Φρίντα Κάλο

Τα πολλά πρόσωπα της Φρίντα Κάλο μέσα από μια διαδραστική έκθεση

Εμβληματική προσωπικότητα και σημαντική εκπρόσωπος της ζωγραφικής η Φρίντα Κάλο, αποτελεί πάντα μια ξεχωριστή περίπτωση στον κόσμο της τέχνης.

«Τα Πρόσωπα της Frida», μια διαδραστική έκθεση που διοργάνωσε το 2018 το Μουσείο Victoria & Albert στο Λονδίνο αποκλειστικά αφιερωμένη σε εκείνη, είναι τώρα ελεύθερα διαθέσιμη στην πλατφόρμα Google Arts & Culture, με πάνω από 800 έργα ζωγραφικής, φωτογραφίες και αντικείμενα, που αποκαλύπτουν πτυχές της καλλιτεχνικής της ιδιοσυγκρασίας αλλά και της ζωής της. Το ενδιαφέρον είναι ότι μπορείτε να εξετάσετε λεπτομερώς τα εκθέματα χάρη σε ένα εξαιρετικά ακριβές σύστημα μεγεθυντικού φακού.

Γεννημένη στο Μεξικό το 1907 η Φρίντα Κάλο θεωρείται η πιο διάσημη Μεξικανή ζωγράφος, μία από τις πιο καινοτόμους και σημαντικές καλλιτέχνιδες του 20ου αιώνα. Στη ζωγραφική της κυριαρχούν τα έντονα χρώματα, ενώ το στυλ που χρησιμοποιεί έχει επηρεαστεί, όχι μόνο από τους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν στην πατρίδα της, αλλά και από τα μεγαλύτερα Ευρωπαϊκά ρεύματα της εποχής, στα οποία συμπεριλαμβάνονται ο Ρεαλισμός, ο Συμβολισμός και ο Υπερρεαλισμός.

Ο πατέρας της ήταν Γερμανοεβραίος, όμως από νεαρή ηλικία είχε μετακομίσει στο Μεξικό. Μορφωμένος κι άθεος εργαζόταν ως φωτογράφος και άσκησε καθοριστική επίδραση στη Φρίντα, ενώ η μητέρα της ήταν Καθολική και Ισπανομεξικανή.

Φωτογραφία: AP Images

Στην ηλικία των έξι, η Κάλο αρρώστησε από πολιομυελίτιδα, με αποτέλεσμα το ένα της πόδι να είναι μικρότερο από το άλλο και ημιπαράλυτο.

To 1925, στα 18 της ένα τραμ συγκρούστηκε με το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε. Υποβλήθηκε σε μεγάλο αριθμό εγχειρήσεων και έκτοτε η ζωή της σημαδεύτηκε από πόνο και θλίψη για την αδυναμία της να κάνει παιδιά. Το ίδιο το ατύχημα αλλά και το βασανιστήριο του σώματος ενέπνευσαν μια σειρά από πίνακες που θα δείτε στην έκθεση, όπως και τις διάσημες αυτοπροσωπογραφίες της.

Την εποχή που ανάρρωνε από το ατύχημά της άρχισε να ζωγραφίζει με προτροπή της μητέρας της, που της αγόρασε χρώματα και πινέλα. Επειδή όμως η οικογένειά της δεν είχε τα οικονομικά μέσα να τη στηρίξει, εκείνη άρχισε να εικονογραφεί ιατρικά βιβλία. Στη συνέχεια, παρακολούθησε την Escola Preparatoria, όπου και είδε για πρώτη φορά τον μετέπειτα σύζυγό της, τοιχογράφο Ντιέγκο Ριβέρα, εν ώρα εργασίας.

 Φωτογραφία: AP Images

Το 1929 έδειξε τη δουλειά της στον Ντιέγκο Ριβέρα, τον οποίο είχε γνωρίσει στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Μεξικού που σύχναζε. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκαν και η σχέση τους σημαδεύτηκε από πολλές εντάσεις αλλά και απιστίες εκατέρωθεν, με τον Ντιέγκο να συνάπτει δεσμό και με την αδερφή της την Κρίστινα.

Εκ διαμέτρου αντίθετες προσωπικότητες, ακολούθησαν και στη ζωγραφική εντελώς διαφορετικό δρόμο. Εκείνος αντλούσε τα θέματά του από το Μεξικό της προκολομβιανής εποχής, η Φρίντα παρέμεινε πιστή στην τάση της mexicanidad, τη μεξικανική κουλτούρα που ανθούσε εκείνη την περίοδο, αλλά και από την προσωπική της ζωή που αποτυπώνει με τον δικό της ιδιαίτερο τρόπο.

Ο Ριβέρα ήταν ήδη αναγνωρισμένος ζωγράφος και οι τοιχογραφίες του είχαν μεγάλη ζήτηση στις ΗΠΑ. Το ζευγάρι μετακόμισε στο Σαν Φρανσίσκο και αργότερα στο Ντιτρόιτ. Εκεί η Φρίντα μένει έγκυος, όμως αποβάλλει, πράγμα που τη βυθίζει στη θλίψη.

 Φωτογραφία: AP Images

Κατά τη διάρκεια της ζωής της η Φρίντα Κάλο ήταν κυρίως γνωστή ως γυναίκα του Ριβέρα και ζούσε στη σκιά του, μέχρι που ο Αντρέ Μπρετόν εντυπωσιασμένος από τη δουλειά της, την κάλεσε να πάρει μέρος στην έκθεση μαζί με άλλους σουρεαλιστές ζωγράφους και οργάνωσε μια έκθεση της προσωπικής της δουλειάς στο Παρίσι. Η αναγνώριση όμως της Κάλο ως μοναδική περίπτωση έγινε αργότερα την δεκαετία του ’70, και αρκετά χρόνια μετά από τον θάνατό της, με την άνοδο του φεμινιστικού κινήματος.

Το 1939 χώρισε προσωρινά από τον Ριβέρα και αποσύρθηκε στο Μεξικό, στο περιβόητο Γαλάζιο Σπίτι». Σε όλη τη διάρκεια του 1939 διατηρούσε εξωσυζυγική σχέση με τον Νίκολας Μάρεϊ, τον οποίο είχε γνωρίσει μαζί με τον Ριβέρα στη Νέα Υόρκη. Σύντομα μετά από το διαζύγιο, το 1940 χώρισε με τον Μάρεϊ και ξαναπαντρεύτηκε με τον Ριβέρα.

 Φωτογραφία: AP Images

Το 1944 αρχίζει να επιδεινώνεται η κατάσταση της υγείας της και ξεκινάει μια σειρά από επεμβάσεις που της προκαλούν σοβαρές επιπλοκές. Ακρωτηριάζεται από το γόνατο και κάτω κι ενώ ο Ριβέρα στέκεται στο πλάι της στις δύσκολες στιγμές, όταν εκείνη αισθάνεται καλύτερα την εγκαταλείπει και πάλι για χάρη των αμέτρητων ερωμένων του.

Τελικά η Φρίντα πέθανε το 1954 σε ηλικία 47 ετών. Το 2010, η κυβέρνηση του Μεξικού, σε αναγνώριση της συνεισφοράς της απεικόνισε το πρόσωπό τους στη μια όψη του χαρτονομίσματος των 500 πέσος- στην άλλη υπάρχει ο μεγάλος της έρωτας ο Ντιέγκο Ριβιέρα- στην έκδοση για τον εορτασμό της 200ής επετείου της ανεξαρτητοποίησης της χώρας και της 100ής επετείου της Μεξικανικής Επανάστασης.

Περιδιαβαίνοντας στην έκθεση μην παραλείψετε να εξερευνήσετε την ενότητα με τα προσωπικά της αντικείμενα. Θαυμάστε τα πολύχρωμα φορέματά της, που ακολουθούν τις έθνικ ενδυμασίες του Μεξικού. Το ιδιαίτερο στυλ της μάλιστα έχει εμπνεύσει διάσημους οίκους μόδας, που ακολούθησαν την αισθητική της και έκαναν τελικά την Φρίντα ένα αρτιστίκ fashion icon.

Επιπλέον περιλαμβάνονται γράμματα στην μητέρα της που φανερώνουν την ιδιαίτερη σχέση τους, αποσπάσματα από το προσωπικό της ημερολόγιο όπου καταγράφει τα πιο βαθιά της μυστικά, φωτογραφίες από το εσωτερικό του «Μπλε σπιτιού» όπου έζησε μεγάλο μέρος της ζωής της, αλλά και ενδιαφέροντα άρθρα σχετικά με την επίδραση που άσκησε το έργο της στη ζωγραφική και στον κόσμο της τέχνης εν γένει.

Μπείτε εδώ για να δείτε την έκθεση