Η ανατομία μιας πτώσης στα σινεμά -Ίσως ο πιο δικαίος Χρυσός Φοίνικας των τελευταίων χρόνων

Αυτή την εβδομάδα, ο φετινός Χρυσός Φοίνικας του Φεστιβάλ Καννών και το τελευταίο κεφάλαιο του Equalizer έρχονται στα θερινά.

Ανατομία Μιας Πτώσης (Anatomie D' Une Chute)

Σκηνοθεσία: Ζιστίν Τριέ

Παίζουν: Σάντρα Ούλερ, Σουάν Αρλό, Σαμουέλ Τις

Περίληψη: Κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες ο σύζυγος μιας πετυχημένης συγγραφέως χάνει τη ζωή του στο σπίτι τους στις Άλπεις. Όταν ο γιος τους ανακαλύψει το πτώμα του πατέρα του, ο ίδιος αλλά και ο Νόμος θα βρεθούν απέναντι στο ερώτημα: πρόκειται για αυτοκτονία ή δολοφονία;

Η Ζιστίν Τριέ υπογραφεί ένα θρίλερ χιτσκοκικής λογικής, κερδίζοντας τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών του 2023.

Τον τελευταίο χρόνο, η Σάντρα, μια Γερμανίδα συγγραφέας, ο Γάλλος σύζυγός της Σάμουελ, που περιμένει να εκδοθεί το πρώτο του βιβλίο, και ο εντεκάχρονος γιος τους Ντάνιελ, ο οποίος αντιμετωπίζει προβλήματα όρασης μετά από ένα ατύχημα για το οποίο  ο πατέρας του αισθάνεται ένοχος, ζουν σε μια απομακρυσμένη πόλη στις γαλλικές Άλπεις.  Όταν ο Σάμουελ βρίσκεται νεκρός στο χιόνι, έξω από το σαλέ τους, η αστυνομία αναρωτιέται αν αυτοκτόνησε ή σκοτώθηκε. Η αιτία θανάτου μένει αδιευκρίνιστη, αλλά η Σάντρα θεωρείται η κύρια ύποπτη, μέχρι που προφυλακίζεται για να πάρει τελικά άδεια μητρότητας μέχρι τη δίκη. Μόνο που ο Ντάνιελ είναι ο μοναδικός αυτόπτης μάρτυρας, οπότε ορίζεται επίτροπος να την επιβλέπει, ώστε να μην τον επηρεάσει. Σιγά σιγά η δίκη ξεπερνάει τη διερεύνηση των συνθηκών του θανάτου του Σάμουελ και μετατρέπεται σε ένα ψυχολογικό ταξίδι στα βάθη της συγκρουσιακής σχέσης του ζευγαριού.

Η τρίτη κατά σειρά γυναίκα που κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα, μετά από την Τζέιν Κάμπιον και τη Ζουλιά Ντικουρνό, με την πρόφαση ενός δικαστικού αμφίσημο θρίλερ φτιάχνει ένα στιβαρό δράμα, που αποκαλύπτει τις παθογένειες μιας σχέσης. Η κατάθεση της Γερμανίδας Σάντρα στους Γάλλους αστυνομικούς,που γίνεται στα αγγλικά, γεγονός που δυσχεραίνει τόσο την επικοινωνία όσο και τη δυνατότητα να γίνει πιστευτή, καταλήγει σε μία εκ βαθέων εξομολόγηση.

Από την πλευρά τους, οι Αρχές εισβάλλουν βίαια στην προσωπική της ζωή, φέρνοντας στο φως τους καβγάδες με τον σύζυγό της, τα ψυχολογικά προβλήματα που αντιμετώπιζε εκείνος, τη ζήλια που έτρεφε για την επαγγελματική της επιτυχία, αλλά και τις απιστίες της. Εκείνη με τη σειρά της με ειλικρίνεια προσπαθεί όχι να αποδείξει ην αθωότητά της, αλλά να μιλήσει για αυτό το σκοτεινό κεφάλαιο του γάμου της.

Μέσα από αυτή την απολογία, η Τριέ διατυπώνει αλήθειες για τις σύγχρονες σχέσεις, που σπάνια ακούγονται και κρατώντας εύθραυστες ισορροπίες στο υποδειγματικό σενάριο, που υπογράφει με τον Άρθρουρ Χαραρί, αποφεύγει να πάρει θέση απέναντι στα πρόσωπα της, που στέκονται ευάλωτα ανάμεσα στα λάθη και στις επιλογές τους, καθιστώντας τελικά τον θεατή δικαστή μαζί και απολογούμενο, αφού του υπενθυμίζει «οικεία κακά».

Δεξιοτεχνικά, ηΓγαλλίδα δημιουργός κινεί τα νήματα της δίκης, όμως ξεφεύγει από τα όρια ενός τυπικού whodunit, καταφέρνοντας να διατηρήσεις το σασπένς ως το τέλος, όχι στην εστιάζοντας στην αναζήτηση του ενόχου, αλλά επιμένοντας στην οδυνηρή αποκάλυψη μυστικών, που φωλιάζουν στα έγκατα της ανθρώπινης ύπαρξης. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η ερμηνεία της Σάντρα Ούλερ λάμπει σαν διαμάντι, τοποθετώντας δικαίως αυτή τη σπουδαία ηθοποιό στο αφάν γκατέ του ευρωπαϊκού σινεμά.

The Equalizer 3: Το Τελευταίο Κεφάλαιο (The Equalizer 3)

Σκηνοθεσία: Αντουάν Φουκουά

Παίζουν: Ντένζελ Γουάσινγκτον, Ντακότα Φάνινγκ, Ντέιβιντ Ντένμαν

Περίληψη: Ο Ρόμπερτ ΜακΚόλ μετακομίζει στη Νότια Ιταλία για μια νέα αρχή. Όταν ανακαλύπτει ότι οι νέοι του φίλοι βρίσκονται υπό τον έλεγχο κάποιων τοπικών εγκληματιών, αντιλαμβάνεται πως πρέπει να τα βάλει με τη Μαφία.

Ο Ρόμπερτ ΜακΚόλ, μετά από την απόσυρση του ως πληρωμένος κυβερνητικός δολοφόνος, παλεύει σκληρά προκειμένου να συμφιλιωθεί με τα φρικτά εγκλήματα, που διέπραξε στο παρελθόν. Έτσι, μετακομίζει στη Νότια Ιταλία και νιώθει μια απροσδόκητη σύνδεση με τον τόπο και τους ανθρώπους του. Όμως, ανακαλύπτει ότι οι νέοι φίλοι του βρίσκονται υπό τον έλεγχο κάποιων τοπικών εγκληματιών. Καθώς τα γεγονότα παίρνουν  μια απρόσμενη θανατηφόρα τροπή, ο ΜακΚόλ πρέπει να τα βάλει με τη Μαφία για να  προστατέψει όσους αγαπάει.

Στον επίλογο της δημοφιλούς σειράς, ο Φούκουα με σκορτσεζική ατμόσφαιρα, αλλά τίποτα πέρα από αυτό, υπογράφει ένα αποχαιρετιστήριο κεφάλαιο δικαίωσης και εξιλέωσης, που όχι μόνο βρίθει από κλισέ, αλλά αργεί ανεβάσει στροφές. Έτσι, οι καλοκουρδισμένες χορογραφίες δράσης και άκρατης βίας συνδυάζονται με επιφανειακές έως και ανόητες θρησκευτικές αλληγορίες και στερεοτυπικές εικόνες του Ιταλικού Νότου- κατά συνέπια και της Μαφίας- για να καταλήξουν φυσικά στην αποθέωση των μυστικών υπηρεσιών της Αμερικής, που είναι πάντα εδώ για να σώσουν τον κόσμο από τη διαφθορά.

Λέιντι Μπαγκ & Κατ Νουάρ: Το Ξεκίνημα (Ladybug & Cat Noir: The Movie)

Σκηνοθεσία: Ζερεμί Ζαγκ

Με τις φωνές των (στα ελληνικά): Θεοδώρας Παπαϊωάννου, Ανδρέα Κωνσταντινίδη, Χίλντας Ηλιοπούλου, Βασίλη Μήλιου, Ανδρέα Ευαγγελάτου, Αλεξάνδρας Λέρτα, Τάνιας Παλαιολόγου, Μιχάλη Κοιλάκου κ.α

Περίληψη: Η Μαρινέτ σώζει τη ζωή του μυστηριώδους Μάστερ Φου και μεταμορφώνεται στη σούπερ ηρωίδα Λέιντι Μπαγκ. Εν τω μεταξύ, ο Άντριεν, με τον οποίο είναι ερωτευμένη του, έχει κι εκείνος μεταμορφωθεί στον σούπερ ήρωα Κατ Νουάρ. Οι δύο τους τώρα πρέπει να τα βάλουν με τον σατανικό Χοκ Μόθ.

Ένα μιούζικαλ με φόντο το Παρίσι, βασισμένο στην επιτυχημένη σειρά κινουμένων σχεδίων, με πρωταγωνιστές τη Λέιντι Μπαγκ και τον Κατ Νουάρ.

Όταν η ντροπαλή Μαρινέτ σώζει τη ζωή του μυστηριώδους Μάστερ Φου, εκείνος τη μεταμορφώνει στη σούπερ ηρωίδα Λέιντι Μπαγκ. Εν τω μεταξύ, η Μαρινέτ είναι ερωτευμένη με τον Άντριεν,που και εκείνος έχει μεταμορφωθεί στον σούπερ ήρωα Κατ Νουάρ χάρη στα μάγια του Μάστερ Φου. Παρόλο που κανένας από τους δύο δεν ξέρει το alter ego του άλλου, το δίδυμο συνεργάζεται για να αντιμετωπίσει τον νοσηρό Χοκ Μοθ, που δεν είναι άλλος από τον πατέρα του Άντριεν. Θα μπορέσουν οι δυο τους να σώσουν τον κόσμο από τα μοχθηρά του σχέδια αλλά και να βρουν την αληθινή αγάπη πίσω από τις μάσκες τους;

Ο Ζέρεμι Ζαγκ, εμπνευσμένος από τη μουσική θεατρική διασκευή της σειράς, είχε την ιδέα να μεταφέρει και στη μεγάλη οθόνη τους αγαπημένους χαρακτήρες πολλών παιδιών. Ο ίδιος μάλιστα έχει συνθέσει τη μουσική και έχει συνυπογράψει πολλά από τα τραγούδια της ταινίας. Με κεντρικό του άξονα λοιπόν δύο  φήβους, που λόγω ανασφαλειών  και προσωπικών  τραυμάτων, κρύβονται πίσω από μάσκες,στήνει  μία γλυκιά ιστορία αγάπης ανάμεσα σε δυο ευάλωτους σούπερηρωες, κατάλληλη  μόνο για το ανήλικο κοινό, που δυσκολεύεται να αποφασίσει να θέλει να μιμηθεί τις επιτυχίες της Disney, ή της Marvel .

 Παίζεται ακόμα:

Χελωνονιντζάκια: Μεταλλαγμένος Χαμός (Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem)

Σκηνοθεσία: Τζεφ Ρόου

Με τις φωνές των (στα ελληνικά): Χρήστου Λαγκούη, Γιώργου Μαντά, Ράφαελ Αριστοτέλους, Δηµήτρη Μπαµπανιώτη , Κώστα Αποστολίδη κ.α

Περίληψη: Μετά από χρόνια απομόνωσης από τον κόσμο των ανθρώπων, τα Χελωνονιντζάκια βγαίνουν στην επιφάνεια για να κερδίσουν τις καρδιές των Νεοϋορκέζων, αντιμετωπίζοντας ένα μυστηριώδες συνδικάτο εγκλήματος.

Ακόμη μια περιπέτεια για τα μεταλλαγμένα χελωνονιντζάκια,που λατρεύουν την πίτσα.

Αποκλεισμένα στους υπονόμους από τον θετό τους πατέρα, τον µμεταλλαγμένο αρουραίο Splinter, που πιστεύει ότι ο έξω κόσµος δεν θα τα αποδεχτεί ποτέ, τα Χελωνονιντζάκια λαχταρούν περισσότερο από οτιδήποτε να ζήσουν σαν συνηθισμένοι έφηβοι. Όταν γνωρίσουν µία νεαρή φιλόδοξη ρεπόρτερ, την Απρίλ Ο’ Νήλ,και μάθουν για το σχέδιό της να κατατροπώσει τον µμεταλλαγμένο εγκληματία Superfly, βρίσκουν την τέλεια ευκαιρία. Αν απαλλάξουν την πόλη από το έγκληµα, µήπως η πόλη θα τους αποδεχτεί επιτέλους;

Τα Χελωνονιντζάκια προέκυψαν σχεδόν από τύχη, τον Νοέµβριο του 1983, όταν δύο φίλοι και δημιουργοί κόµικς, οι Kevin Eastman και Peter Laird, άραζαν στο στούντιο» τους (το καθιστικό δηλαδή του διαμερίσματος που μοιράζονταν). Η αλήθεια είναι ότι το µόνο που επιδίωκαν ήταν να διασκεδάσουν. Το δίδυµο άρχισε να δίνει σάρκα και οστά στην ιδέα του, δίνοντας διαφορετικές προσωπικότητες για την κάθε χελώνα, αντλώντας έµπνευση από τους παιδικούς τους φίλους. Όσο για τα ονόµατά τους, αυτά προέκυψαν από την αγάπη του Eastman για την τέχνη. Έτσι, κατέληξαν στα ονόµατα των ζωγράφων της Αναγέννησης: Leonardo, Michelangelo, Raphael και Donatello.

Οι Eastman και Laird υποψιάζονταν ότι τα Χελωνονιντζάκια θα µπορούσαν να γίνουν κόµικς, αλλά µόνο για ένα τεύχος. Οπότε, το 1984 έβγαλαν το πρώτο  χωρίς να έχουν πρόθεση για συνέχεια. «Τότε συνέβη κάτι παράξενο και όλοι όσοι πήραν το πρώτο τεύχος ήθελαν και δεύτερο», θυµάται ο Eastman.

Τα κόµικς σημείωσαν µμεγάλη επιτυχία και κυκλοφορούν ακόµα και σήµερα. Το 1987 κατέφθασε η σειρά κινουμένων σχεδίω, που έφερε τα Χελωνονιντζάκια κοντά σε ένα νέο κοινό. Έτσι, στο µικρό καθιστικό γεννήθηκε ένα ολόκληρο πολιτιστικό φαινόμενο. Μάλιστα, μερικοί από τους φαν έγιναν σκηνοθέτες, που ανέλαβαν να μεταφέρουν στη μεγάλη οθόνη τα Χελωνονιντζάκια µε µία ταινία που πάει τους αγαπημένους τους χαρακτήρες ακόµα παραπέρα.

Επαναναπροβολές:

Ο Δράκος

Σκηνοθεσία: Νίκος Κούνδουρος

Παίζουν: Ντίνος Ηλιόπουλος, Μαργαρίτα Παπαγεωργίου, Γιάννης Αργύρης, Θανάσης Βέγγος

Περίληψη: Ένας τραπεζικός υπάλληλος ταυτίζεται με έναν καταζητούμενο εγκληματία με τον οποίο μοιάζουν επικίνδυνα. Σε μια απόπειρα να αποφύγει τη σύλληψη, ο άντρας βρίσκει προσωρινό καταφύγιο σε περιθωριακά νυχτερινά κέντρα, όπου γίνεται το επίκεντρο της προσοχής.

Το αξεπέραστο αριστούργημα του Νίκου Κούνδουρου, που άλλαξε το ελληνικό σινεμά, με έναν συγκλονιστικό Ντίνο Ηλιόπουλο.

Ένας ασήμαντος τραπεζικός υπάλληλος ετοιμάζεται να περάσει μόνος τις διακοπές της Πρωτοχρονιάς, όταν τρομοκρατημένος συνειδητοποιεί ότι μοιάζει με έναν κακοποιό, που οι εφημερίδες αποκαλούν «Ο Δράκος». Λόγω της παρεξήγησης, η αστυνομία τον καταδιώκει, οπότε αυτός βρίσκει καταφύγιο σ' ένα καμπαρέ. Μέσα στη γοητεία της νύχτας, μια συμμορία του υποκόσμου τον αντιμετωπίζει ως τον πραγματικό Δράκο και μια χορεύτρια τον συμπαθεί. Σταδιακά, εκείνος ταυτίζεται με τον καινούργιο του ρόλο, και η επιθυμία του να δραπετεύσει από την ανιαρή του ζωή και να γίνει «κάποιος», τον ωθεί στο να οργανώσει μια ληστεία αρχαιοτήτων.

Ο «Δράκος» αναγνωρίζεται σήμερα ως μία από τις πιο σημαντικές ταινίες στην Ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Βασισμένος σε ένα σενάριο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ο Κούνδουρος- πρωτοπόρος για την εποχή του- συνδυάζει στοιχεία από τον Ιταλικό νεορεαλισμό, τον Γερμανικό εξπρεσιονισμό, αλλά και το φιλμ νουάρ. Χαρακτηριστική είναι η άποψη του Βασίλη Ραφαηλίδη, ο οποίος έγραψε ότι με αυτή την ταινία «ο ελληνικός κινηματογράφος πέρασε από την Προϊστορία στην Ιστορία». Ανάμεσα στα προτερήματά της είναι και η μουσική επένδυση του Μάνου Χατζιδάκι.

 Το χέρι που σκοτώνει (Shadow of a Doubt)

Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ

Παίζουν: Τερέζα Ράιτ, Τζόζεφ Κότεν, Μακντόναλντ Κάρεϊ, Πατρίσια Κόλιντζ, Χένρι Τράβερς

Περίληψη: Μια νεαρή κοπέλα αρχίζει να υποψιάζεται ότι ο φιλικός θείος, που επισκέπτεται την οικογένειά της στη Σάντα Ρόζα της Καλιφόρνια, μπορεί να είναι ένας καταζητούμενος κατά συρροή δολοφόνος.

Ψυχολογικό θρίλερ παραγωγής 1943, σε σκηνοθεσία Άλφρεντ Χίτσκοκ, γνωστό κι ως «Η Σκιά της Αμφιβολίας».

Η Σάρλοτ Τσάρλι Νιούτον πλήττει σκεπτόμενη την ήρεμη ζωή στο σπίτι με τους γονείς και την αδελφή της. Εύχεται να συμβεί κάτι συναρπαστικόκαι ξέρει ποιος θα ήταν εκείνος που θα την έβγαζε από την πλήξη της. Μια επίσκεψη από τον πολυταξιδεμένο και διανοούμενο θείο της Τσάρλι Όκλεϊ θα έφερνε πολλές αλλαγές στην καθημερινότητά της.

Κάποια στιγμή λαμβάνει ένα τηλεγράφημα από τον θείο της, που ανακοινώνει ότι σκοπεύει να τους επισκεφτεί για μερικές μέρες. Ο  Τσάρλι και η ανιψιά του βγαίνουν μαζί κι εκείνη θαυμάζει την κομψότητα και τους τρόπους του, καθώς καταφέρνει να γοητεύσει όλους τους θαμώνες της λέσχης, όπου συχνάζουν. Κάποια στιγμή όμως η μικρή αρχίζει να παρατηρεί ότι υπάρχει κάτι παράξενο στη συμπεριφορά του θείου της, ο οποίος έχει τη συνήθεια να αφαιρεί από την τοπική εφημερίδα αποκόμματα, που αναφέρονται στην ιστορία ενός άνδρα, ο οποίος παντρεύεται πλούσιες χήρες κι έπειτα τις σκοτώνει. Όταν φτάνουν στο σπίτι δυο ξένοι, οι οποίοι της κάνουν ερωτήσεις για τον αγαπημένο της  θείο, οι υποψίες της Σάρλοτ αυξάνονται κι ο φόβος την κυριεύει.

Week-end

Σκηνοθεσία: Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Παίζουν: Μιρέιγ Νταρκ, Ζαν Γιάν, Ζαν Πιέρ Καλφόν, Ζαν Πιέρ Λεό, Αν Βιαζέμσκι

Περίληψη: Μέσα από το οδοιπορικό ενός ζευγαριού, ο Γκοντάρ αποτυπώνει την αποσύνθεση του αστικού μοντέλου ζωής.

H ταινία του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, που σήμανε το οριστικό τέλος του «αστικού σινεμά» και προφήτευσε τον Μάη του '68.

Μέσα από το εφιαλτικό Σαββατοκύριακο, που περνά ένα ζευγάρι πλήρως αλλοτριωμένων αστών, κατά το ταξίδι του από το Παρίσι στους αιματοβαμμένους δρόμους της γαλλικής επαρχίας, ο Γκοντάρ απλώνει τη συντριβή και την κατάρρευση του δυτικού πολιτισμού.

Ο μεγάλος auteur μέσα σε ένα πολιτικά φορτισμένο, δηλητηριώδες, αστείο και αποκαλυπτικό πανόραμα χάους και τρόμου, παίζει αλλεπάλληλα με τις συμβάσεις του κινηματογραφικού μέσου και τις ανοχές του κοινού, αλλά και με τον ίδιο του τον εαυτό. Το «Weekend» λοιπόν είναι μια πολιτική σάτιρα, που στόχο έχει τη  γαλλική αστική τάξη και τον καταναλωτισμό με τον Γκοντάρ να χρησιμοποιεί  ην κυκλοφοριακή συμφόρηση, τον κανιβαλισμό και τον φόνο ως μια αλληγορία της κοινωνίας.

Σε μια εποχή αναβρασμού και άρνησης των δομών και των παγιωμένων αντιλήψεων της καθεστηκυίας τάξης, με τον Ρολάν Μπαρτ να διακηρύσσει τον θάνατο του δημιουργού και τη γέννηση του αναγνώστη και τον Ζακ Λακάν να επανατοποθετεί το ασυνείδητο  στο επίκεντρο του ψυχαναλυτικού προβληματισμού, ο Γκοντάρ βλέπει το τέλος του Δυτικού πολιτισμού και το τέλος του σινεμά ως μια κατάμαυρη σάτιρα, όπου κανείς δεν γελάει, γιατί αδυνατεί να κατανοήσει το χιούμορ, αποχαυνωμένος μέσα στις αφηγηματικές συμβάσεις ενός κινηματογράφου, που έχει ευνουχίσει την κριτική σκέψη του θεατή.

Το Βλέμμα του Οδυσσέα

Σκηνοθεσία: Θόδωρος Αγγελόπουλος

Παίζουν: Χάρβεϊ Καϊτέλ, Έρλαντ Γιόζεφσον, Μάγια Μόργκενστερν, Θανάσης Βέγγος, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Ντόρα Βολανάκη, Μάνια Παπαδημητρίου, Γιάννης Ζαβραδινός, Βαγγέλης Καζάν, Μίρκα Καλατζοπούλου, Δημήτρης Καμπερίδης, Εύα Κοταμανίδου

Περίληψη: Ένας σκηνοθέτης του κινηματογράφου περιδιαβαίνει την ταραγμένη βαλκανική χερσόνησο και ως άλλος Οδυσσέας κάνει ένα ταξίδι επιστροφής μέσα απ’ τη μνήμη της πρόσφατης Ιστορίας.

Ίσως  το πιο ώριμο και ολοκληρωμένο έργο της δεύτερης περιόδου του Θόδωρου Αγγελόπουλου, που απέσπασε το Μεγάλο Ειδικό Βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών.

O Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης Α. επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια στην πατρίδα, αναζητώντας τρεις μπομπίνες των αδελφών Μανάκη, πιονιέρων του κινηματογράφου στα Βαλκάνια. Η απεγνωσμένη αναζήτηση του φιλμ, όπου καταγράφηκε το πρώτο βλέμμα πάνω σε τούτη τη χερσόνησο, γίνεται ταυτόχρονα και η αναζήτηση ενός βλέμματος από πλευράς του Α.-και του Αγγελόπουλου κατ’ επέκταση- που ψάχνει έναν καινούργιο τρόπο να ξαναδεί τον κόσμο.