«Tenet» -O Κρίστοφερ Νόλαν χαρίζει στο κοινό σασπένς, εντυπωσιακές σκηνές δράσεις και ανατροπές
Αυτή την εβδομάδα, έρχεται το «Tenet» του Κρίστοφερ Νόλαν για να ανατρέψει την ιδέα που έχουμε για τον χρόνο και να σώσει, όπως πολλοί πιστεύουν, την κινηματογραφική βιομηχανία σε μια κρίσιμη στιγμή, ενώ ο Ατόμ Εγκογιάν υπογράφει μια συγκινητική δραμεντί για τα τραύματα που ζητούν να επουλωθούν.
Tenet
Σκηνοθεσία/Σενάριο: Κρίστοφερ Νόλαν
Παίζουν: Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον, Ρόμπερτ Πάτινσον, Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, Κένεθ Μπράνα, Κλεμάνς Ποεζί, Μάικλ Κέιν
Περίληψη: Οπλισμένος μόνο με μία λέξη, το «Tenet», ο Πρωταγωνιστής αναλαμβάνει μία μυστηριώδη αποστολή για να σώσει ολόκληρο τον κόσμο, με φόντο τον αινιγματικό κόσμο της διεθνούς κατασκοπείας, σε συνθήκες που τέμνουν τη διάσταση του χρόνου.
Ο Κρίστοφερ Νόλαν αναλαμβάνει να σώσει την κινηματογραφική βιομηχανία στην εποχή του κορονοϊού και ο Πρωταγωνιστής του τον κόσμο, σε ένα κατασκοπικό θρίλερ με βασικό άξονα τον χρόνο.
Αναμειγνύοντας την επιστημονική φαντασία με τη φυσική ο Νόλαν οραματίζεται έναν κόσμο που κινδυνεύει από μια τρομακτική απειλή, μεγαλύτερη από αυτή ενός πυρηνικού ολοκαυτώματος. Το όπλο εδώ που βρίσκεται στα χέρια ενός πανίσχυρου Ρώσου μεφιστοφελικού μεγιστάνα είναι ο χρόνος και οι πολλαπλές του διαστάσεις. Ένας σκληροπυρηνικός πλην όμως ευαίσθητος κατάσκοπος της CIA - χωρίς όνομα- μαζί με τον μυστηριώδη συνεργάτη του καλείται να σώσει τον κόσμο από την καταστροφή, και να λύσει ένα παράξενο γρίφο.
Ο Νόλαν σε μια κατασκοπική περιπέτεια που θυμίζει Τζέιμς Μποντ με στοιχεία sci fi, αμετανόητος εραστής του κλασικού κινηματογράφου, φτιάχνει μια καλοκουρδισμένη περιπέτεια, γυρίζοντας καταιγιστικές δράσεις με τον πατροπαράδοτο τρόπο, χωρίς εφέ και ψηφιακά, που καθηλώνουν, και ταυτόχρονα παίζει με το μυαλό του θεατή, βάζοντάς τον να λύσει ένα παζλ που συνδυάζει την επιστήμη με το fiction.
Το θέμα είναι ότι το αξίωμα που επιστρατεύει σε σχέση με τον χρόνο στο σύμπαν του Νόλαν, ισχύει μόνο για τα ανθρώπινα κι αυτό από μόνο του δημιουργεί αρκετές απορίες σχετικά με τη λειτουργία του κόσμου που θέλει να μας εισάγει. Έτσι συνεχώς μέσα από το σενάριο προκύπτουν αμέτρητα «γιατί» που δεν βρίσκουν απάντηση, οπότε τελικά το ενδιαφέρον και η προσοχή εστιάζει στο action στοιχείο της ταινίας που είναι ομολογουμένως συναρπαστικό.
Από εκεί και πέρα, οι δραματικές προεκτάσεις της ιστορίας δεν ξεπερνούν τα κλισέ μιας κλασικής χολιγουντιανής περιπέτειας, ενώ οι χαρακτήρες που πλαισιώνουν τον Pρωταγωνιστή -ο Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον (γιος του Ντένζελ Γουόσινγκτον) με μια πολύ καλή ερμηνεία απαντάει τελικά στο ερώτημα αν θα μπορούσε να υπάρξει ένας έγχρωμος πράκτορας 007- αν και ερμηνεύονται από ένα λαμπερό καστ αξιόλογων ηθοποιών, δεν ξεπερνούν τη γραφικότητα. Ίσως με μοναδική εξαίρεση τον Πάτινσον που υποδύεται ένα αινιγματικό ήρωα, που όμως σεναριακά επίσης δεν έχει γερές βάσεις.
Έτσι ο Νόλαν που του έχει ανατεθεί άθελά του ο δύσκολος ρόλος να βγάλει τον κινηματογράφο από το αδιέξοδο που προκάλεσε η πανδημία, κάνει αυτό που ξέρει καλά: ωραία πλάνα με ένταση και ρυθμό, ακολουθώντας μια μη γραμμική αφήγηση που κρατάει το ενδιαφέρον, αλλά μόνο όσο διαρκεί η προβολή.
Τιμώμενος Επισκέπτης (Guest of Honour)
Σκηνοθεσία: Ατόμ Εγκογιάν
Παίζουν: Ντέιβιντ Θιούλις, Λιο;yκ Γουίλσον, Λάιλα Ντε Ολιβέιρα, Ροσίφ Σάδερλαντ
Περίληψη: Ο Τζιμ και η κόρη του Βερόνικα, μια νεαρή δασκάλα μουσικής, επιχειρούν να ξεδιπλώσουν τις πολύπλοκες ιστορίες τους και τα αλληλένδετα μυστικά τους. Μετά από μια φάρσα που εξελίσσεται πολύ άσχημα, η Βερόνικα καταδικάζεται αδίκως για ένα, σεξουαλικής φύσεως, έγκλημα. Παρ’ όλα αυτά, θεωρεί πως της αξίζει να τιμωρηθεί για κάποια άλλα εγκλήματα του παρελθόντος που την βαραίνουν, και για τα οποία νιώθει ένοχη. Ο πατέρας της, αδυνατεί να καταλάβει την αδιαλλαξία της και η αγωνία του αρχίζει σταδιακά να επηρεάζει την επαγγελματική του ζωή.
Ο Ατόμ Εγκογιάν ανιχνεύει τις δαιδαλώδεις διαδρομές μέσα από τις οποίες η αλήθεια έρχεται πάντα στο φως.
Η Βερόνικα, μια όμορφη δασκάλα μουσικής επισκέπτεται, τον ιερέα της κοινότητας με αφορμή τον θάνατο του πατέρα της, Τζιμ, ο οποίος για χρόνια δούλευε ως υγειονομικός επιθεωρητής. Ο ιερέας προκειμένου να εκφωνήσει τον επικήδειό του ζητάει από την Βερόνικα να του αφηγηθεί την ιστορία του. Μέσα από φλας μπακ, εκείνη τελικά τού αποκαλύπτει την ιστορία της οικογένειάς της, τα ένοχα μυστικά τους, καθώς και τον λόγο που εκείνη επέλεξε να μείνει τη φυλακή, όταν κατηγορήθηκε για τη σεξουαλική παρενόχληση ενός μαθητή της, αν και ήταν αθώα. Η απόφασή της, που πάντα έκανε τον πατέρα της να αναρωτιέται και τον έσπρωξε σε ένα αγώνα για να αποδείξει την αθωότητά της, είναι τελικά το μεγάλο μυστικό που θα εξομολογηθεί στον ιερέα, αναζητώντας έτσι την εξιλέωση.
Ο Εγκογιάν ισορροπώντας- αν κι όχι πάντα με επιτυχία- ανάμεσα στο μυστήριο ενός ψυχολογικού θρίλερ και τις κορυφώσεις ενός καθαρόαιμου δράματος, καταπιάνεται με το αγαπημένο του θέμα των μυστικών του παρελθόντος και των οικογενειακών δεσμών που βασανίζουν κάθε άνθρωπο. Με μια διάθεση λύτρωσης που για τη Βερόνικα έρχεται μέσα από τη διαδικασία μιας άτυπης εξομολόγησης, ο Εγκογιάν κινείται μπρος πίσω στον χρόνο, στέκεται στις μικρές λεπτομέρειες της καθημερινής ζωής των ηρώων για να αποκαλύψει τελικά την τραγωδία που τους στοιχειώνει, όταν όμως αυτή η τραγωδία πια μοιάζει αρκετά αδύναμη.
Έτσι αν και πετυχαίνει δύο υπέροχες ερμηνείες από τον Ντέιβιντ Θιούλις, και την Λάιλα Ντε Ολιβέιρα, θέτει ταυτόχρονα πολλά θέματα επί τάπητος, χωρίς τελικά να εμβαθύνει σε κανένα από αυτά, και ενώ καταφέρνει να δημιουργήσει μια υποβλητική ατμόσφαιρα, χάνει τον κεντρικό του άξονα, αφήνοντας μια αίσθηση ανικανοποίητου στον θεατή.
O πατέρας (Bashtata /ΤheFather)
Σκηνοθεσία: Κριστίνα Γκρόζεβα, Πέταρ Βαλτσάνοφ
Παίζουν: Ιβάν Μπαρνέφ, Ιβάν Σάβοφ, Τάνια Σαχόβα
Περίληψη: O Βασίλ έχει πρόσφατα χάσει την επί χρόνια σύζυγό του, Βαλεντίνα. Στην κηδεία της μια γειτόνισσα θα τον πλησιάσει για να του πει πως μίλησε πρόσφατα τηλεφωνικά με τη νεκρή του σύντροφο. Από εκείνη τη στιγμή ξεκινάει μια μεταφυσική αναζήτηση για να επικοινωνήσει μαζί της. Θα όμως βρει σθεναρά απέναντί του τον γιο του, Πάβελ, αλλά ο ίδιος πλέον πιστεύει πως αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος για να κρατήσει ζωντανή την αγάπη του για τη γυναίκα του.
Ένα γλυκόπικρο road trip, που πραγματεύεται τη σχέση πατέρα- γιου και διακρίθηκε με τη Κρυστάλλινη Σφαίρα καλύτερης ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Karlovy Vary.
Ένας δύστροπος και εγωκεντρικός ζωγράφος, ο Βασίλ, χάνει τη γυναίκα του και ο κόσμος του ανατρέπεται. Ο γιος του, Πάβελ, που εργάζεται στη Σόφια και περιμένει το πρώτο του παιδί, προσπαθεί να του συμπαρασταθεί, όμως η σχέση τους δεν είναι εύκολη. Μια μέρα μετά από την κηδεία της συζύγου και μητέρας τους, μια γειτόνισσα πανικόβλητη θα εμφανιστεί στο κατώφλι τους ισχυριζόμενη πως η αποθανούσα τής τηλεφώνησε. Ο Βασίλ τότε αποφασίζει να βρει με κάθε μέσο ένα τρόπο να επικοινωνήσει με τη σύντροφό του, ενώ ο Πάβελ προσπαθεί να τον σταματήσει.
Το σκηνοθετικό δίδυμο από τη Βουλγαρία, που μας χάρισε το εξαιρετικό «Το Μάθημα» και τη «Δόξα», εμπνέεται από μια αληθινή ιστορία και φτιάχνει ένα χαμηλότονο βαλκανικό road trip, που φέρνει στο προσκήνιο το χάσμα των γενεών,τη σύγκρουση της παράδοσης με τον μοντέρνο τρόπο ζωής, τη λογική με τη μεταφυσική, ενώ ταυτόχρονα σχολιάζει υπαινικτικά τις πληγές μιας χώρας που ακόμα μένουν ανοιχτές.
Από τη μια με όπλο το χιούμορ οι Βούλγαροι σκηνοθέτες εκμεταλλεύονται μια σειρά από σουρεαλιστικά συμβάντα, περιγράφοντας στην ουσία τα στάδια του πένθους που προκύπτουν μετά από μια μεγάλη απώλεια, και από την άλλη εστιάζοντας στη σχέση του Πάβελ με τον Βασίλ καταγράφουν το πορτρέτο δυο διαφορετικών γενεών που καλούνται να επανεφεύρουν τη σχέση τους για να μπορέσουν να προχωρήσουν.
Επανέκδοση:
Η γκαρσονιέρα (The Apartment)
Σκηνοθεσία Μπίλι Γουάιλντερ
Παίζουν: Τζακ Λέμον, Σίρλεϊ Μακ Λέιν, Φρεντ ΜακΜάρεϊ
Περίληψη: Ο Σι Σι Μπάξτερ, υπάλληλος σε μια μεγάλη ασφαλιστική εταιρία, καλοπιάνει τους ανωτέρους του, δανείζοντάς τους το διαμέρισμά του για τις «διακριτικές» ερωτικές στιγμές τους. Τα πράγματα όμως θα περιπλακούν όταν συναντήσει τη Φραν, την ερωμένη του μεγάλου αφεντικού, την οποία ερωτεύεται.
Μία από τις κορυφαίες κωμωδίες της δεκαετίας του '60, που βραβεύτηκε με 5 Όσκαρ - μεταξύ τους και για Καλύτερη Ταινία - αλλά και με 3 Χρυσές Σφαίρες επανέρχεται στη μεγάλη οθόνη σε νέα ψηφιακή κόπια.
Ο Σι Σι Μπάξτερ είναι ένας υπάλληλος γραφείου, ο οποίος βοηθάει τους συναδέρφους του δίνοντάς τους το κλειδί της γκαρσονιέρας του για τις εξωσυζυγικές τους περιπέτειες. Ανάμεσά τους είναι και το αφεντικό του, ο Τζέι Ντι Σέλντρεϊκ, που ο Μπάξτερ μαθαίνει πως χρησιμοποιεί το διαμέρισμά του για να κοιμάται με τη Φραν Κιούμπελικ, τη γλυκιά χειρίστρια ανελκυστήρων, με την οποία είναι εκείνος ερωτευμένος Όταν ο Σέλντρεϊκ όμως παρατάει τη νεαρή γυναίκα, εκείνη προσπαθεί να δώσει τέλος στη ζωή της, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στον Μπάξτερ να σώσει το κορίτσι των ονείρων του, χάνοντας πιθανότατα τη δουλειά του.
Ο Μπιλ Γουάιλντερ με το βιτριολικό του χιούμορ υπογράφει μια πανέξυπνη σάτιρα του αμερικανικού τρόπου ζωής και του κυνισμού που επικρατεί στον χώρο των επιχειρήσεων, καυτηριάζοντας τον αριβισμό μιας κοινωνίας που θυσιάζει τα πάντα στον βωμό της προσωπικής επιτυχίας και της επαγγελματικής ανόδου.