H Πενέλοπε Κρουζ φτάνει «Στα άκρα», και η Μικρή Γοργόνα επιστρέφει στις αίθουσες
Αυτή την εβδομάδα, η Πενέλοπε Κρουζ φτάνει «Στα άκρα», η live -action εκδοχή της «Μικρής γοργόνας» μάς συστήνει την πρώτη Αφραμερικανή πριγκίπισσα της Disney, ενώ η σουρεαλιστική κωμωδία του Καντάν Ντουπιέ είναι ένα ταξίδι στον χρόνο.
Στα Άκρα (En los Márgenes/ On the Fringe)
Σκηνοθεσία: Χουάν Ντιέγκο Μπότο
Παίζουν: Πενέλοπε Κρουζ, Λουίς Τοσάρ, Αντέλφα Κάλβο
Περίληψη: Τρεις άνθρωποι προσπαθούν να μην καταρρεύσουν και να περάσουν 24 ζωτικές ώρες, που θα αλλάξουν τη ζωή τους.
H Πενέλοπε Κρουζ σε έναν αγώνα επιβίωσης που διαρκεί 24 ώρες αποδεικνύει για ακόμη μία φορά την κοινωνική της συνείδηση.
Ο Ράφα, ένας ακτιβιστής δικηγόρος, αφιερώνει όλο του τον χρόνο να βοηθήσει όποιον έχει ανάγκη, προσπαθώντας να εξισορροπήσει τη δουλειά του με την προσωπική του ζωή. Η Ακιουζένα, μια φτωχή εργάτρια, προσπαθεί να μη χάσει το σπίτι της και βρεθεί στο δρόμο, παλεύοντας με νύχια και με δόντια να κρατήσει την ενωμένη την οικογένειά της. Και τέλος η Τεοντόρα, μία ηλικιωμένη γυναίκα που ζει μόνη της, είναι αποφασισμένη να εμποδίσει τον γιο της να αναλάβει μία ευθύνη για γεγονότα που δεν μπορεί να αλλάξει.
Τρεις διαφορετικές ιστορίες ανθρώπων, που ζουν στον ευρωπαϊκό Νότο και αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά θέματα, διασταυρώνονται, ενώ ο χρόνος τρέχει δαιμονικά, σε αυτό το αγωνιώδες κοινωνικό δράμα με στοιχεία θρίλερ του Χουάν Ντιέγκο Μπότο. Εστιάζοντας στο μείζον θέμα των πλειστηριασμών, που και στην Ισπανία έχει αφήσει χιλιάδες πολίτες στον δρόμο, αλλά και των κόκκινων δανείων, ο δημιουργός ως επί το πλείστον με την κάμερα στο χέρι καταγράφει τις διαδρομές αυτό των τριών χαρακτήρων στην πόλη και ταυτόχρονα τον αναβρασμό μιας κοινωνίας, που παλεύει απέναντι στην αδικία. Ακολουθώντας τη λογική ενός ψευδοντοκιμαντέρ με ωμό ρεαλισμό αποτυπώνει μια σκληρή πραγματικότητα, εφιαλτικά οικεία: πώς το άτομο βρίσκεται παγιδευμένο στις πολιτικές επιταγές και πώς η αλληλεγγύη τελικά μπορεί να είναι η λύση στον νόμο του ισχυρού.
Απίστευτο κι Όμως Αληθινό (Incroyable mais Vrai)
Σκηνοθεσία: Καντάν Ντουπιέ
Παίζουν: Αλέν Σαμπά, Λέα Ντρικέρ, Μπενουά Μαζιμέλ
Περίληψη: Ο Αλέν και η Μαρί μετακομίζουν σε ένα ήσυχο προάστιο. Στα έγκατα του νέου τους σπιτιού, βαθιά στο κελάρι, μια μυστηριώδης καταπακτή θα ανατρέψει τη ζωή τους.
H σουρεαλιστική κωμωδία του ξεχωριστού Καντάν Ντουπιέ είναι ένα τρελό ταξίδι στον χρόνο.
Ένα ζευγάρι Γάλλων, που περνάει κρίση μέσης ηλικίας, μετακομίζει σε ένα καινούργιο σπίτι. Στο υπόγειο του θα ανακαλύψει ένα περίεργο φρεάτιο που οδηγεί πίσω στον χρόνο. Βασικά, όποιος βρεθεί εκεί πηγαίνει δώδεκα ώρες πίσω και γίνεται κατά τρεις μέρες νεότερος. Η Μαρί, αποφασισμένη να κερδίσει με κάθε θυσία τη χαμένη της νιότη και να κάνει καριέρα μοντέλου, κατεβαίνει συχνά στην καταπακτή, αψηφώντας τον κίνδυνο. Ο Αλέν από την άλλη, διαισθανόμενος τις ολέθριες συνέπειες της αθανασίας, προτιμά την πραγματικότητα.
Ο ιδιοσυγκρασιακός Καντάν Ντουπιέ έχει εμπνευστεί για ακόμα μια φορά μία ξεχωριστή ιστορία πάνω στο θέμα της εικόνας, της ζωής και του θανάτου. Με υπαρξιακή διάθεση και χιούμορ αναλογίζεται το ζήτημα του χρόνου για να δηλώσει πως εάν το γήρας μοιάζει τρομακτικό, η άρνησή του μπορεί να φτάσει έως και την παραφροσύνη. Η αποδοχή του χρόνου είναι πολύ πιο συμπαθητική τελικά από την αγωνιώδη προσπάθεια να εμποδίσουμε την φυσική εξέλιξη, μία άρνηση που γίνεται τελικά αποσύνθεση. Βιτριολικός, αλλά ταυτόχρονα συμπονετικός προς τους ήρωές του και κυρίως τη Μαρί,που απεγνωσμένα θέλει να παραμείνει όμορφη, ο ξεχωριστός δημιουργός υπογράφει ένα αλληγορικό παραμύθι, που παραμένει γοητευτικό, αν και προς το τέλος μοιάζει να ξεμένει από καλές ιδέες... και ατάκες.
Η Μικρή Γοργόνα (The Little Mermaid)
Σκηνοθεσία: Ρομπ Μάρσαλ
Παίζουν: Χέιλ Μπέιλι, Τζόνα Χάουερ-Κινγ, Νταβίντ Ντιγκς, Οκουαφίνα, Μελίσα ΜακΚάρθι, Χαβιέρ Μπαρδέμ
Περίληψη: Ερωτευμένη με έναν πρίγκιπα, η γοργόνα Άριελ ζητά από μια μάγισσα του βυθού να την κάνει θνητή, αλλά το τίμημα της μεταμόρφωσης είναι βαρύ.
Το κλασικό animation σε live action διασκευή με την Χέιλ Μπέιλι, που γίνεται η πρώτη Αφρομερικανή πρωταγωνίστρια της Disney.
Η ιστορία είναι γνωστή: η Άριελ, η μικρότερη κόρη του βασιλιά Τρίτωνα, ερωτεύεται έναν κοινό θνητό, τον πρίγκιπα Έρικ. Μόνο που τα πλάσματα της θάλασσας δεν μπορούν να επιβιώσουν στη στεριά, οπότε ο έρωτας τους μοιάζει αδιέξοδος. Μόνο η μάγισσα Ούρσουλα μπορεί να δώσει στη μικρή γοργόνα την ευκαιρία να ζήσει δίπλα στον αγαπημένο της, αλλά το τίμημα είναι τεράστιο.
Συνήθως οι live action εκδοχές αγαπημένων ταινιών της Disney είναι συχνά αποτυχημένες, καθώς δεν πετυχαίνουν να αποτυπώσουν το παραμυθένιο σύμπαν του πρωτότυπου. Στην ίδια παγίδα έχει πέσει και ο Μάρσαλ, που αν και σέβεται -σχεδόν κοπιάρει- σκηνές της αυθεντικής ταινίας, δεν καταφέρνει να μεταφέρει την ατμόσφαιρα του βυθού. Η δε προσπάθειά του να δώσει ρεαλιστική υπόσταση σε πλάσματα εξωπραγματικά αποτυγχάνει- γιατί ένα καβούρι που μιλάει, μόνο ως τέτοιο έχει γοητεία- ενώ πολλές φορές η επιλογή μιας σκοτεινής φωτογραφίας δεν βοηθάει την κατάσταση. Βέβαια, τα κλασικά τραγούδια παραμένουν και σε αυτά προστίθενται νέα κομμάτια από τον μετρ των μιούζικαλ Λιν- Εμμάνουελ Μιράντα, η Χέιλ Μπέιλι είναι υπέροχη, αν και την παράσταση κλέβει η Μελίσα ΜαΚκάρθι ως Ούρσουλα, αλλά οι φεμινιστικές πινελιές και ο εξανθρωπισμός μυθικών στοιχείων τελικά δεν κάνουν τη διαφορά. Ίσως οι μικρότεροι σε ηλικία θεατές, που δεν έχουν επαφή με το κλασικό animation, τουλάχιστον στη μεγάλη οθόνη, να εκτιμήσουν περισσότερο το όλο εγχείρημα.
Η Μέθοδος Kompromat (Kompromat)
Σκηνοθεσία: Ζερόμ Σαλ
Παίζουν: Ζιλ Λελούς, Τζοάνα Κούλιγκ
Περίληψη: H αληθινή ιστορία ενός Γάλλου δημόσιου υπαλλήλου, που άθελά του βρίσκεται σε σύγκρουση με μια από τις πιο ισχυρές και επικίνδυνες δυνάμεις της σύγχρονης εποχής: τη FSB της Ρωσίας.
Κατασκοπική περιπέτεια με τον Ζιλ Λελούς.
O Ματιέ, ένας ασυνήθιστος και αφοσιωμένος διπλωμάτης, δέχεται μια απόσπαση στο Ιρκούτσκ ως επικεφαλής της Alliance Française της Σιβηρίας. Ελπίζει ότι η αλλαγή αυτή θα είναι καλή για την οικογένειά του και τον γάμο του. Σύντομα όμως οι επιλογές του τον φέρνουν σε αντιπαράθεση με τις τοπικές αρχές. Ξαφνικά, βρίσκεται κατηγορούμενος για τη σεξουαλική κακοποίηση της κόρης του και για διακίνηση πορνογραφικού υλικού. Η γυναίκα του από τη Γαλλία επιβεβαιώνει τις κατηγορίες και ο ίδιος βρίσκεται φυλακισμένος. Mε μοναδική του σύμμαχο μία όμορφη Ρωσίδα και ενώ οι γαλλικές Αρχές αρνούνται να τον βοηθήσουν για να μη δημιουργηθεί διπλωματικό επεισόδιο, ο Ματιέ έχει μόνο μία επιλογή: να δραπετεύσει με κάθε κόστος.
Κόμπροματ ονομάζεται η τακτική που άρχισε να εφαρμόζει η KGB την περίοδο της αρχηγίας του σημερινού προέδρου Πούτιν, κατά την οποία ξένοι επί το πλείστον πολίτες κατηγορούνταν με πλαστά έγγραφα για αδικήματα που ποτέ δεν διέπραξαν. Αυτό συνέβη και στον Yoann Barbereau, ο οποίος κατέγραψε την οδύσσειά του στο βιβλίο, που ενέπνευσε τον Ζερόμ Σαλ.
Αναμιγνύοντας την πραγματική υπόθεση με στοιχεία μυθοπλασίας, ο Γάλλος δημιουργός φτιάχνεται ένα σφιχτοδεμένο κατασκοπικό δράμα με νουάρ ατμόσφαιρα και έντονες αιχμές κατά του καθεστώτος του Πούτιν -χαρακτηριστικός ο μονόλογος του Λελούς, που μιλώντας στους συμπατριώτες του στη Γαλλική Πρεσβεία απαριθμεί τις τακτικές της ρωσικής Κυβέρνησης. Σεβόμενος απόλυτα τους κανόνες – και τα κλισέ- του είδους, η ταινία αρχίζει να ανεβάζει στροφές, όταν ο κεντρικός ήρωας ξεκινάει το ταξίδι του από το Ιρκούτσκ για τη Μόσχα και την Εσθονία, όμως το πρώτο μέρος είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικό για το πώς στήνονται τα κόμπροματ. Ισορροπώντας δεξιοτεχνικά ανάμεσα στο πολιτικό παιχνίδι και την προσωπική ιστορία του Ματιέ, που διανθίζεται και από ένα αχρείαστο είναι η αλήθεια love story, ο Σαλ με τον Λελούς να δίνει μια συναρπαστική ερμηνεία, διατηρεί το σασπένς μέχρι το τελευταίο λεπτό, ενώ ταυτόχρονα καταγγέλλει ανοιχτά τόσο την πολιτική του Πούτιν όσο και την ισχνή αντίδραση της Ευρώπης απέναντι του.
Μπάσταρδα
Σκηνοθεσία: Νίκος Πάστρας
Παίζουν: Ναταλία Σουίφτ, Ζαχαρίας Γουέλα, Αφροδίτη Καποκάκη, Εριφύλη Κιτζόγλου, Χριστίνα Κυπραίου, Μάριο Μπανούσι
Περίληψη: Τα Μπάσταρδα έχουν αφήσει την πόλη μόνη της. Στην εξοχή, το νέο τους σπίτι μυρίζει μόνο καλοκαίρι. Πέντε κορίτσια και πέντε αγόρια ζούνε εδώ και τώρα – για το τώρα. Εδώ δεν πλησιάζει κανείς, εδώ όλοι φυλάνε σκοπιά, φιλάνε ο ένας τον άλλον, παίζουν τους νεκρούς. Είναι ακόμα παιδιά. Είναι τα δικά σας παιδιά. Τα δικά μας Μπάσταρδα.
Το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του Νίκου Πάστρα, που απέσπασε τον Αργυρό Αλέξανδρο στο τμήμα Film Forward του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Μία παρέα δέκα παιδιών ,θέλοντας να αποφύγουν την πραγματικότητα, απομονώνονται σε ένα εξοχικό σπίτι, που μοιάζει με έναν ουτοπικό παράδεισο. Εκεί, μακριά από τη χυδαιότητα της καθημερινότητας, διερευνούν τη σεξουαλικότητά τους, αρνούνται να μεγαλώσουν, είναι ρομαντικοί, είναι οργισμένοι, θέλουν να αλλάξουν έναν κόσμο, που βλέπουν ότι παραμένει αμετακίνητος, για να την πληρώσουν τελικά από ενήλικες, που ως εκδικητές θέλουν να τιμωρήσουν ανελέτα την ξεγνοιασιά τους.
Ο Νίκος Πάστρας, που ήδη από τις μικρού μήκους του ταινίες («Ακρυλικό», «Μελατονίνη») μας έχει πείσει ότι λατρεύει τη νέα γενιά άνευ όρων, μαζί με δέκα απόφοιτους της δραματικής σχολής του Ωδείου Αθηνών,πάνω στους αυτοσχεδιασμούς των οποίων βασίστηκαν οι διάλογοι, βρέθηκε για δέκα μέρες ένα σπίτι και έστησε ένα πανσεξουαλικό, queer, όπως ταιριάζει στην εποχή, γαϊτανάκι, το οποίο αποτυπώνει την αθωότητα και ίσως τη μελαγχολία της νεότητας, αλλά μέχρι εκεί. Οι αφορισμοί και τα τσιτάτα δίνουν και παίρνουν, οι χαρακτήρες στερούνται βάθους και ουσίας και ο ερωτισμός που είναι έκδηλος σε κάθε πλάνο, δεν σώζει την κατάσταση από μια επαναλητικότητα, που τελικά κουράζει. Τα τραγούδια του Mazoha ευτυχώς προσθέτουν ποίηση και αμφισημία, ενώ η τελευταία σεκάνς των «κακών μεγάλων», από όπου παρελαύνουν γνωστοί ηθοποιοί, είναι ίσως η πιο ενδιαφέρουσα, αν και χοντροκομμένα συμβολική, αποκαλύπτοντας τι σημαίνει «ενηλικίωση» για τον σκηνοθέτη.
Παίζονται ακόμα:
Kandahar: Σημείο Διαφυγής (Kandahar)
Σκηνοθεσία: Ρικ Ρόμαν Βο
Παίζουν: Τζέραρντ Μπάτλερ, Νέιβιντ Νέγκαμπαν, Αλί Φαζάλ, Μπαχαντόρ Φολάντι, Τράβις Φίμελ, Νίνα Τουσάντ-Γουάιτ
Περίληψη: Οι περιπέτειες ενός πράκτορα της CIA στο Αφγανιστάν.
Ο Ρικ Ρόμα Βο («Ο Φύλακας Άγγελος Επεσε» και «Greenland») ξανασυναντάει τον Τζέραρντ Μπάτλερ αυτή τη φορά σε ιρανικά εδάφη.
Όταν η ταυτότητα ενός πράκτορα της CIA αποκαλύπτεται μαζί με την μυστική του αποστολή, θα δώσει μάχη με το χρόνο προκειμένου να δραπετεύσει, προτού τον εντοπίσουν οι ειδικές δυνάμεις του Αφγανιστάν. Για να τα καταφέρει, θα χρειαστεί τη βοήθεια του Άραβα διερμηνέα του, ο οποίος μπορεί να έχασε τον γιο του από τους Ταλιμπάν, αλλά κατηγορεί τις δυτικές δυνάμεις για το αδιάκοπο αιματοκυλίσμα.
Η ζωγραφιά του Θεού
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλογερόπουλος
Παίζουν: Ιάκωβος Μυλωνάς, Νανά Τζαβάρα, Εύη Καραδήμα, Στεφανία Γκουρνέλου, Σπύρος Μπιμπίλιας, Χρήστος Μπίλιας, Ευτυχία Μελή, Μαίρη Ανανιάδου
Περίληψη: Μια διεισδυτική ματιά στον κόσμο των ΑμεΑ και στον περίγυρο τους.
Ο Γιάννης Καλογερόπουλος μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το ομότιτλο θεατρικό έργο του Ιάκωβου Μυλωνά.
Ο αιφνίδιος θάνατος της μητέρας του ξαναφέρνει τον Δημήτρη στην Ελλάδα. Σκοπός του να βάλει την ανάπηρη αδελφή του σε ίδρυμα και να ζήσει ευτυχισμένος με τη σύντροφο του στο πατρικό του. Μέσα όμως από συνεχόμενες κωμικές ανατροπές, η κοσμοθεωρία του αλλάζει.
Μια κωμωδία που δείχνει τις αλλαγές μπορεί να επιφέρει σε μια οικογένεια η έλευση ενός παιδιού με αναπηρία, υπερασπιζόμενη τη διαφορετικότητα και τη δύναμη της αγάπης.
Επαναπροβολή:
O αθώος (L'Ιnnocente)
Σκηνοθεσία: Λουκίνο Βισκόντι
Παίζουν: Τζιανκάρλο Τζιανίνι, Λάουρα Αντονέλι
Περίληψη: Ο αριστοκράτης Τούλιο ζητά από τη σύζυγό του Τζουλιάνα κατανόηση για τις συζυγικές του απιστίες. Όταν όμως διαπιστώνει πως κι εκείνη φλερτάρει μεέναν συγγραφέα, αρχίζει να ζηλεύει παθολογικά. Αποπειράται τότε να την ξανακερδίσει ερωτικά, αλλά η Τζουλιάνα είναι ήδη έγκυος από τον εραστή της.
Το κύκνειο άσμα του Λουκίνο Βισκόντι σε επανέκδοση.
Ρώμη, 1891. Ο Τούλιο Χέρμιλ και η σύζυγος Τζουλιάνα διατηρούν από καιρό εντελώς τυπικές σχέσεις. Κι ενώ εκείνη φαίνεται να δέχεται παθητικά τη σχέση του συζύγου της με την κόμισσα Τερέζα Ράφο, γνωρίζει τον συγγραφέα Φιλίπο Ντ' Αρμπόριο και γίνεται ερωμένη του. Όταν ο σύζυγος επιστρέφει, η Τζουλιάνα μετακομίζει στην έπαυλη της πεθεράς της. Ο Τούλιο αντιλαμβάνεται την απόσταση που υπάρχει ανάμεσα τους, αισθάνεται εκ νέου γοητευμένος μαζί της και της προτείνει να ξαναρχίσουν μαζί μια νέα ζωή. Μαθαίνει όμως ότι η Τζουλιάνα περιμένει το παιδί του Αρμπόριο.
Το τελευταίο έργο του Βισκόντι, βασισμένο σε μυθιστόρημα του Ντ' Ανούντσιο, καταγράφει το τέλος της ιταλικής αριστοκρατίας, ένα τέλος που συνοδεύεται από την αλαζονεία της (συζυγικής και οικονομικής) εξουσίας, αλλά και από το τραγικό αδιέξοδο του ερωτικού πάθους.