Όσκαρ 2023: Όσα έγιναν στη λαμπερή βραδιά -Σάρωσε το «Τα πάντα όλα»
Χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις, χαστούκια και κόντρες, έγινε χτες η 95η Απονομή των Βραβείων Όσκαρ με οικοδεσπότη τον Τζίμ Κίμελ, ο οποίος ξεκίνησε με τον παραδοσιακό μονόλογό του για να ζεστάνει το κλίμα.
Μάλιστα, ο γνωστός παρουσιαστής προσγειώθηκε στη σκηνή με αλεξίπτωτο και δεν παρέλειψε να κάνει χιούμορ, αναφερόμενος στο περσινό περιστατικό με τον Γουίλ Σμιθ και τον Κρις Ροκ. «Εάν ο οποιοσδήποτε σε αυτόν τον χώρο διαπράξει βία σε οποιαδήποτε στιγμή του σόου, θα του απονεμηθεί το Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου και θα του επιτραπεί να εκφωνήσει μια ομιλία διάρκειας 19 λεπτών», είπε χαρακτηριστικά.
H Lady Gaga, αν και αρχικά είχε ανακοινώσει πως δεν θα παραβρισκόταν στην τελετή, επειδή δεν προλάβαινε να ετοιμαστεί σωστά, ανέβηκε τελικά στη σκηνή αμακιγιάριστη με ένα σκισμένο τζιν, μακό και αθλητικά παπούτσια και τραγούδησε με εσωτερικότητα το «Hold My Hand» από την ταινία «Top Gun: Maverick». «Το έγραψα στο υπόγειο του σπιτιού μου. Είναι βαθιά προσωπικό τραγούδι. Όλοι χρειαζόμαστε αγάπη στη ζωή μας. Όλοι χρειαζόμαστε έναν ήρωα κι οι ήρωες μπορεί να κρύβονται παντού. Αλλά μπορεί να ανακαλύψεις ότι εσύ είσαι ο ήρωας του εαυτού σου -ακόμα κι αν μέσα σου είσαι χίλια κομμάτια», είπε συγκινημένη η σταρ πριν ξεκινήσει την ερμηνεία της, την οποία αφιέρωσε στον σκηνοθέτη της ταινίας, Τόνι Σκοτ, ο οποίος αυτοκτόνησε στις 19 Αυγούστου.
Νωρίτερα, η Lady Gaga με μια εντυπωσιακή τουαλέτα είχε εμφανιστεί στο σαμπανιζέ πλέον χαλί, που αντικατέστησε φέτος το πατροπαράδοτο κόκκινο, βοηθώντας έναν φωτογράφο που έπεσε την ώρα που προσπαθούσε να την απαθανατίσει, αποσπώντας θετικά σχόλια. Και η εμφάνιση όμως της Rihana -και μάλιστα σε προχωρημένη εγκυμοσύνη- που τραγούδησε το «Lift Me Up», ξεσήκωσε τους παρευρισκόμενους που τη χειροκροτούσαν όρθιοι.
Όσον αφορά στα βραβεία, η αντισυμβατική κωμωδία «Τα Πάντα Όλα» σε σκηνοθεσία των Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ απέσπασε 7 Όσκαρ –ήταν υποψήφια για 11- ανάμεσά τους αυτό της Σκηνοθεσίας, του Α' Γυναικείου, του Β Γυναικείου Ρόλου και του Β' Ανδρικού Ρόλου, και έγινε η ταινία με τα περισσότερα βραβεία στην ιστορία του κινηματογράφου, ξεπερνώντας τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών: Η Επιστροφή του Βασιλιά».
«Θέλω να αφιερώσω το Όσκαρ στον πατέρα μου. Που, όπως και πάρα πολλοί μετανάστες, πέθανε νέος. Έκανα αυτή την ταινία με τον τρόπο που μου δίδαξε και ξέρω ότι είναι περήφανος: κανένα κέρδος δεν είναι πάνω από τους ανθρώπους και κανένας άνθρωπος δεν είναι σημαντικότερος από κάποιον άλλον...» είπε χαρακτηριστικά ο παραγωγός Jonathan Wang.
Δεύτερος μεγάλος νικητής της βραδιάς ήταντο γερμανικό αντιπολεμικό έπος «Ουδέν νεώτερο από το Δυτικό Μέτωπο», που πέρα από το βραβείο Καλύτερης Διεθνούς ταινίας, κατάφερε να κερδίσει πολλές τεχνικές κατηγορίες και να συγκεντρώσει συνολικά 4 βραβεία, προκαλώντας τη δυσαρέσκεια των ανθρώπων του «Έλβις» του Μπαζ Λούρμαν.
Η Μισέλ Γέο έγραψε Ιστορία, καθώς είναι η πρώτη Ασιάτισσα που βραβεύεται με το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Τα Πάντα Όλα». Φαίνεται πως η Ακαδημία αποφάσισε να της συγχωρέσει το λάθος. που έκανε πριν από την Απονομή, όταν πόσταρε ένα κείμενο στα social media της, που θεωρήθηκε ως αθέμιτος ανταγωνισμός απέναντι στην Κέιτ Μπλάνσετ. Το άλλοτε κορίτσι του Μποντ παρέλαβε το Χρυσό Αγαλματίδιο λέγοντας: «Για όλα τα μικρά αγόρια και τα κορίτσια που μου μοιάζουν και παρακολουθούν απόψε, αυτή είναι μια ένδειξη ελπίδας και δυνατότητας», ενώ αναφέρθηκε και στον ηλικιακό ρατσισμό, συμπληρώνοντας: «Και, κυρίες, μην αφήσετε κανέναν να σας πει ποτέ πως έχετε αφήσει πίσω τα καλύτερά σας χρόνια. Κάνουν λάθος».
Ο Μπρένταν Φρέιζερ απέπασε το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην «Φάλαινα» και δεν παρέλειψε στον λόγο του να αναφερθεί στα προβλήματα που αντιμετώπισε. «Ξεκίνησα την καριέρα μου σε αυτή τη βιομηχανία πριν από 30 χρόνια, σίγουρα δεν μου ήρθαν όλα εύκολα (…) ευχαριστώ τον Ντάρεν Αρονόφσκι που μου έδωσε μια δημιουργική σανίδα σωτηρίας και με συμπεριέλαβε στην ταινία», είπε λακωνικά, ενώ μίλησε με σεβασμό για τους συνυποψήφιους του, προσθέτοντας: «Κύριοι, αποκαλύψατε τις καρδιές σας σε μέγεθος φάλαινας για να μπορέσουμε να δούμε μέσα στις ψυχές σας, όπως κανείς άλλος δεν θα μπορούσε να κάνει. Και είναι τιμή μου να βρίσκεται το όνομά μου δίπλα σας σε αυτή την κατηγορία».
Ο Κι Χουί Κουάν κέρδισε το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου, παίρνοντας το αίμα του πίσω από την κινηματογραφική βιομηχανία που τον είχε ξεχάσει. Ο ίδιος μάλιστα το 1990 λόγω έλλειψης ρόλων για Ασιάτες αναγκάστηκε να αφήσει την υποκριτική για λίγο. Χτες, όμως, συγκινημένος και με βουρκωμένα μάτια, παρέλαβε το βραβείο του και το αφιέρωσε στη μητέρα του, λέγοντας: «Η μητέρα μου είναι 84 ετών. Βλέπει (την τελετή) στο σπίτι. Μαμά, κέρδισα Oσκαρ!».
Η Τζέιμι Λι Κέρτις, η οποία για πρώτη φορά στη μακρόχρονη καριέρα της ήταν υποψήφια, απέσπασε το Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου, προκαλώντας ενθουσιασμό. Την ώρα όμως που ακούστηκε το όνομά της, η Άντζελα Μπάσετ, που θεωρούσε πως είχε το Όσκαρ στο τσεπάκι, «πάγωσε», πράγμα που σχολιάστηκε αρνητικά από τους θαυμαστές της Κέρτις, οι οποίοι στα μέσα μαζικής δικτύωσης έγραψαν πως η Μπάσετ όφειλε αν μη τι άλλο να χειροκροτήσει τη συνάδερφό της, μια σπουδαία ηθοποιό που της άξιζε μια επιβράβευση.
Το φιλμ «Πινόκιο» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, μια σκοτεινή εκδοχή του πασίγνωστου παιδικού βιβλίου που εκτυλίσσεται στην Ιταλία τα χρόνια του 1930, έλαβε Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων, με τον Μεξικανό δημιουργό να δηλώνει: «Τα κινούμενα σχέδια είναι ο κινηματογράφος» και τα κινούμενα σχέδια, ή το «animation» στην ορολογία της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών, είναι έτοιμο να περάσει στο επόμενο στάδιο. Είμαστε όλοι έτοιμοι. Βοηθήστε μας κι εσείς παρακαλώ».
Η Ακαδημία μπορεί να αρνήθηκε στον Πρόεδρο Ζελένσκι να κάνει παρέμβαση, όπως είχε αιτηθεί, όμως δεν έλειψε η αναφορά στην κυβέρνηση του Πούτιν, όταν η Γιούλια Ναβάλναγια, σύζυγος του 46χρονου Αλεξέι Ναβάλν σηκώθηκε μαζί με τον Καναδό σκηνοθέτη Ντάνιελ Ρόχερ, να παραλάβουν το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Η ταινία «Ναβάλνι» μιλάει για τη δηλητηρίαση του Ρώσου αντιπολιτευόμενου και τη φυλάκισή του μετά από την επιστροφή του το 2021 στη Μόσχα. Η σύζυγός του στον λόγο της ανέφερε: «Ο σύζυγός μου είναι στη φυλακή επειδή είπε την αλήθεια (...) επειδή υπερασπίστηκε τη δημοκρατία», προσθέτοντας: «Αλεξέι, ονειρεύομαι τη μέρα που θα ανακτήσεις την ελευθερία σου, που η χώρα μας θα ανακτήσει την ελευθερία της. Μείνε δυνατός αγάπη μου».
Από τις πιο συγκινητικές στιγμές της βραδιάς, η αναφορά σε όλους τους καλλιτέχνες του κινηματογράφου, που έφυγαν από κοντά μας το 2022. Υπό τους ήχους του πιάνου και της φωνής του Λένι Κράβιτζ, παίχτηκε το αφιερωματικό βίντεο όπου είδαμε θρύλους της μέγαλης οθόνης, όπως ο Ζαν Λικ Γκοντάρ, αλλά και ο δικός μας Βαγγέλης Παπαθανασίου, ενώ ο Τζον Τραβόλτα εμφανώς συγκινημένος μίλησε για την αγαπημένη του συνάδελφο Ολίβια Νιούτον Τζον.
Αναλυτικά η λίστα με τους νικητές:
Καλύτερη ταινία
Everything Everywhere All at Once
Σκηνοθεσία
The Daniels για το «Τα Πάντα Όλα»
Α’ Ανδρικός Ρόλος
Μπρένταν Φρέιζερ – «The Whale»
Α’ Γυναικείος Ρόλος
Μισέλ Γέο -«Everything Everywhere All at Once»
Β’ Ανδρικός Ρόλος
Κε Χουι Καν – «Everything Everywhere All at Once»
B’ Γυναικείος Ρόλος
Τζέιμι Λι Κέρτις - «Everything Everywhere All at Once»
Πρωτότυπο Σενάριο
Everything Everywhere All at Once
Διασκευασμένο Σενάριο
Women Talking
Διεθνής Ταινία
All Quiet on the Western Front
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
Pinocchio
Ντοκιμαντέρ
Navalny (
Κοστούμια
Black Panther: Wakanda Forever (
Ήχος
Top Gun: Maverick
Μουσική
All Quiet on the Western Front
Σκηνογραφίας
All Quiet on the Western Front
Διεύθυνσης Φωτογραφίας
All Quiet on the Western Front
Οπτικών Εφέ
Avatar: The Way of Water
Καλύτερο Τραγούδι
Naatu Naatu from RRR
Μοντάζ
Everything Everywhere All at Once
Κομμώσεις και Μακιγιάζ
The Whale
Μικρού Μήκους Ταινία – Animation
The Boy, the Mole, the Fox, and the Horse
Μικρού Μήκους Ταινία – Live Action
Le Pupille
Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους
The Elephant Whisperers