Η λατρεία της Gabrielle Chanel στο Costume Jewellery
Στην Mademoiselle Chanel πάντα άρεσε να συνδυάζει διαφορετικά μεταξύ τους πράγματα. Να συνδυάζει αληθινά με faux και να φορά πολύτιμα κοσμήματα με κοσμήματα μόδας (costume jewellery). Μια προκλητική απόλαυση, δικής της έμπνευσης. Ενα στιλ ανάμεσα στο λιτό και στο πολύπλοκο.
Τα πρώτα κομμάτια Chanel costume jewellery εμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1920. Εμπνευσμένα από την ίδια την Gabrielle Chanel η οποία συνεργάζεται με ξεχωριστούς κοσμηματοποιούς που κατέχουν την τεχνική.
@Αdolf Demeyer /Nοέμβριος 1924
Οπως και η Coco Chanel, έτσι και τα μοντέλα της φορούν τα κοσμήματα μόδας με πολύτιμα περιδέραια, το ένα πάνω από το άλλο. Φορούν, ακόμη, κορδέλες αλλά και καρφίτσες και βραχιόλια πολλά μαζί, όχι ένα ένα.
Για χάρη των «Costume Jewellery» η Gabrielle Chanel κάνει στην άκρη την απαιτητική επιμονή της για καθαρές γραμμές. Εδώ όλα είναι πληθωρικά και εντυπωσιακά: Πολλές πέτρες μαζί, ψεύτικες πέρλες, επιχρυσωμένα μέταλλα.
@Μan Ray /H Gabrielle Chanel το 1937
Βάζοντας την αισθητική της πάνω απ΄όλα η Gabrielle Chanel δημιουργήσε κοσμήματα που γίνονται αναπόσπαστο κομμάτι μιας εμφάνισης. Ενα πλατύ μπρασελέ, ένα βραχιόλι μανσέτα, μπορεί να αντικαταστήσει τη μανσέτα ενός πουκαμίσου, μια ζώνη-κόσμημα τονίζει τη μέση ή μια έξυπνα τοποθετημένη καρφίτσα θα μπορούσε να μεταμορφώσει, ακόμη και να αλλάξει τη γραμή, ενός φορέματος.
Μπαρόκ κοσμήματα αλλά και άλλα με βυζαντινές αναφορές, «καταρράκτες» από πέρλες και Art Deco γραμμές.
Tα κοσμήματα συμπληρώνουν το λουκ. Γίνονται το απαραίτητο αξεσουάρ που ακόμη και σήμερα παραμένει βασικό συστατικό στοιχείο για τη γοητεία που εκπέμπει ένα Chanel λουκ.
Με σκοπό να τελειοποιήσουν την ψευδαίσθηση των κοσμημάτων μόδας, να σπάσουν τις συμβάσεις και να θολώσουν τη γραμμή μεταξύ πραγματικού και ψεύτικου, η Gabrielle Chanel κάλεσε τον κατασκευαστή κοσμημάτων Gripoix στη δεκαετία του 1920 και τον χρυσοχόο François Hugo στη δεκαετία του 1930 να συνεργαστούν για τα τα costume jewellery που εκείνη είχε εμπνευστεί.
@Lipnitzki Roger Viollet /1936, H Gabrielle Chanel και περίφημα κολιέ της με πέρλες
Το 1954, άρχισε να συνεργάζεται με τον χρυσοχόο Robert Goossens. Η δουλειά με τα μέταλλα ήταν παρόμοια με αυτή που γίνονταν για τις δημιουργίες υψηλής κοσμηματοποιίας, αλλά εν προκειμένω, με χυτό γυαλί και ορυκτά κρύσταλλα που θυμίζουν τις πραματικές πέτρες.
Ετσι, με τον τεχνίτη τον οποίο η ίδια η Gabrielle Chanel αποκαλούσε «Βυζαντινό Βάρβαρο», ανέπτυξε μια σειρά κοσμημάτων μόδας με πρωταγωνιστές τα αγαπημένα της σύμβολα: Σταυρούς, λιοντάρια, ήλιους, αστέρια και φτερά.
Οταν σχεδίαζε μια συλλογή, η Chanel και ο Goossens συναντιόνταν στο θρυλικό ατελιέ ης 31η Rue Cambon σχεδόν καθημερινά. Από τις συναντήσεις τους, το διάβασμα και τις επισκέψεις σε μουσεία δημιουργήθηκαν κοσμήματα που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία. Το στιλ ορισμένων εξ΄ αυτών, όπως τα σκουλαρίκια «φωλιά», οι κορδέλες και οι καρφίτσες κορδέλες, έγιναν κλασικά.
@Roger Schall /1937, H Gabrielle Chanel επί τω έργω
Ενώ η συνεργασία μεταξύ Robert Goossens και Mademoiselle Chanel διακόπτεται από το θάνατό της το 1971, η σχέση μεταξύ Goossens και του Οίκου Chanel συνεχίστηκε: Tο 2005 τα εργαστήρια Goossens προσχώρησαν στην ομάδα Métiers d'Art που ανήκε στην Paraffection, την εταιρεία που δημιούργησε η Chanel για να διατηρήσει τη μοναδική τεχνογνωσία των δημιουργικών Οίκων που συνδέονται με την Haute Couture.