έκθεση Man Ray

Tο MoMu τιμά τη δουλειά του σουρεαλιστή φωτογράφου Man Ray, σε μία νέα έκθεση μόδας και φωτογραφίας

Το μουσείο μόδας του Antwerp, γνωστό και ως Momu, εγκαινίασε μια νέα έκθεση αφιερωμένη στη δουλειά του φωτογράφου Man Ray.

Ο θρυλικός φωτογράφος μόδας, του οποίου η δουλειά καθόρισε τα ρεύματα του σουρεαλισμού και του ντανταϊσμού το 1930, έχει αφήσει ανεξίτηλο σημάδι στο παγκόσμιο καλλιτεχνικό στερέωμα. H νέα έκθεση του MoMu επιχειρεί να εντοπίσει συγκεκριμένα τις επιρροές του στον κόσμο της υψηλής ραπτικής, μιας και, όπως εξηγεί ο curator της έκθεσης Ρόμι Κόξ, «η επιρροή του Ray στον κόσμο της μόδας ήταν αναπόφευκτη».

Η έκθεση τιτλοφορείται «Man Ray and Fashion» και επιχειρεί να εξερευνήσει τον τρόπο που η δουλειά του Ray σημάδεψε ανεπανόρθωτα τον κόσμο της μόδας. Πολυάριθμοι fashion designers, μεταξύ των οποίων οι Martin Margiela και Dries Van Noten, έχουν επηρεαστεί βαθύτατα από την αισθητική του φωτογράφου, ενσωματώνοντας την δουλειά του στις δημιουργίες τους.

Ο Ray προσέφερε τις φωτογραφίες του σε πολυάριθμα περιοδικά της εποχής, από το Harper's Bazaar και το Vanity Fair μέχρι την Vogue, αλλά και σε αναρίθμητες διαφημιστικές φωτογραφίσεις που αποτελούν, μέχρι και σήμερα, τις πιο αξιομνημόνευτες δουλειές του.

«Τη δεκαετία του 1930, όταν ο Man Ray δούλευε για το Harper's Bazaar, οι συντελεστές του περιοδικού τού είχαν δώσει απόλυτη δημιουργική ελευθερία -και ως αποτέλεσμα, η καλλιτεχνική του αντίληψη συχνά επισκίαζε την ξεκάθαρη παρουσίαση των ρούχων» εξηγεί ο Κοξ. Το ονειρικό στιλ του Ρέι και οι σουρεαλιστικές τεχνικές που χρησιμοποιούσε (solarisation, διπλή έκθεση) έδιναν στη δουλειά του μία «δημιουργική αναισθησία», όπως την περιγράφει ο Κοξ, δηλαδή την αίσθηση ονειρικών, υποσυνείδητων εικόνων. «Για τον Ray, τα πεδία της τέχνης και της μόδας δεν ήταν αλληλοαποκλειόμενα κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου» συνεχίζει ο Κοξ. «Η εμπορική δουλειά του ενέπνευσε την τέχνη του, αλλά και το αντίθετο» συμπληρώνει.

Η έκθεση στεγάζει τις δουλειές πολλών σχεδιαστών που έχουν επηρεαστεί άμεσα από την δουλειά του Ray. Συγκεκριμένα, ο Κοξ αναφέρει τους Martin Margiela και Dries Van Noten, οι οποίοι έχουν ενσωματώσει πολυάριθμες αναφορές στη δουλειά τους, αλλά σύμφωνα με τον ίδιο, η επιρροή του Ray στη μόδα είναι πολύ πιο μεγαλειώδης και πολυποικιλη: «Ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε την μόδα σήμερα είναι άμεσα επηρεασμένος από το όραμα του Ray» εξηγεί ο Κοξ. «Ο Άντι Γουόρχολ τον θαύμαζε, όπως και ο σπουδαίος Guy Bourdin τη δεκαετία του '70. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, η επιρροή του σουρεαλισμού στη μόδα γίνεται όλο και πιο έντονη, πράγμα που συχνά συνδέεται με την αβεβαιότητα της σύγχρονης ζωής».

Δείτε παρακάτω φωτογραφίες από την έκθεση

Φωτογραφία: Stany Dederen
Φωτογραφία: Stany Dederen
Φωτογραφία: Stany Dederen
Φωτογραφία: Stany Dederen
Φωτογραφία:  Matthias De Boeck