Ντέιβιντ Φίντσερ Μπραντ Πιτ

Οι απαιτητικοί σκηνοθέτες του Χόλιγουντ -Κάνουν το γύρισμα κόλαση

Το πολυαναμενόμενο «Mank» του Ντέιβιντ Φίντσερ, που αποκαλύπτει όσα έγιναν πίσω από τις κάμερες στα γυρίσματα του «Πολίτη Κέιν» και κυρίως την κόντρα του Όρσον Γουέλς με τον σεναριογράφο Χέρμαν Μάνκιεβιτς, έκανε πρεμιέρα.

Όμως φαίνεται πως ο πρωταγωνιστής του, ο Γκάρι Όλντμαν, δεν πέρασε και πολύ καλά. Ο λόγος είναι ότι ο Φίντσερ που θεωρείται από τους πιο δύσκολους σκηνοθέτες στις συνεργασίες του, τον έφτασε στα όρια του. Η τελειομανία του λένε ότι τον οδηγεί να γυρίζει απίστευτα πολλές φορές μια σκηνή, πράγμα που εξαντλεί τους ηθοποιούς. Έτσι έγινε και στο «Mank», ώσπου μια μέρα, ο Όλντμαν μην αντέχοντας άλλο του είπε: «Ντέιβιντ, έχω κάνει αυτή τη σκηνή εκατό γα*ες φορές!», κι ο Φίντσερ απλώς του απάντησε: «Ναι, το ξέρω, κι η επόμενη θα είναι η 101ή. Πάρτε θέσεις!». Άλλωστε, όπως έχει παραδεχτεί θέλει να βγάλει από τους ηθοποιούς τον καλύτερο εαυτό τους, γι’ αυτό και προσλαμβάνει τους πιο ταλαντούχους.

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που ακούγονται για τον Φίντσερ αρνητικά σχόλια από τους ηθοποιούς. Όταν γύριζαν με τον Τζέικ Τζίλενχαλ το «Zodiac» και πάλι δημιουργήθηκε ένταση, εξαιτίας των πολλών λήψεων που κατά τον ηθοποιό ο Φίντσερ αμέσως διέγραφε. Όταν ο Τζίλενχαλ παραπονέθηκε, εκείνος του είπε απλώς ότι αυτή είναι η δουλειά του και ότι αυτός ήταν ο μόνος τρόπος για να γίνει σωστά.

Τελειομανής και ο Μάικλ Μαν, ο οποίος οδηγεί στα άκρα τους συνεργάτες του. Ο Τζόνι Ντεπ, για παράδειγμα, όταν γύριζαν το «Public enemies» δεν του μιλούσε καθόλου από τα νεύρα του, ενώ πολλά στούντιο έχουν προβλήματα μαζί του επειδή χάνουν αρκετά χρήματα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων εξαιτίας της απίστευτης εμμονής του να γυρίζει ξανά και ξανά την ίδια σκηνή.

Κακές ήταν και οι σχέσεις του Όλιβερ Στόουν με τον Ρίτσαρντ Ντρέιφους, που συνεργάστηκαν στη βιογραφία του Τζορτζ Μπους. Ο Ντρέιφους μάλιστα δεν δίστασε να τον αποκαλέσει «φασίστα» και δήλωσε πως αυτή η δουλειά ήταν η χειρότερη εμπειρία που είχε ποτέ στην καριέρα του. Αντίστοιχα και ο Τζέιμι Φοξ που δούλεψε μαζί του στο «Any Given Sunday» δεν πέρασε καλά στο σετ, αφού ο Στόουν έφτασε στο σημείο να του φωνάζει ότι δεν είναι καθόλου καλός.

Μπορεί να έχει κάνει μερικές από τις πλέον εμβληματικές ταινίες όλων των εποχών, όμως ο Ρίντλεϊ Σκοτ δεν είναι ο αγαπημένος των ηθοποιών. Αποκορύφωμα των κακών σχέσεων που δημιουργεί είναι η κόντρα του με τον Χάρισον Φορντ στο «Blade Runner», που κατέληξε και με τους δυο να δηλώνουν ότι μισούν ο ένας τον άλλον. Και με τον Ράσελ Κρόου όμως στον «Robin Hood» δεν τα πήγαν καθόλου καλά.

Από τους πιο δύσκολους σκηνοθέτες θεωρείται ο και ο Λαρς φον Τρίερ που μάλιστα με τις δηλώσεις περί ναζισμού στο Φεστιβάλ Καννών είχε προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις. Πολλοί από τους ηθοποιούς του έχουν πει ότι το γύρισμα μαζί του είναι μια κόλαση. Ο Πολ Μπέτανι που πρωταγωνιστούσε στο «Dogville» είχε αποκαλύψει ότι καθ’ όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων με το ζόρι του μιλούσε, ενώ η Μπγιόρκ στο «Χορεύοντας στο σκοτάδι» τσακώθηκε μαζί του σε τέτοιο βαθμό που για τρεις μέρες αρνιόταν να πάει στο γύρισμα. Εκείνος βέβαια δεν τη συγχώρησε και δήλωσε πως θα έπρεπε να είναι ακόμα πιο σκληρός μαζί της.

Το πάθος του Φράνσις Φορντ Κόπολα για το σινεμά είναι τέτοιο που όταν βρίσκεται σε γύρισμα δεν υπολογίζει τίποτα. Στα γυρίσματα του «Αποκάλυψη, Τώρα!» αφού ανάγκασε τον Χάρβεϊ Καϊτέλ να παραιτηθεί, συνέβη το εξής περιστατικό: Ο Μάρτιν Σιν έπαθε έμφραγμα, όμως εκείνος δεν έδωσε σημασία, λέγοντας απλώς ότι εξαντλήθηκε από τη ζέστη. Επίσης λέγεται ότι ζητούσε από την παραγωγή να χρησιμοποιούν στο σετ αληθινά πτώματα.

Κι ο Μάικλ Μπέι όμως σύμφωνα με τους συνεργάτες του ενδιαφέρεται μόνο για την ταινία και για τίποτα άλλο. Η Μέγκαν Φοξ μάλιστα τον έχει παρομοιάσει με τον Χίτλερ, ενώ ο Μπρους Γουίλις είχε αποκαλύψει πως στα γυρίσματα του «Αρμαγεδδών», ο Μπέι φώναζε όλη την ώρα σαν τρελός.

«Iron Jim» αποκαλούν οι συνεργάτες του τον Τζέιμς Κάμερον, τον σκηνοθέτη του «Τιτανικού» κι άλλων μεγάλων επιτυχιών. Λέγεται ότι έχει φτάσει στο σημείο να απειλεί τους εργαζόμενους με απόλυση αν τολμήσουν να πάνε στην τουαλέτα. Η πρώην του σύζυγος Λίντα Χάμιλτον μετά από το διαζύγιό τους είπε πως η ζωή μαζί του είναι δύσκολη σε κάθε επίπεδο, οπότε μάλλον ο Κάμερον δεν είναι απαιτητικός μόνο στη δουλειά.

Πρόβλημα με τα διαλείμματα για τουαλέτα είχε και ο Ρομάν Πολάνσκι, που δεν ήθελε με κανέναν τρόπο οι ηθοποιοί να φεύγουν από το σετ, όσες ώρες κι αν χρειαζόταν. Έτσι στα γυρίσματα του «Chinatown» ήρθε σε σύγκρουση με τη Φέι Ντάναγουέι, που μια μέρα έξαλλη από τις παράλογες απαιτήσεις του, του έριξε στο πρόσωπο ένα ποτήρι με ούρα.

Ο Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ επίσης έχει κάνει πολλούς σταρ να κλαίνε στο σετ. Μια από αυτές ήταν κι η Έιμι Άνταμς που σχεδόν καθημερινά κατέρρεε στα γυρίσματα του «American Hustle». Η βραβευμένη ηθοποιός μίλησε δημόσια για την εμπειρία της, λέγοντας ότι για εκείνη η ζωή είναι πιο σημαντική από τις ταινίες, και ότι δεν θέλει να ξαναδουλέψει μαζί του, ούτε με κανέναν που φέρεται ανάλογα, γιατί δεν αντέχει να κουβαλάει όλη αυτή την ένταση στο σπίτι και στην οικογένειά της. Ούτε όμως η Τζένιφερ Λόρενς πέρασε καλά μαζί του στα γυρίσματα του «Joy» που σε αντίθεση με τον τίτλο της μόνο χαρά δεν της έδωσαν.

Μπορεί οι ταινίες του Τέρενς Μάλικ να ξεχειλίζουν από ανθρωπισμό, όμως ο ίδιος, τουλάχιστον την ώρα της δουλειάς, είναι τόσο απαιτητικός, που δεν αφήνει χώρο στους συνεργάτες του να εκφραστούν, καθώς θέλει να έχει τον έλεγχο των πάντων. Μάλιστα ο Κρίστοφερ Πλάμερ μετά από τη συνεργασία τους στο «The New World» ορκίστηκε να μην ξαναδουλέψει ποτέ μαζί του.

Εκκεντρικός θεωρείται και ο Βέρνερ Χέρτζογκ που επιμένει να χρησιμοποιεί πολύ επικίνδυνες μεθόδους στα γυρίσματα, αδιαφορώντας συχνά για τη σωματική ακεραιότητα των ηθοποιών. Θρυλική είναι η κόντρα του με τον Κλάους Κίνσκι. Ο Κίνσκι τον κατηγόρησε μάλιστα ότι προσπάθησε να τον δολοφονήσει, πυροβολώντας τον τρεις φορές στα γυρίσματα του «Βόιτσεκ», πράγμα όμως που ο Γερμανός σκηνοθέτης αρνήθηκε. Οι δυο τους πάντως είχαν πάντα μια περίεργη σχέση, αφού συνέχισαν να δουλεύουν μαζί παρά τις ομηρικές διαφωνίες τους. Τελικά στα περιπετειώδη και δύσκολα γυρίσματα του «Φιτσκαράλντο» στα βάθη της ζούγκλας, ο Κίνσκι τον έσωσε από έναν ιθαγενή που προσπάθησε να τον σκοτώσει. Επίσης λέγεται πως στα γυρίσματα του «Heart of Glass» υπέβαλε σε ύπνωση όλους τους ηθοποιούς του, εκτός από τον πρωταγωνιστή!