίκας σε μια κλειστή κοινωνία, κάνουν το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» όχι μόνο την καλύτερη ως τώρα δουλειά του Τζουμέρκα, αλλά σηματοδοτούν ότι ο ελληνικός κινηματογράφος, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δημιουργοί, έχει παρόν και μέλλον.
Υπάρχει Θεός, Το Όνομά της Είναι Πετρούνια (Gospod Postoi, Imeto i' e Petrunija /God Exists, Her Name Is Petrunija)
Σκηνοθεσία: Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέφσκα Παίζουν: Ζορίκα Νουσέβα, Λαμπίνα Μιτέφσκα, Στεφάν Βουζίσικ
Περίληψη: Θεοφάνεια. Σεμια μικρή πόλη, κάπου στη Βόρεια Μακεδονία, ο αγιασμός των υδάτων είναι από τις πιο σημαντικές στιγμές για την κοινότητα, καθώς επικρατεί η πεποίθηση πως το πρόσωπο που πιάνει τον σταυρό θα έχει ευλογία και καλή τύχη στη ζωή του. Τη μεγάλη μέρα, κόντρα σε ό,τι ορίζει η παράδοση, μια άνεργη ανύπαντρη γυναίκα βουτάει στο νερό και πιάνει τον σταυρό. Εξοργισμένοι που έμειναν με άδεια χέρια, οι άντρες την κατηγορούν για ασέβεια. Η γυναίκα, όμως, αρνείται να παραδώσει τον σταυρό, διότι είναι πια έτοιμη να αντισταθεί στα έμφυλα στερεότυπα ενός κόσμου συντηρητικού.
H Τεόνα Στρούγκαρ Μιτέφσκα («Γεννήθηκα στο Τίτο Βέλες») δίνει τη βαλκανική πλευρά της γυναικείας χειραφέτησης μέσα από μια μαύρη κωμωδία, που δεν αποφεύγει την καταγγελτική διάθεση.
Η Πετρούνια έχει σπουδάσει Ιστορία, είναι όμως άνεργη, ανύπαντρη και ζει με τους γονείς της σε μια μικρή πόλη. Την ημέρα των Θεοφανείων βουτάει στα παγωμένα νερά και πιάνει τον Σταύρο, παρόλο που η παράδοση θεωρεί πως αυτό είναι αποκλειστικά ανδρικό προνόμιο. Πράγματι, οι άνδρες την κατηγορούν για ασέβεια και η νεαρή κοπέλα οδηγείται στο τμήμα, όμως εκείνη είναι αποφασισμένη να μην υποχωρήσει.
Μέσα από ένα κοινωνικό δράμα με στρωτούς αφηγηματικούς ρυθμούς, η Μιτέφσκα μιλάει για τη θέση των γυναικών και τη βία – άμεση ή έμμεση- που υφίστανται, κοντράρει τις θρησκευτικές προκαταλήψεις καιτις ρατσιστικές συμπεριφορές, σχολιάζει τη στάση των ΜΜΕ και της Εκκλησίας, ενώ ταυτόχρονα καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα της χώρας της, χωρίς εθνικιστικές κορόνες.
Ταυτόχρονα δημιουργεί έναν ιδιαίτερο γυναικείο χαρακτήρα, που γίνεται στην ουσία μάρτυρας και δέχεται με στωικότητα τις επιθέσεις φανατικών, που αρνούνται να δουν πέρα από στεγανά και εγκλωβίζονται σε ένα ανούσιο μίσος. Η ερμηνεία της Ζορίτσα Νούτσεβα άλλοτε χειμαρρώδης και άλλοτε νηφάλια και ψύχραιμη αποτυπώνει με αδρές γραμμές τη διαδρομή της Πετρούνια, που γίνεται ένας μικρός Θεός στο μικρό της ασφυκτικό περιβάλλον.
Οι Άγγελοι του Τσάρλι (Charlie’s Angels)
Σενάριο-σκηνοθεσία: Ελίζαμπεθ Μπανκς
Παίζουν: Ελίζαμπεθ Μπανκς, Κρίστεν Στιούαρτ, Ναόμι Σκοτ, Έλα Μπαλίνσκα, Πάτρικ Στιούαρτ Λουίς Γκεράρδο Μέντεζ
Περίληψη: Τέσσερις δυναμικοί Αγγελοι δουλεύουν για τον μυστηριώδη κύριο Τσάρλις Τάουνσεντ, που οι έρευνές του έχουν εξαπλωθεί παγκοσμίως. Έχοντας συγκεντρώσει τις πιο έξυπνες, πιο γενναίες και εξαιρετικά εκπαιδευμένες γυναίκες ανά τον κόσμο, τώρα υπάρχουν διάφορες ομάδες Αγγέλων καθοδηγούμενες από διαφορετικά αφεντικά στις πιο απαιτητικές αποστολές.
Reboot για τους «Άγγελους του Τσάρλι » αυτή τη φορά με την κωμικό Ελίζαμπεθ Μπανκς στο σκηνοθετικό τιμόνι.
Η μανία του Χόλιγουντ για τα sequel και τις επαναλήψεις δεν θα μπορούσε να αφήσει εκτός τους «Άγγελους του Τσάρλι», που από το 1976, οπότε και πρωτοεμφανίστηκαν στην τηλεόραση, έχουν αποκτήσει φανατικό κοινό. Το γεγονός δε ότι διαθέτει δυναμικές πρωταγωνίστριες, που αναλαμβάνουν αντρικές δουλειές και τις φέρνουν εις πέρας με επιτυχία, ταιριάζει και με το Μetoo κλίμα της εποχής, οπότε ένα reboot ήταν παραπάνω από αναμενόμενο.
Η Έλενα μια λαμπρή επιστήμονας και μηχανικός που έχει εφεύρει το Calisto, μία αειφόρο πηγή ενέργειας, προειδοποιεί τα αφεντικά της ότι υπάρχει ένα ελάττωμα στο σύστημα: σε λάθος χέρια, η ανακάλυψη της μπορεί να γίνει φονικό όπλο. Σύντομα όμως θα ανακαλύψει ότι τα λάθος χέρια είναι τα αφεντικά της, οπότε θα στραφεί στο Townsend Agency για βοήθεια. Έτσι οι Άγγελοι του μυστηριώδους Τσάρλι, που πλέον έχουν εξαπλωθεί παγκοσμίως, συσπειρώνονται ακόμα μια φορά σε μια περιπέτεια με άνευρες σκηνές δράσης, εφηβικό χιούμορ και εξωτικά, με σκοπό να σώσουν τον κόσμο.
Η Μπανκς επενδύει στο comedy action, όμως αν και κατέχει τα μυστικά της κωμωδίας, δεν φαίνεται να ισχύει το ίδιο και για τις σκηνές δράσης. Το σενάριο από την άλλη ακολουθεί την πεπατημένη με μόνη διαφορά ότι εδώ δεν έχουμε μόνο έναν Bosley, αλλά πολλούς, - ο ένας μάλιστα είναι γυναίκα και τον υποδύεται η ίδια η Μπανκς- ενώ δεν λείπουν και οι φεμινιστικές αιχμές κατά της ανδροκρατούμενης κοινωνίας μέσα στην οποία οι « Άγγελοι » υπάρχουν και διακρίνονται.
Μπένι (ElBenny- 2006)
Σκηνοθεσία Χόρχε Λουίς Σάντσεζ
Παίζουν: Ρένι Αροζαρένα, Ρακέλ Αντριάνα, Ενρίκε Μολίνα
Περίληψη: Η ζωή του Μπένι Μορέ, ενός από τους κορυφαίους τραγουδιστές της Κούβας, που μεσουράνησε στη δεκαετία του ’50 και πέθανε, όντας αλκοολικός, στα 44 του χρόνια.
Χωρισμένη σε τέσσερα κεφάλαια, των τριάντα λεπτών, η ταινία αφηγείται τις πιο σημαντικές στιγμές της ζωής του τραγουδιστή και ηθοποιού Μπένι Μορέ: από την παιδική του ηλικία στην Santa Isabel de las Lajas, μέχρι την παραμονή και την επιτυχημένη καριέρα του στο Μεξικό, την αφοσίωσή του στις μουσικές ρίζες της Κούβας, στο ταξίδι του στη Βενεζουέλα και, τέλος, στον τραγικό θάνατό του.
Μέσα από μαρτυρίες μερικών από τους πιο γνωστούς και αξιόλογους Ισπανούς μουσικούς, όπως οι Μπέμπο και Τσούτσο Βαλντές, Ιμπραήμ Φερέρ, από τις βεντέτες της εποχής Γιολάντα Μοντές και Αμάλια Αγκιλάρ, αλλά και από συγγενείς και φίλους, αναδεικνύεται το πορτρέτο ενός εμβληματικού καλλιτέχνη.
RBG: Μια Ζωή για τη Δικαιοσύνη (RBG)
Σκηνοθεσία: Τζούλι Κοέν, Μπέτσι Γουέστ
Περίληψη: Ντοκιμαντέρ για τη Ρουθ Μπέιντερ Γκίνσμπεργκ, η οποία πρώτα ως απλή δικηγόρος και στη συνέχεια ως μέλος του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ, άλλαξε τη θέση της γυναίκας στην Αμερικανική κοινωνία.
Η ζωή και η επαγγελματική πορεία της δεύτερης γυναίκας αντιπροέδρου του Ανωτάτου Δικαστηρίου των ΗΠΑ Ρουθ Μπέιντερ Γκίνσμπεργκ, η οποία δημιούργησε μια σημαντική νομική κληρονομιά, ενώ ταυτόχρονα έγινε απροσδόκητα είδωλο της ποπ κουλτούρας.
H Γκίνσμπεργκ βοήθησε να αλλάξει η θέση της γυναίκας στην Αμερική. Γνωστή και ως RBG, στο ντοκιμαντέρ των Τζούλι Κοέν και Μπέτσι Γουέστ - (υποψηφιότητα για όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ) λέει τα πράγματα με το όνομα τους, ενώ δεν διστάζει να εξομολογηθεί πως ο έρωτας για τον άντρα της με τον οποίο έζησε μαζί για παραπάνω από πενήντα πέντε χρόνια (μέχρι το θάνατο του) ήταν το πιο όμορφο πράγμα που της συνέβη.