Κινηματογραφικές πρεμιέρες: Το πολυαναμενόμενο δεύτερο μέρος του «Dune» με Ζendaya-Σαλαμέ
Αυτή την εβδομάδα, το πολυαναμενόμενο δεύτερο μέρος του «Dune», ένα ερωτικό τρίγωνο με τους Φραντς Ρογκόφσκι, Αντέλ Εξαρχόπουλος και Μπεν Γουίσο, η συγκινητική ιστορία της Μαρίας Ντούζα, η καινούργια ταινία της Σοφί Μαρσό και η βιογραφία της Τζόι Γουόμακ, της Αμερικανίδας μπαλαρίνας, που έγινε δεκτή στα Μπολσόι έρχονται στις σκοτεινές αίθουσες.
Dune: Μέρος Δεύτερο (Dune: Part 2)
Σκηνοθεσία: Ντενί Βιλνέβ
Παίζουν: Τίμοθι Σαλαμέ, Ζεντάγια, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Όστιν Μπάτλερ, Χαβιέ Μπαρδέμ, Τζος Μπρόλιν. Φλόρενς Πιου, Κρίστοφερ Γουόκεν, Λέα Σεϊντού
Περίληψη: Ο Πολ Ατρείδης ενστερνίζεται όλο και περισσότερο τον ρόλο του ηγέτη, καθώς εκπαιδεύεται με στόχο να εκδικηθεί τη διάλυση του Οίκου του. Ταυτόχρονα, ενδυναμώνεται η σχέση του με την Τσάνι, ενώ παράλληλα καλείται να αποτρέψειτις δυσοίωνες εξελίξεις, που βλέπει στο μέλλον του.
Το sci-fi έπος του Ντενί Βιλνέβ επιστρέφει με ένα δεύτερο εντυπωσιακό κεφάλαιο.
Ο Πολ Ατρείδης, μαζί μετην έγκυο μητέρα του, βρίσκεται ξανά με την Τσάνι και τους Φρέμεν, που τον θεωρούν Μεσσία. Εκείνος με ταπεινοφροσύνη αρνείται τον τίτλο και πολεμά στο πλευρό τους για να πάρει εκδίκηση από όσους συνωμότησαν για να καταστρέψουν την οικογένειά του. Κι ενώ ο έρωτάς του με την Τσάνι, για τον οποίο είχαμε μια πρώτη νύξη στο πρώτο μέρος, ανθίζει, ο Πολ, που πλέον έχει ονομαστεί «Μουαντίμ»,- πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στις προσταγές της καρδιάς του και στο πεπρωμένο του ορατού σύμπαντος. Αποδεικνύοντας ότι δεν είναι μόνο ένας καλοαναθρεμμένος δούκας, θα αποτολμήσει να αλλάξει ένα φρικτό μέλλον, που μόνο ο ίδιος μπορεί να προβλέψει.
Το θεματικό και τελευταίο δεύτερο μέρος του saga του Φρανκ Χέρμπερτ, που όμως θα εξελιχθεί σε κινηματογραφική τριλογία, εξερευνά τη συναρπαστική περιπέτεια του Πολ Ατρείδη, που εμπλουτίζεται με νέους χαρακτήρες, ίντριγκες, μάχες για την εξουσία, αγώνες για την ανεξαρτησία, πάθος για εκδίκηση, έρωτες και οικογενειακά δράματα, που ο Βιλνέβ ενορχηστρώνει δεξιοτεχνικά σε ένα επικό sci-fi.
Ωριμότερος σε αυτό το sequel, ο Καναδός σκηνοθέτης με υψηλή αισθητική, χτίζει με λεπτομέρεια έναν ολόκληρο κόσμο, εναλλάσσοντας την ένταση των σκηνών μάχης με τη σιωπή του ανθρώπινου δράματος. Tα αχανή τοπία της ερήμου, που καταφέρνει να αξιοποιήσει μοναδικά, κάνοντας ακόμη και τη μονοτονία να γίνεται ενδιαφέρουσα, παντρεύονται με τη συναρπαστική μουσική του Χανς Ζίμερ, ενώ οι άψογες ερμηνείες του πρωτοκλασάτου cast -από τον μεσσιανικό Σαλαμέ μέχρι τη χειραφετημένη Ζεντάγια και από τη μυστικιστική Φέργκιουσον μέχρι τον εξαιρετικό «κακό» του Όστιν, συνθέτουν μια υπερηρωική ταινία αλλιώτικη από τις άλλες, που ξεχωρίζει μέσα στο άνυδρο σύμπαν των μεγάλων χολιγουντιανών παραγωγών.
Με πιο σφιχτή αφήγηση αυτή τη φορά, ακόμη και όταν επιλέγει αργούς ρυθμούς, που όμως δεν στερούν σε τίποτα από το σασπένς και με σύμμαχό του τη φωτογραφία το Γκρεγκ Φρέιζερ, που υπογράφει μία από τις πιο όμορφες οπτικές δημιουργίες της χρονιάς, ο Βιλνέβ, χωρίς πάντα να αποφεύγει ένα μιλιταριστικό χρώμα, που κάνει τον πόλεμο να φαίνεται από αναγκαίο κακό έως ιερή πράξη, παραδίδει για ακόμη μία φορά ένα κινηματογραφικό διαμάντι, αποδεικνύοντας ότι εκείνος κρατάει τα σκήπτρα του σύμπαντος της επιστημονικής φαντασίας σήμερα.
Περάσματα (Passages)
Σκηνοθεσία: Άιρα Σακς
Παίζουν: Φραντζ Ρογκόφσκι, Μπεν Γουίσο, Αντέλ Εξαρχόπουλος
Περίληψη: Ο Τόμας και ο Μάρτιν, ένα γκέι ζευγάρι, βλέπουν τον γάμο τους να αναστατώνεται, όταν ο πρώτος ξεκινάει μια ερωτική σχέση με μια γυναίκα.
Ο Άιρα Σακς («Μικροί Κύριοι», «Αγάπη είναι Παράξενη», «Frankie») εξερευνά την πολυπλοκότητα των σχέσεων μέσα από ένα ερωτικό τρίγωνο, που ενώνει τρεις σταρ από διαφορετικές χώρες.
Ο Τόμας είναι ένας εγωκεντρικός, ταλαντούχος σκηνοθέτης. Στο πάρτι για το τέλος των γυρισμάτων της νέας του ταινίας με τίτλο «Περάσματα», θα αφήσει τον χαμηλών τόνων σύζυγό του Μάρτιν να γυρίσει μόνος σπίτι, ενώ ο ίδιος θα περάσει το βράδυ με μια γυναίκα,την Αγκάτ, με την οποία ξεκινάει μια παθιασμένη σχέση.
Με αφορμή ένα τρίγωνο, που εκτυλίσσεται στο Παρίσι μεταξύ ενός Άγγλου, μιας Γαλλίδας κι ενός Γερμανού, αρκετά περίπλοκο είναι η αλήθεια, αφού ο κεντρικός ήρωας, αν και ομοφυλόφιλος και όχι bysexual, ερωτεύεται μία γυναίκα, ο Σακς έρχεται να αμφισβητήσει την εικόνα του τέλειου έρωτα, προβάλλοντας κυρίως την κυνική καιτοξική πλευρά των διαπροσωπικών σχέσεων, αλλά και την ανάγκη του ανθρώπου να αποκτήσει απογόνους. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης μοιράζεται την ανατροφή των παιδιών του με τον σύζυγό του και μια φίλη του, οπότε αυτή η παράδοξη τριπλέτα που δημιουργεί, θα μπορούσε να είναι και μία εφιαλτική εκδοχή της δικής του ζωής, όπως ακριβώς είναι και η ταινία που υπογράφει ο Τόμας.
Παρά το γεγονός ότι ο Σακς δεν φοβάται τις ερωτικές σκηνές, ο αισθησιασμός -ακόμα περισσότερο δε ο ρομαντισμός - έρχονται σε δεύτερο, αν όχι σε τρίτο πλάνο, με τον κεντρικό ήρωα να γίνεται έως και αντιπαθής συχνά πυκνά. Η επιλογή όμως ενός αρνητικού κατά βάση χαρακτήρα ως πρωταγωνιστή μιας ερωτικής ιστορίας δυσκολεύει πολύ τον Αμερικανό δημιουργό, μιας και μέσα σε αυτό το γαϊτανάκι επικρατεί ο ναρκισσισμός ενός wanna be καταραμένου καλλιτέχνη έναντι όποιου άλλου συναισθήματος.
Ο Πάγος που Καίει (Ran Dong/ The Breaking Ice)
Σκηνοθεσία: Άντονι Τσεν
Παίζουν: Ζου Ντονγιού, Λιου Χαοράν, Κου Τσουξάου
Περίληψη: Τρεις νεαροί ενήλικες σε ψυχολογικό και υπαρξιακό αδιέξοδο σμίγουν σε ένα ερωτικό τρίγωνο σε μια απόπειρα να απαλύνουν τις μοναξιές τους.
Το παιδί θαύμα του ασιατικού σινεμά, ο Άντονι Τσεν («Η Εποχή της Βροχής») υπογράφει μια γλυκόπικρη ιστορία ενηλικίωσης, που ήταν και η επίσημη υποβολή της Σιγκαπούρης για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας.
Γυρισμένη στην πόλη Γιαντζί, μια μεθοριακή πόλη στη Βόρεια Κίνα, η ταινία ακολουθεί την τυχαία, αλλά καθοριστική συνάντηση τριών νέων, που βρίσκονται στην αρχή της ενήλικης ζωής τους, κατά τη διάρκεια λίγων ημερών μέσα στο χιονισμένο τοπίο, όπου κάτω από τις καθαρές παγωμένες επιφάνειες σιγοκαίει το πάθος για τη ζωή, τον έρωτα και την επικοινωνία.
Ο Τσεν, βραβευμένος με τη Χρυσή Κάμερα στις Κάννες για το «Ilo Ilo», φαίνεται ότι έχει επηρεαστεί από τη νουβέλ βανγκ σε αυτή την τρυφερή ιστορία ενηλικίωσης, που καταγράφει τα αδιέξοδα της γενιάς Ζ. Γυρίζονταςτην ταινία του την εποχή της πανδημίας σε ένα παγωμένο τοπίο, κάπου στα σύνορα Κίνας και Βόρειας Κορέας, μέσα από ένα ερωτικό τρίγωνο αποτυπώνει από τη μία την ξεγνοιασιά της νεότητας, από την άλλη τη μελαγχολία του να μεγαλώνεις και να συνειδητοποιείς τα όρια, αλλά και τον λυρισμό της καθημερινότητας (υπέροχη η παραμυθένια σκηνή στο παγοδρόμιο).
Μέσα από μια λιτή αργόσυρτη αφήγηση, που αποζημιώνει τον υπομονετικό θεατή, ο Τσεν βλέπει με αισιοδοξία το μέλλον μιας πληγωμένης γενιάς, που αναζητάει την ταυτότητά της και ψάχνει τα δικά της ιδανικά της μετά από το μούδιασμα του παγώματος, που άφησε η πανδημία.
Άκουσέ με
Σκηνοθεσία: Μαρία Ντούζα
Παίζουν: Ευθαλία Παπακώστα, Δημήτρης Κίτσος, Γιώργος Πυρπασόπουλος
Περίληψη: Μια έφηβη κωφή κοπέλα έρχεται αντιμέτωπη με τις κοινωνικές προκαταλήψεις, αλλά και τον εαυτό της.
Η Μαρία Ντούζα ιχνογραφεί την ελληνική επαρχία σε μια σύγχρονη ιστορία για τη μοναξιά και την ανάγκη επικοινωνίας και αποδοχής.
Μετά από τον θάνατο της γιαγιάς της και λόγω οικονομικών δυσχερειών, η κωφή έφηβη Βαλμίρα αναγκάζεται να φύγει από ειδικό σχολείο στην Αθήνα και να επιστρέψει στο αποκομμένο νησί, που ζει ο πατέρα της. Εκεί, βρίσκεται αντιμέτωπη με τον κίνδυνο της απομόνωσης και του ρατσισμού, εξαιτίας των προκαταλήψεων του χωριού, αλλά κυρίως με τον εαυτό της.
Η Ντούζα («Το δέντρο και η κούνια») επιλέγοντας για κεντρική ηρωίδα μια δυναμική κοπέλα με αναπηρίες, που αρνείται να μπει στον ρόλο του θύματος, κάνει μια ξεκάθαρη δήλωση την ανάγκη της αποδοχής του διαφορετικού, αποφεύγοντας τους μελοδραματικούς τόνους. Και αυτό γιατί η ίδια η Βαλμίρα, που θέλει να γίνει χορεύτρια, παίζει ποδόσφαιρο με τα αγόρια, φλερτάρει, κάνει μέχρι και τον ξενοφοβικό νταή του σχολείο να την ερωτευτεί και διεκδικεί τη δική της θέση στη ζωή, είναιτόσο μοναδική, που κάθε άλλο παρά οίκτο προκαλεί.
Το ρατσιστικό περιβάλλον και οιπαθογένειες μιας κλειστής κοινωνίας αποτυπώνονται αδρά, όπως και η έλλειψη επικοινωνίας, αλλά και η μοναξιά και της Βαλμίρα, που ερμηνεύει με σωματική ενέργεια και εσωτερική ευαισθησία η πολλά υποσχόμενη Ευθαλία Παπακώστα. Αν και τα γεγονότα που αναλαμβάνουν τα πάνω χέρι στο σενάριο από ένα σημείο και μετά παραείναι πολλά, η ζεστή ματιά της Ντούζα και η ευαισθησία της παντρεύουν μια περιπέτεια ενηλικίωσης με τη ρομαντική κομεντί και το κοινωνικό σινεμά λειτουργικά.
Μια Γυναίκα (Une Femme de Notre Temps/ A Woman )
Σκηνοθεσία: Ζαν-Πολ Σιβεϊράκ
Παίζουν: Σοφί Μαρσό, Κριστίνα Φλουτούρ, Γιόχαν Χέλντεμπεργκ
Περίληψη: Μια αστυνομικός με σιδερένια πυγμή και άτεγκτη ηθική ωθείται στα άκρα, όταν συνειδητοποιεί πως ο σύζυγός της έχει μια κρυφή διπλή ζωή.
Αστυνομικό θρίλερ με τη Σοφί Μαρσό.
Η Ζιλιάν, μία επιθεωρήτρια της αστυνομίας στο Παρίσι, αστυνομικός με μεγάλη ηθική ακεραιότητα, ρομαντική εκ φύσεως και συγγραφέας στον ελεύθερο χρόνο της, ζει φαινομενικά ήσυχα,με τον σύζυγό της, μετά από τον θάνατό της αδερφής της. Όταν όμως ανακαλύπτει τη διπλή του ζωή, μεταστρέφεται και, ανίκανη να διαχειριστεί το σοκ, οδηγείται σε μέχρι πρότινος αδιανόητες για εκείνη πράξεις.
Μπορεί ο Ζαν-Πολ Σιβεϊράκ να θαυμάζει τον Κλοντ Σαμπρόλ ή τον Χίτσκοκ, τίποτα όμως σε αυτό το υπερβολικό από κάθε άποψη θρίλερ δεν δείχνει να έχει αφομοιώσει το πνεύμα τους. Αντ’ αυτού, ο Γαλλός ομότεχνός τους αρνείται σθεναρά να διεισδύσει στην ψυχοσύνθεση της ηρωίδας του, πολύ περισσότερο να προχωρήσει σε έναν στοχασμό για τις σκοτεινές πλευρές της ανθρώπινης φύσης, αφήνοντας τη Σοφί Μαρσό να κλαίει και να ουρλιάζει για να προσδώσει κάποια δραματική ένταση, που υπογραμμίζεται συνεχώς από ένα μουσικό score, το οποίο σε μία άλλη περίπτωση θα μπορούσε να είναι και εμπνευστικό.
Πρίμα Μπαλαρίνα (Joika)
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον
Παίζουν: Ντάιαν Κρούγκερ, Τάλια Ράιντερ, Μπόρις Ζικ
Περίληψη: Η Τζόι Γούμακ, σε ηλικία δεκαπέντε ετών άφησε το οικογενειακό της σπίτι στο Τέξας για να ταξιδέψει στη Μόσχα για να ακολουθήσει το όνειρό της - να γίνει Πρίμα Μπαλαρίνα στα παγκοσμίου φήμης Μπαλέτα Μπολσόι.
H αληθινή ιστορία της Τζόι Γουόμακ, μία από τις ελάχιστες Αμερικανίδες, που έγιναν δεκτές στα Μπαλέτα Μπολσόι.
Σε ηλικία δεκαπέντε ετών, η Τζόι άφησε το οικογενειακό της σπίτι στο Τέξας για να ταξιδέψει στη Μόσχα για να ακολουθήσει το όνειρό της – να γίνει Πρίμα Μπαλαρίνα στα παγκοσμίου φήμης Μπαλέτα Μπολσόι, υπομένοντας πολλές θυσίες, σκληρή προπόνηση κι ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον με σκοτεινό παρασκήνιο. Τελικά, η Γούμακ έγινε μέλος του μπαλέτου του 2012, το οποίο όμως στη συνέχεια κατήγγειλε για διαφθορά, καθώς ισχυρίζεται πως της ζήτησαν να πληρώσει 10.000 δολάρια για να πάρει έναν ρόλο.
Αυτή η ιστορία τράβηξε το ενδιαφέρον του συγγραφέα-σκηνοθέτη Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον, ο οποίος μετά από τη συνάντησή του με την ίδια τη Γούμακ, έγραψε ένα σενάριο που τα έχει όλα: ένα πιασιάρικο success story, ίντριγκες, δράματα και πολιτικά παιχνίδια, γιατί ο Nέοζηλανδός δημιουργός δεν αφήνει εκτός κάδρου τους κρατικούς μηχανισμούς , που ως φαίνεται διοικούν τα Μπολσόι.
Όταν όμως στρέφει την κάμερα του στην ηρωίδα του, αν και στις σκηνές χορού της την κινηματογραφεί σε αρονοφσκικό στυλ, δεν μας παραδίδει έναν «Μαύρο κύκνο» επί ρωσικού εδάφους, αλλά ένα αμήχανο δράμα, που προσπαθεί απεγνωσμένα να δικαιολογήσει έναν μάλλον υπερφιλόδοξο χαρακτήρα.
Παίζεται ακόμα:
Οι Περιπέτειες του Επιθεωρητή Σαν (Inspector Sun y la Maldición de la Viuda Negra/ Inspector Sun and the Curse of the Black Widow)
Σκηνοθεσία: Χούλιο Σότο Γκούρπιντε
Με τις φωνές των (στα ελληνικά): Θανάση Κουρλαμπά, Βασιλικής Σούτη, Νέστορα Κοψιδά, Αμαλίας Νίνου κ.α
Περίληψη: Άνθρωποι κι έντομα κινδυνεύουν από μια θανάσιμη απειλή στη Σαγκάη του ’30.
Ισπανικό animation με νουάρ αποχρώσεις.
Μια αράχνη-ντετέκτιβ καλείται να διαλευκάνει ένα έγκλημα αλά Αγκάθα Κρίστι.
Σανγκάη, 1934. Κάτω από την επιφάνεια, στον κόσμο των εντόμων, οι ντετέκτιβ και οι γκάνγκστερ συνυπάρχουν. Ο μοναχικός επιθεωρητής Σαν – που ανήκει στο είδος της αράχνης κυνηγού- καλείται να λύσει ένα μυστήριο, που αποδεικνύεται υπόθεση ζωής και θανάτου για ανθρώπους και έντομα.