Η πτώση του Netflix -Γιατί η δημοφιλής πλατφόρμα χάνει συνδρομητές
Σάλος έχει προκληθεί στην παγκόσμια αγορά με την πτώση των μετοχών της διάσημης πλατφόρμας Netflix, οι οποίες πλέον χάνουν σχεδόν το 1/3 της αξίας τους, λίγο μετά από την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου, προκαλώντας σεισμό στη Wall Street.
Οι συνδρομητές μειώνονται αισθητά με την εταιρεία να σκέφτεται το επόμενο της βήμα προκείμενου να σώσει την κατάσταση, αφού οι προβλέψεις για το μέλλον είναι δυσοίωνες.
Συγκεκριμένα, θεωρείται ότι θα σημειωθεί επιπλέον πτώση της τάξης των 2 εκατομμυρίων συνδρομητών για το τρέχον τρίμηνο που τελειώνει τον Ιούνιο.
Σύμφωνα με την εταιρεία, οι αιτίες αυτή της μείωσης είναι το password sharing, ο αυξημένος ανταγωνισμός που έχει δημιουργηθεί από τις υπόλοιπες πλατφόρμες, οι οποίες πλέον έχουν μπει δυναμικά στο παιχνίδι, ο πληθωρισμός που έχει φέρει επιπτώσεις στα εισοδήματα των νοικοκυριών, η λήξη του lockdown που έχει οδηγήσει τον κόσμο πια έξω από το σπίτι, αλλά και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Θυμίζουμε ότι η υπηρεσία εξαιτίας του πολέμου αποφάσισε να σταματήσει τη συνεργασία της με τη χώρα, γεγονός που της κόστισε 700.000 συνδρομητές.
To Νetflix πάντως θεωρεί ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης, μιας και οι μισοί από τους κατόχους συνδέσεων broadband δεν έχουν έναν λογαριασμό στην υπηρεσία- περίπου 100 εκατομμύρια νοικοκυριά παγκοσμίως χρησιμοποιούν shared password. Έτσι η πρώτη κίνηση αναδιάρθρωσης θα είναι να αυξήσει τις τιμές για τα πακέτα που διαμοιράζονται. Αμφίβολο όμως αν αυτή η τακτική θα έχει αποτέλεσμα, αφού οι αυξήσεις γενικώς λειτουργούν αποκαρδιωτικά, ειδικά σήμερα.
Μια άλλη λύση που εξετάζουν οι υπεύθυνοι είναι να προχωρήσουν σε προβολές διαφημίσεων. Κάτι τέτοιο όμως σίγουρα δεν θα αρέσει στους χρήστες, καθώς ένα από τα πράγματα που εκτιμούμε στις συνδρομητικές πλατφόρμες είναι ότι μπορούμε να βλέπουμε τα πρόγραμμα που θέλουμε χωρίς διακοπές.
Αυτές είναι οι επίσημες θέσεις της εταιρείας, που από τη μία ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, από την άλλη δεν εμπεριέχουν μια ακόμα παράμετρο: πως το Netflix έχει σταματήσει εδώ και καιρό να είναι πρωτότυπο. Αντίθετα, παρατηρείται μια επανάληψη κλασικών συνταγών, που έχουν αρχίσει να κουράζουν τους συνδρομητές. Γιατί, αλήθεια, πόσες αστυνομικές σειρές μπορεί να δει κάποιος, όταν απλώς το μόνο που αλλάζει είναι η τοποθεσία και οι ηθοποιοί;
Σημαντικό είναι επίσης ότι οι περισσότερες από τις ταινίες και τις σειρές που φιγουράρουν στον μηνιαίο προγραμματισμός της πλατφόρμας καλύπτουν πολύ συγκεκριμένα γούστα, αφήνοντας τελικά απέξω αυτούς που κάποτε επένδυσαν και- ας είμαστε δίκαιοι – ανέδειξαν το streaming.
Έτσι τελικά αν και οι επιλογές παραμένουν αρκετές, καμία από αυτές δεν μοιάζει ιδιαιτέρως θελκτική, ώστε να μας καθηλώσει για ατελείωτο binge watching, ενώ οι πολυαναμενόμενες παραγωγές, όπως ας πούμε το «Queens’ Gambit», αργούν βασανιστικά πολύ να επιστρέψουν με νέους κύκλους.
H εταιρεία βέβαια υποστηρίζει ότι αύξησε τις δαπάνες για το περιεχόμενο των προϊόντων που παρέχει, ιδιαίτερα για πρωτότυπες προβολές, αναζητώντας νέους χρήστες, αλλά αυτό οδήγησε ταυτόχρονα και σε αύξηση των τιμών σε ΗΠΑ και Καναδά, με αποτέλεσμα την απώλεια 600.000 συνδρομητών.
Το θέμα είναι πως οι έμπειροι σύμβουλοι marketing, που αναμφίβολα διαθέτει η εταιρεία, επιχειρούν να βρουν τρόπους να προσεγγίσουν καινούργιο κοινό, όμως μάλλον έχουν ξεχάσει τους φανατικούς της πλατφόρμας, αυτούς δηλαδή που την καθιέρωσαν, οι οποίοι έχουν κουραστεί από την επανάληψη του ίδιου μοτίβου και στρέφονται σε άλλες υπηρεσίες.
Το πρόβλημα άλλωστε των ανακυκλώσιμων συνταγών, που καταλήγουν τελικά σε άνοστα πιάτα, δεν είναι άγνωστο φαινόμενο. Την ίδια συνθήκη παλεύει εδώ και χρόνια να αντιμετωπίσει το Χόλιγουντ, που αναζητεί πρόσκαιρες λύσεις στην αγορά ξένων πρότζεκτ για να τα κάνει remake. Άραγε, σε λίγο θα δούμε απόπειρες παλαιότερων θρυλικών σειρών σε νέες εκδοχές; Ας πούμε, το «Αυτός αυτή και τα μυστήρια» με δύο καινούργιους πρωταγωνιστές, που θα έχουν υπερσύγχρονους υπολογιστές και θα κρατούν το τελευταίο μοντέλου κινητού; Ας ελπίσουμε πως όχι.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό, και στη δική μας εγχώρια τηλεοπτική παραγωγή, είναι πως η επιτυχία ενός προγράμματος έγκειται κατά βάση στο γεγονός ότι φέρνει κάτι καινούργιο. Οπότε το να αναμασάμε μοτίβα, δεν υπάρχει περίπτωση να φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Και για να το πούμε απλά: ψάξτε να βρείτε κάτι που να έχει τη δική του ταυτότητα, κάτι μοναδικό, κάτι που δεν θα θυμίζει το τάδε ή το δεινά πρότζεκτ που κάποτε είχε σουξέ, αλλά θα έχει τη δική του σφραγίδα.
Η τόλμη στις επιλογές έφερε το Νetflix στην κορυφή κάποτε, η ίδια τόλμη μπορεί και να το σώσει και τώρα.