Κινηματογράφος Drive In

Τι σκέφτηκαν παραγωγοί καλλιτέχνες και αιθουσάρχες για να σώσουν την κινηματογραφική βιομηχανία

Ο κορωνοϊός έχει τραγικές συνέπειες για όλους, όμως ένας από τους τομείς που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα είναι αυτός του πολιτισμού, αφού οι περισσότερες μορφές του απαιτούν την συνάθροιση.

Ισχυρό πλήγμα για τις μεγάλες κινηματογραφικές βιομηχανίες ήταν το καθολικό lockdown, που είχε ως αποτέλεσμα, πρεμιέρες να αναβληθούν, μεγάλα φεστιβάλ να ακυρωθούν, γυρίσματα να σταματήσουν και πολλές παραγωγές να μπουν στον πάγο.

Οι υπεύθυνοι και κυρίως τα μεγάλα στούντιο κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, αναζητώντας λύσεις για την επόμενη μέρα, που όπως πολλοί θεωρούν θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στους εργαζόμενους. Από την άλλη, η εφευρετικότητα των δημιουργών δεν σταματάει και προσπαθούν να συνεχίσουν το έργο τους, ακολουθώντας πάντα τους κανόνες της εκάστοτε χώρας.

Στο Χόλιγουντ πάντως πιστεύουν ότι πρέπει να βρεθούν τρόποι να ξαναρχίσουν τα γυρίσματα και να επιστρέψουν ηθοποιοί και συνεργεία στο σετ. Γι’ αυτό προτείνουν να γίνονται τεστ σε όλους τους εργαζόμενους αλλά και θερμομετρήσεις, να συγκροτηθούν ολιγομελή κι ευέλικτα συνεργεία, να γίνονται σχολαστικές απολυμάνσεις των χώρων και να υπάρξει ιδιαίτερη φροντίδα για τα γεύματα των υπαλλήλων -προτείνουν συγκεκριμένα ατομικές συσκευασίες, όπως αυτές που δίνονται στα αεροπλάνα. Σημαντική είναι και η τήρηση αποστάσεων ασφαλείας. Στη Γερμανία μάλιστα που φημίζονται για την οργάνωση τους έχουν φτιάξει ειδικά ραβδιά μήκους ενάμιση μέτρου -που τα αποκαλούν κορωνο-ραβδιά- ώστε να τηρούνται επακριβώς οι αποστάσεις για τα μέλη του συνεργείου. Με αυτό τον τρόπο η δημοφιλής νεανική σειρά «Unter Uns» συνέχισε τα γυρίσματά της, μεταγράφοντας μάλιστα αρκετές σκηνές του σεναρίου ώστε ποτέ να μην παίζουν σε κάποια από αυτές πάνω από τρία άτομα.

Unter Uns

Βέβαια στην περίπτωση των ηθοποιών η μη επαφή δεν είναι πάντα εφικτή. Μια ερωτική σκηνή ή μια σκηνή βίας για παράδειγμα είναι δύσκολο να πραγματοποιηθεί άγγιγμα, οπότε γι’ αυτό θεωρούν πως όσοι συμμετάσχουν σε μια παραγωγή, καθ' όλη τη διάρκεια μέχρι να ολοκληρωθούν τα γυρίσματα, θα πρέπει να μείνουν σε καραντίνα και να προσέρχονται μόνο στον χώρο εργασίας, αφού βέβαια πρώτα έχουν κάνει την ενδεδειγμένη εξέταση.

Πάνω σε αυτό τώρα ο κωμικός Τάιλερ Πέρι είχε την ευφάνταστη ιδέα ενός καλλιτεχνικού κοινοβίου. Έτσι αγόρασε έναν εγκαταλελειμμένο στρατώνα και τον μετέτρεψε σε στούντιο. Εκεί λοιπόν ηθοποιοί και εργαζόμενοι, εφόσον συναινέσουν, θα μπορούν να διαμένουν κατά τη διάρκεια μιας παραγωγής -το μέρος έχει δωμάτια, εστιατόρια, γυμναστήρια και ιατρείο.

Μεγάλο πρόβλημα είναι και η κινηματογράφηση σκηνών σε εξωτερικούς χώρους που όπως φαίνεται δεν θα μπορούν εύκολα να γίνουν, εκτός αν συνεργεία και καλλιτέχνες μπορούν να ταξιδέψουν σε μέρη όπου τα κρούσματα είναι λιγότερα άρα και οι περιορισμοί. Στην Ισλανδία, για παράδειγμα, ήδη μια σειρά του Netflix κατάφερε να ολοκληρώσει τα γυρίσματά της, με ηθοποιούς και συνεργασία από τη χώρα. Επίσης η low-budget ταινία τρόμου «WarHunt» του Μάουρο Μπορέλι με πρωταγωνιστή τον Μίκι Ρουρκ κατάφερε να γυριστεί στη Λετονία, αφού όλοι υπήρξαν αρκετά τυχεροί και ταξίδεψαν λίγο πριν  το lockdown με ιδιωτικά τζετ. Χώρες επίσης που έχουν αυτή τη στιγμή τη δυνατότητα να  φιλοξενήσουν παραγωγές και γυρίσματα είναι η Νότια Κορέα, αλλά και η Τσεχία. 

Μια καινούργια τακτική που ακολούθησαν πολλοί μέσα στην καραντίνα είναι η παραγωγή ταινιών αλλά και σειρών, που η όλη οργάνωση της παραγωγής γινόταν διαδικτυακά, ενώ τα γυρίσματα έλαβαν χώρα στα σπίτια των ηθοποιών, οι οποίοι είτε κινηματογραφούσαν οι ίδιοι τον εαυτό τους ή έκαναν χειροποίητες λήψεις με τη βοήθεια της οικογενείας τους. Μια τέτοια προσπάθεια έγινε στην Αγγλία από τον υποψήφιο για Όσκαρ Τζεφ Πόουπ, που ολοκλήρωσε μια σειρά 15 ταινιών μικρού μήκους με τίτλο «Isolation Stories» και θέμα φυσικά τη ζωή στην καραντίνα, που θα προβληθεί στην τηλεόραση.

Τώρα όσον αφορά στους χώρους προβολής, μια αγαπημένη συνήθεια σε πολλές χώρες, τα drive-in cinemas φαίνεται μια πολύ καλή λύση. Μάλιστα ακόμα και σε χώρες που είχαν απαγορευτεί, καθώς θεωρήθηκαν ότι δίνουν την δυνατότητα σε ανύπαντρα ζευγάρια να προβούν σε σεξουαλικές συνευρέσεις, όπως στο Ιράν για παράδειγμα, θα τεθούν και πάλι σε λειτουργία και μάλιστα με κυβερνητική άδεια, προκειμένου να στηριχτεί η βιομηχανία του θεάματος.

Στο Παρίσι τώρα η καλλιτεχνική ομάδα, που διαχειρίζεται τον κινηματογράφο La Clef αποφάσισε μέσα στην καραντίνα να προβάλλει στους τοίχους των πολυκατοικιών ταινίες, δίνοντας την ευκαιρία στους σινεφίλ γείτονες τους να μην χάσουν μια αγαπημένη τους συνήθεια. Η συγκεκριμένη δράση φυσικά δεν έχει εισιτήριο, όμως ανάλογες προσπάθειες θα μπορούσαν γίνουν και με ένα μικρό συμβολικό αντίτιμο.

Mε πληροφορίες από το «Hollywood Reporter» και το «Reuters»