Η Εleonore Trenado-Finetis δημιούργησε έναν ολόκληρο κόσμο αφιερωμένο στην κεραμική στην καρδιά της Αθήνας
«Εάν ο καθένας προσπαθεί να βρει το δικό του στυλ και να δουλεύει αρκετά πάνω σε αυτό, αφήνοντας την αντιγραφή και τις τάσεις που έρχονται από εξωτερικούς παράγοντες, η ελληνική κεραμική έχει μέλλον μπροστά της»: αυτή είναι η πεποίθηση που οδήγησε την κεραμίστρια Εleonore Trenado-Finetis να δημιουργήσει έναν κόσμο αφιερωμένο στη σύγχρονη ελληνική κεραμική στην καρδιά της Αθήνας, το Mon Coin Studio.
Από τις 17 έως τις 30 Σεπτεμβρίου, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να επισκεφθεί την έκθεση Ancient Vibes in Contemporary Ceramics που παρουσιάζεται εκεί και στην οποία συμμετέχουν 35 καλλιτέχνες, κεραμίστες ή εικαστικοί, καθιερωμένοι ή ανερχόμενοι από όλη την Ελλάδα, που διαπραγματεύονται την απήχηση της αρχαίας ελληνικής τέχνης στο σήμερα μέσα από τις δημιουργίες τους.
Την έκθεση θα πλαισιώσουν με τα δικά τους έργα designers, σχεδιαστές κοσμημάτων, φωτογράφοι, εικαστικοί, που θα συνομιλήσουν με τις κεραμικές δημιουργίες.
Η Eleonore Trenado - Finetis, μας αφηγείται την επαγγελματική διαδρομή της, μας περιγράφει πώς ερωτεύτηκε τον πηλό και πώς κατάφερε να δημιουργήσει έναν χώρο που αποτυπώνει την βαθύτερη καλλιτεχνική της ανάγκη. Έχει μέλλον η κεραμική στην Ελλάδα; Ποιο είναι το στοιχείο που κάνει κάθε δημιουργία να ξεχωρίζει; Μιλά στην Bovary για όλα.
«Μετά από μεταπτυχιακές σπουδές σε διεθνές εμπορικό δίκιο και στην κοινωνιολογία του δικαίου, ήρθα στην Ελλάδα και δούλευα στα Human Resources και σε μία εταιρεία μεσολαβήτρια στη fashion industry. Παράλληλα, έδινα μερικά μαθήματα γαλλικών και έκανα κατά καιρούς μεταφράσεις νομικού περιεχομένου. Δε με γέμιζε, όμως η επαγγελματική μου ζωή.
Γι’αυτό, μετά τη δουλειά μου, παρακολουθούσα δύο φορές την εβδομάδα ένα σεμινάριο μικρογλυπτικής και χειροποίητου κοσμήματος που είχα βρει ψάχνοντας τα λίγα σεμινάρια που υπήρχαν τότε. Έτσι ασχολήθηκα λίγο με το κόσμημα. Κάποια στιγμή, όταν γεννήθηκε η πρώτη μου κόρη, σταμάτησα να δουλεύω σε γραφείο. Συνέχιζα μερικά μαθήματα γαλλικών και πήγαινα σε σεμινάριο κοσμήματος στο Κολλέγιο Αθηνών αλλά ήμουνα πολύ προβληματισμένη με το τι θα έκανα στη ζωή μου. Είχα βρει μία πολύ ενδιαφέρουσα εκπαίδευση την οποία παρακολούθησα στο Παρίσι για να γίνω θεραπεύτρια εναλλακτικής ιατρικής αλλά ούτε αυτό δεν με ικανοποιούσε: χρειαζόμουν κάτι καλλιτεχνικό. Όταν ήρθε η δεύτερη μου κόρη και και αφού το πρόβλημα είχε παραμένει ολόκληρο, ανακάλυψα ένα ταχύρρυθμο σεμινάριο κεραμικού κοσμήματος και αποφάσισα να πειραματιστώ με τον πηλό. Ήταν λίγο ασυνήθιστο σαν θέμα και τότε ερωτεύτηκα τον πηλό: ένα απίστευτο υλικό, εύπλαστο, με το οποίο μπορείς να φτιάξεις οτιδήποτε με όποια χρώματα θέλεις, να δημιουργήσεις υφές, να τον ζωγραφίζεις ή απλά να του προσθέτεις χρώμα ή και τίποτα, να γίνει λείο ή πολύ άγριο. Να δημιουργήσεις ένα πολύ μικρό αντικείμενο ή ένα τεράστιο, ένα απλό χρηστικό αντικείμενο ή ένα πιο καλλιτεχνικό.
Θυμήθηκα αυτό το σπίτι μου στο οποίο είχα μείνει όταν πρωτοήρθα στην Αθήνα και ήταν το παλιό εργαστήριο μίας Ελληνίδας κεραμίστριας. Θυμήθηκα επίσης ότι, μόλις πριν φύγω από το Παρίσι, είχαμε το όνειρο με μία φίλη Ελληνίδα που έμενε στο Παρίσι να φτιάξουμε ένα μικρό μαγαζί στο οποίο θα πουλάγαμε τα πράγματα που θα φτιάχναμε. Θυμήθηκα, επίσης, τα χρόνια μου στο λυκείου στη Γαλλία που για τρία ολόκληρα έτη είχα μάθημα Ιστορία Τέχνης και Εικαστικά. Αλλά αυτό ήτανε πολύ παλιό και επώδυνο, και πριν μπω στην Νομική τράβηξα την κουρτίνα πάνω στα καλλιτεχνικά. Τέλος πάντων, από εκείνη τη στιγμή ήθελα να προχωρήσω στην κεραμική αλλά μου πήρε πάρα πολύ χρόνο.
Το Mon Coin Studio θα είναι ένα παράθυρο ανοιχτό πάνω στην ελληνική σύγχρονη κεραμική
Βρήκα κάποια μαθήματα στο κέντρο της Αθήνας, και στην Κηφισιά, και μια μέρα γνώρισα τον Ανδρέα Κατσιλιέρη ο όποιος στάθηκε πλάι μου για να μου δείξει αυτά που χρειαζόμουν όσον αφορά το τεχνικό κομμάτι. Κάποια στιγμή αποφάσισα ότι ήθελα να έχω δικό μου εργαστήριο για να προοδεύσω και να ξεκινήσω να κάνω πράγματα αλλά και να πουλάω δικά μου και άλλων. Αυτό αποτελούσε μία τεράστια ανάγκη αλλά πριν προλάβω να το φτιάξω εργαστήριο, και επειδή υπήρχαν κάποια τεχνικά προβλήματα με τη Δ.Ε.Η., έφτιαξα ένα μικρό pop-up store στο οποίο πούλαγα δημιουργίες δικές μου και άλλων φίλων. Αυτό το μικρό γωνιακό μαγαζί έγινε το Mon Coin και αφού λειτουργούσε σωστά θεώρησα ότι θα ήταν κρίμα να το σταματήσω για να φτιάξω το εργαστήριο μου.
Αποφάσισα τότε να βρω έναν χώρο πιο κεντρικό και πιο μεγάλο ώστε να συνεχίζω να πουλάω την σύγχρονη ελληνική κεραμική αλλά και να μπορέσω να φτιάξω τα δικά μου έργα. Επίσης, είχα πάντα στο μυαλό να οργανώσω εκθέσεις και μερικά μαθήματα εισαγωγής στην κεραμική ώστε ο κόσμος να γνωρίσει τον πηλό αλλά ίσως και να ανακαλύψει έναν μέσω καλλιτεχνικής έκφρασης που θα του ταίριαζε. Η κεραμική είναι μία τέχνη που είναι πολύ ανοιχτή σε όλους. Ναι, μεν, θέλει πολλή δουλειά για να φτάσει κανείς σε ένα ικανοποιητικό τεχνικό επίπεδο αλλά και με πολύ απλές τεχνικές μπορεί ο καθένας να φτιάξει ένα σωρό πράγματα. Αυτή είναι και η μαγεία: μπορείς με το πολύ και με το λίγο.
Η ελληνική κεραμική έχει μέλλον μπροστά της
Το Mon Coin Studio είναι ένας χώρος που πάντα ονειρευόμουνα, χωρίς ακριβώς να το είχα σχεδιάσει με την έννοια του business plan. Βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, δίπλα στην Αρχαία Αγορά και βλέπει, από ένα μέρος της ταράτσας του, την Ακρόπολη. Και σαν χώρος και σαν ιδέα, φιλοξενεί τρία πράγματα: το εργαστήριο μου για να μπορέσω να κάνω δικές μου δημιουργίες (πράγμα το οποίο πρέπει να ομολογηθώ έχω αφήσει πολύ πίσω), έναν χώρο ο οποίος λειτουργεί σε καθημερινή βάση σαν πωλητήριο αλλά ο οποίος να χρησιμοποιηθεί για εκθέσεις,παρουσιάσεις και συναντήσεις και μια ταράτσα, η οποία θα είναι για χαλάρωση και εργαστήρια για να μπορέσει ο κόσμος να πειραματιστεί με τον πηλό.
Ο σκοπός μας είναι να υποστηρίζουμε τους επαγγελματίες κεραμίστες προωθώντας και πουλώντας τα έργα τους, αλλά και να τους προβάλλουμε στο εξωτερικό.Έτσι, λοιπόν, το Mon Coin Studio θα είναι ένα παράθυρο ανοιχτό πάνω στην ελληνική σύγχρονη κεραμική.
Πέραν από αυτό, και επειδή εγώ η ίδια βοηθήθηκα από διάφορους ανθρώπους (ιδιαίτερα από τον Ανδρέα Κατσιλιέρη και τον Γιώργο Φινέτη) για να μπορέσω να κάνω αυτό που κάνω σήμερα, θεωρώ ότι πρέπει, με τη σειρά μου, να βοηθήσω άλλους δημιουργούς. Εννοώ ότι αρκετοί άνθρωποι που έχουν ταλέντο, άσχετα εάν είναι επαγγελματίες ή όχι, δεν έχουν, για διάφορους λόγους, πρόσβαση σε μία σωστή προβολή των έργων τους. Ο ρόλος του Mon Coin Studio θα είναι -και είναι ήδη- να τους ανοίγει τις πόρτες του και να γίνει μία γέφυρα ενδιάμεσα σε αυτούς και τον κοινό.
Το θέμα της έκθεσης το σκέφτομαι πάρα πολύ καιρό, πέραν από το ενδιαφέρον που υπάρχει εδώ και μερικά χρόνια. Για το αρχαίο πολιτισμό. Σκέφτομαι πολλά χρόνια την τέχνη στο Βυζάντιο, την κυκλαδική τέχνη etc. Η επιρροή του αρχαίου είναι ένα πολύ ευρύ θέμα, το οποίο δεν περιορίζεται στην κλασική αρχαία ελληνική περίοδο. Και όταν λέμε επιρροή, σημαίνει ότι μπορεί αυτό να έχει να κάνει με ένα concept, με μία φόρμα, με μία τεχνική, ή οτιδήποτε άλλο. Είναι ένα θέμα το οποίο ενδιαφέρει όλο τον κόσμο και που φέρνει κοντά τους ανθρώπους. Είναι αυτό που τους ενώνει. Επίσης, είναι ένα θέμα που μπορεί πραγματικά να αναδείξει την ποικιλία των έργων σε μια ίδια κοινωνία.
Όμως, όταν σκεφτόμουνα μία πρώτη έκθεση στο Mon Coin Studio, δεν είχα αποφασίσει ακριβώς ποιο θέμα θα διαλέξω και η αφορμή για την επιλογή αυτού του θέματος τώρα είναι η γνωριμία με δύο γυναίκες αρχαιολόγους οι οποίες κατασκευάζουν χειροποίητα κεραμικά στον ελεύθερο τους χρόνο. Είναι εξειδικευμένες στο κεραμικό μέσα στη δουλειά τους, αλλά όπως μου εξηγήσανε, έχουν ανάγκη και οι ίδιες να δουλεύουνε και να εκφράζονται αυτό το υλικό. Ήρθαν να μας βρουν στον χώρο μας και αποφάσισα ότι αυτή θα είναι η πρώτη μας έκθεση.
Σήμερα πολλοί άνθρωποι ασχολούνται με την κεραμική. Αυτό ισχύει για την Ελλάδα αλλά και για το εξωτερικό. Υπάρχει πολύς κόσμος που ασχολείται επαγγελματικά αλλά επίσης πολύς κόσμος που κάνει κεραμική για χόμπι όπως κάναμε παλιά κιθάρα ή κηπουρική. Μερικοί από αυτούς πουλάνε τις δημιουργίες τους.
Όσον αφορά τους επαγγελματίες, υπάρχουν αυτό που αποκαλώ οι «εξ αρχής» κεραμίστες, και υπάρχουν μερικοί δημιουργοί που προέρχονται από την αρχιτεκτονική, την γραφιστική, ή άλλους τομείς των visual arts (ή ακόμα και κάτι τελείως διαφορετικό), οι οποίοι αποφασίσανε να κάνουν μία δοκιμή και τελικά εκπαιδευτήκαν ώστε να γίνουν και εκείνοι κεραμίστες. Πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι πρόσφατα η κεραμική μπήκε στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα.
Εάν ο καθένας προσπαθεί να βρει το δικό του στυλ και να δουλεύει αρκετά πάνω σε αυτό, αφήνοντας την αντιγραφή και τις τάσεις που έρχονται από εξωτερικούς παράγοντες, η ελληνική κεραμική έχει μέλλον μπροστά της. Αυτό που αρέσει στον κόσμο είναι η μοναδικότητά και η αυθεντικότητα του κάθε έργου. Δεν θέλει να αγοράζει στην Ελλάδα ο ξένος επισκέπτης ένα αντικείμενο το οποίο να του θυμίζει τη δανέζικη ή Γιαπωνέζικη αισθητική.
Διάρκεια έκθεσης: 17 – 30 Σεπτεμβρίου
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Akron Aoton, Diane Alexandre, Γιώργος Βεβάτσης, Jasper Handmade Ceramics, Coxx, Cream, Ema Ramanskaite – Ea Ceramic Studio, Άρης Ταμπατσίκος – Ea Ceramic Studio, Pink Dolphin, Aris Galstyan, Evi Geo, Γιάννης Ζώης, Γιάννης Βογιατζής, Σταύρος Καρνάκης, Ismene King, Χαρούλα Κοροπούλη, Κατερίνα Λατούφη, Νίκος Λεμπέσης, Ηλίας Λιανός, Μυρτώ Λυκοπούλου, Γιάννης Μαμουτζής, Μαρία Μαρίνογλου, Maru Meleniou, Χριστίνα Μόραλη, Δέσποινα Ξενάκη, Αντώνης Παλλές, Χάρης Πανουσόπουλος, Αγγελική Παπαδοπούλου, Γιώργος Τριχάς, Χρόνης Τσακιρακάκης, Θεοδώρα Τσιράκογλου, Yfi Ceramics, Κίκα Χηνάρη, Ηλίας Χριστόπουλος, Woozy.
Η έκθεση ANCIENT VIBES IN CONTEMPORARY CERAMICS θα αποτελέσει την αφετηρία μίας σειράς εκδηλώσεων, ατομικών και ομαδικών εκθέσεων, εργαστηρίων κεραμικής έκφρασης και εισαγωγής στην κεραμική, που θα δώσουν τη δυνατότητα σε όποιον ενδιαφέρεται να μυηθεί στην τέχνη βιωματικά.
Διεύθυνση: Θησείου 7, Μοναστηράκι 210 3217806