Inside: Το φιλμ του Βασίλη Κατσούπη με τον Γουίλεμ Νταφόε κάνει πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βερολίνου
Το κλειστοφοβικό δράμα του Βασίλη Κατσούπη έκανε πρεμιέρα στη φετινή Μπερλινάλε -και οι θεατές ενθουσιάστηκαν με την ερμηνεία του Γουίλεμ Νταφόε.
Στις 20 Φεβρουαρίου προβλήθηκε, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Βερολίνου, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Βασίλη Κατσούπη: Το «Inside», που αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Μάρτιο σε Ελλάδα και Αμερική, ακολουθεί έναν ληστή έργων τέχνης ονόματι Νέμο (Γουίλεμ Νταφόε), ο οποίος βρίσκεται παγιδευμένος σε ένα πολυτελές ρετιρέ. Καθώς οι μέρες περνούν και οι προμήθειες λιγοστεύουν, ο απεγνωσμένος διαρρήκτης θα αρχίσει να χάνει τα λογικά του -και θα κάνει τα πάντα για να παραμείνει ζωντανός.
Ακολουθώντας τα βήματα μεγάλων ταινιών επιβίωσης (Life of Pi, All is Lost, Cast Away), o Κατσούπης προσδίδει στοιχεία weird wave στο είδος, παρακολουθώντας τον Γουλίεμ Νταφόε ενώ σιγά σιγά χάνει την επαφή του με την πραγματικότητα: Σύμφωνα με τους κριτικούς, το «Inside» μετατρέπεται αργά αλλά σταθερά σε ένα ονειρικό, σουρεάλ παραλήρημα, που αντανακλά την ψυχική κατάσταση του πρωταγωνιστή.
Ο Νέμο, εκτός από λιγομίλητος και μυστηριώδης, είναι και φανατικός λάτρης της τέχνης: Ο διαρρήκτης εισβάλλει στο ρετιρέ γεμάτος θαυμασμό για τα έργα που σκοπεύει να σουφρώσει. Όταν όμως το σύστημα ασφαλείας του διαμερίσματος δυσλειτουργήσει, ο Νέμο θα βρεθεί παγιδευμένος χωρίς νερό και φαγητό -αναγκασμένος έτσι να επαναξιολογήσει την σχέση του με την τέχνη, καθώς και το ρόλο της τέχνης στη ζωή μας γενικότερα.
Και αν υπάρχει ένα πράγμα στο οποίο συμφωνούν οι κριτικοί, είναι πως η ερμηνεία του Νταφόε είναι καθηλωτική: Ο 67χρονος ηθοποιός (που δεν είναι πρωτάρης στην ενσάρκωση παρανοϊκών χαρακτήρων), είναι ολομόναχος στην οθόνη καθ' όλη σχεδόν τη διάρκεια της ταινίας -παραδίδοντας ένα ως επί το πλειστoν σιωπηλό one-man-show, που εξυψώνει το σενάριο και μεταβαίνει διακριτικά από την κωμωδία στο δράμα.
«[Ο Νταφόε] είναι ένας από τους λίγους ερμηνευτές που θα μπορούσαν να αντεπεξέλθουν σε μια τέτοια πρόκληση» γράφει η Κέιτ Έρμπλαντ του IndieWire. «Η ερμηνεία του αποτελεί τον συνδετικό κρίκο της ταινίας, και αποδεικνύει πως αποτελεί έναν από τους καλύτερους ηθοποιούς όλων των εποχών -ειδικά όταν έχει το χρόνο να ενσαρκώσει θεότρελους χαρακτήρες» προσθέτει ο Μάρκο Βίτο Όντο του Collider.
«Στον Νταφόε, έναν άγρια απρόβλεπτο ηθοποιό με υπνωτική ευφυΐα, ο Κατσούπης και ο σεναριογράφος Μπέν Χόπκινς βρίσκουν τον ιδανικό συνεργάτη. […] Αν αναρωτηθείς ποιός άλλος θα μπορούσε να είχε αναλάβει το χιούμορ, την εκκεντρικότητα και την ευαισθησία αυτού του χαρακτήρα, ανακαλύπτεις πόσο ευγνώμων είσαι για τον Νταφόε» γράφει ο Ρόμπερτ Άμπελ στο The Wrap -ενώ ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος του Αθηνοράματος προσθέτει: «Ο Νταφόε παραδίδει σεμιναριακού επιπέδου ερμηνεία, κερνώντας μια ορμητική επίδειξη υποκριτικής δύναμης».
Όσο για τη σκηνοθεσία του Βασίλη Κατσούπη, οι απόψεις διίστανται: Το φιλμ ισορροπεί επικινδύνως ανάμεσα στο συναρπαστικό θρίλερ και τη high-concept παραβολή, διχάζοντας τους κριτικούς.
«Για ένα φιλμ τόσο εμμονικό με την υψηλή τέχνη, το "Inside" εγκαταλείπει από νωρίς τις πιο ενδιαφέρουσες ιδέες του […] τελειώνοντας με πολύ περίεργο τρόπο για ένα τόσο πολλά υποσχόμενο φιλμ» παρατηρεί η Έρμπλαντ. «Ακόμη και ο ανυπέρβλητος Νταφόε δεν μπορεί να σώσει το "Inside" από την ίδια του την στενομυαλιά, με αποτέλεσμα ένα αυτοαναφορικό πορτρέτο ψυχοφθόρας απομόνωσης», συμπληρώνει ο Ντέιβιντ Ρούν του Hollywood Reporter.
Από την άλλη, ο Άμπελ δείχνει ενθουσιασμένος με το αποτέλεσμα: «Το καλαίσθητο μα προκλητικό έργο του Βασίλη Κατσούπη θυμίζει τα υπαρξιακά φιλμ που καθόρισαν το Ευρωπαϊκό σινεμά των προηγούμενων γενεών, με ένα μοντέρνο φινίρισμα έντασης και design». Ο Καντέα-Παπαδόπουλος ήταν επίσης θετικός: «Με το "Inside" ο Κατσούπης επαναφέρει στην επικαιρότητα τα τίμια, αγωνιώδη, εντελώς ψυχαγωγικά και περιπετειώδη θρίλερ επιβίωσης, σε ένα άψογα στημένο φιλμ το οποίο μόλις αρχίσει να κυλά σε παρασύρει στη ροή του».
Από την άλλη, σύσσωμη η κριτική κοινότητα φαίνεται να συγχαίρει τον υπεύθυνο παραγωγής Θόρστεν Σάμπελ, ο οποίος κατασκεύασε ένα πανέμορφο, ασφυκτικό περιβάλλον γεμάτο ανεκτίμητα έργα τέχνης που αποτελούν τους μοναδικούς «συμπρωταγωνιστές» του Νταφόε:
«Το διαμέρισμα του Θόρστεν είναι εκθαμβωτικό, σαν σικάτο τεύχος του Architectural Digest που αρχικά λάμπει με αχρείαστη πολυτέλεια και σταδιακά μετατρέπεται σε καταπιεστικό οχυρό του καπιταλισμού» λέει ο Ρούνι.
Τελικά, το φιλμ φαίνεται να είναι ένα τολμηρό, πληθωρικό ντεμπούτο για τον Κατσούπη, γεμάτο ιδέες και ενέργεια. Το «Inside» αναλαμβάνει να εξερευνήσει το ρόλο της τέχνης στην ανθρώπινη ιστορία και τη σχέση της με τον καπιταλισμό: Τι χρησιμότητα έχουν τα ωραιότερα έργα τέχνης σε μια κατάσταση ζωής και θανάτου; Μένει να βγάλουμε τα δικά μας συμπεράσματα στις 9 Μαρτίου, όταν η ταινία κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες.