Σκηνή από το Τhe Nest

Η φωλιά: Ένα ατμοσφαιρικό δράμα με τον Τζουντ Λο

Aυτή την εβδομάδα, ο Τζουντ Λο πρωταγωνιστεί σε ένα ατμοσφαιρικό δράμα με φόντο τη θατσερική Αγγλία, ο «Μυστικός Κήπος» που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο της Φράνσις Χόντσον Μπάρνετ μεταφέρεται ακόμα μια φορά στη μεγάλη οθόνη, ενώ η Νούπι Ραπάσε βρίσκει τη λύτρωση μέσα από μια σκληρή περιπέτεια εκδίκησης.

H φωλιά (The nest)

Σκηνοθεσία: Σον Ντέρκιν
Παίζουν: Τζουντ Λο, Κάρι Κουν, Ούνα Ρος, Τσάρλι Σότγουελ

Περίληψη: Ένας χαρισματικός επιχειρηματίας μετακομίζει οικογενειακώς στην Αγγλία με την ελπίδα να επωφεληθεί από τη γενικότερη άνθιση στο Λονδίνο της δεκαετίας του ’80. Καθώς η σύζυγός του δυσκολεύεται να προσαρμοστεί και η υπόσχεση για μια νέα αρχή σιγά σιγά ναυαγεί, το ζευγάρι θα έρθει αντιμέτωπο με καλά κρυμμένες και δύσκολες αλήθειες.

Ο Σον Ντέρκιν μετά από το συγκλονιστικό «Μάρθα Μάρσι Μέι Μαρλίν» επιστρέφει επιτέλους στα κινηματογραφικά σετ με ένα οικογενειακό δράμα, που θα εκτιμούσε ιδιαιτέρως ο Άρθουρ Μίλερ.
Ένας Βρετανός τραπεζίτης, ο Ρόρι που έχει διαγράψει μια εξαιρετική πορεία στην Αμερική, αποφασίζει να επιστρέψει στην πατρίδα του εκμεταλλευόμενος το κλίμα ανάπτυξης που επικρατούσε τότε με την Μάργκαρετ Θάτσερ στο τιμόνι της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Η Αμερικανίδα σύζυγός του, Άλισον, που εργαζόταν ως εκπαιδεύτρια αλόγων και ιππέων όμως δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στη νέα τους ζωή και να διαχειριστεί τα δυο τους παιδιά, οπότε σταδιακά οδηγείται σε νευρικό κλονισμό.

Ο Ρόρι είναι ένα τυπικό παιδί του καπιταλιστικού συστήματος, που θεωρεί πως η ευτυχία και η επιτυχία βρίσκονται στην κοινωνική και οικονομική άνοδο. Έτσι με όλες του τις δυνάμεις και θεωρώντας σαφώς πως κάνει το καλύτερο για την οικογένειά του, δίνεται στο κυνήγι του χρήματος, αποφεύγοντας να αντιμετωπίσει την αλήθεια. Η Άλισον από την άλλη, αν και γαλουχημένη με το αμερικάνικο όνειρο, δεν μπορεί πλέον να βρει μια «φωλιά» στην υπέροχη έπαυλή τους και αφήνεται στην ψυχολογική της κατάρρευση.
Ο Ντέρκιν, μάλλον επηρεασμένος από τη δραματουργία του Μίλερ, αντιμετωπίζει την τυπική ιστορία της διάλυσης ενός γάμου με κοινωνικούς όρους, αφήνοντας πάντα πίσω από το προσωπικό δράμα των ηρώων του να στέκει ως δαμόκλειος σπάθη ένα ανελέητο σύστημα, που έχει αναγάγει το χρήμα σε υπέρτατη αξία. Με τη βοήθεια του διευθυντή φωτογραφίας Ματίας Ερντέλι («Ο γιος του Σαούλ») βυθίζει τα πρόσωπά του στο σκοτάδι, κυρίως όταν αυτά βρίσκονται εντός του σπιτιού, και κινηματογραφεί εξαιρετικά -και εφιαλτικά- την έπαυλη του ζευγαριού, που θα γίνει τελικά η φυλακή τους.
Ο Ρόρι και η Άλισον δεν είναι θετικοί ούτε αρνητικοί χαρακτήρες, επίσης δεν είναι έρμαια, μπορούν να επιλέξουν και το κάνουν, και είναι η ίδια τους η επιλογή που τους συνθλίβει για να τους οδηγήσει τελικά σε ένα απροσδόκητο αμφίσημο φινάλε, που αφήνει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα για το τι μέλλει γενέσθαι στη συνέχεια.

Το Μυστικό μας (The Secrets We Keep)

Σκηνοθεσία: Γιούβαλ Αντλερ
Παίζουν: Τζόελ Κίναμαν, Νούμι Ραπάσε, Κρις Μέσινα

Περίληψη: Στην Αμερική, μετά από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, μία γυναίκα έχοντας αποφασίσει να ξαναφτιάξει τη ζωή της στα προάστια μαζί με τον σύζυγό της, θα βρεθεί ξανά μπροστά στον εφιάλτη που έζησε τότε εξαιτίας της οικογένειας που μετακομίζει στο γειτονικό σπίτι.

Η Νούμι Ραπάσε πρωταγωνιστεί σε ένα ψυχολογικό θρίλερ που εμπνέεται από το θεατρικό έργο του Άριελ Ντόρφμαν «Ο Θάνατος και η Κόρη», αναζητώντας τη λύτρωση μέσα από την εκδίκηση.
Η Μάγια, μια γυναίκα από τη Ρουμανία, μετά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο έχει μεταναστεύσει στις ΗΠΑ και προσπαθεί να ξαναφτιάξει τη ζωή της σε ένα ήρεμο προάστιο, όπου ζει με τον στοργικό σύζυγό της και τον μικρό της γιο. Όταν ξαφνικά δίπλα τους μετακομίζει ένας περίεργος άνδρας, που ονομάζεται Τόμας Στάινμαν και ισχυρίζεται πως είναι Ελβετός, εκείνη θα αναγνωρίσει στο πρόσωπό του έναν αρχηγό των Ναζί, που εξολόθρευσε ολόκληρο το χωριό της και την οικογένειά της. Αποφασισμένη να πάρει εκδίκηση, θα τον απαγάγει και θα τον κλείσει στο υπόγειο του σπιτιού τους, προσπαθώντας να πείσει τον άνδρα της ότι έχει δίκιο.

Ο Γιούβαλ Άντλερ επαναφέρει ένα κεφάλαιο των θηριωδιών των Ναζί για το οποίο δεν γίνεται συχνά λόγος, αυτό της γενοκτονίας των Ρομά, και μέσα από την προσωπική ιστορία της γυναίκας που πάντα αισθάνεται ξένη, αντιμετωπίζει το θέμα της εκδίκησης και της εξιλέωσης, αλλά και του ρατσισμού, που δημιουργεί αναπόφευκτα έναν φαύλο κύκλο βίας.
Το υπόγειο ενός αστικού σπιτιού μεταμορφώνεται σε δικαστήριο, και εκεί μέσα το μυστικό της Μάγιας αποκαλύπτεται -είναι σημαντικό ότι ο ανθρωπιστής σύζυγός της δεν είχε ιδέα για το τραγικό παρελθόν της γυναίκας του. Εκείνη προσπαθεί να αποκαλύψει την πραγματική ταυτότητα του «Ελβετού» γείτονα, που επιμένει πως πρόκειται για μια παρεξήγηση και να τιμωρήσει ένα έγκλημα που θάφτηκε από την Ιστορία.
Το γεγονός ότι ο Άντλερ αφήνει μέχρι τελευταία στιγμή τον θεατή να αναρωτιέται για το αν τελικά η Μάγια έχει δίκιο -ακόμα και τα ελάχιστα φλας μπακ από το παρελθόν είναι αρκετά φλου ώστε να επιβεβαιώσουν την οποιαδήποτε υποψία- δημιουργούν σασπένς αλλά και ηθικά διλήμματα σχετικά με την αυτοδικία και την ιστορική μνήμη, που κάποιοι προσπαθούν να καταργήσουν.
Με μια στιβαρή κινηματογράφηση και καλογραμμένους διαλόγους, ο Ισραηλινός δημιουργός φέρνει τους ήρωές του στα άκρα για να τους λυτρώσει μέσα από μια αμφιλεγόμενη επιλογή, υπογράφοντας ένα αξιοπρόσεκτο θρίλερ που ακροβατεί ανάμεσα στην τραγωδία και το προσωπικό δράμα.

Ο Μυστικός Κήπος (The Secret Garden)

Σκηνοθεσία: Μαρκ Μάντεν
Παίζουν: Ντίξι Έγκεριξ, Κόλιν Φερθ, Τζούλι Γουόλτερς, Ίνταν Χέιχερστ Τρέιλερ:

Περίληψη: H δεκάχρονη Μέρι Λένοξ, γεννημένη στην Ινδία από πλούσιους Βρετανούς γονείς που ωστόσο ποτέ δεν την αγάπησαν πραγματικά, μετακομίζει στην Αγγλία για να ζήσει με τον θείο της σε ένα κάστρο που βρίσκεται στα δάση του Γιορκσάιρ. Εκεί αρχίζει να ανακαλύπτει διάφορα μυστικά της οικογένειας, ιδίως μετά από τη συνάντησή της με τον βαριά άρρωστο ξάδερφό της Κόλιν, που ζει σε ένα καλά κρυμμένο από τον υπόλοιπο κόσμο σημείο του σπιτιού.

Το αγαπημένο βιβλίο της Φράνσις Χόντσον Μπάρνετ μεταφέρεται για ακόμα μια φορά στη μεγάλη οθόνη από τον Μαρκ Μάντεν.
H Μέρι Λένοξ ένα παράξενο δεκάχρονο κορίτσι που μεγάλωσε χωρίς αγάπη σε μια πλούσια οικογένεια Βρετανών στην Ινδία, μένει ορφανό. Έτσι τη στέλνουν πίσω στην Αγγλία για να αναλάβει την φροντίδα της ο μοναχικός θείος της και αδερφός της μητέρας της, που ζει σε ένα απομακρυσμένο εξοχικό στο Γιορκσάιρ. Εκεί, η Μέρι αρχίζει να αποκαλύπτει πολλά οικογενειακά μυστικά, ιδίως όταν συναντά τον άρρωστο ξάδερφό της Κόλιν, ο οποίος βρίσκεται απομονωμένος σε μια πτέρυγα του σπιτιού. Μαζί, αυτά τα δύο προβληματικά, αταίριαστα παιδιά θεραπεύουν ο ένας τον άλλον όταν ανακαλύπτουν έναν υπέροχο μυστικό κήπο, χαμένο στα εδάφη του κτήματος, που ως φαίνεται έχει μαγικές ιδιότητες.
Το διάσημο βιβλίο φαντασίας της Μπάρνετ έχει μια αλληγορική διάσταση και ένα κρυφό μήνυμα για το τι σημαίνει να είναι κανείς διαφορετικός, που στην καλαίσθητη πλην όμως εικονογραφική εκδοχή του Μάντεν δεν αναπτύσσεται σε βάθος. Έτσι η ιστορία του «Μυστικού Κήπου» που κρύβει μια περίεργη δύναμη, δεν ξεφεύγει από τα πλαίσια ενός καλογυρισμένου ιλουστρασιόν παραμυθιού, που κυρίως θα εντυπωσιάσει τις μικρότερες ηλικίες, ενώ τα σκοτεινά του σημεία περνούν εξ απαλών ονύχων, ακολουθώντας τη συνταγή μιας οικογενειακής χολιγουντιανής δραμεντί.

Θα έρθει η φωτιά (O Que Arde/Fire will come)

Σκηνοθεσία: Όλιβερ Λάσε
Παίζουν: Αμαδόρ Άριας, Μπενεντίκτα Σαντσές

Περίληψη: Όταν ο Αμαδόρ βγαίνει από τη φυλακή, έχοντας εκτίσει ποινή για εμπρησμό, κανείς δεν είναι εκεί για να τον προϋπαντήσει. Θα επιστρέψει στο πατρικό του, σε ένα μικρό χωριό στα βουνά της Γαλικίας, όπου η καθημερινή ζωή με την ηλικιωμένη μητέρα του είναι γεμάτη δυσκολίες και στερήσεις. Όπως υπονοείται και στον τίτλο, η φωτιά θα έρθει, ως σκοτεινή αυτοεκπληρούμενη προφητεία, για να πυροδοτήσει μια αναπόδραστη τραγωδία.

Ένα υπνωτιστικό ρέκβιεμ για έναν τρόπο ζωής που φθίνει, το οποίο απέσπασε τον «Χρυσό Αλέξανδρο» και το Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, καθώς και το Βραβείο Επιτροπής («Ένα Κάποιο Βλέμμα») στις Κάννες.
Σε ένα χωριό της Γαλικίας, μια επαρχία της βορειοδυτικής Ισπανίας που είναι και η πατρίδα του σκηνοθέτη, ένας άνδρας αποφυλακίζεται αφού έχει εκτίσει την ποινή του για εμπρησμό. Όταν επιστρέφει στο σπίτι του όπου ζει με τη ηλικιωμένη μητέρα του, ασχολείται με γεωργικές και κτηνοτροφικές δουλειές, ενώ το υπόλοιπο χωριό τον αντιμετωπίζει με καχυποψία- δεν λείπουν μάλιστα τα αιχμηρά υπονοούμενα των συγχωριανών του. Μια νέα φωτιά που θα ξεσπάσει στην περιοχή, θα στρέψει και πάλι την προσοχή πάνω του.
Με όρους ντοκιμαντέρ περισσότερο, ο Λάσε («Mimosas») παρακολουθεί τη ζωή του Αμαδόρ και της μητέρας του, χωρίς να αποσαφηνίζει γιατί ένας ευγενικός άνδρας που αγαπάει τη φύση και τα ζώα έχει κατηγορηθεί για εμπρησμό. Η κάμερά του εστιάζει περισσότερο στο άγριο τοπίο και μέσα από μια σειρά εικόνων καταγράφει την ομορφιά κι έναν τρόπο ζωής που χάνεται, κάνοντάς μας να αναρωτιόμαστε τελικά ποιος ευθύνεται για την καταστροφή (χαρακτηριστικά τα πλάνα της έναρξης που υλοτομικά μηχανήματα ισοπεδώνουν τα δέντρα) παρά τις διαδρομές των ηρώων του, που ερμηνεύονται με εξαιρετική λιτότητα από ερασιτέχνες ηθοποιούς, οι οποίοι μάλιστα μιλούν γαλικιακά, υπερασπίζοντας μια γλώσσα που επίσης κινδυνεύει να χαθεί.

Παίζεται ακόμα:

Η Μεταφορά (Tranfer)


Σενάριο – Σκηνοθεσία - Κείμενα: Ηλίας Γιαννακάκης
Αφήγηση: Αμαλία Μουτούση

Περίληψη: Ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί τη τεχνική διαδικασία μετεγκατάστασης της Εθνικής Βιβλιοθήκης.

Ο Ηλίας Γιαννακάκης επιχειρεί να συνθέσει ένα μεγάλο ψηφιδωτό ιστοριών και συναισθημάτων, μέσα από σύντομες αφηγήσεις και δράσεις, ενοποιώντας τον χρόνο και τον χώρο, με στόχο τη δημιουργία ενός συλλογικού υπαρξιακού ψυχογραφήματος μιας χώρας, μέσα από την Εθνική της Βιβλιοθήκη.

Το παλιό κτίριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας δεσπόζει στο κέντρο της Αθήνας, με τους νεοκλασικούς του κίονες να προσπαθούν να θυμίζουν τη χρυσή εποχή του Περικλή και των αρχαίων φιλοσόφων. Ελάχιστοι όμως από τους κατοίκους της πόλης φαίνεται να ενδιαφέρονται γι’ αυτήν. Ενώ έχουν ξεκινήσει οι προετοιμασίες για τη μεταφορά των λεηλατημένων και φθαρμένων μέσα στα χρόνια βιβλίων, η πόλη θυμίζει πεδίο μάχης.
Έτσι μέσα από τη κάμερα του Γιαννακάκη παρακολουθούμε παράλληλα τη μεταφορά και την πόλη που βράζει, ενώ ταυτόχρονα ακούμε τη φωνή της Εθνικής Βιβλιοθήκης που ενώνει το παρελθόν με το παρόν και αναρωτιέται για το μέλλον.
Κι αυτή η μεταφορά που στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας ελάχιστοι πιστεύουν ότι τελικά θα πραγματοποιηθεί, όταν τελικά συμβαίνει, φαίνεται πως δεν αφορά κανέναν, καθώς η πόλη στέκει διχασμένη, παραδομένη στη φτώχεια και την ακρότητα. Γι’ αυτό και τελικά σηματοδοτεί πολλά περισσότερα από μία απλή τεχνική διαδικασία μετεγκατάστασης των βιβλίων.

Το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί αποκλειστικά στον Δαναό, Σάββατο 24 και Κυριακή 25 Οκτωβρίου στις 17:30 παρουσία συντελεστών.