Λάμψη, πατρόν και εξουσιαστικές σχέσεις: Το απαγορευμένο ντοκιμαντέρ για τον Yves Saint Laurent προβάλλεται μετά από 18 χρόνια
Έντεκα χρόνια μετά το θάνατο του Yves Saint Laurent και αφού ο εμβληματικός οίκος συνεχίζει την ένδοξη πορεία του στην ιστορία της μόδας, υπό τη διεύθυνση του Anthony Vaccarello, το βρετανικό κοινό παρακολουθεί με περιέργεια και θαυμασμό σκηνές από τα τελευταία χρόνια ζωής του κορυφαίου μόδιστρου, στο ντοκιμαντέρ με τίτλο Yves Saint-Laurent: The Last Collections.
Ήταν το 1998, όταν ο επί χρόνια σύντροφος, συνιδρυτής του brand και δεξί χέρι του Saint Laurent, Pierre Berge προσέγγισε έναν νεαρό σκηνοθέτη και του ζήτησε να κινηματογραφήσει το ζευγάρι στο απόγειο της δόξας και της δημιουργικότητάς του.
Ο Olivier Meyrou δέχτηκε, και πέρασε τρία χρόνια στα άδυτα του διάσημο ατελιέ της Avenue Marceau, παρατηρώντας (και φιλμάροντας) από απόσταση αναπνοής τον σχεδιαστή να εμπνέεται τις τελευταίες του συλλογές και να προετοιμάζεται για μερικά από τα ορόσημα της καριέρας του, όπως η αναδρομική συλλογή του 1998 που παρουσιάστηκε στον τελικό του Παγκόσμιου Κυπέλλου και το τιμητικό βραβείο για το σύνολο του έργου του από τα prestigious CFDA Fashion Awards.
«Ο οίκος ήταν σαν μια μινιατούρα της γαλλικής κοινωνίας στις αρχές του 20ού αιώνα- υπήρχαν οι εργάτες, οι εκατομμυριούχοι και οι καλλιτέχνες, όλοι κάτω από την ίδια στέγη», λέει ο Meyrou στο περιοδικό Another. To φιλμ εστιάζει σε μεγάλο βαθμό στη δυναμική της σχέσης του Saint Laurent με τον Berge, μια σχέση που καθόρισε την πορεία και την ταυτότητα του οίκου.
Από τη μία ο Berge, πανίσχυρος και εξουσιαστικός ήταν συνηθισμένος να περνούν όλα από τον έλεγχό του -από την άλλη ο εσωστρεφής, mastermind, Saint Laurent και η ήρεμη, επιβλητική παρουσία του έκαναν το τέλειο καλλιτεχνικό δίδυμο, με τον δεύτερο να έχει όμως, πάντοτε και αποκλειστικά τον τελευταίο λόγο.
Μάλιστα, αυτό φαίνεται χαρακτηριστικά σε μία σκηνή του ντοκιμαντέρ, όπου ο Saint Laurent επιμένει ότι θέλει ένα συγκεκριμένο μοντέλο να φορέσει ένα συγκεκριμένο φόρεμα την τελευταία στιγμή πριν το show. Τότε, ο Berge αλλάζει όλο το line up των μοντέλων για να εκπληρώσει την επιθυμία του.
Τελικά ήταν ο Berge ο οποίος απαγόρευσε την προβολή του ντοκιμαντέρ όταν ολοκληρώθηκε το μοντάζ και βρέθηκε διανομέας, χωρίς καν να το έχει δει. Τελικά, έδωσε το πράσινο φως για την προβολή του το 2015, μόλις 2 χρόνια πριν πεθάνει.
«Πολλοί μπορεί να σοκαριστούν επειδή ο Yves Saint Laurent δείχνει πολύ γερασμένος και αδύναμος. Ήταν όμως μια ωραία εποχή, γιατί αισθάνεσαι ότι ο ίδιος γίνεται όλο και πιο αδύναμος, αλλά ο στιβαρός οίκος που δημιούργησε 40 χρόνια πριν, τον στηρίζει», δηλώνει ο Meyrou.
Με στοιχεία από το Another και την Guardian.